rolstoel of nie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Dank jullie wel voor al jullie reacties. Dat doet goed. Ik weet nog niet of het me over de drempel heen helpt, maar het begrip en de aanmoediging doen goed. Geeft me iets meer het gevoel dat het geen raar idee is.

Groetjes, Simone
kim26
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 sep 2008, 16:20

Bericht door kim26 »

Na 3 jaar binnen zitten heb ik de stap gewaagd om in een rolstoel naar buiten te gaan. Wat was dat fijn!!!!!! En wat mij zo opviel: wat een hoop mensen ineens die deuren voor je openhouden en je op allerlei manieren willen helpen omdat je in een rolstoel zit, terwijl ik vaak genoeg in bijv. een overvolle tram heb gestaan en het gevoel had dat ik elk moment "door mijn benen kon zakken". Maarja: onzichtbaar dus totdat het gebeurt en het te laat is...

Ik durfde het ook niet aan, mede omdat mijn 5 jaar oude zoontje zei: "wat raar, mamma in een rolstoel" en ik er zelf ook niet in wilde (ben 26 en voorheen deed ik aan topsport!) Toen ik er eenmaal in zat, vond m'n zoontje het zo ontzettend fijn dat mamma weer eens mee buiten was om te wandelen/rollen en vond hij het de normaalste zaak van de wereld. :D

Aan iedereen die twijfels heeft: gewoon doen, het is mij 100% meegevallen en een hele opluchting!!!

Kim
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Mede dankzij jullie advies heb ik vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken. Gisteren avond om internet rondgekeken en daar zagen we dat we via de gemeente een rolstoel kunnen lenen. Dit vandaag gedaan en nu staat hij daar te staan.
Koste me wel wat zenuwen merkte ik, maar het voelt ook goed. Het idee inderddaad om weer naar buiten te kunnen. Heb deze week een slechte week en kom dus nergens. Besloten om vanmiddag (het is heerlijk weer) een rondje om te gaan met mijn man. Nog niet in de buurd, dat zie ik nog niet zitten, maar eerst maar even iets verder weg proberen.
Merk wel dat ik het ook heftig vind nu hij er staat. Het is ook een confrontatie met je niet kunnen. Een stukje acceptatie. En dat blijf ik moeilijk vinden. Ik merk dat ik blijf vechten tegen het niet kunnen. En daardoor (heel dom) over mijn grenzen blijf gaan. Maar nu dus een (voor mij hele grote) stap gezet. En ik voel nu al dat het me vrijheid gaat geven.

Dank jullie wel voor jullie aanmoedigingen. Dat heeft me echt geholpen deze stap te zetten.

Groetjes, Simone :)
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Simone ik hoop dat het vanmiddag is bevallen in de rolstoel. Het was zulk heerlijk weer.

En idd is het in het begin even slikken. Maar je zal zien dat ook dit weer went.

Wat ik wel doe als we ergens heen gaan is eerst achter de rolstoel lopen (heb je lekker houvast), gaat het niet meer dan erin zitten en zelf voortbewegen. Geven ook mijn armen de strijd op dan wordt ik geduwd.
Gebruikersavatar
carolien
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2008, 16:44

Bericht door carolien »

Goed om te horen dat je de stap heb genomen , met deze ziekte moet je al zoveel inleveren en op deze manier kan je de leuke dingen nog een beetje opzoeken.
bij mij keken bekenden in het begin ook raar dat ik in een rolstoel zat maar op een gegeven moment weten ze allemaal waarom en dan is dat ook klaar.
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Ik moet eerlijk bekennen dat het me tegenviel vanmiddag. In een rolstoel zitten is zo ongelooflijk passief. Liepen we .....euh reed ik daar in het bos. Daar waar ik altijd gewoon rondliep. Ik vond er gewoon helemaal niets aan. Ik hoor daar gewoon te lopen. Ik ben altijd heel sportief en aktief geweest en vond het echt heel lastig om zo passief te zitten. In de rolstoel is zo ongelooflijk veel saaier. Mijn man zei echter heel wijs: "Je moet het niet vergelijken met wandelen in het bos, maar met thuis zitten. Als je namelijk nu niet in de rolstoel gaat zitten kan je niet naar buiten en zit je binnen. Dat is de keuze. En daar heeft hij gelijk in.

Maar ik neem nu mijn petje af voor iedereen die altijd aan dat ding gekluisterd zit. Enne ik....ik ga er misschien nog wel een keer aan wennen
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

=D> Voor je man.
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

Ik kan me heel goed voorstellen dat je er niks aan vond, het is veel saaier in een rolstoel. Gelukkig heb je een wijs man :D Misschien een leuk idee om naar museum of dierentuin ofzo te gaan. Daar wordt je afgeleid door je omgeving en het is iets wat je waarschijnlijk ook al heel lang niet hebt gedaan. Ik ben naar dierentuin en kindertentoonstelling geweest met mjn zoon. Heerlijk om daar samen rond te lopen/rijden en niet te moe te zijn om aandacht aan mijn omgeving te schenken.
En ook wel weer eens leuk dat mijn zoon na een dag lopen bekaf was en ik in mijn scootje nog zo fris als een hoentje (nou ja, bijna) :lol:
Reintje
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

simone als je nog kleine stukje kan lopen
dan moet je dat doen
ik heb een scootmobiel en een rolstoel als we ergens heengaan
dan duwt mijn man
maar ik loop nog stukjes achter de rolstoel
en een rolstoel is beter dan achter de geraniums zitten
maar ik vind het knap dat je zo vlug al met een rolstoel naar buiten gaat ik heb hem zeker maanden thuis laten staan voordat ik die drempel overging
ik ging echt nergens heen, tot mijn man zei en nu gaan we de stad in
we gaan nooit meer ergens heen . en hij had gelijk want hij ging zonder mij ook nergens heen
ik kan ook geen uren er in zitten ,want dan word ik doodmoe en duizelig maar ik ben er reuze blij mee
dus petje af voor jou en je man
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Ik heb me inderdaad ook al bedacht dat ik in eerste instantie ergens heen moet gaan met de rolstoel waar ik meer wordt afgeleid. Of wat in mijn hoofd minder gekoppeld zit aan wandelen. Ik ben een hele grote liefhebber van wandelen en zeker in het bos. En wat doe ik, mijn eerste actie in de rolstoel was in het bos. Dat is dan niet echt handig. Ik kan beter naar de Ikea gaan bijvoorbeeld of inderdaad naar de dierentuin. Goede tip trouwens Reintje. Ik wil namelijk al langer met mijn man een keer naar de dierentuin, maar ik heb nooit voldoende energie om dat te gaan doen.
En wat je zegt Alie is waar. Ik moet ook leren achter de rolstoel te lopen. Dat wat ik nog kan doen en er in gaan zitten op het moment dat het niet meer kan.

Dank jullie wel voor jullie bemoediging en meedenken.
Gebruikersavatar
nel
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 sep 2009, 21:07
Locatie: België

rolstoel

Bericht door nel »

Wie van jullie moet af en toe of dagelijks een rolstoel gebruiken?
Ik heb er ook één moeten aanschaffen maar heb het hier moeilijk mee.
De laatste maanden kwam ik nergens meer. Dus ook geen frisse lucht en geen gezellige uitstapjes. Een kwartiertje wandelen is mij al te veel. Vandaar dat ik nu een rolstoel heb om ook nog eens buiten te komen.
Graag zou ik vernemen wat de reacties hierop zijn van de buitenwereld en hoe jullie hiermee omgaan. Ik weet dat ik mij niets moet aantrekken van wat de mensen zeggen maar het is toch weer een stap achteruit.

Nel
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

rolstoel

Bericht door truus73 »

Nel ik heb een rollator, rolstoel en een scootmobiel.
En ben er heel erg blij mee.

Tuurlijk had ik er in het begin even moeite mee, maar het wende snel en van wat anderen er over denken trek ik me niets aan.

Met een rolstoel ben je wel afhankelijk van iemand die je duwt.
Met een scootmobiel kan ik gaan en staan waar en wanneer ik wil, geweldig.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik heb een rolstoel en een scootmobiel
ik heb er erg veel moeite meegehad en soms nog
want de mensen praten over je hoofd heen naar je partner
net alsof je achterlijk ben .ook met folders uitdelen geven ze het over mij heen naar mijn man ,en ook de opmerkingen van de mensen irriteren mij
maar zonder kan ik niet dus hij breng mij van a tot z
en daar ben ik blij mee
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Alie ik heb die ervaring in de rolstoel niet.
Ik heb alleen maar positieve ervaringen met andere mensen.
Een paar jaar geleden ben ik eens aangesproken door mensen die mij vroegen hoe het kwam dat ze mij de ene keer gewoon lopend tegen kwamen (toen kon ik dat nog) en de andere keer in de scootmobiel.
Ik heb ze toen rustig de situatie uitgelegd, dat ik de ene dag nog wel een stuk kon lopen en de andere dag niet. We hebben een prettig gesprek gehad.
Zo kan het dus ook.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

inderdaad truus zo kan het ook maar ik woon in een grote stad en de mensen zijn veelal gestresst ook ik krijg dat soort vragen als jij en dan leg ik het ook uit en dan komt het inderdaad op een fijn gesprek
maar het gebeurt meestal als je in een druk winkelcentra ben en daar ga ik vaak naar toe en daar rijden overal van die scooters
en sommige rijden als gekken en dat kan gewoon niet in zo.n druk overdekt centrum ,ik erger mij er ook aan maar deze mensen verpesten het voor ons die normaal rijden je word over een kam geschoren
en als je dan een opmerking krijg van iemand met een gebroken been
en die ziet mij uit een winkel komen lopen en dan in mijn scoot ga zitten en dan zegt van ik kan er beter in gaan zitten
dan zeg ik goed als u mijn klachten overneemt
en je krijg vaak te horen kijk uit weer zo,n onding
en ze rijden je zo voor je poten
dat doet pijn want in al die jaren heb ik niemand aangereden ik pas mij aan de mensen aan
zo gaat dat in een grote stad
Plaats reactie