rolstoel of nie?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Vanilla
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 apr 2007, 21:16
Locatie: Fryslân
Contacteer:

Bericht door Vanilla »

Momenteel heb ik beide. Heb al een hele tijd een rolstoel te leen van een kennis. Heel handig, je haalt hem zo uit elkaar en legt hem in de kofferbak (nou ja, mijn man dan).
De scootmobiel heb ik nog niet zo heel lang. Die valse schaamte is inderdaad een erg lastige blokkade voor jezelf. Ik vind het heerlijk om er stukken mee te rijden. Zo hard gaat ie nou ook weer niet hè - maar je komt weer eens ergens. Alleen ermee de winkel in??? Die valse schaamte heb ik helaas nog niet overwonnen. Dat vind ik nog vreselijk. Dus mijn boodschapjes doe ik altijd samen met mijn man en rolstoel.

Heb via internet een rollater besteld (was in de aanbieding :lol: ). Wil me er toch toe zetten dat ik straks weer gewoon kan lopen. Het zijn allemaal handige hulpmiddelen, maar heb nog hoop dat het anders kan gaan - met de juiste hulp :wink:
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi allemaal
ik krijg een nieuwe scootmobiel ik ben zo blij ,mijn eigen scooter bleef steeds stilstaan ook op de metrobaan waar ik een paar keer per dag overheen ging, en ook met oversteken pure irritatie was dat en gevaarlijk
hij is een paar keer weg geweest zelfs een keer ruim tien weken
en nu weer vijf weken, en nu is hij eindelijk afgekeurd ,nu ben ik beniewd wanneer ik hem krijg ik zit nu in een inval wagen maar daar zit ik dus niet goed in ik heb nu heel erg last van mijn schouder kapsels ik kan mijn armen niet goed bewegen extra pijn dus door de laksigheid van het wvg :roll:
dus ik hoop hem snel te krijgen
liefs alie
Gast

Bericht door Gast »

Hoi Alie,

nou dat lijkt me best eng hoor, als je ineens stilstaat op de metrobaan, slecht voor je zenuwen , en die hebben al wat te verduren he?
jammer dat het weer zo lang moet duren en een invalwagen is natuurlijk niet helemaal ingesteld op jouw beperkingen misschien helpt het je aangeeft dat je heel veel last hebt nu?, maar ik denk dat er niks anders opzit dan te wachten, merk zelf ook dat ik daar veel moeite meeheb, ben zelf nogal ongeduldig en dan kan het voor mij niet snel genoeg gaan,
groetjes van mij
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

hoi marion
inderdaad was het schrikken met de scoot midden op de metrobaan gelukkig dat ik nog kan lopen, een jongen heeft hem van de baan af geduwd ,mijn huisarts en fisio hebben contact opgenomen met de wvg
maar ik zal hopelijk niet zolang hoeven te wachten en ik hoop ook dat jij gauw bericht krijg
liefs alie
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

Ik heb nu sinds een ruime anderhalf jaar een rolstoel. Toen ik hem kreeg heb ik me er hevig tegen verzet. Ik vertikte het om in zo'n invalide ding te gaan zitten. Toen ik was opgenomen in een revalidatiecentrum voor CGT kon ik op een gegeven moment nog maar een paar stappen zetten, en toen heeft mijn fysio de knoop doorgehakt en mij verplicht in de rolstoel gezet. Voor mij was dat stiekem een opluchting, want ik kwam helemaal nergens meer. In mijn eigen huiskamer kon ik niet eens uit de voeten :P De eerste tijd vond ik het vreselijk. Ik was net 15 (bijna 16) toen ik erin gezet werd, en ik voelde me zo verschrikkelijk invalide. Maar na een tijdje maanden begon ik er de voordelen van in te zien, ik kon eindelijk weer naar buiten! Langzaamaan kon ik hem meer gaan accepteren, en uiteindelijk was ik er alleen maar blij mee. Doordat ik op een gegeven moment ook e-motionwielen (elektrisch aangedreven wielen) kreeg op mijn rolstoel was ik helemaal zelfstandig. En echt, dat gevoel van vrijheid weegt veel zwaarder dan het feit dat je nu zichtbaar 'gehandicapt' ben. Op een gegeven moment kreeg ik ook een scootmobiel, en dat ding geeft me nog meer vrijheid. Ik ben er echt onwijs blij mee. En ik heb hem eventjes gepimpt met nepbloemen, want als 17-jarige kan je het je natuurlijk niet permiteren om op een bejaardenwagentje rond te crossen.. :P

Dus.. een rolstoel is niet leuk, maar het geeft je zo veel meer vrijheid!
..Dansen moet je, mijn kind..
Gebruikersavatar
b0lino
Actief lid
Berichten: 191
Lid geworden op: 18 apr 2006, 20:40

Bericht door b0lino »

p.s. gelukkig gaat het nu stukken beter met me, dus mijn rolstoel en scootmobiel heb ik niet zo veel meer nodig. Ik ben daar helemaal gelukkig mee!
..Dansen moet je, mijn kind..
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Hallo allemaal,

Het is alweer een tijd geleden dat ik deze site heb bezocht. Maar ik ben benieuwd of er mensen onder jullie zijn die nog wel regelmatig het centrum door kunnen lopen of een stukje kunnen fietsen en ook een rolstoel hebben voor de dagen/ weken dat het niet gaat.
Denk namelijk zelf steeds meer na over zo'n ding. Alhoewel ik ook merk dat ik het (buiten mijn man) nog tegen niemand heb durven zeggen. Maar het zou me zoveel meer vrijheid geven. Voel me nu in de dagen/ weken dat het slecht gaat zo opgesloten in huis. Vraag me alleen af of ik wel in aanmerking zou komen voor een rolstoel omdat ik op goede dagen gewooon kan lopen. Hoor graag van jullie wat jullie ervaring daarmee is.

Groetjes Simone
Gebruikersavatar
Peet
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 01 okt 2008, 12:11
Locatie: Gelderland

Bericht door Peet »

Ik probeer dagelijks even een wandelingtje naar de supermarkt te maken (normaal gesproken 5 minuten heen en 5 minuten terug), maar dat kan alleen achter de wandelwagen, want zonder wandelwagen red ik dat niet. Ik doe er dan ook ruim een half uur over en dat is voor mij echt de max!

Ik wil er voorlopig nog niet aan denken om een rolstoel aan te schaften; zolang ik nog enigzins zonder kan doen we het maar zonder... :oops:
Groetjes, Peet

I’ve been up and down and over and out
And I know one thing:
Each time I find myself flat on my face,
I pick myself up and get back in the race...
- That's Life by Frank Sinatra -
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

ik heb een paar maanden geleden een kleine opvouwbare scootmobile gekocht en ben er erg blij mee. Ik doe nu weer dingen die ik anders gewoon zou laten. De drempel om erin te gaan zitten is hoog, maar als je dat eenmaal gedaan hebt, echt zo fijn om weer eropuit te kunnen. En op slechte dagen gebruik ik hem nu ook voor de dagelijkse boodschap.
van mijn omgeving krijg ik veel reacties. Het is best handig als mensen eindelijk eens kunnen zien dat je ziek bent/beperkt bent in je kunnen. Als je zichtbaar in zo'n ding zit, accepteren ze in ene wel dat je blijkbaar ziek bent.
en mensen die ik niet ken, maar ook hun moeilijkheden hebben, reageren erg enthousiast. Het is zo'n makkelijk ding om mee te nemen, echt zet je over die drempel. De eerste keer ergens waar niemand je kent, niemand die dan vreemd kijkt :-)
Reintje
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

@Simone bij een rolstoel heb je altijd iemand nodig die je duwt.
Want dat ding zelf voortbewegen is best zwaar voor ons.

Zelf heb ik een scootmobiel en ben daar erg blij mee.
Kan lekker overal zelfstandig naar toe.
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Je hebt gelijk Truus. Dat is waar. Alleen is de stap naar een scootmobiel nog tien stappen verder voor mij dan een rolstoel. Want daar wil ik eerlijk gezegt ook nog helemaal niet aan.
Maar het voordeel voor mij zal dan al zijn dat mijn man en ik samen wat vaker de deur uit kunnen.

Maar het is waar, met een scoot mobiel ben je nog flexibeler.
Gebruikersavatar
carolien
Beginner
Berichten: 16
Lid geworden op: 08 mei 2008, 16:44

Bericht door carolien »

Ik heb al jaren een rolstoel en ben er erg blij mee, anders kom ik nergens meer.
het heeft bij mij ook even geduurt voordat ik dat wilde ,tegen een arts zei ik dat ik niet invalide was en toen zei hij :wat ben je dan?
in het begin is het wennen, heb het idee dat iedereen kijkt , na een tijdje kon het me niks meer schelen.
Mijn moeder duwt me dan maar dat doet ze graag.
een rolstoel kan je ook makkelijk meenemen met de auto, kom je nog eens ergens anders .
heb sinds een paar jaar een scootmobiel maar wil je daar mee rijden moet je je toch wel redelijk goed voelen, die van mij staat nu al een tijd stil omdat ik me te slecht voel.
maar toen ik er wel mee reed, vond ik het geweldig, eindelijk weer een beetje onafhankelijk.
ik ging er ook de winkels mee in, maar veel winkels zetten ze zo vol dat ik er niet eens in ging,maar de supermarkt gaat prima.
Het is een grote stap maar ik zou het zeker doen.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ik heb een rolstoel als we met de auto ergens heen moeten
de stad of eventjes langs de nieuwe waterweg bij hoek van holland of het bos mijn man duwt en ik loop nog stukjes
maar voor de rest heb ik mijn scootmobiel ik ga echt overal met dat ding naar toe, wij hebben een vrij groot overdekt centrum
daar ga ik winkelen, in de winkel loop ik nog redelijk
dus laat ik mijn scoot buit de winkel staan idiaal
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Het is inderdaad een grote stap voor jezelf maar eens je hem kan zetten kan je er ook 'plezier' van hebben. Ik kan ook terug met mijn man en kindjes eens een korte uitstap doen of eens wat langer gaan winkelen dan juist naar de bakker en terug. Het geeft je toch weer wat meer ruimte om eens buiten te komen als het anders niet lukt.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Als het voor jou goed voelt, zou ik het zeker doen. Je kunt het allicht proberen!

Ik heb een tijdje een rolstoel geleend via de Thuiszorg. Die kun je gewoon gratis een half jaar lenen. Per saldo heb ik 'm bijna nooit gebruikt. Op de dagen dat het te slecht ging, was ook zo'n rolstoel te vermoeiend. Al die indrukken die je buiten op doet. En op de goede dagen kon ik best een klein rondje in de buurt lopen.
Winkelen, de stad in gaan, de film en al die dingen vind ik veel te zwaar. Met en zonder rolstoel.

Als ik in het ziekenhuis moet zijn, neem ik bij de ingang wel een rolstoel. En mocht het nodig zijn, kan ik er altijd eentje bij de Thuiszorg ophalen voor 1 of meerdere dagen.

Dus ik zou zeggen.. Wie niet waagt, wie niet wint ;). Succes en houd ons op de hoogte als je zin hebt.
Plaats reactie