Darmbacteriën als medicijn tegen CVS-klachten

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Darmbacteriën als medicijn tegen CVS-klachten

Bericht door magnetronnie »

Dit is een erg interessant onderzoek. Ze hebben ratten in een soort CVS-toestand gebracht en een deel daarvan kreeg vervolgens de darmbacterie Lactobacillus acidophilus toegediend. Die groep was meer mobiel en minder vermoeid, had minder oxidatieve stress in de hersenen, minder TNF-alfa in bloed en de milt en thymus waren normale grootte.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract

Dit zijn dus echt het soort onderzoeken die we de komende jaren veel meer en ook voor veel andere ziektes zullen gaan zien, nu de werking van de darmen en de rol van darmbacteriën op onze gezondheid steeds meer duidelijk wordt.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Darmbacteriën als medicijn tegen CVS-klachten

Bericht door semma »

Wat ik las, mogelijk hier op het forum, is dat het kort werkt.
Ik neem aan, dat de verhouding goede/slechte bacteriën zo ongunstig is, dat de ingebrachte bacteriën het loodje leggen. Waarschijnlijk is er meer nodig, al zullen ze toch wel bacteriebevorderende maatregelen genomen hebben, zoals gelijktijdig probiotica geven.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Darmbacteriën als medicijn tegen CVS-klachten

Bericht door sowfia »

Dml zei me van de week dat het typisch is voor ons dat we geen of te weinig lactobacillen hebben.
Bij mij sloegen ze idd niet aan toen ik overgroei van vanalles en nog wat had, maar nu die overgroei beperkt is gaan we terug lactobacillen proberen.
Interessant dus! Hopelijk met hetzelfde effect als die ratten ;)
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Voor wie het nog niet gezien zou hebben , bekijk zeker dit filmpje :

http://www.een.be/programmas/de-laatste ... eroen-raes

Jeroen Raes is onderzoeker aan de VUB. Z'n onderzoek naar darmflora heeft wereldwijd aandacht getrokken. Het gerenommeerde tijdschrift Science, zette z'n onderzoek zelfs op de lijst van drie belangrijkste wetenschappelijke doorbraken van 2011.
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ik heb ook ongeveer nul lactobacillen. Bifidus ook niet. Ik wacht nog op de laatste uitslagen van de stoelgangtest, maar de vorige keer waren de aantallen nog net zo slecht. Een oplossing in het verschiet zou geweldig zijn!
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

De lacto dinges bacterieen zitten gewoon in een drankje, dat lijkt op yoghurt en kan je bij elke bio winkel kopen. Heb het zelf ook een tijd lang gedronken, vermoedelijk heeft het in het boek van Teitelbaum gestaan waar ik toen nogal hoopvol over was. Maar het haalde dus werkelijk niks uit. Net zoals de zakjes psylliumvezels die ik van de internist kreeg.

Gek genoeg ben ik onlangs hennepzaad (gebroken) gaan eten, want dit is superfood net als cranberries en gojibessen. Nou, niks geen tikkeltje meer energie dan normaal, maar vanaf dat twee dat ik dagelijks (nu om de dag) er twee eetlepels van door mn eten doe gaat het wel heel goed met mijn darmen. Nog niet zoals het moet zijn, maar al wel een heel eind op weg. En dat na jaren (meer dan op een hand te tellen zijn) met PD symptomen. Maar nogmaals: niet meer energie dan voorheen. Jammer.

Ik wil niet zeggen dat elke ME-er nu aan de hennep moet, hoor. Ik wil juist zeggen dat het voor eenieder zo kan verschillen. Er zullen heus mensen zijn wiens darmen wel goed op psyllium reageerden... Of op lijnzaad of op gedroogde vijgen, whatever. Er kan dus best iets zijn voor een iemand wat hij of zij nog niet heeft geprobeerd, maar wat een meevaller kan opleveren.

Liefs, Bloem
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Bloem: waar gevonden?

In Noorwegen dee ik altijd wietzaadjes door m'n yoghurt (heerlijk), maar hier in België hebben ze die niet in de biowinkel, en heb ze nog nergens gevonden eigenlijk.
Er zitten inderdaad veel nuttige stoffen in :)



PS @ lactobacillen: ik had er teveel :)
Ik weet weinig.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

(Water)kefir zit ook propvol met lactobacillen en is erg goedkoop. Je kunt er ook vrij snel groenten mee fermenteren zonder suikers en fructose. Vanavond staat er zelfgemaakte kefir zuurkool op het menu, ben benieuwd of te eten is...
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Ik las het gewoon in een tijdschrift en ze verkopen het in zakken van 250 gr (genoeg voor tien dagen als de dagelijks aanbevolen hoeveelheid neemt = 2 flinke eetlepels) in de biowinkel. Het lag in die van ons wel op een heel rare plek, dus ms moet je het ff vragen. Anders zal ik manlief nog ff vragen te kijken wat het merk was. Omdat ik er zo'n profijt van heb, koop ik het in bussen van 1 kg: www.rawfoodsuperfood.com. Hebben ze ook fijne chocoreepjes die gluten- soja- lactose- suikervrij zijn!
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ja ik had het gevraagd, maar volgens de winkelbediende dus niet :P

Mss moet ik het dan maar eens online proberen in te slaan.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Lijnzaad en gedroogde vijgen worden als laxans aanbevolen.

Hoe gaat dat zelf zuurkool maken maken met kefir? Ik herinner me, dat het knap smerig was en het kefirplantje groeide als kool.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Melkkefir vind ik ook knap smerig.
Waterkefir met gember vind ik daarentegen wel erg lekker, nadeel is alleen de alcohol en de rest suikers.

Recept gefermenteerde groente m.b.v. kefir:
http://www.gardenguides.com/102772-prep ... rains.html

Je kunt ook zonder kefir doen (wilde fermentatie):
http://www.youtube.com/watch?v=XnkbJGs2ZhU
http://www.youtube.com/watch?v=ZPpacV5g9QI

Voor meer achtergronden:
http://www.youtube.com/watch?v=hy87TnyNCPk
Gebruikersavatar
carien
Beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 16 nov 2011, 17:34

Bericht door carien »

ik neem al enige tijd op advies van een therapeute de symbion forte probioticum en sindsdien heb ik geen last meer van mijn buik, kan ik dagelijks naar het toilet en krijg weer meer energie. En daar zit niet alleen die lactobaccilli in maar ook nog een paar anders. Aanrader wat mij betreft maar je moet het zelf ervaren dan weet je het verschil pas, soms moelijk uit te leggen moet je voelen
Gebruikersavatar
zeeman
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 14 sep 2012, 15:10

Klachten na het eten

Bericht door zeeman »

Ik heb in 2006 veel last gehad van mijn maag/darmen. Zo extreem dat na bijna iedere maaltijd ik omviel van de pijn. Een internist gaf me de diagnose "functionele dyspepsie". Hij zei dat de zenuwen in mijn maag-darm kanaal van slag waren door mogelijk een infectie die ik ooit heb gehad. Leer er mee leven en laat het je leven niet verpesten, dat was zijn advies. Hij erkende dat het felle klachten kon geven maar het was niet gevaarlijk en je kon er 100 mee worden.

Maar nu komt het, mijn therapeut (alternatief maar wel HBO-geneeskunde) zei dat het gistings aanvallen waren. Er zaten verkeerde bacteriën in mijn maag-darm kanaal en die kregen na het eten suiker en begonnen dan te gisten/gassen te vormen. Het waren volgens haar de rek-receptoren in het maag-darmkanaal die die pijnen veroorzaakte.

Ik zat daar redelijk suf en was behoorlijk beroerd. Zij schreef me Lactobacillus acidophilus voor en zei dat ik enkele weken moest minderen met suiker. Ik had weinig hoop meer maar bestelde de pilletjes. Binnen 2 weken werden de extreme aanvallen minder en na nog enkele weken verdwenen ze. De naam Lactobacillus acidophilus ga ik dus ook nooooooooit meer vergeten in mijn leven :D

Ik slik nu al jaren enkele keren per week darm-bacteriën. Is mijn buik van slag dan neem ik ze dagelijks. Of je er van ME mee afkomt betwijfel ik. Ik had dan al lang een breed over het dak moeten kunnen springen. Neemt niet weg dat het misschien een stukje van de puzzel is. En dat het soms een vervelend probleem (understatement) dat ze in het ziekenhuis niet herkende op kan lossen.

Hier een linkje naar de mix van bacteriën die ik slik.

http://bonusan.nl/vademecum/darmocare_pro.html

Voordeel is dat er geen melkproducten in voorkomen.
Gebruikersavatar
mieperdepiep
Gevorderd lid
Berichten: 730
Lid geworden op: 07 apr 2011, 13:32

Bericht door mieperdepiep »

Ik gebruik ook probiotica voor mijn darmen met volgens mij dezelfde erin.
Ik kreeg jaren geleden de diagnose PDS. Dagelijks tig keer diarree en zulke krampen dat ik gewoon dubbel sloeg van de pijn
Sinds ik de probiotica gebruik zijn de klachten echt veel minder geworden, alleen af en toe nog last maar dat ligt dan aan wat ik gegeten heb
Plaats reactie