Goede oogarts gezocht!

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Goede oogarts gezocht!

Bericht door aoife »

Hallo Allemaal,


Weet een van jullie een goede oogarts die ook bekend is met ME en/of Lyme en de eventuele klachten die je daardoor kunt krijgen met je ogen?

Liefst in Overijssel, Noord/Zuidholland, Gelderland of Utrecht.


Groetjes,

Aoife.
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Goede oogarts gezocht!

Bericht door Fleur »

Hoi Aoife,
Ik weet niet of je hiermee geholpen bent, want hij is optometrist, en geen oogarts.
Maar hij is bekend met oogproblemen bij ME patienten en ook PvM stuurt patienten naar hem door. En als je toch een oogarts nodig hebt weet hij vast wel iemand voor je.

http://www.visueletraining.nl/pop_media_mecvs2.html

http://www.visueletraining.nl/

Hij heeft wel een wachtlijst tot half mei.


Groetjes,
Fleur
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Hai Fleur,

Dank je wel voor je reactie.

Ik heb daar wel eens naar toe gebeld voor informatie.
Ik hoor ook van anderen dat hij erg goed is.
Probleem is echter dat het niet vergoed wordt en erg duur is.
Ik had er al eerder heen gewild, maar kan het niet betalen, helaas.
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Optometrist Rob Groenink van de link hierboven werkt o.a. samen met oogarts Huib Simonsz.
Deze werkt op de afdeling oogheelkunde van het Erasmus MC in Rotterdam.
Misschien kan je een verwijzing krijgen via je huisarts.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Hai Fleur,

Volgens mij is dat een kinderoogarts.
Hij werkt in het Sophia Kinderziekenhuis.
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Hoi Aoife,

Ik heb voor je geinformeerd, maar behalve kinderoogarts is hij ook oogarts voor volwassenen in het Erasmus MC. Het is wel zo dat je geen rechtstreekse afspraak met hem kan maken, je wordt eerst gezien door een assistent. Maar misschien wel het proberen waard?
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Wat lief van je!!

Dank je wel.

Ik zal het met mijn huisarts bespreken.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Goede oogarts gezocht!

Bericht door semma »

Fleur schreef:Hoi Aoife,
Ik weet niet of je hiermee geholpen bent, want hij is optometrist, en geen oogarts.
Maar hij is bekend met oogproblemen bij ME patienten en ook PvM stuurt patienten naar hem door. En als je toch een oogarts nodig hebt weet hij vast wel iemand voor je.

http://www.visueletraining.nl/pop_media_mecvs2.html

http://www.visueletraining.nl/

Hij heeft wel een wachtlijst tot half mei.


Groetjes,
Fleur
Wat zijn de specifieke oogproblemen bij ME en wat voor trainingen worden er gegeven (Erasmus is me te ver weg).
Gebruikersavatar
angelsandra
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 10 mei 2010, 16:27

Goede oogarts gezocht!

Bericht door angelsandra »

Interessant topic.

Valt dubbelzien ook onder deze oogproblemen? Ik heb vanaf het moment dat ik ziek werd dubbelzien als ik naar rechts kijk en mij is ook verteld dat er niks aan de hand is. Ook zie ik zwarte krassen en vlekken als ik naar een witte achtergrond kijk en die bewegen dan mee met mijn ogen. Zijn dit ook typische m.e. oog klachten?
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Naar mijn weten is wazig zien een klacht die kan voorkomen bij ME (en bij Lyme).

Ik las ook iets over Uveïtis en Lyme en Bartonella en Toxoplasmose.
http://www.oogartsen.nl/oogartsen/overi ... _infectie/

Ik heb de Ziekte van Lyme en Bartonella (en ik heb Toxoplasmose gehad)

Hier staan ook wat dingen over oogklachten (welliswaar over Lyme):
http://www.lymenet.nl/forum/viewtopic.php?t=2268
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Naast wazig zien is dubbel zien ook een bekende bij ME en ook pijn achter het oog (de oogbol).

Vlekjes ed heb ik ook maar schijnt niets met ME te maken te hebben.
Life smells...
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Ik ben toevallig vanmorgen bij de orthoptist geweest. Hiervoor al een keer eerder bij haar collega geweest en tweemaal bij de oogarts. Er was eerder ook een echo van mijn ogen gemaakt en hierop waren zwarte vlekjes te zien maar dat is niet abnormaal. Dus eigenlijk was er niets gevonden maar toch bij een testje eerder deed ik het niet helemaal goed en vandaar dat ik nog maar eens goed bekeken moest worden door een andere orthoptist. Deze heeft ook weer testjes gedaan en vond het nodig om ook maar weer mijn ogen te druppelen zodat ze goed in het oog kon kijken en nog een ander druppeltje er achteraan om de leessterkte/zicht te bepalen. Hierdoor werd alles stil gelegd vertelde ze me. Wel vervelend is dat als je niet kan focussen maar ja. Ze vond bij mij wel een behoorlijke afwijking aan beide ogen een cilinderafwijking plus verziend. Volgens haar zou dit de klachten van wazig zien, problemen met focussen, hoofdpijn, met één oog afwijkend zien en niet kunnen lezen veroorzaken. Nou het heeft lang geduurd dat iemand dit ontdekt heeft, ben wel erg blij dat deze dame zo doortastend was. Ik ben 7 jaar geleden ook een binnenste buiten gekeerd in het LUMC maar volgens hen was er niets aan de hand. En dat noemt zich dan een academisch ziekenhuis.

Wanneer je ook deze klachten hebt zou ik het zeker maar eens goed laten onderzoeken. Wel vraag ik me net als jullie het een verband heeft met ME. Bij mij zijn wel de oogproblemen zo'n beetje gelijktijdig ontstaan.

De orthoptist vertelde me dat een opticien deze afwijking niet had kunnen vinden.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik had in de kindertijd al cylinders en prisma's in de glazen. Dat is met stille trom verdwenen toen ik op de lenzen overging. Een paar jaar geleden vertelde een orthoptiste me, dat ze vroeger standaard gegeven werden en op een zeker moment weggelaten werden. Er werd me toen ook gezegd dat links en rechts niet goed samen ingesteld konden worden. Wist ik al, ik breng iedereen tot wanhoop. Ik zie bv. dat er verschil is tussen met of zonder het nieuwe glaasje erbij, maar kan niet zeggen wát het verschil is en vaak ook niet welke béter is. Ik vertel ook andere dingen waar ze niets mee kunnen. Dat ik meer of minder echo zie of vlekkeriger.
Voor mij is de beste combinatie de contactlenzen met een leesbril (met een set leesbrillen,soms werd het ene nummer beter en soms het andere). Nieuwe bril aanmeten is altijd een ramp. En ook altijd een schok om het resultaat te zien. Met die platte glazen in de uitgezochte bril zie je er anders uit dan met je eigen dikke glazen erin. Bril erbij moet, omdat je soms de lenzen niet in kan hebben en toch binnen & buiten actief moet kunnen blijven.

Ooit kreeg ik een kaartje met accomodatieoefening. Het is ongeveer 8 x 20 cm, heeft prcies in het midden een lange streep met daarop vette punten op ca. 2 cm afstand. Je houdt het horizontaal met een korte rand op je neusbrug. Met een potlood/elk ander staafje wijs je een punt in het midden aan en richt je blik daarop. Je ziet dan de lijn als twee kruisende lijnen. Wijs een ander focuspunt uit en de kruising verplaatst zich. Dat moet je geloof ik elke dag 5 min doen. Ik doe het af en toe en zeker geen 5 minuten, want dat geeft oogspierproblemen. Als je rekening houdt met wat je kan, is het een goede accomodatie-oefening. Ook af en toe met het blote oog rondlopen zonder als een blindeman rond te tasten, gewoon blijven kijken is goed voor de accomodatie.

Dubbelzien als ME-onderdeel, komt denk ik doordat je de oogspieren niet meer kan balanceren. Maar ik had het altijd al, een zus van me ook. Het heet fixatie disparatie en versterkt dyslexie. Een jaar of tien geleden was het even in de mode. Kon je een gaatjebril ervoor krijgen of prismalenzen (daardoor kwam het weer in mijn herinnering), die alleen werkten met bepaalde oefeningen.
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Bericht door huppelepup »

Bedankt voor je bericht senna. Het was voor mij toch wel schrikken om het te horen. Ik wil geen bril en lenzen durf ik niet. Ik vind dat helemaal niks om te prutsen in mijn ogen. Vraag me af of laseren nog een optie kan zijn.

En de vraag of oogproblemen ME gerelateerd zijn kunnen we denk ik het beste aan Ruud vragen.
Gebruikersavatar
angelsandra
Actief lid
Berichten: 299
Lid geworden op: 10 mei 2010, 16:27

Bericht door angelsandra »

Nu we het toch over ogen hebben heb ik ook een vraag nog aan jullie. Zodra het niet goed met me gaat of ik doe teveel gaat me linker oog zakken. Net of de huid eromheen verlamt wordt ofzo. Me oog word klein en lijkt wel of de huid eromheen krachtloos wordt. Wat sommige hebben als hun mondhoek verlamt is of de spieren dat heb ik dan met mijn oog. ik vind het moeilijk uit te leggen maar mijn moeder en mijn partner kunnen meteen aan me zien als het niet goed gaat door naar me linker oog te kijken. Hebben meer mensen dit? want ik lees hier nooit iets over.
Yea, though I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil: for you are with me ~Psalm 23:4
Plaats reactie