indicatie WMO: huishoudhulp + rolstoel. tips?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Van harte met de voorlopige uitslag. En ja, ik wil ook wel naar je gemeente verhuizen.
Gebruikersavatar
sesaffie
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 okt 2010, 17:32

Bericht door sesaffie »

Ik woon in gemeente Amersfoort.. Jullie zijn welkom;)
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

triest dat het zo verschillend is overal, net zoals met de verschillende uwvs
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
sesaffie
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 okt 2010, 17:32

Bericht door sesaffie »

Ja, ik vind het echt in en in triest..

Heel veel sterkte met alles!
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Gefeliciteerd en dat je er maar blij mee blijft.
sesaffie schreef:Ik heb vandaag dus de indicatie gehad..

En ik durf het bijna niet te zeggen,
Maar ik heb een rolstoel voor in ieder geval 1 jaar!
Daarna wordt er opnieuw gekeken, of er medisch gezien een periode-indicatie is ofzo.

Eerst wou ze het niet geven, omdat het negatief zou werken om een rolstoel te gebruiken. Maar uiteindelijk is het toch gelukt, ook omdat ik de inspannings-intolerantie zo goed mogelijk heb uitgelegd, en ik zonder de rolstoel met geen mogelijkheid naar de huisarts kan, of uberhaupt het huis uit.

Ik weet hoeveel moeite velen hebben om een rolstoel te krijgen, dus vandaar dat ik het bijna niet neer durf te zetten. Toch ben ik heel erg blij!

Huishoudelijke hulp is wel lastiger, ze gaat nog kijken welke opties er allemaal zijn. (ze had het ook over vrijwilligers organisaties).
Maar i.v.m. huisstofmijt allergie van mijn man, kunnen we structureel waarschijnlijk 1 uur per week krijgen, voor stofzuigen en stoffen, dat soort dingen. Iets is beter dan niets!

Ik hoor volgende week meer over welke opties er zijn met huishoudelijke hulp enzo, dus het is nog even afwachten. De rolstoel is, in ieder geval voor een jaar, zo goed als zeker.

Groetjes,
Sesaffie
Dat zie je helemaal fout. Hoe meer mensen het krijgen, hoe beter de jurisprudentie voor ons allen wordt. Zowel de rolstoel als dat uur hulp ondanks dat je een partner hebt, zijn zowel voor jou als voor ons allemaal een stap voorwaarts.
Wat houdt periode-indicatie in?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Periode-indicatie betekend dat ze per periode kijken of de rolstoel nog wordt toegekend of niet.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Voor een heel jaar is wel beter te doen dan een half jaar.
Het moet ruim van te voren aangevraagd worden, zodat je er bijna het hele halve jaar mee bezig bent: eerst de stress van de aanvraag, tegen dat je daarvan bijgekomen bent moet je al weer denken aan argumenten voor de verlenging en vooral niet vergeten om tijdig opnieuw aan te vragen. Vervolgens op huisbezoekaankondiging of keuringsoproep wachten. Daarna met angst en beven op de beschikking wachten. De regeltjes weten je goed in de stress te houden.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Hi allen,

Ik heb nu ook een indicatie voor 2,5 huishoudelijke hulp in de week.
Waar ik al heel blij mee ben.

Maar wat doen jullie in de tijd dan iemand je huis loopt te poetsen???
Ik vind het toch een vreemd idee.

Groetjes T.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Hoi Tanto,
Ik heb al enkele jaren een hulp voor 4 uur per week. en aanvankelijk was dat raar, maar het went. Ik heb een tijd lang op bed gelegen als ze beneden bezig was en op de bank als ze boven bezig was, ook vanwege de onrust. Nu het wat beter met me gaat, blijk ik gewoon bij haar zitten en kletsen we wat. Soms help ik een beetje mee.

Het went in elk geval.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Oh gelukkig, ze was vandaag voor het eerst. Ik vond het toch wel onwennig en vreemd. Helaas heb ik maar een verdieping :-)

Maar ik ben er wel super blij mee :-)
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb een pgb, dus heb er zelf eentje kunnen uitkiezen, waar ik het erg goed mee kan vinden. Krijg je er eentje via de thuiszorg? Dan moet je maar afwachten wie er komt, en dat kan ook nogal eens wisselen. Ik vind het zelf wel prettig dat ik het op deze manier geregeld heb, steeds dezelfde en ook flexibel.

Als je maar iemand treft waar je jezelf bij kunt zijn, dat is in elk geval het belangrijkste.
Geniet er maar van :P
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Maar via de thuiszorgorganisatie heb je er verder ook geen werk aan. Je hoeft niemand te zoeken, uit te zoeken, te beoordelen. Als ze ziek zijn of verlof hebben, gaat de hulp gewoon door. Je hoeft geen ziektegeld of wat ook te betalen. Je hebt die hele administratieve rompslomp niet.
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Bericht door nanda »

Wat fijn voor je!

Ik had vandaag de ergo therapeut hier, die deed erg moeilijk omdat CVS/ME en FM heb, de Reumatoloog)arts wilde er niet voor tekenen omdat mijnaandoening misschien nog iet skon verbeteren.
ze wilde wel een maatje regelen...ja dat wil ik dus echt niet, ik heb mijn vrienden en familie om leuke dingen mee te doen.
Maar heb wel een verhoogde toilet nodig en een douche stoel of kruk en een wc boven en een rollator om gewoon de dagelijse dingen te kunnen doen daar wil ik geen "maatje"bj hebben dat wil ik zlef blijven doen.
IK wil ook al zou het tijdelijk zijn wel mezelf kunnen bedriuipen...en CVS?ME en FM gaat nooit helemaal weg heb ik begrepen, alsof ik toch dan nu geen klchten heb....
Ze wilde wel een scootmobiel aanvragen maar die wil ik (nog) niet, ik wil blijven fietsen...
Ik heb gelukkig een fiets met trapondersteuning, daardoor kan ik nog de deur uit maar bv een markt op gaat niet omdat ik dan een rollator nodig heb. Er schijnen wel opvouwbare lichtgewicht rollator te zijn die je dan op de fiets mee kan nemen.

Uiteindlijk wordt het wel aangevraagd en volgens haar komt er dan iemand van het WMO thuis kijken om te zien wat ik werkelijknodig heb.

Ik hoop toch echt dat ik wel hulpmiddelen krijg, kan het wel huren bij de uitleen(uitleentermijn is bijna afgelopen) maar bv de toiletverhoger kost al 5 euro per week.
Ik heb ongeveer 40 euro in de week om van te etn, en dan is 5 euro al echt niet op te brengen...
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Nanda hou er rekening mee dat WMO afdelingen van de gemeente ook heel moeilijk doen over ME. Ik heb na 2 jaar en rechtszaken nu huishoudelijke hulp gekregen. Scootmobiel en rolstoel is nog steeds niet gelukt.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
nanda
Actief lid
Berichten: 364
Lid geworden op: 04 mar 2011, 21:38
Locatie: lelystad

Bericht door nanda »

Oh dat is balen zeg, alsof je voor de lol zoiets zou aanvragen...
Ik heb gelukkig wel huishoudelijke hulp gekregen (3 uur per week) maar misschien ook wel omdat ik alleenstaand ben.
Voor de rest moet ik dus nog even afwachten
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
Plaats reactie