indicatie WMO: huishoudhulp + rolstoel. tips?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik duim voor je Nanda!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Nanda, mooi onderschrift :)
Life smells...
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

tanto schreef:Maar wat doen jullie in de tijd dan iemand je huis loopt te poetsen???
Op de bank liggen/hangen en dan lezen/tv kijken/bellen ofzo. Ik heb onze poetshulp meteen duidelijk gemaakt dat we haar aangenomen hebben omdat ik zelf geen huishoudelijk werk meer kan doen door een chronische ziekte. Zo is het meteen duidelijk dat ik nooit mee ga helpen en kan ik zonder misplaatste schaamte liggen rusten terwijl zij poetst. Prima deal! :D
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Ik heb een rolstoel aangevraagd bij de gemeente en nadat er iemand was geweest van de WMO, is gisteren een arts langs geweest voor de beoordeling. Zij vroeg aan mij waarom ik niet ben behandeld.

Ik geduldig uitleggen dat er buiten symptoombestrijding niet echt een behandeling is voor ME. Zegt ze dat Nijmegen een prima behandeling heeft die goed werkt, en als ik daar dus niet behandeld ben ik ook geen recht heb op een rolstoel. Je moet namelijk wel meewerken aan je genezing, en hoe ik erbij kwam dat ME iets lichamelijks was. :evil:

Ik heb haar gezegd dat het overduidelijk is dat ze er niet al te veel van af weet, en dat ik haar wel wat documentatie wou meegeven. Daarop stond ze op en ging weg, ik zou de uitslag per brief krijgen.
Ben bang dat ik voorlopig nog geen rolstoel krijg.

Was wel grappig dat mijn man er bij was, hij was in schock, dit soort gesprekken had hij nog niet eerder meegemaakt.
Ik ben er helaas aan gewend, en ga de strijd wel weer aan met bezwaar e.d. maar het is zo zonde van mijn energie.

Dus voor tips moet je niet bij mij zijn, ik hoop dat het je beter af gaat.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Is hij al bijgekomen van de shock? En wat vond hij toen?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ach fleur, de kans dat je een rolstoel krijgt als je wel een behandeling hebt gedaan zoals die in nijmegen is ook erg klein. Want ik heb iets in die richting gedaan, de ggd arts vind dat ik uitbehandeld ben, en toch geen rolstoel. Dat vinden ze weer de-activerend.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Hij was witheet, maar is nu ondertussen wat gekalmeerd. Hij snap nu pas waar wij altijd tegen aan lopen, en waarom ik vaak zo boos en verdrietig terug kwam van dit soort gesprekken (huisarts,bedrijfsarts,enz).

Eerder had hij altijd zo iets van 'maak je er niet zo druk om' en dat soort dooddoeners, maar nu niet meer.

Die vooroordelen, de onmacht, de kortzichtigheid, het niet willen luisteren en vooral die zelfingenomen kop van die arts kon er bij hem niet in. Hij vind het schandalig zoals wij behandeld worden, en wist niet dat het zo erg was.
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Hoi Felixloena,

Dat zij ze ook tegen mij, dat ze mensen zolang mogelijk uit een rolstoel wilden houden, omdat je zo lang mogelijk actief moet blijven.

Ik heb haar toen gezegd dat als ik geen rolstoel krijg ik dat de hele dag binnen op bed of op de bank lig, en dat dat ook niet actief is.

Ik heb haar gezegd of ik krijg een rolstoel en kan af en toe aan het leven deelnemen, of u veroordeeld mij tot huisarrest. Maar of ernaar geluisterd wordt....., ik betwijfel het, want je mag ook niet te bijdehand zijn.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb dat ook allemaal gezegd, mijn huisarts heeft dat zelfs onderstreept dat ik juist actiever ben met rolstoel. Maar de huisarts is niet objectief genoeg, en alle verslagen van DML tellen niet (zoals de inspanningstest). het is een verhaal zonder happy end.

Het dubbele bij mij is dat ik wel 6,75 uur huishoudelijke hulp per week krijg omdat ik helemaal niks zelf kan. Maar een rolstoel, daar kan ik me nog genoeg voor bewegen. Snap jij het nog?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Fleur
Actief lid
Berichten: 487
Lid geworden op: 05 aug 2010, 07:38
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Fleur »

Nee, dat is voor een normaal mens ook niet te begrijpen. Ik hoop dat je door bezwaar aan te tekenen misschien nog kans maakt. Dat er iemand eens gaat nadenken waar ze mee bezig zijn.

Laat de voorderingen hier wel weten als het zover is.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Fleur dat traject heb ik gedaan inclusief rechtbank waar ik gewonnen heb. Toch krijg ik geen scoot en rolstoel, wel huishoudelijke hulp en een financiele vergoeding voor de gemaakte kosten van de afgelopen 2 jaar. Dat kan elk moment komen. Mijn verhaal kun je lezen in de topic http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... rzieningen
Leven is het meervoud van lef - Loesje
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Serieus hoor. Misschien kom ik nu kortzichtig over. Maar zelf ben ik altijd gauw klaar met het WMO loket en alles. Ik ga binnenkort wel proberen een rolstoel aan te vragen. Maar als dit teveel gezeik oplevert, koop ik 'm gewoon zelf. Niemand die mij gaat vertellen dat ik niet in een rolstoel mag als dat nodig is, behalve dr. Vermeulen dan eventueel, maar die vond het goed. Op Marktplaats heb je al vanaf 50 Euro een rolstoel (al zou ik dat zelf niet doen, ik houd daar niet zo van, maar prima oplossing als je minder te besteden hebt). Echt schofterig dat verhaal van Fleur.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Hoi Mieshka, ik heb een keer een goedkope rolstoel gekocht op marktplaats, maar die zat niet goed, was steeds lek etc. Ik moet gewoon een betere kopen , maar heb daar helaas de middelen niet voor. Ook een scootmobiel is niet te betalen voor mij.... dan sta je toch mooi in de kou als je niks krijgt.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Fleur, hij kreeg nu ook wel een heel duidelijke demonstratie. Ik krijg vaak een in vriendelijkheid verpakte afwijzing en dan ben ik de leugenaar of kwaadzoeker als ik van de afwijzing vertel.
Gebruikersavatar
agnes
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 01 jun 2009, 21:55

rolstoel, scootmobiel etc.

Bericht door agnes »

Voor wie spaargeld heeft kan het een optie zijn om zelf (zonder WMO) een rolstoel of scootmobiel te kopen en vervolgens de kosten van de belasting aftrekken. Voordeel hiervan is dat je zelf kan bepalen welk model je wilt hebben en niet afhankelijk bent van de gemeente.
Er is - ondanks alle beperkingen die zijn ingevoerd- toch nog wel wat af te trekken aan ziektekosten: niet vergoede behandelingen door een arts, niet vergoede medicijnen (op voorschrift van een arts), hulpmiddelen (maar geen elektrische fiets want die gebruiken niet-zieke mensen ook).
Als je een "witte" huishoudelijke hulp hebt zijn er ook mogelijkheden om die kosten (deels) af te trekken. Reken dan wel goed uit of dat voordeliger is dan een "zwarte" hulp. (NB de huidkleur van de hulp maakt niet uit :) )
Plaats reactie