rode wangen, rood hoofd zonder duidelijke aanleiding

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
anouk
Beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 jun 2011, 11:50

rode wangen, rood hoofd zonder duidelijke aanleiding

Bericht door anouk »

Hallo allemaal,

Wat mij al sinds het begin van mijn klachten (ong.2 jaar geleden) parten speelt is het krijgen van een rode huid in het gezicht zonder dat dit door bijv. inspanning, warmte of schaamte te verklaren is. Vaak manifesteert het zich min of meer als masker zoals bij Lupus. Maar ik dacht dat bij lupus de uitslag echt op de huid ligt, dat kan ik mis hebben. (Op lupus ben ik overigens getest, negatief.) Naast roodheid wordt de huid ook heel erg heet, ik voel het vocht verdampen. De huid is na een dergelijke aanval ook erg droog en trekkerig.

Ik heb wel eens het vermoeden dat het voedings/stofwisselingsgerelateerd is. Na het avondeten komt het vrij standaard opzetten. Ik vermoed soms een verband met koolhydraten.

Echter bijv. gisteren, ik was bekaf, lag ik even te suffen op de bank, voelde al wel dat mijn gezicht vrij heet was. Toen ik vervolgens opstond leek het wel alsof bij wijze van spreken al het bloed richting hoofd ging en had ik een kop als een biet.

Mijn bloeddruk is twijfelachtig. Tijdje terug structureel hoog, (155/95) indien gemeten door arts. 24 uurs meting thuis leverde echter een nette bloeddruk op. Zou dus aan aanwezigheid arts liggen. Hoge bloeddruk zou het rode hoofd dus niet verklaren.

Wie herkent het rode hoofd/ de rode wangen en heeft enig idee wat de oorzaak is?

Anouk
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

rode wangen, rood hoofd zonder duidelijke aanleiding

Bericht door marlène »

Hallo anouk

lupus geeft inderdaad een typisch rood gezicht zonder aanleiding. Weet dat je regelmatig negatief kan testen ook al heb je lupus. Je moet het enkele malen testen.

Er zijn voorlopig twee mogelijkheden dat het bij je 's avonds voorkomt:
- de vermoeidheid stapelt zich op en dan verschijnen typische lupusklachten makkelijker zoals licht verhoogde temperatuur of rode wangen
- je bent overgevoelig of allergisch aan iets geworden. Vaak komt dat door een bijnieruitputting en/of lekkende darm. Soms is het iets dat je altijd al hebt gehad maar nu duidelijk wordt.

tip: Als je lupus hebt, staan ook je bijnieren onder druk.

Voedsel die rode wangen kunnen geven, is histamine en salicylaten. Google het eens en kijk eens of er iets is dat je dagelijks eet.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

rode wangen, rood hoofd zonder duidelijke aanleiding

Bericht door nabo »

Herken je klachten ook.
Heb hier regelmatig last van die roodheid enz.

bij mij ligt het aan voedsel.
Gebruikersavatar
marry
Actief lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 aug 2009, 15:31

Bericht door marry »

OOk bekend met rood gezicht en rode V op de borst, vaak is die V op de borst juist koud aanvoelend en altijd aanwezig, de wangen zijn juist warm en zijn soms wel normaal van kleur.

OOk hier verdenking lupus, maar na jaren nog steeds niet aantoonbaar. Wel gebruik ik Plaquenil (Lupus medicatie) vooral voor de pijnaanvallen.

Groetjes Marry
feuer
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 13 okt 2009, 17:41

Bericht door feuer »

Rode en warme wangen ken ik wel, bij mij komt het volgens mij doordat ik dan te moe/uitgeput ben.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Ik krijg altijd vlekken in mijn gezicht, die gaan ook gloeien.
Na inspanning en als ik iets verkeerds gegeten heb.

Het zou door histamine komen is mij verteld, maar of ik het helemaal geloof weet ik niet.
Ondanks dieet zijn ze er nog steeds.

Mijn bloeddruk is trouwens eerder laag dan hoog, dus daar ligt het niet aan.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
mix
Beginner
Berichten: 46
Lid geworden op: 27 dec 2010, 12:15
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door mix »

standaard na de warme maaltijd.
vaak ook na een broodmaaltijd.

het hangt erg samen met hetgeen ik eet (versch. intolleranties).

ook de mate van vermoeidheid en hoe ik over de grens ga geeft een rood gezicht.
ook de vlekken herken ik, helaas.
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

bij mij als ik in beweging komt,als ik ga lopen,
of veel praat.
in mijn gezicht en hals, ook onder mijn kin.
maar ook mijn armen en benen .
lieve groetjes
petraroos
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Hie hetzelfde, al lijkt het afgelopen jaar wat rustiger met de echte vuurwangen (alsof je voor een haard staat).
Maar 9 van de 10 dagen heb ik wel de rode (nu lichter dan vuurrood) vlinder op mijn gezicht, ipv zo bleek als een lijk.
Ik kan er geen invloed op hebben.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Die vlinder heeft dan weer te maken met lupus.
Zie Marlene.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Herken er heeeeeel veel in!!!

indd ook soms als ik praat wat dus ook veel energie kost.

maar vooral na eten.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Volgens mij zijn dit de belangrijkste receptoren die een vaatverwijdende werking hebben in de huid :

*Adrenerge β-receptor (emoties, uitputting, laag bloedsuiker, bijnieruitputting)
*Histamine receptor (allergieën, intoleranties, infecties)
*Prostaglandine D2 receptor (vitamine B3)
*Acetylcholine receptor
*NO receptor

Verder kunnen alcohol, de menopauze, smaakversterkers, serotonine en sommige vasodilatoren een flush veroorzaken.
Gebruikersavatar
l
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 aug 2012, 21:30

Bericht door l »

Hoi

volgens DML heeft het ook met vaatverwijding te maken. mede door te hoge prostaglandine e2. bij mij extreem hoog. Waardoor dit zorgt voor gloeiend brandend gevoel, bij mij over heel mijn lijf dagelijks. pijnlijk en vervelend.

Weet er iemand hoe de prostaglandine waarde te doen zakken? bij mij zakt hij niet ondanks deze zou moeten zakken na aB kuur
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ l

er schiet me ineens iets te binnen nadat ik de post van emootje lees

vitamine B3 helpt inderdaad

in het begin erg laag doseren want je kan er een vagale reactie van krijgen. Ik had de eerste weken het gevoel flauw te vallen of uit een zware narcose wakker te worden gecombineerd met erge speldenprikken gedurende meerdere uren.

Mijn neuraal arts begreep er niets van, de dosis was slechts 50 mg terwijl men tot 1000mg kan gaan.
Nu kan ik makkelijk 100mg nemen zonder noemenswaardige reacties.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
l
Beginner
Berichten: 82
Lid geworden op: 31 aug 2012, 21:30

Bericht door l »

Hoi

Ik denk dat emootje bedoelt dat hoge prostaglandine samenhangt met hoge B3 level. Dan zou het wel kunnen verklaren waarom ik soms uren hier zeer zwak lig , niets kunnen bewegen precies of ik ga flauwvallen.

Misschien moet de B3 lager krijgen dan?
Plaats reactie