Hoe inname meerdere medicijnen samen?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Hoe inname meerdere medicijnen samen?

Bericht door tavy »

ik vraag me af hoe jullie de verschillende medicijnen inemen.

Gewoon bij het ontbijt allen tegelijk? of zit er een tijd tussen?

tavy
Gebruikersavatar
jokke13
Beginner
Berichten: 60
Lid geworden op: 12 jan 2012, 14:56
Locatie: tildonk(belgie)

iname medicijnen

Bericht door jokke13 »

hey,
dat ligt er natuurlijk aan wat er juist is voorgeschreven.
als je daarover twijfelt zou ik zeker je huisarts even contacteren,dat lijkt me het verstandigste :-k
grts.
het is dus niet het gek zijn dat zo zeer doet!?
Gast

iname medicijnen

Bericht door Gast »

meestal staat het wel op de verpakking wanneer je het in moet nemen
ik meestal met het eten, dan vergeet ik het niet,sommige medicijnen, zoals thyrax voor de schildklier moet 30 minuten voor ontbijt worden ingenomen,deze ligt op mijn nachtkastje
sommige medicijnen kunnen je maag irriteren, dan altijd met maaltijd innemen
ik heb een medicijndoos, zodat ik maar 1x per week hoef bij te vullen, en staat in de keuken,dus handig.
ik haal alle supplementen en medicijnen bij dezelfde apotheek, zodat zij precies weten wat ik allemaal gebruik
laatste medicijn voor hartritmestoornissen heeft een wisselwerking met 3!andere medicatie/suppl. die ik gebruik!dus dat is wel belangrijk om te weten
groetjes
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

iname medicijnen

Bericht door tavy »

ik bedoel eigenlijk meer, wanneer je meerdere verschillende medicijnen bv 3x perdag moet nemen moet nemen, bv een AB en ontstekingsremmer en viruxan ( en ook nog enkele suplementen). Neem je die dan allen op één moment bij het ontbijt ,of een uurtje ertussen ofzo. Dan heb je wat te doen zeg. Ik weet niet wat optimaal is, maar ik kan ook geen hele ochten dzitten timen voor mijn medicijnen
Gast

iname medicijnen

Bericht door Gast »

ik heb zelf medicatie voor schildklier/hartritmestoornissen/trombose/slapen etc
je kunt best medicatie tegelijkertijd innemen hoor, en dan bijv. smorgens-smiddags-savondstijdens eten
bijv mijn thyrax,moet vòòr het ontbijt
na ontbijt neem ik medactie voor hart/verschillende
savonds na eten trombosepilletjes/hartmedicijn 2x/magnesium
dus idd. telkens bij eten, en niet om het uur een andere medicijn/suppl.
tenzij uitdrukkelijk vermeldt op de verpakking natuurlijk
om 20,00 uur iets voor beter te slapen
gebruik ik een pijnstiller dan verdeeld over de dag,
meestal is dat ook wel in de bijsluiter te vinden
AB staat denk ook wel op de verplakking
Is het iets duidelijker geworden?
Bij twijfel kun je altijd apotheker bellen
groetjes
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Ik begin 's morgens met 12 pillen, deze slik ik allemaal tegelijk in.
Gelukkig heb ik hier geen moeite mee. Is een handje vol. ;-)

Ik heb bij de apotheek een grotere pillen doos, waar die grote pillen ook kunnen aangeschaft. Op de achterkant heb ik een papiertje geplakt wat er allemaal in moet.

Ik slik gewoon alles door elkaar, als ik ook dat moet uitzoeken hoe laat ik het één moet slikken en dan het ander, pfff mij teveel gedoe.
Ik geloof dat het enige is, is de Omeprazol (maagbeschermer) die zou ik een half uurtje eerst kunnen doen, voor de rest maakt het volgens mij niet uit.

Ik ben 1x per week bezig om uit te zoeken welke pillen in welk vakje moet.
En dan vergeet ik soms de Melatonine er in te doen.
Moet er echt mijn koppie bij gebruiken.
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

ga denk ik ook een pillendoos aan schaffen ,maar het lijkt me zon gedoe die te vullen. wel weer makkelijk als je dan bij het eten gewoon het hele vakje naar binnen kunt werken. Vind het zo opa-achtig.

Ik twijfel soms af ik bv de mutaflor en de lactoferrin samen voor het ontbijt kan nemen, met daarbij nog een ontstekingsremmer en viruxan tijdens het ontbijt, maar dat kan dus gewoon.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi molletje,
Molletje schreef:Ik begin 's morgens met 12 pillen, deze slik ik allemaal tegelijk in.
Gelukkig heb ik hier geen moeite mee. Is een handje vol. ;-)

Ik slik gewoon alles door elkaar, als ik ook dat moet uitzoeken hoe laat ik het één moet slikken en dan het ander, pfff mij teveel gedoe.
Ik geloof dat het enige is, is de Omeprazol (maagbeschermer) die zou ik een half uurtje eerst kunnen doen, voor de rest maakt het volgens mij niet uit.
Het lijkt mij niet goed om alles in één keer tegelijk en alles door elkaar te slikken. Op advies van mijn internisten en neuroloog slik ik medicaties/supplementen op verschillende tijden van de dag.

Heeft de internist (Wester of vdMolen) van VCL daar niets over gezegd? Als dat niet zo is, vreemd....

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

louisa schreef:Hoi molletje,
Molletje schreef:Ik begin 's morgens met 12 pillen, deze slik ik allemaal tegelijk in.
Gelukkig heb ik hier geen moeite mee. Is een handje vol. ;-)

Ik slik gewoon alles door elkaar, als ik ook dat moet uitzoeken hoe laat ik het één moet slikken en dan het ander, pfff mij teveel gedoe.
Ik geloof dat het enige is, is de Omeprazol (maagbeschermer) die zou ik een half uurtje eerst kunnen doen, voor de rest maakt het volgens mij niet uit.
Het lijkt mij niet goed om alles in één keer tegelijk en alles door elkaar te slikken. Op advies van mijn internisten en neuroloog slik ik medicaties/supplementen op verschillende tijden van de dag.

Heeft de internist (Wester of vdMolen) van VCL daar niets over gezegd? Als dat niet zo is, vreemd....

Groetjes, Louisa
Nee er is niks over gezegd.

Ik begin 's morgens met:

Aërosol (puffer)
Otrivin (neusdruppels)

De pil
Citalopram 20 mg
Omeprazol 40 mg
Alprazolam 0.5 mg
Ibuprofen 600 mg
Paracetamol 1000 mg

Vit B12 smelt tabletten 2x
Multi vit/mineralen 1x
L-carcetine 2x
Vit. B12 Balans 1x

Dit slik ik allemaal tegelijk in. De smelttabletten B12 slik ik ook gewoon door omdat ik niet tegen de zoetstof kan. Maar ik schijn het toch op te nemen. Ik zorg er wel voor dat ik er goed bij drink, water en koffie.

Ik heb een hele handige compacte pillen doos waar ook de grote tabletten in kunnen. Deze kun je op tafel zetten zonder dat het echt op valt.
Ik heb wel twee vakken nodig voor de ochtend tabletten, zie bovenstaande.
Die van de Hema is niks.
De oude medicijnen dozen gebruik ik nu voor de honden als dat nodig is.

Ik heb een schoenendoos vol met alle medicamenten die ik per dag moet slikken. Om daar iedere dag te moeten uitzoeken wat ik slikken moet, dat zou voor mij een drama zijn en zou ik geheid iets vergeten.
Ik zit er eerder aan te denken om nog zo'n medicijnen doos van de Apo te halen. Scheelt me weer een week uitzoeken.

Dit is mijn ontbijt.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Otrivin elke dag? Toen ik me dat nog liet aansmeren, mocht je het niet langer dan 10 dagen achter elkaar gebruiken. Kreeg een veel betere tip: neus spoelen. Uit zichzelf zegt de kno-arts waarschijnlijk niets, maar als je ernaar vraagt, geven ze toe dat het beter is, net als ophalen ipv snuiten.

Neus spoelen: kopje water (zo uit de kraan of ietsje opgewarmd) met halve theelepel zout.
Het ene neusgat dichtduwen en met het andere water opsnuiven en via je mond afvoeren. Dat is overigens een natuurlijke route, ook al merk je daar meestal niets van.
Daarna het andere neusgat dichtduwen en met het ene water opsnuiven & uitspugen.
Misschien is de dosis zout persoonlijk. Als het goed is, voel je "niets". Bij te veel is het te zout en werkt het contraproduktief (blijft dan in je nuesholtes hangend blokkeren). Bij te weinig doet het pijn, gewoon water in neus en ogen voelt niet prettig.

Ik ben er een keer voor gaan zitten om uit te vogelen wat er wanneer en hoe moet. Vuistregel: nuchtere maag, na het ontbijt, voor 13:00 uur, na de hoofdmaaltijd, voor het naar bed gaan.
Er wordt altijd wel wat vergeten door al die speciale wensen van ze. Met elke dag een bak vol slikken, is het extra belangrijk om te kijken wat en hoe, zodat je niet de helft uitschakelt door foute combinaties.
Las pas dat de schildklierpillen en de voedingssupplementen 3 uur uit elkaar moeten blijven, dus nog bewerkelijker :(
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi molletje,
Molletje schreef:Nee er is niks over gezegd.
Dat had wel gemoeten.
Molletje schreef: Aërosol (puffer)
Otrivin (neusdruppels)

De pil
Citalopram 20 mg
Omeprazol 40 mg
Alprazolam 0.5 mg
Ibuprofen 600 mg
Paracetamol 1000 mg

Vit B12 smelt tabletten 2x
Multi vit/mineralen 1x
L-carcetine 2x
Vit. B12 Balans 1x
Molletje schreef:Af en toe rommel ik een beetje met de medicatie. Of ik neem een extra Lyrica in of een prednisol tegen de pijnen naast de Ibuprofen en paracetamol in de hoogste dosering per dag.
Ik weet dat ik moet oppassen met de prednisol, dat doe ik ook. Ik gebruik het zelden. En anders neem ik gewoon een extra calcium tablet in.
En is dat lijstje met medicaties allemaal door VCL voorgeschreven en/of ook door andere (samenwerkende) artsen?
Molletje schreef:De smelttabletten B12 slik ik ook gewoon door omdat ik niet tegen de zoetstof kan. Maar ik schijn het toch op te nemen.
De smelttabletten zijn niet voor niets smelttabletten, die je onder de tong moet leggen en via de slijmvliezen wordt opgenomen.

Als je smelttabletten doorslikt en zo in de maag komen, is dat niet de juiste wijze van opname. Het is nu maar de vraag of je zo wel genoeg B12 op neemt. Bovendien kun je er erg naar van worden als smelttabletten worden doorgeslikt en in de maag komen.

En als je niet tegen de smelttabletten kan, kun je beter een ander B12 supplement (met hoge dosering) kiezen die je wel kunt doorslikken: bijvoorbeeld: bij iHerb.com: http://www.me-gids.net/index.php?module ... iew&pid=26 of bij: Roode Roos: https://www.derooderoos.com/catalog/ind ... 8b8eftj0g5

Wees zuinig op je gezondheid en lichaam :wink:!

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Inmiddels zag ik dat het nog stricter is wat je binnen 4 uur samen met de Thyrax-achtigen slikken kan. Zo'n combinatielijst zal er ook nog wel voor andere medicaties zijn.

http://www.eenkiloperweek.nl/index.php? ... e&id=79749
Hypo | Dag 127 | BMI 22,8 | -10kg | 9 Fans
Datum: 04 feb 2010, 11:56

Medicijnen die de darmopname van T4 verlagen Sommige medicijnen, supplementen en vitamines kunnen de opname van levothyroxine in de darm verminderen. Dit gebeurt wanneer zij tegelijk of kort na inname van levothyroxine worden geslikt.
Het isbelangrijk om voldoende tijd, 4 uur, te nemen tussen de inname van levothyroxine en deze medicijnen en supplementen.
Medicijnen als omeprazol, ijzer, veel soja en voedingsvezels kunnen ondanks voldoende tijd tussen slikken
en inname van levothyroxine toch een dosisaanpassing nodig maken. Dat geldt als zij langere tijd gebruikt worden. Bloedprikken wordt na 4 weken aanbevolen.
Aluminium hydroxide (maagzuurremmer); omeprazol (maagzuurremmer); sucralfaat (maagzuurremmer); ijzerverbindingen (ijzertabletten bij bloedarmoede);
magnesium; calciumcarbonaat (calcium, kalk voor osteoporose of bij onvoldoende gebruik melkproducten);
cholestyramine (tegen hoog cholesterol, verminderd
jeuk bij leverziekten); clofibraat (cholesterol verlager);
colestipol (tegen hoog cholesterol); raloxifene (tegen osteoporose); ciprofloxacine (antibioticum); sondevoeding; laxantia (laxeermiddelen bij verstopping);
calciumpolystyreensulfonaat (verminderd te hoog kalium in het bloed); soja.
van de site Schildklierstichting Nederland.


Overigens heb ik nog nooit eerder hierover vernomen.
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

@ Zoutwater oplossing had ik al geprobeerd, maar werkt niet voldoende.
Otrivin, tja wat zal ik zeggen, ik gebruik het al weken. Op het moment dat ik een bloedneus krijg dan stop ik er mee. Maar zonder lucht kan ik echt niet.
Ik gebruik het over het algemeen alleen in de ochtend en voor het slapen.

@Wat de medicatie doos betreft, oudbollig vindt ik het niet. Ik vind het bittere noodzaak. Toevallig met het ophalen van mijn medicatie heb ik er nog eentje aangeschaft. Ook heb ik de apotheker naar mijn medicatie laten kijken. Want zij had het idee om misschien voor mij rolletjes te maken, maar met de hoeveelheid die ik slik is het niet mogelijk.
Vandaag kwam ik er achter dat ik dit keer "de pil" was vergeten om in de doosjes te doen.

@Ik heb aan de coach geschreven dat ik de vit B12 smelt doorslik.
Hier zeiden ze niets van. Ja dat ik naar een vervanger zou kunnen kijken maar dan zou ik moeten googlen. Als deze doos leeg is laat ik het spuiten, dan wordt dit ook nog eens vergoed. Ook de bijwerkingen heb ik doorgegeven, vooral de acné. Er werd terug geschreven dat ik eventueel de dosis kon verlagen.
Als de normale waarde op 650 ligt en ik ben gestegen naar 1475 dan schijn ik het toch op te nemen. Ik moet wel doorgaan van mijn huisarts, waar ik vandaag ben geweest.
Ook ben ik naar het ziekenhuis geweest voor RG foto's van mijn knieën en is er bloed geprikt voor controle.
Ik denk dat ik door de maagbeschermer geen last heb van de vit B12.

Ik vertel mijn huisarts wel alles wat ik extra heb gebruikt.
Zoals de prednisolon en de dexamfetamine. Over de prednisolon was hij niet blij, maar over de dex zei hij niets over.
Mijn GGZ behandelaar en huisarts vroegen wel hoe ik er aan kwam, ik heb gezegd dat ik dat niet zeg. Naar de GGZ moest ik vandaag ook heen.

Vandaag was ik bij mijn huisarts voor mijn knieën die maar erger worden van de pijn. En dat ik door mijn psychologe het verzoek had om hem uit te laten zoeken waarom ik steeds val/mijn evenwicht verlies zonder duizeligheid of zwart voor mijn ogen.

Mijn Medicatie is:

Huisarts:

Aërosol (voor de luchtwegen) - huisarts - 2 á 3 x per dag
Combivent (voor de luchtwegen) - huisarts - deze gebruik ik alleen als ik het extreem benauwd heb. Gebruik het dan in de ochtend en voor het slapen en tussen door de Aërosol.
Otrivin - Eigen initieatief - 2 x per dag - ochtend - voor het slapen.
De pil - huisarts - 1 x per dag
Omeprazol 40mg - huisarts - 2 x per dag rest van mijn leven.
Ibuprofen 600mg - huisarts - 2 á 3 x per dag
Paracetamol 1000mg - huisarts - 2 á 3 x per dag
Diazepam 5mg - huisarts - 2 á 3 x per dag (naar eigen inzicht, gebruik er 2 voor het slapen gaan).
Indometacine 75mg - huisarts - 2 x per dag (gebruik ik zelden kan niet samen met de ibuprofen, Ik heb deze al een half jaar niet gebruikt omdat ik dan niet kan autorijden)
Indometacine 50mg - huisarts - 2 x per dag (gebruik ik zelden kan niet samen met ibuprofen, ik heb deze al een half jaar niet gebruikt omdat ik dan niet kan autorijden)
Zolpidemtart 10mg - huisarts - 1 á 2 x per dag voor het slapen gaan (gebruik het zelden want ik ga er dwars door heen).

Psychiater:

Alprazolam 0.5mg (kalmering en ook goed tegen hyperventilatie) 3 á 4 x per dag (4 is de maximale dosis) Meestal blijft het bij 3 's morgens, 's avonds en voor het slapen.
Citalopram 20mg (antidepressiva) - 1 x per dag

VMC:

Melatonine 5mg - 1 x per dag voor het slapen.
Lyrica 75mg - 1 x per dag voor het slapen. Mag nu ook 1 x overdag.
Recovery power vit B12 smelt - 4 x per dag verdeeld in 2 x 2.
L-carninite - 2 x per dag in 1x
Vitamine B balans - 1 x per dag
Multivit + mineralen - 1 x daags.

Calci chew D3 - is pas komen te vervallen.

uitzondering:

Prednisolon 5 mg. (3 x gebruikt)
Dexamfetamine - 1/2 tablet (pas 1 x gebruikt)
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

"Recovery power vit B12 smelt - 4 x per dag verdeeld in 2 x 2. "

Onhandig verwoord. Niet vier keer maar vier stuks, nl. 2x 2 stuks.
De L-carnitine en vit.B12 moeten op de nuchtere maag. De andere vitamines 's morgens omdat het bij 's avonds te energiek kan maken om te slapen.

Melatonine 5g is véél en mag dan alleen onder medische begeleiding.

Die vakjesdoosjes zijn zeker niet oubollig, maar ik moet er niet aan denken om te gaan zitten vullen. Ben daar veel te onhandig voor en als de boel omgaat, heb je extra veel priegelwerk.
Ik heb wel op een open dag verschillende types geprobeerd. Eentje kreeg ik niet open, eentje vloog al open toen ik begon te proberen. De stapel voor de hele week gaf inschuifproblemen. Dus niet.
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Ik heb de vit B12 4 tabletten verkeerd omschreven.
Ik moet deze per 2x verdelen over de dag.
Maar op advies slik er sinds deze week nog maar 2 in, alleen 's morgens nog.
Als ik niet hoef te werken dan neem ik ook 's morgens nog een lyrica in, ook dit in overleg. Want waarom pijn leiden als dit niet nodig is. Daar waren ze het helemaal mee eens.

Ik slik alles nuchter.
Ik heb problemen met eten, ik eet maar 1x per dag.
We zijn er mee bezig, maar het lukt nog niet zo.
Maar dat komt omdat ik van kinds af aan al 's morgens niet at.
Ik spuug het uit of wordt er onwel van.
Ik ben in de 40 en doe dit al zo lang.
Als ik 's morgens eet en na 4 uur 2 boterhammen, dan krijg ik het avond eten er niet in.
Snoepen doe ik zelden, heel af en toe een toetje of later op de avond wat hartigs of een beschuitje.

Het enige wat ik gebruik 's morgens is een grote bak koffie met veel suiker en melk. En natuurlijk water voor de medicatie.

Het innemen van de medicatie geeft geen problemen. Vooral niet met veel water en koffie.
De 12 pillen gaan er 's morgens in 1x in. En dan nog de puffers erbij.

Als ik 's morgens een hele droge mond heb prik ik voor mijn suiker waarde, maar die blijft redelijk stabiel.
Ik heb geen suiker, maar moet het wel in de gaten houden. Omdat het wel eens hoog is.
Eens in de maand of twee maanden prik ik een week om het bij te houden.

De medicatie doosjes die ik gebruik zitten in een houder. Al zouden ze vallen, dan vallen de pillen er niet uit. Het zijn stevige dozen.
Je zou het zelfs op een muur kunnen hangen.

Maar goed, het is nu bijna 02:45 uur, ik heb mijn medicatie om 00:15 ingenomen. Alprazolam 0.5 mg - Diazepam 10 mg - Melatonine 5 mg - Lyrica 75 mg - Paracetamol 1000 mg - Ibuprofen 600 mg en Zolpidemtart 10 mg. En ik ben nog wakker. pffff oja en dan de Aërosol en Otrivin.
Plaats reactie