Dieten die helpen bij ME?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
fez
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:36

Bericht door fez »

ben79 schreef:Ik moet zeggen dat ik voor mijn dieet bij christine tobback,buiten wat winderigheid, bijna nooit last had van mijn darmen.
Kort na dat ik begonnen was met het dieet begon ik steeds meer klachten te krijgen en kon ik alsmaar minder dingen eten.
Nu verdraag ik nog amper iets.
Moet echt constant zien naar wat ik eet,want anders reageer ik erop met alle gevolgen vandien.

Door het dieet blijft mijn stoelgang ook steeds drijven, wat ik daarvoor nooit heb gehad.
Ik ben nu zelfs laatst naar de dokter moeten gaan omdat ik mij echt superslap voel.
Hij heeft mijn bloed getrokken,maar het is nog wachten op de uitslag.

Was ik maar nooit met dat dieet begonnen,zeker zo streng niet,dan had het mss nooit zo geen vaart gelopen.

Ik vraag mij af of er nog mensen zijn die door dat dieet verslechterd zijn en die het drijvende stoelgang probleem hebben kunnen oplossen,want dit is bij mij nu toch al zo'n 8mnd bezig?

Daarbij zit ik ook nog eens met constante honger.Ik ben net van tafel en heb alweer honger,en toch blijf ik steeds vermageren.
Moest ik op expeditie robinsonson zitten steek ik al mijn medekandidaten op het spit denk ik :-).Ik hou dit nog geen twee uur vol.
Weet iemand hoe dit komt dat je steeds honge blijft hebben?

Mercikes al op voorhand.

Grts Ben
Bij mij ging het ook verkeerd na het dieet. Na een jaar heb ik besloten om van dieet te veranderen. Volg nu een combi van het gaps/paleo dieet en sindsdien ben ik terug bijgekomen en voel ik me iets sterker.
Voor het dieet had ik nergens last van. En tijdens het dieet verdroeg ik niks meer. Nu eet ik terug veel meer, in het begin met reacties maar die blijven meer en meer achterwege.

grtjs
ben79
Gevorderd lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2010, 16:35
Locatie: Wachtebeke

Bericht door ben79 »

Hey Fez,

Ik heb ook besloten om het over een andere boeg te gooien en begin ook iets meer gevarieerder te eten.
Ondanks de reacties die ik soms krijg van sommige voedingsmiddelen voel ik mij toch al terug iets sterker worden.
Natuurlijk ga ik niet alle tips uit de wind slaan en nog altijd opletten met bepaalde voedingsmiddelen die ik echt niet verdraag,maar als je na een jaar eigenlijk meer achteruit bent gegaan dan vooruit,dan wil dat toch iets zeggen.
Ik zal ook eens iets meer opzoeken over gaps/galeo dieet en zien wat ik ermee kan.

Alvast bedankt voor jouw reactie Fez ;-)
fez schreef:
ben79 schreef:Ik moet zeggen dat ik voor mijn dieet bij christine tobback,buiten wat winderigheid, bijna nooit last had van mijn darmen.
Kort na dat ik begonnen was met het dieet begon ik steeds meer klachten te krijgen en kon ik alsmaar minder dingen eten.
Nu verdraag ik nog amper iets.
Moet echt constant zien naar wat ik eet,want anders reageer ik erop met alle gevolgen vandien.

Door het dieet blijft mijn stoelgang ook steeds drijven, wat ik daarvoor nooit heb gehad.
Ik ben nu zelfs laatst naar de dokter moeten gaan omdat ik mij echt superslap voel.
Hij heeft mijn bloed getrokken,maar het is nog wachten op de uitslag.

Was ik maar nooit met dat dieet begonnen,zeker zo streng niet,dan had het mss nooit zo geen vaart gelopen.

Ik vraag mij af of er nog mensen zijn die door dat dieet verslechterd zijn en die het drijvende stoelgang probleem hebben kunnen oplossen,want dit is bij mij nu toch al zo'n 8mnd bezig?

Daarbij zit ik ook nog eens met constante honger.Ik ben net van tafel en heb alweer honger,en toch blijf ik steeds vermageren.
Moest ik op expeditie robinsonson zitten steek ik al mijn medekandidaten op het spit denk ik :-).Ik hou dit nog geen twee uur vol.
Weet iemand hoe dit komt dat je steeds honge blijft hebben?

Mercikes al op voorhand.

Grts Ben
Bij mij ging het ook verkeerd na het dieet. Na een jaar heb ik besloten om van dieet te veranderen. Volg nu een combi van het gaps/paleo dieet en sindsdien ben ik terug bijgekomen en voel ik me iets sterker.
Voor het dieet had ik nergens last van. En tijdens het dieet verdroeg ik niks meer. Nu eet ik terug veel meer, in het begin met reacties maar die blijven meer en meer achterwege.

grtjs
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Ik ben ook op zoek naar een dieet dat beter kan helpen. Momenteel 3 maanden het Tobback dieet gevolgd met weinig resultaat. Nog steeds constipatie, spierpijn en vermoeidheid.
Het is ook zo smaakloos zonder kruiden eten. Ik eet bijgevolg niet veel meer en weeg maar 44 kg meer. Dat kan toch ook niet zo gezond zijn.
Zal mij even verdiepen in het GAPS dieet.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Het GAPS dieet is nogal strak in het begin. Maar als je al lang een dieet van mw Tobback hebt gevolgd, zitten er misschien overeenkomsten in en kan je zelf oordelen of je bepaalde stukken kan versnellen of reeds overslaan.

Er is ook een nederlandse versie

http://www.gapsdieet.nl/
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
ben79
Gevorderd lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2010, 16:35
Locatie: Wachtebeke

Bericht door ben79 »

Ik ben ook zoveel afgevallen door haar dieet waardoor ik nog minder energie had, en nu nog meer maag - en darmklachten heb dan voor het dieet.

Ik heb mij nogthans heel streng aan het dieet gehouden ,dus daar kan het zeker niet aan liggen.Saai en eentonig is het zeker en vast,zeker als je veel intolleranties hebt,met als gevolg dat je nog meer intolleranties kweekt en nog meer reageert op voedsel.

Ondergewicht is zeker en vast ook niet gezond,ik kan er van meepraten.
Ik ben nu iets gevarieerder beginnen eten,iets meer koolhydraten waardoor ik mij toch al iets sterker voel.Brood lukt nog altijd niet ongeacht of het een gewoon, glutenvrij,zuurdesem is, of iets anders... ik heb er nadien altijd last van(vooral winderigheid)
yarwen schreef:Ik ben ook op zoek naar een dieet dat beter kan helpen. Momenteel 3 maanden het Tobback dieet gevolgd met weinig resultaat. Nog steeds constipatie, spierpijn en vermoeidheid.
Het is ook zo smaakloos zonder kruiden eten. Ik eet bijgevolg niet veel meer en weeg maar 44 kg meer. Dat kan toch ook niet zo gezond zijn.
Zal mij even verdiepen in het GAPS dieet.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ ben

ik kwam net dit tegen:

Excess copper interferes with zinc, a mineral needed to make digestive enzymes. Too much copper also impairs thyroid activity and the functioning of the liver. If severe enough, a person will become an obligatory vegetarian. This means they are no longer able to digest meat very well. Conversely, if one becomes a vegetarian for other reasons, most likely one's copper level will increase. Vegetarian proteins are higher in copper, and lower in zinc.

At times, the vegetarian orientation is health-producing. In many people, however, restricted diets do not work well. Fatigue, spaciness and other symptoms begin to appear. Many people, including the author, felt they were becoming more “spiritual” on a vegetarian diet, when in fact it was just copper poisoning! The taste for meat often returns when copper is brought into better balance.

Some people with high copper dislike all protein. They crave high-carbohydrate diets. Protein feels heavy or causes other symptoms. Eating protein stimulates glandular activity. This releases stored copper, which causes the symptoms. However, these individuals usually need to eat protein. The symptoms will eventually disappear.

http://drlwilson.com/articles/copper_to ... ndrome.htm

Misschien een tip om je koper te laten nazien als er niets uit je andere testen komt? Die van mij was veel te laag in het bloed, wat zou kunnen wijzen op een stapeling in de lever en dus toxiciteit. Morgen weet ik hopelijk meer.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
ben79
Gevorderd lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2010, 16:35
Locatie: Wachtebeke

Bericht door ben79 »

Dank je wel marlene,ik zal het eens laten chequen.
Kan dit bij mijn gewone huisdokter,of zijn dit speciale onderzoeken?

vele groetjes en nogmaals bedankt;-)
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Koper in serum kan je gewoon bij de huisarts laten prikken.
Als dat afwijkend is, kan je ceruloplasmine laten prikken en koper in urine (24u) laten nakijken. Dat laatste staat soms niet op aanvraagformulier en zal huisarts er zelf moeten bijschrijven.

De literatuur zegt:
Een laag kopergehalte in bloed, in combinatie met een hoog kopergehalte in urine en een laag ceruloplasminegehalte in bloed kan duiden op de ziekte van Wilson.

Een laag kopergehalte in zowel bloed als urine, met daarbij ook een laag ceruloplasminegehalte in bloed, duidt op een algemeen kopertekort of het Menkes-syndroom.

Bij een algemeen kopertekort is er ook vaak bloedarmoede, bij het Menkes-syndroom meestal niet.

Een algemeen kopertekort kan ontstaan door verschillende oorzaken, bijvoorbeeld door onvoldoende inname maar ook door koperverlies via de nieren (nefrotisch syndroom).

Er zijn nog andere redenen maar Wilson disease moet je uitsluiten als je koper verstoord is. Menkes zullen we niet hebben, dat hadden we al lang gemerkt.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Ik heb het GAPS dieet wat nader bestudeerd. Het is ook vrij streng.
Er zitten wel heel wat tegenstrijdigheden in met het dieet dat ik nu volg. Ik weet momenteel niet wat nu eigenlijk het beste dieet is voor leaky gut.
Voorbeelden tegenstrijdigheden:
Mag in huidig dieet niet en bij GAPS dieet wel:
- noten en zaden
- roomboter (in huidig dieet becel original en olijfolie)
- knoflook
Mag in huidig dieet wel en bij GAPS dieet niet:
- rijst, maïs, haver, tarwe
- soya

De thuisverpleging begint zich trouwens zorgen te maken over het feit dat ik veel te mager wordt. Als ik zo door ga krijg ik anorexie volgens haar.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ yarwen

knap dat je er toch even de tijd voor hebt genomen.

Het enige waar ik aan zondig bij het GAPS dieet is de rijst. De rest hou ik nu als richtlijn aan want doe het al sinds begin 2010. Mijn darmen zijn dag en nacht verschil al moet ik zeggen dat ik pas verandering begon te merken na véél maanden. Ze waren dan ook een puinhoop. Ik kon mijn huis niet meer uit. Na anderhalf jaar heb ik ook een tijdje hydrocortisone genomen en dat heeft ook wel voor verbetering gezorgd. Nu is het redelijk stabiel.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Tja, ik heb het nog al gehoord dat het enige tijd kan duren eer er resultaat is. Ik ben nu ruim 3 maand bezig en het is misschien nog een beetje te vroeg om al conclusies te trekken.
Het geeft moed te horen dat het uiteindelijk toch loont.

Word jij begeleid bij je dieet of doe je dit op je eentje? Ik vind het nogal moeilijk om er mijn plan te moeten mee trekken. Voor vermageringsdiëten krijg je coaching, recepten, tips. Bij lekke darm en intoleranties krijg je een lijst van wat wel en niet mag.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Oma heeft wel wat voor ondersteuning gezorgd. Ze kookte alles volgens de lijstjes. Je staat inderdaad wel alleen maar het is haalbaar.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Is het mogelijk dat ik nu pas na 20 maanden op dieet resultaat merk? Of moet dat ergens anders vandaan komen?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Tja waarom niet bloemetje? Mijn darmen functioneren ook weer een beetje "normaal" sinds enkele maanden en ik was bezig sinds begin 2010. Dus ook bijna 2 jaar.
Wel moet ik me aan de regeltjes houden want anders loopt het weer mis. Anderzijds kan ik veel meer eten dan vroeger.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie