Dieten die helpen bij ME?

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Dieten die helpen bij ME?

Bericht door mieshka »

Ik lees regelmatig dat mensen met ME een dieet volgen, maar dan is dat dacht ik meestal i.v.m. voedselallergieen en intoleranties.

Voor zover ik weet, heb ik geen last van voedselallergieen. Ook weinig darmklachten. Er is ooit wel prikkelbare darmsyndroom geconstateerd, maar tegenwoordig weinig last. Soms een opgeblazen buik.

Ik heb mijn behandelend arts gevraagd of een dieet eventueel kan helpen bij ME, maar het antwoord kwam erop neer dat het nooit echt onderzocht of bewezen is dat een dieet helpt bij ME, en dat je zelf ook wel weet op welk voedsel je slecht reageert.

Toch, als er een dieet is dat kan helpen bij ME, wil ik het misschien best eens proberen. Een dieet is iets wat je best "makkelijk" zelf kunt doen, en baat het niet dan schaadt het niet.

Hebben jullie ervaring met dieten die helpen bij ME? Zo ja, welk dieet?

Algemene tips met betrekking tot voeding zijn absoluut ook welkom, bijvoorbeeld welke voeding goed is en wat je beter kunt vermijden, als daar al iets algemeens over te zeggen is.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Dieten die helpen bij ME?

Bericht door asje »

Het is het iig wel goed om regelmatig wat te eten, steeds zo'n beetje dezelfde hoeveelheid, behalve bij de maaltijd (wat) meer. Er is eens een onderzoek gedaan met gezonden die ipv drie keer per dag iedere paar uur wat aten en die hadden gemeten meer energie. Wij hebben ook vaak hypoglycemie en dan is dit ook nodig. En geen suiker, cafeïne, alcohol en liefst alles volkoren.
Life smells...
Gebruikersavatar
fez
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:36

Bericht door fez »

fructose arm dieet helpt mij wel, is ook aangetoond door de ademtest.

histamine, gluten en melk verdroeg ik altijd goed. Nu heb ik het bijna een jaar weggelaten maar heb geen verbetering gemerkt. Nu probeer ik het terug toe te voegen maar ik verdraag het niet meer.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

hallo mieschka

ik volg al jaren het gaps-dieet en merk wel duidelijk betering qua pijn.
bovendien blijk ik lupus te hebben en dan reageer je al sneller op bepaald voedsel zoals mais of granen zonder dat je er allergisch voor bent.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Haai mieshka,

morgen ga ik hier mss verder op in, maar het klopt iig al zeker niet dat je per se zelf al aanvoelt als je op iets niet goed reageert. Ik ben zelf al heel lang gluten en melkintolerant, zonder dit ooit geweten te hebben.
Pas toen het getest werd, en ik ze een maand niet meer gegeten had, merkte ik plots hoeveel helderder ik in mijn hoofd werd en hoeveel minder ziek.

PDS (/een geschiedenis van), en opgeblazen buik, zijn toch al mogelijke aanwijzingen.

Als je al zovele jaren dingen eet waar je lichaam niet goed tegenkan, ben je qua gevoel hiervoor al helemaal afgestompt/gevoelloos, in die zin dat de overbelasting zo chronisch is dat je accuut geen verschil merkt tussen die etenswaar een paar dagen eten of niet eten.
Maar ondertussen blijft het wel je lichaam overbelasten ook al merk je dr niks duidelijks aan.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

diederik, de nagel op de kop!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Voor zover ik weet, heb ik geen last van voedselallergieen. Ook weinig darmklachten. Er is ooit wel prikkelbare darmsyndroom geconstateerd, maar tegenwoordig weinig last.
Idem hier, ik dacht dus ook geen intoleranties te hebben, want geen darmklachten. Mis dus, ik ben toch intolerant voor diverse voedingsstoffen. Dus ik zou je aanraden het toch maar te laten onderzoeken.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

Bericht door mieshka »

Waar kun je dit laten onderzoeken?

Het Gaps-dieet kende ik nog niet, maar daar hebben we Google voor. Ik moet me daar nog eens even in gaan verdiepen.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Leven is het meervoud van lef - Loesje
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

diederik schreef: Als je al zovele jaren dingen eet waar je lichaam niet goed tegenkan, ben je qua gevoel hiervoor al helemaal afgestompt/gevoelloos, in die zin dat de overbelasting zo chronisch is dat je accuut geen verschil merkt tussen die etenswaar een paar dagen eten of niet eten.
Maar ondertussen blijft het wel je lichaam overbelasten ook al merk je dr niks duidelijks aan.
Toevallig had ik het hier gisteren ook nog met iemand over.
En we waren het beiden, over hetgeen jij schrijft, eens.

Is het dan ook niet heel belangrijk dat we onze mogelijke mentale "gewenningen" ook eens kritisch onder de loep durven te nemen,
alhoewel die op het eerste zicht er niet zijn ?
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
flowerpower3
Actief lid
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 mar 2011, 21:44

Bericht door flowerpower3 »

felixloena schreef:
Waar kun je dit laten onderzoeken?
http://www.usbiotek.com/Services_antibo ... Panels.php
Kan je zo'n test ook gewoon bij je huisarts vragen (ivm vergoeding)? Net als bij Mieshka wilde ze bij mij geen voedselintoleranties onderzoeken, dat zou niet logisch zijn bij de klachten. Ik lees echter hier dat de meeste ME-patienten een voedselintolerantie al dan niet allergie hebben..

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Mieshka, alleen dan ook waar je de intoleranties kan laten onderzoeken, en waar het vergoed word.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

ik denk niet dat het via de huisarts kan, maar weet ik niet zeker. het is niet standaard, dus dan willen de meesten het niet eens uitzoeken.

Volgens mij kan het wel bij DML geprikt worden zonder dat je daar in behandeling gaat.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

De klassieke geneeskunde kennen die intoleranties niet of bijna niet, die wij hebben...

Ik ben helemaal onderzocht door een allergologe, en volgens haar was er niks aan de hand, en bij DML kwam iets heel anders uit de bus...
Dus, bij een huisarts kan je daarvoor niet terecht, spijtig genoeg...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ik heb eigenlijk dezelfde vraag als Mieshka, alleen dan ook waar je de intoleranties kan laten onderzoeken, en waar het vergoed word.
Kijk eens of je iemand vindt in deze lijst: http://www.natuurdietisten.nl/members_list.php. Met een aanvullende verzekering wordt volgens mij wel wat vergoed.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Dieet voor Lekke Darm of Darmwand ziekten (Leaky Gut)

Bericht door mjramzy »

Lekke Darm Dieet

Goed verdraagbare voedingsmiddelen :

• Gevogelte, kip, kalkoen, eend, vis en ei (allen met mate)
• Magere zuivel van geit of schaap en yoghurt (zelfgemaakt, 24 uur laten fermenteren)
• Niet verhitte en koudgeperste olie, olijfolie, pompoenpitolie, kokosolie
• Zuurdesembrood (tarwevrij of glutenvrij)
• Gekookte rijst, amaranth en boekweit
• Diksap, honing, ahornsiroop en gedroogd fruit (zonder sulfi et)

Slecht verdraagbare voedingsmiddelen :

• Varkensvlees, rundvlees, rood vlees, wild
• Rauwkost, koolsoorten, uien, knoflook, familie van de nachtschade en bonen
• Glutenhoudende granen en in sommige gevallen zelfs de glutenvrije granen
• Koemelk en producten bereid op basis van koemelk
• Junkfood, industriële vetten, kant & klare maaltijden en bewerkte producten
• Koffie en koolzuurhoudende dranken
• Gist en producten op basis van gist zoals bier, soep en brood
• Suiker, suikerhoudende voedingsmiddelen, kunstmatige zoetstoffen en snoep

Praktijktip :

Bij verergering van Inflammatory Bowel Disease zijn de volgende producten heilzaam:
• Wortelsoep (rijk aan pectinen). Kook de wortels twee uur op een laag vuurtje.
Pureer dit vervolgens tot soep. Eet dagelijks twee à drie porties.
• Gelatinepudding
• Kippenbouillon (soep), zelfgetrokken
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Plaats reactie