Na P.O.K. nu ook N.O.L.K.

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Wat een dom stukje van die malou. En waar slaat het voorbeeld van joris op, wat wil ze daarmee zeggen? En wee je gebeente, als je als patient iets verkeerds zegt, dan wordt dat nog erger tegen je gebruikt dan wanneer een arts een verkeerd been afzet.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

Ja yarwen, ik had 'm gezien maar was zo geërgerd dat ik er niet naar wilde linken, haha. Na herlezing vind ik het artikel vooral gemakzuchtig. Ook als stress mede-veroorzaker is van hart-en vaatziekten, zullen die zieken toch echt behandeld moeten worden, door een ARTS.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Epilepsie, Parkinson en de meest recente: AIDS. Na de uitbraak in San Fransisco geloofde 3/4 van de artsen aldaar dat het geen ziekte (op zich) was. Tot de vondst van HIV.
Life smells...
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

Somatoform of echt ziek

Maagzweer

1.Vroeger werd algemeen aangenomen dat een maagzweer een typische welvaartsziekte was, een gevolg ondermeer van STRESS en van een onaangepaste voeding.

2. Maar goed 20 jaar geleden ontdekten twee Australische wetenschappers bijna toevallig in de maag van patiënten met een maagzweer een BACTERIE met de exotische naam ‘Helicobacter pylori’. Ongeveer gelijktijdig was ook de Belgische dokter G. Tytgat - die al jaren in Amsterdam werkt - die bacterie op het spoor gekomen. Om hun theorie te bewijzen, besmetten de twee Australische dokters zelfs zichzelf, en ze werden prompt ziek...

Aanvankelijk stuitte die ontdekking op heel wat ONGELOOF bij collega’s, maar vandaag is bewezen dat maagzweren in negen gevallen op tien veroorzaakt worden door die microbe. Zweren aan de twaalfvingerige darm worden zelfs altijd door die bacterie veroorzaakt.

Bron : http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... &art_id=77

TBC

1. In de tijd dat de oorzaak van tbc niet bekend was, werd het beschouwd als een lot, dat vooral GEVOELIGE en KUNSTZINNIGE mensen kon treffen, die dan vaak op jonge leeftijd onder tragische omstandigheden uit hun kring werden weggerukt.

2. Op 24 maart 1882 maakte Robert Koch bekend dat hij de BACTERIE Mycobacterium tuberculosis die tuberculose veroorzaakte had ontdekt. In 1905 heeft hij hiervoor de Nobelprijs voor de Geneeskunde ontvangen.

3. Honderd jaar geleden werd eigenlijk iedereen er uiteindelijk mee besmet, maar de meeste mensen genazen van de eerste besmetting zonder er zelf merkbaar ziek van te zijn geworden, waarna ze door hun immuniteit ertegen beschermd waren. Wel hadden ze vaak in hun longen of elders nog diep ingekapselde, levende tbc-bacteriën, die bij een ernstige vermindering van de weerstand nog wel eens gereactiveerd konden worden. (Klinkt bekend)

Bron : http://nl.wikipedia.org/wiki/Tuberculose


Kanker

In the 1970s, a relatively popular alternative cancer treatment was a specialized form of talk therapy, based on the idea that cancer was caused by a BAD ATTITUDE. People with a "CANCER PERSONALITY"—DEPRESSED, REPRESSED, self-loathing, and afraid to express their emotions—were believed to have manifested cancer through subconscious desire. Some PSYCHOTHERAPISTS said that treatment to change the patient's outlook on life would cure the cancer.Among other effects, this belief allows society to blame the victim for having caused the cancer (by "wanting" it) or having prevented its cure (by not becoming a sufficiently happy, fearless, and loving person). It also increases patients' anxiety, as they incorrectly believe that natural emotions of sadness, anger or fear shorten their lives. The idea was excoriated by the notoriously outspoken Susan Sontag, who published Illness as Metaphor while recovering from treatment for breast cancer in 1978. Although the original idea is now generally regarded as nonsense, the idea partly persists in a reduced form. (in Nederland, zie Karin Spaink)
Bron: wikipedia
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

te triest voor woorden. het is kennelijk voor heel veel mensen, voornamelijk artsen, not done om te zeggen: we weten gewoon teveel over het menselijk lichaam nog niet. Waarom moet er altijd een antwoord zijn en maakt het niet uit of dat het compleet verkeerde antwoord kan zijn?

Het onderschrift van Felixloena (meen ik) blijft actueel: the absence of evidence is no evidence of absence. En idd zoals je ook al op een andere manier zegt: onverklaard is zeker niet onverklaarbaar.

Wie weet hoeveel we nog moeten ontdekken over het menselijk lichaam en dingen die het kunnen ondermijnen?

Ik heb nog niet zo lang geleden deze uitspraak ontdekt van Bertrand Russell (filosoof):
"The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so sure of themselves and wiser people so full of doubts"
En een artsendiploma behoedt iemand helaas niet voor domheid en fanatisme...
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Is dit soms een variant op "moeilijk objectiveerbare klachten"?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het komt allemaal voort uit iets heel primitiefs: wat we niet kunnen duiden stoten we af. Ofwel: de patiënt (met onbegrijpelijke, niet zichtbare) ziekte deugt niet. Vroeger heette dat gek, nu psychisch-niet-ok.

Al die ongelovigen hebben geen idee hoe primitief ze zijn in hun oordeel.

@vgm Moeilijk objectiveerbare - en onverklaarde klachten (vooralsnog) bestaan, maar het gaat er om hoe ze daar vervolgens tegen aan kijken. Sommigen noemen het zelfs 'onverklaarbare' klachten wat natuurlijk helemaal van de gekke is.
Life smells...
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

asje schreef:@vgm Moeilijk objectiveerbare - en onverklaarde klachten (vooralsnog) bestaan, maar het gaat er om hoe ze daar vervolgens tegen aan kijken. Sommigen noemen het zelfs 'onverklaarbare' klachten wat natuurlijk helemaal van de gekke is.
klopt helemaal wat mij betreft. maar moeilijk objectiveerbare/onverklaarde klachten was ook alles wat men vroeger niet wist en nu wel (bijv. bacterien en virussen infecties en ziekten veroorzaken om maar 1 ding te noemen) ook. En ik denk dat dat soort klachten altijd kunnen blijven bestaan en tenslotte: hoe meer je weet hoe meer je erachter komt hoe weinig je weet. En ik vraag me af of het ooit zo zal zijn dát we alles weten, lijkt me sterk...
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

We zullen nooit of te nimmer alles weten :lol: Helaas idd, hoe meer we weten, hoe meer nieuwe vragen we kunnen stellen. En nieuwe ziekten zullen er ook altijd zijn.

In het allermeest gunstige geval mi zal de wetenschap die we eigenlijk al hebben ervoor zorgen dat ziekte nooit meer als 'psychisch' wordt weggezet. Althans, zolang we niet terug in de middeleeuwen belanden :(
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Hoi asje, de middeleeuwen is nu!

Ik weet nog dat ik vroeger verontwaardigd was dat zo'n honderd jaar geleden mensen onterecht in een inrichting konden belanden, door hun echtgenoot, familie of anders. Ik dacht, dat gebeurt nu niet meer.... ach, ik had nooit gedacht dat deze kant van de gezondheidszorg bestond! En van de psychiatrie, dat vond ik vroeger wel een interessant vakgebied.

Mooie uitspraak, annemoontje.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

We worden niet als heksen verbrand, we leven niet in Iran. Maar er zullen altijd wel praktijken zijn die we middeleeuws kunnen noemen (dus eigenlijk onterecht omdat die altijd wel voorkomen maar goed). En ja, dat vindt ook nu plaats, weten wij.
Life smells...
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Iran is echt geen volledig achterlijk land hoor :)

Hun bestuurders zijn duidelijk mafketels met een paar vijzen los, maar de stedelijke bevolking daar is gewoon even modern als hier.

Zolang ze de schone schijn maar ophouden naar buiten toe zodat de gekken zich belangrijk kunnen blijven voelen, wordt het gewoon oogluikend toegelaten dat ze feesten, muziek luisteren, alcohol drinken en roken of drugs gebruiken, een groot deel van de stedelijke bevolking heeft internet enz. En kunnen op universiteiten studeren.

Dat het daar allemaal middeleeuwse godsdienstfanatici zijn die in het stenen tijdperk leven is een erg domme en arrogante westerse perceptie/vooroordeel. Iranezen zijn op veel vlakken een stuk verder ontwikkeld dan sommige andere landen in die regio's.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

ik hoop ook dat men de inmiddels bekende wetenschap over ME in NL eens zal accepteren, ik hoop vooral snel: het zal een keer tijd worden.

Verder denk ik dat de huidige middeleeuwse praktijken vooral subtieler zijn, meer achter gesloten deuren plaatsvinden, ipv voor heel het volk op het schavot. Maar niet minder schrijnend, want mensen lijden op afschuwelijke manieren, de uitvoering ervan is gewoon anders. En betreft het een enorme grote groep, niet eens alleen ME-patiënten.

Maar de domheid erachter: exact hetzelfde wat mij betreft... :?
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

@Diederik Je vergist je, ik heb het over een land, niet over de bevolking. En in Iran heersen wel degelijk middeleeuws godsdienstige wetten, incl lijfstraffen, steniging etc. Ik ben solidair met de bevolking.
Life smells...
Plaats reactie