Na P.O.K. nu ook N.O.L.K.

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Daar leg je precies de vinger op de juiste plek. Er wordt veel te snel van uit gegaan dat als klachten niet direct kunnen worden verklaard dat ze dan per definitie onverklaarbaar zijn. Wat dat betreft leert de medische wereld niet van haar fouten in het verleden. Hoe vaak bleken onverklaarbare ziektebeelden na grondige studie en onderzoek ineens heel goed verklaarbaar. Wanneer gaat men eens inzien dat de medische wetenschap niet alwetend is. En belangrijker wanneer gaat men eindelijk eens inzien dat alleen wat standaard basisonderzoek niet bij iedereen genoeg is om te concluderen dat iemand kerngezond is.
Op deze manier lopen heel veel mensen onnodig lang rond met onjuiste diagnoses en krijgt men niet de juiste behandeling. Dat is wat de zorgkosten zo hoog maakt en niet het doorsturen van dokter naar dokter (wel natuurlijk als alle dokters het houden bij het standaard onderzoek en niet verder willen kijken)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Eerst werden we volstrekt genegeerd, nu krijg je Nijmegen in heel Nederland. Het is een ramp. Maar ik zie het als stuiptrekkingen van een langzamerhand niet meer te houden idee. De nieuwe ICC, de doorgaande stroom wetenschappelijke publicaties, het noorse onderzoek drukken wsl zwaar op de nijmeegse orenmaffia en cs.
Life smells...
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Ze gaan niet verder zoeken omdat ze volgens zichzelf de verklaring al hebben. Namelijk dat wij in ons ziek zijn blijven hangen, of dat onze hersenen erin blijven hangen zeg maar. Zoiets dergelijks. En zij zijn ervan overtuigd dat je met (gradueel) trainen en praten daaruit kunt komen. Het is voor heel veel mensen een blijkbaar logische verklaring. Bij mij gelooft ook de halve familie dat ik niet echt ziek ben, maar dat het zoiets is (iets mentaals).
Ik vrees dat het nog wel een tijdje gaat duren voordat dit uit de wereld is. Tenzij er echt grote ontdekkingen gedaan worden, die niet alleen interessant worden gevonden door ons en die 5 ME-dokters in Nederland en Vlaanderen, maar door de hele medische wereld.
Maar ik hoop wel natuurlijk he.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik denk ook dat het nog een tijd kan duren maar al duurt het lang, de waarheid komt in de wetenschap uiteindelijk altijd aan het licht.
Life smells...
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ja, goed op blijven letten welke woorden ze gebruiken en wat ze er precies mee bedoelen.
Wat is DML?
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

DML is de afkorting die we hier op het forum gebruiken voor dr De Meirleir uit Belgie.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Na P.O.K. nu ook N.O.L.K.

Bericht door verlorengezondheidman »

louisa schreef:Hoi stargazertje,

Dank je wel voor het artikel en de link.
stargazertje schreef:In Nederland hebben 500.000 patiënten klachten die artsen niet kunnen verklaren: variërend van hoofdpijn, rugpijn, nekpijn en schouderpijn tot maag, buik- en darmklachten. En van uitvalsverschijnselen tot chronische vermoeidheid.
500.000? Dat is veel!

En wie weet hoe veel mensen daar nog bij zitten die CVS of ME hebben.

Of hoeveel mensen daarbij zitten, die niet goed en uitgebreid zijn onderzocht, en/of een verkeerde diagnose hebben gekregen, want op dat gebied, laten Nederlandse (huis)artsen en internisten nog steeds ook erg veel grote steken vallen c.q. worden er veel fouten gemaakt!

Groetjes, Louisa
"Het aantal ME/CVS-patiënten in Europa wordt op 2 miljoen geschat. Dit cijfer is allicht het topje van de ijsberg, omdat de ziekte vaak niet herkend wordt en de diagnose gemist wordt. Er zijn in elk geval meer patiënten met ME/CVS dan met AIDS, multiple sclerose, lupus of longkanker." ESME
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gast

ONVERKLAARBARE KLACHTEN KLINIEK

Bericht door Gast »

topics samengevoegd - mod.

Op RTL4 editie.nl 18.15, 2 oktober 2012
een topic over klinieken in nederland voor onverklaarbare klachten,en dat er steeds meer komen in nederland

een poosje geleden was er een onderwerp op tv over jazzpianist van Hek
hij kreeg uitvalsverschijnnselen en liet zich opnemen in zo'n kliniek, maar hij kon zich niet vinden in de behandeling. er was geen (voldoende)aandacht voor lichamelijk onderzoek
"ik moest met een balletje naar een patient gooien, en zijn naam noemen"
nu zijn we 4 jaar verder en blijkt dat hij kanker heeft, waarschijnlijk veroorzaakt een uitzaaing de uitvalsverschijnselen bij de zenuwen
Hij is niet tegen deze klinieken maar vind wel dat er veel beter lichamelijk onderzoek moet plaats vinden

ik heb deze docu toen ook gezien, misschien staat ie hier ook wel ergens? ik kan het onderwerp ook niet hier plaatsen,misschien iemand anders?

groetjes
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

ONVERKLAARBARE KLACHTEN KLINIEK

Bericht door lulu »

Ik heb de site van deze nolks gelezen, er wordt al snel ingegaan op hypochondrie en somatisatiestoornissen, werkelijk te zot voor woorden. Heb dus al een boze mail gestuurd dat ik niemand zal adviseren naar deze poli's te gaan, dat er geen biomarkers zijn voor hypochondrie, en dat ze uit het verleden hadden kunnen leren dat veel aandoeningen die vroeger als psychisch werden verklaard toch lichamelijke kwalen zijn gebleken, denk aan collitis, maagzweren etc.

Weet iemand dit rijtje nog aan te vullen, liefs met verwijzing naar de bron? Dan kunnen we een mooi lijstje Aanleggen.
Gebruikersavatar
luipaardje
Actief lid
Berichten: 458
Lid geworden op: 05 aug 2012, 13:43

ONVERKLAARBARE KLACHTEN KLINIEK

Bericht door luipaardje »

MS kan in je lijstje, heb er geen bron bij voor je helaas.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

ONVERKLAARBARE KLACHTEN KLINIEK

Bericht door marlène »

Asbest is ook een stof waarvan bekend dat het ziekte veroorzaakte maar meer dan 50 jaar geduurd vooraleer het op officieel op papier kwam.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

ONVERKLAARBARE KLACHTEN KLINIEK

Bericht door urania »

Tbc, met psychisch profiel (zenuwzwakke hypergevoelige neuroten)

Vind het een bedenkelijke ontwikkeling, die klinieken. Net als de nieuwe studie psychobiologie trouwens. Naast mogelijk goede kanten is er een reëel gevaar van te late diagnostiek.
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

ONVERKLAARBARE KLACHTEN KLINIEK

Bericht door urania »

Gebruikersavatar
Sunny
Actief lid
Berichten: 102
Lid geworden op: 04 jun 2006, 22:18

Bericht door Sunny »

Ik zag er vandaag 2 x iets over op tv, bij editie.nl en bij studio max live om 12.15.
In het programma van max noemde Myrna Goossens heel slim dat deze behandelcentra waarschijnlijk goedkoper zijn voor de zorgverzekeringen dan wanneer patienten jarenlang ziekenhuisonderzoeken blijven doen...
Gebruikersavatar
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 559
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:01

Bericht door yarwen »

Plaats reactie