BBL opleiding/deeltijd studeren

Discussies over studeren/school en ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gabutje
Gevorderd lid
Berichten: 593
Lid geworden op: 07 mar 2006, 13:40

BBL opleiding/deeltijd studeren

Bericht door Gabutje »

Hoi hoi,

Heeft iemand ervaring met de bbl opleiding? deeltijd studeren?
Je moet dan 4 dagen in de week werken en 1 dag in de week naar school.
Ik zit namelijk aan deze leervorm te denken, echter is vier dagen werken echt te lang. Vier korte dagen of drie dagen is misschien nog net haalbaar.
* Weet iemand wat de mogelijkheden zijn ivm ziekte wat er mogelijk is met deze leervorm?
* Of met andere leervormen (thuisstudie, voltijd mbo-opleiding etc..)?

Ik zou graag in het nieuwe jaar 2007 willen beginnen met een administratieve, secretarieel, receptioniste/telefoniste opleiding (ik ben nog zwevende).

Ik zit ook met het financieringsprobleempje, ik zou een aanvraag bij ibg kunnen doen, maar niet bij elke leervorm/instantie wordt studiefinanciering geaccepteerd. Dus ideeen, kom maar op!

Groetjes, Gaby
* Liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen! (Loesje)
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

BBL opleiding/deeltijd studeren

Bericht door Marjolijn »

Hoi Gabutje,
ik heb een voltijd MBO opleiding gedaan een tijdje (SPW). Ik overwoog voor ik begon ook de BBL route maar aangezien je dan geen studiefinanciering krijgt zat dat er voor mij niet in.
Bij de gewone route, dus de BOL route vond ik het al zwaar qua stage etc. In het tweede jaar moest ik al 3 dagen stage lopen en 1 dag school per week. Ik had geregeld dat ik 4 kortere dagen stage liep en dus geen vrije dag had omdat die hele dagen teveel waren.
Of het te doen is ligt aan je lichamelijke gesteldheid. Mijn ervaring is wel dat als je eerlijk bent over je situatie op school ze vaak wel een beetje voor een aanpassing kunnen zorgen zoals bijvoorbeeld de uren verdelen over meerdere dagen of minder uren en dan langer doorgaan met stage. Maar het is wel per school verschillend. Op mijn ene school waren ze daar makkelijker in dan een ander.
Ik ben gestopt in december doordat het me helaas toch teveel is geworden. Sowieso al tijdens de opleiding veel strubbelingen gehad doordat het gewoon te zwaar was.
Maar het kan heel goed zijn dat het jou wel lukt, het is natuurlijk heel persoonlijk. Maar dit is mijn ervaring er mee.

Ik doe nu een thuisstudie HAVO, mede omdat dat het enige is wat nu mogelijk is voor mij en ook omdat ik mijn middelbare school diploma gewoon graag nog alsnog wil hebben.
Je kunt idd ook een MBO opleiding doen via thuisstudie (LOI, NTI, NHA etc). Dit kan weleens de oplossing zijn als een gewone reguliere opleiding te zwaar voor je is. Wel lijkt het me lastig qua de verplcihte stage die je dan ook hebt, je moet het dan zelf allemaal regelen. En natuurlijk dat je het dan ook zelf moet betalen, geen studiefinanciering. Wel kan je dan per maand betalen of in andere termijnen en dat kan soms nog wel te doen zijn.

Ben benieuwd wat je gaat besluiten!
Heel veel succes er mee in ieder geval!

Groetjes,
Marjolijn.
Gebruikersavatar
gretuh
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 mei 2006, 23:35

Bericht door gretuh »

Hoi!

Ik heb een paar jaar geleden wel de BBL gedaan, in het begin wou het wel. Totdat ik dus 40 urige werkweken moest maken toen ben ik vastgelopen en ik ben voor de CVS ontslagen omdat ik de werkdruk nie aan kon. Want je komt dan echt niet meer aan je rust toe. Ik zat eraan te denken om hetn u ook weer te gaan doen alleen ik ben nu in stage en daar loop ik ook alweer vast.. Kortom het is echt een zware leerweg. Misschien dat het voor jou wel te doen is. Ik kan het niet aan en het gaat met mij momenteel vrij goed en nog moet ik er niet aan denken.. Dus ik zou zeggen denk er goed over na..De bol is dan beter vol te houden kortere dagen en je krijgt studiefinanciering :lol: ..succes liefs Gretuh
Gebruikersavatar
brenda
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 jan 2007, 16:44

Bericht door brenda »

Hoi!

Een bbl opleiding is erg leuk, maar het vergt erg veel energie. Ik doe zelf de opleiding verpleegkundige..eerst deed ik dat 36 uur per week. Dan ging ik acht weken werken en dan twee weken naar school. Sinds kort is bij mij CVS geconstateerd. Het ziekenhuis waar ik werk heeft er voor gezorgd dat ik maar 32 uur per week hoef te werken. Dat betekent dus 4 dagen per week werken. Dit is nog heel veel. Als je dus een bbl studie gaat doen, bedenk goed dat je veel andere dingen ervoor moet laten. En de vraag is: heb je dat er voor over. Ik zou als ik jou was gaan informeren of er een regeling te treffen is. Wat zou je graag willen doen dan??

Succes en je mag altijd met vragen komen!

Groetjes brenda
joanne
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 dec 2005, 09:34

Bericht door joanne »

vorige week ben ik op een open dag geweest.
en ben ik naar de voorlichting voor volwassen onderwijs (ik ben 22) geweest.
ik heb niet zoveel zin om tussen 16 jarige te zitten en dit is dus een goede optie.
wat ik precies wil ga doen weet ik nog niet.
maar pedagogisch werk lijkt me wel heel leuk.
en nu je hebt 2 opties voor deeltijdstuderen.
- of 1 dag in de week naar school en 1 dag stage
- of 1 dag in de week naar school en 20 uur werken.

vooral die eerste lijkt me heel goed om mee te beginnen en merk ik wel dat ik meer kan, dan kan ik werk gaan zoeken en erbij gaan werken.
je kunt ook op elk moment overstappen!!

over een paar weken ga ik naar een loopbaanadviseur op die school even overleggen.

mijn tip:ga gewoon eens informeren bij een school.voor mensen met een beperking hebben ze vaak ook nog wel wat extra mogelijkheden.

groetjes joanne
Nienke
Actief lid
Berichten: 329
Lid geworden op: 05 feb 2007, 11:28
Locatie: Vlijmen

Bericht door Nienke »

Die ervaring heb ik ook joanne! Ik ben inmiddels 2,5 jaar geleden begonnen met een BOL opleiding voor MBO Onderwijsassistente. Ik ben nu 2 jaar ziek, en sindsdien ook volledig open kaart gespeeld naar school. Ik zit nu nog steeds voor de 3e keer al in het 1e jaar, ik heb op dit moment een goede mentor die erg veel voor me wil doen en achter veel dingen aan gaat! Verder wordt ik op school begeleid door studie&handiap en op mijn school hebben ze een soort van "Traject-begeleiding".
Het is echt belangrijk dat je open kaart speelt, en je laat zien (maar dat is zowieso) dat je dit erg graag wilt. Als de school dit ziet willen ze je ook graag helpen.
Ik denk trouwens dat ze liever een student met aangepaste studieroute en veel motivatie zien dan iemand die lui is en waar constand achteraan moet worden gezeten.

Groetjes Nienke
Zoek je eigen geluk, want dit kan niemand anders voor je doen!
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

joanne schreef: wat ik precies wil ga doen weet ik nog niet.
maar pedagogisch werk lijkt me wel heel leuk.
en nu je hebt 2 opties voor deeltijdstuderen.
- of 1 dag in de week naar school en 1 dag stage
- of 1 dag in de week naar school en 20 uur werken.

vooral die eerste lijkt me heel goed om mee te beginnen en merk ik wel dat ik meer kan, dan kan ik werk gaan zoeken en erbij gaan werken.
je kunt ook op elk moment overstappen!!
Joanne, ik wist niet eens dat dat ook mogelijk is, 1 dag werken en 1 dag school per week. Klinkt inderdaad wel goed! Kan dat altijd met deeltijd MBO opleidingen of dat niet? Hebben ze ook gezegd hoelang je er dan over zou doen?
Ben wel benieuwd. Succes er mee, echt lekker dat er zo'n mogelijkheid is.

Groetjes,
Marjolijn
joanne
Beginner
Berichten: 38
Lid geworden op: 26 dec 2005, 09:34

Bericht door joanne »

hoi marjolein,

ik weet niet of deze regeling voor elke MBO studie geld.
bij de school waar ik geweest ben in ieder geval voor de studie :pedagogisch werken en maatschappelijk zorg werker ( de oude SPW).
tegenwoordig start iedereen op niveau 3 en daarna voor niveau 4 nog een jaartje door.
de deeltijd opleiding duurt gewoon het zelfde aantal jaren dan de fulltime versie.

hoe het kan, weet ik niet, maar ga ik aan de loopbaanadviseur vragen.

ik denk ook als je naar een de loopbaanadviseur op de school gaat en je geeft aan wat er aan de hand is en wat je wel en niet kunt.valt er volgens mij vaak wel iets te regelen.

groetjes joanne
Plaats reactie