Zembla 18/11/11: Gezinnen zonder geld

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Zembla 18/11/11: Gezinnen zonder geld

Bericht door magnetronnie »

Over de gevolgen van de bezuinigingen (en bijbehorende wijziging van de uitkeringswetten) bij gezinnen met een laag inkomen.

http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... 463f38120f

--

Verbijsterend om te zien dit.. het kabinet bezuinigt, maar is volledige blind voor de schadelijke gevolgen die dit gaat hebben. Op de korte termijn levert het geld op, maar op de lange termijn kost het de samenleving veel en veel meer.

In de uitzending wordt trouwens gezegd dat ook voor de WAJONG dalijk een inkomens gezinstoets gaat gelden. Weet iemand daar meer van? Ik was in de veronderstelling dat dit alleen voor de bijstand was. Oftewel als je WAJONG hebt en bij iemand (ouders bijvoorbeeld) woont die wel een baan hebben, verlies je je WAJONG of een deel daarvan. Iemand al een brief gehad van het UWV hierover?
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Zembla 18/11/11: Gezinnen zonder geld

Bericht door metoo »

Weet er niet veel van, maar zag laatst weel een item (bij 1Vandaag geloof ik?) van een meisje/vrouw (25jr.) met een WAJONG uitkering, ze was doof en woont nog bij haar moeder. Ze zou dus idd dalijk haar hand moeten gaan ophouden bij haar moeder...die zelf ook van een uitkering moet rondkomen als ik me goed kan herinneren...igg een belachelijk verhaal als dat de toekomst van NL gaat worden...hoe triest!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Zembla 18/11/11: Gezinnen zonder geld

Bericht door tanto »

Hi,

Ik heb het ook gezien.

Ik vond het niet zo'n goede docu. Heel veel vragen bleven onbeantwoord en ik vind het dan ook moeilijk om de situatie voor deze gezinnen in te schatten.

Er zijn twee dingen die ik me afvraag:
- in het wetsvoorstel voor de WWnV las ik dat er voor het huishoudenstoets voor bijstand een uitzondering gemaakt werd wanneer een van de inwonende een zorgbehoefte heeft. Dit kwam in de docu niet terug. Ik weet natuurlijk ook niet in hoeverren die in de uitvoering terug komt.
- Wat ik me ook af vroeg is; wanneer inwonende kinderen hun ouders moeten gaan verzorgen, voorzie ik een uitstroom van thuiswonenden. waar moeten die allemaal heen? er komen steeds minder huurwoningen.

Van sommige mensen kun je je wel afvragen waarom ze de keuzes maken die ze maken. Die lijken niet al te slim. Maar van de andere kant is het schrappen van hulp voor deze categorie zeer ws niet de oplossing en helpt het ze van de regen in de drup.

Het dove meisje en die moeder met inwonende zoon vond ik wel erg schrijnend.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

A/d andere kant zag ik ook een uitzending (welke ben ik vergeten) waarin een hele hoop jonge Bijstandstrekkers als landelijke actie ZONDER HIEROVER OOK MAAR EEN ARTS GEZIEN TE HEBBEN in de Wajong belanden.

Dat, terwijl ooit mijn zoon, behalve een arts, ook een advocaat (met toevoeging uiteraard) in de arm moest nemen om, in de paar jaar dat ie in de Bijstand zat, hem te vrijwaren verder in een club te verdwalen voor training van langdurig werklozen die aan de slag moesten.

Net voor ie ging studeren pushten ze hem in de Wajong proberen te komen. Wat hem met ME nooit gelukt zou zijn, op psychische gronden uiteraard wel. Want nu heeft hij een paar vrienden in de Wajong waarvan de één een depressie heeft en de ander Asperger, met alle begeleiding van dien. Terwijl hij een studieschuld heeft opgebouwd met nog een extra lening ook.

Amen.

Maar met de Wajong mocht je niet studeren en ook niet in de Bijstand, altans niet een dagstudie.

Nee, er is veel verpest in Nederland, vooral ook al door de kabinetten hiervoor, vergeet die erfenis niet, mensen. Geen steun geven/goede behandeling onthouden is toch net zo goed bezuinigen? Zachte heelmeesters, stinkende wonden.....Het geld vloeide ook toen niet de juiste richting in en nu heet het plotseling bezuinigen??????

De goeien, degenen die echt ziek zijn, moe(s)ten het ontgelden. De spoeling is wel heeeel erg dun geworden. En het tij keren zal een hele tijd duren. De opruimingsactie zal tevens weer eerst een heleboel onschuldigen treffen voor de zaken enigszins zijn rechtgetrokken, als dat al lukt.

Laten we hopen dat er eindelijk geld kan stromen naar degelijk onderzoek, erkenning en ondersteuning van ME-patiënten.

Maar ja, de voedselbanken bestaan ook al 20 jaar nu. Hoor je daar nu een hond over?
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

ps sorry voor de typo's (wazo).
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Plaats reactie