Wat is een goede zorgverzekering voor ME'ers?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
anne83
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2011, 19:20

Wat is een goede zorgverzekering voor ME'ers?

Bericht door anne83 »

Hallo allemaal,

Ik zit er over te zetten over te stappen dit jaar naar een andere zorgverzekeraar. Mede omdat mijn collectiviteitsverzekering van Menzis via mijn nu nog huidige werk zal aflopen, omdat ik per februari 2 jaar ziek ben en mijn contract bij mijn werkgever afloopt.

Nu vraag ik mij af wat een goede verzekering is voor ons ME'ers. Ik heb zelf in gedachten dat ik nog wel bij De Meirleir terecht wil komen voor behandeling.

Of anders gevraagd: welke zorgverzekering vergoedt weinig en moet je dus niet hebben?

Ik heb geen idee wat er dan 'vergoed' moet worden, maar hoor graag jullie ervaringen!

Groeten Anne
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi anne,

Volgens mij, wordt DML door geen enkele Nederlandse Zorgverzekeraar vergoed. Sommige mensen kunnen via de Belasting geld terug krijgen, maar hoe dat precies zit weet ik niet.

En/of er een goede Zorgverzekering is voor ME-ers in Nederland? Geen idee, eigenlijk, ik heb een uitgebreid pakket, maar moet best nog extra betalen aan extra eigen bijdragen.
Ik heb de nieuwe polis al ontvangen en er is flink gesneden in bijvoorbeeld alternatieve geneeswijzen: :oops: van € 1.000,- naar € 625,-

Omdat ik een behoorlijke "kostenpost" ben voor de Zorgverzekeraar durf ik niet zo goed over te stappen, want bij veel verzekeraars zitten weer voorwaarden aan de aanvullende verzekeringen. Voor het basispakket nemen ze je dan wel aan, maar de aanvullende verzekering(en) kan geweigerd worden.

Maar, ik ben zeker ook :D benieuwd of anderen hier op het forum nog goede ideeën hebben over de Zorgverzekeraars en het wel/niet overstappen als ME-er.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Bericht door san-34 »

Op independer.nl kun je precies aangeven wat je vergoed wilt hebben en tot welk bedrag, hij geeft dan de drie goedkoopste verzekeringen die aan jouw wensen voldoen :D succes
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Wat DML en vergoedingen betreft, kun je het wel vergeten. Volgens mij vergoed er geen enkele zorgverzekering iets op dit gebied.

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... ingen.html

Via de belastingdienst kun je dan wel weer veel opgeven, even googlen dan zie je hoe de zorgkosten opgegeven kunnen worden.

Ik ben me ook aan het verdiepen in zorgverzekeringen de laatste dagen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik de basisverzekering ga veranderen. Maar de aanvullende verzekering laat ik bij het oude. Ik verlaag hem wel, maar blijf bij dezelfde verzekering, dit vanwege de ME en omdat ik denk dat ik elders niet wordt geaccepteerd, dat je dan wachtperiodes hebt etc. Alleen het veranderen van de basisverzekering, en het verlagen van de aanvullende verzekering levert ons gezin een winst op van ruim 30 euro per maand.

De reden om mijn aanvullende verzekering te verlagen, omdat ze van alle behandleingen die ik volg, toch niks vergoed krijg.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Melanie
Donateur
Donateur
Berichten: 7073
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:35

Bericht door Melanie »

Ik ben afgelopen jaar van Menzis naar Anderzorg overgestapt en Anderzorg is een onderdeel van Menzis. Dus alles is zo goed als het zelfde wat in de pakketten zit en de basisverzekering bij Anderzorg is stukken goedkoper.
Met deze overstap bespaar ik 600 euro op jaarbasis.

Ik ga nu zelfs zover dat ik aankomend jaar de aanvullende verzekering niet meer ga betalen.
Dit scheelt mij 13 euro per maand x 12 maanden. Besparing 156 euro
Hier gebruik ik weer 50 euro voor de eigen risico die omhoog gaat.
( ik vertik het om elke keer mee te gaan met de verhogingen dus ik ga nu eens omlaag ) Ik heb nog meer vaste lasten!!!

Dit houdt wel in dat alternatief niet meer vergoed wordt. Ik krijg nu bij aanvullende verzekering tot 400 euro 80% alternatief vergoed.
cats claw is voor eigen rekening geweest en en LDN en andere ontstekingsremmers zijn verrekend met mijn eigen risico.
Ik ga er vanuit dat ik niet meer naar alternatief heen hoef en als het wel een keer zo is kan ik het beter zelf betalen, dan ben ik nog goedkoper uit dan als ik aangevuld verzekerd ben.

En ik ga misschien nog zover dat ik de aanvullende tandartsverzekering eruit haal ? scheelt mij 17 euro x 12 maand = 204 euro.
Dit moet ik nog even goed uitzoeken. Veel word er niet meer vergoed en elke jaar denk ik, ik moet goed verzekerd zijn stel dat.........
Ondertussen had ik al een gebit kunnen sparen met al die aanvullende verzekeringen. En gezien ik wel een "goed" gebit heb kan ik wel een jaar zonder een aanvullende verzekering, hoop ik!!! dan maar een jaar lang zonder een kroon mocht er een tand afbreken :P

Ik ga mogelijk een gok nemen dat ik een jaar lang aanvullende tandartsverzekering eruit ga halen.

We hebben altijd geleerd dat we goed verzekerd moeten zijn en dat is natuurlijk ook zo. Maar we zijn vaak oververzekerd en daar zijn mensen zich niet eens van bewust.
Het zelfde geldt voor overstappen van de 1 naar de andere dat je dan denkt, ik zit goed en we kiezen nu 1 maal voor die zekerheid.

Nog even en het is echt niet meer te betalen!!!!! Duur geworden johhh!
:shock: :?

En zo worden er in dit land de armen armer en de rijken rijker!
Dear Karma, I have a list of people you missed
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ik durf ook niet over te stappen van verzekering omdat je rekening moet houden met wachttijden voor je iets kan declareren en dat ze je niet accepteren. Baal nog het meeste van dat de ze dieetadvisering vanaf 18 jaar uit de pakketten hebben gehaald.
Gebruikersavatar
anne83
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2011, 19:20

Bericht door anne83 »

Bedankt voor jullie info. Grondig uitzoeken kosten/baten is het belangrijkste, zo te lezen.

Is het risico echt zo groot dat een verzekeraar je niet accepteert voor de aanvullende verzekering, bij overstappen? Als we toch niets vergoed krijgen, is er voor hen ook weinig risico, zou ik zeggen. Zet me nu wel aan het denken over evt overstappen....
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Wat ik heb begrepen is dat verzekeraars willen stoppen dat mensen telkens van verzekering wisselen en dan flink declareren omdat de verzekeraars dan achterblijven met een megahoop gedeclareerde kosten voor het voorgaande jaar.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ha, ha,!

Een goede zorgverzekeraar is GEEN zorgverzekeraar!

ME staat niet op de lijst Borst dus alle kleine uitgaven kun je beter zelf betalen.

Pech als je een ongeluk krijgt, in de badkamer ofzo! Of uit bed of van de bank valt.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

felixloena:

==dit vanwege de ME en omdat ik denk dat ik elders niet wordt geaccepteerd, dat je dan wachtperiodes hebt etc.==

Mis, ME doet er niet toe, bestaat voor geen enkele verzekering, dus heeft geen zin 'ervoor uit te komen' dat je het hebt. Je krijgt sowieso nul op request en een GROOT STILZWIJGEN.

Een goede gezamenlijke protest-actie zou zijn als alle ME-ers zich terugtrokken uit de verzekeringen. En dan een proces aangaan wegens discriminatie. Die verzekeringen zijn niets anders dan verkapte belastingen.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

@Annac:
dit klopt gedeeltelijk. Als het om geld uitbetalen is, dan hebben we niks (denk aan UWV, Zorgverzkering, WMO). Maar als het om geld krijgen gaat, dan zijn we ineens wel ziek (levensverzekering, hypotheek...)

Er wordt met 2 maten gemeten. We zijn alleen ziek als het anderen uitkomt.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
klaassie
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 nov 2011, 14:15

zorgverzekering keuze?

Bericht door klaassie »

topic samengevoegd. mod.

Welke zorgverzekering hebben jullie gekozen?

Ik kwam op www.zorgverzekeringwijzer.nl uit op fbto, een mooie overzichtelijke site trouwens die wijzer met goed overzicht van vergoedingen heeft voor mij veel duidelijkheid geschept.

jullie nog tips?
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

zorgverzekering keuze?

Bericht door huppelepup »

Ik ben vorig jaar ook overgestapt naar fbto. Prima verzekering en je hebt keuzevrijheid naar welk ziekenhuis je gaat. Ik heb alleen de basis daar. Voor aanvullend zit ik bij unive,
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

zorgverzekering keuze?

Bericht door felixloena »

Er is hier al een topic over.

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... ering.html
@FL: dankjewel, adm.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

maar volgens mij is het de overheid die beslist wat er in je pakket blijft en wat niet. en hun gooien die verzekering elke keer om hoog. hun hebben het geprivatiseerd toen. ik kan me nog herinneren fl 27,50 was het net voor de eurie pleurie er in kwam, omgerekend is dat nog niet eens 13 eurie 10 jaar geleden. en nu pffffffffffffffff niet normaal meer. we worden echt genaaid. en die bezuinigingen die blijven door gaan. misschien moeten we maar naar Noorwegen gaan, daar worden we wel geaccepteerd.

de overheid is de boosdoener in dit verhaal, we worden gewoon genaaid. eerst die balken ellende en nu die stink rutte er over heen. het is allemaal rechts en voor eigen gewin. ja en die borst pffffffffffffff

en felixloena je hebt helemaal gelijk. er word met 2 maten gemeten.

we zijn wel misschien zo sufff als een konijn, maar niet achterlijk natuurlijk

annac: wanneer gaan we naar den haag????? word tijd voor actie. ik kom wel.
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Plaats reactie