Tips voor overstappen van huisarts

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door stargazertje »

Alle zijn welkom. Wat moet ik vragen, waar moet ik op letten?
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door vilric »

Hmmm, heb zo beetje hetzelfde eigenlijk. Mijn huisarts gelooft totaal niet in cvs en catalogeert dit onder de noemer depressie, hypochondrie, verslaving aan medicijnen, ....
Zelfs mijn bloeddruk van 24 op 14 wuift hij weg als zijnde psychisch veroorzaakt (wat wel kan natuurlijk) maar daarom ook dus onnodig te behandelen.
Ineternist, neuro psych en endocrinoloog waar ik nadien heen moest vonden dit alarmerend en ik kreeg 24h de bloeddrukmeter om. (Resultaten volgen nog).
Mijn bezoeken aan hem zijn dan ook ronduit deprimerend. Hebben totaal tegengestelde visie. Alles is psychisch falen volgens hem.... en nu vind hij dat z'n gelijk bewezen is. Heb echte en zware depressie nu. Maar die kwam er wel na 2 jaar thuiszitten door de onmogelijkheid tot functioneren.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door asje »

Sowieso eerst een kennismakingsgesprek vragen. Daar kun je dan vragen hoe hij/zij over ME cq CVS (die term gebruiken ze nu eenmaal) denkt. Als dat niet negatief is kun je ook nog iets zeggen over wat je zelf verwacht van je huisarts.
Life smells...
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi stargazertje,

Weet je of de andere huisartsenpraktijken in jouw woonplaats ook andere/nieuwe patiënten aannemen?
Soms zijn praktijken vol en/of nemen ze alleen nieuwe patiënten aan die nieuw in de woonplaats komen wonen.

En dan heb je een probleem. Maar, je kunt dan nog de Zorgverzekeraar gaan inschakelen voor eventuele hulp/bemiddeling om toch van huisarts te kunnen gaan wisselen.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door annac »

asje schreef:Sowieso eerst een kennismakingsgesprek vragen. Daar kun je dan vragen hoe hij/zij over ME cq CVS (die term gebruiken ze nu eenmaal) denkt. Als dat niet negatief is kun je ook nog iets zeggen over wat je zelf verwacht van je huisarts.
Ja, goed advies. Alleen zou ik bij hem wel direct onderscheid maken tussen ME en CVS en hem informeren over hoe de verwarring en diagnose vervuiling is ontstaan door deze twee schijnbaar gelijke ziekten. Duits en Nederlands lijken ook op elkaar maar verschillen wezenlijk.

Wij zijn ook net van huisarts verwisseld en hebben de aan nieuwe gevraagd in ieder geval tenminste geen minachting te hebben voor de kwaal. En dat we snappen dat het voor een huisarts niet leuk kan zijn de 'brokken' die een andere, in dit geval Demeirleir, evt heel misschien zou kunnen maken op te moeten knappen, maar dat we dicht bij huis ook hulp nodig hebben af en toe.

Die huisarts van jou, vic nam wel een risico, zeg. Een hoge bloeddruk onbehandeld laten kan grote problemen veroorzaken.
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door vilric »

Ja, ik begrijp dat ook niet. Overal waar ik kom worden mijn klachten eigenlijk wel serieus genomen. En de huisarts, de man waarin je het meeste vertrouwen zou moeten hebben, doet het allemaal af als zelfgezocht, tussen de oren,... Ben er echt moedeloos door.
Vandaag er nog over gesproken met mijn vrouw en mijn moeder. Wie is altijd de vraag die terugkomt natuurlijk. En je kent die man al zolang, speelt ook weer mee. En dan nog eens het feit dat hij in het riziv zetelt...
Ik weet het echt niet momenteel. Anderzijds, telkens ik van bij hem kom voel ik me mislukt. En vooral, vind ik mezelf een euhm... luiaard die z'n verplichtingen tov kinderen, vrouw, familie, vrienden en gemeenschap niet wil nakomen. Maar ik wil echt wel. En toch doet hij me steeds weer twijfelen. Al jarenlang. Nu ik echt depressief ben is er zoiets als zie je wel... Neerwaardse spiraal dus. Heb meer begrip van een vreemde dan van hem.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door asje »

Dat is getriggerde verwarring, iets wat bij ons gemakkelijk gebeurt door cognitieve disfuncties en aanhoudend onbegrip. Heel naar. Je moet die gedachten eigenlijk als ze opkomen stoppen, weer laten 'oprotten'. Dat is volgens mij het enige wat er tegen helpt.
Life smells...
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door vilric »

Ja... da's de rationele benadering die volledig correct is. Maar emotioneel niet zo makkelijk uit te voeren he. We hebben wel een schild rond ons, maar zitten steeds meer gaten in...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door asje »

Er steeds naar blijven streven helpt wel...
Life smells...
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door vilric »

Ma, ben moegestreden Asje. Kan er echt niet meer tegenop.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door asje »

Zo blijkt weer, het is voor iedereen weer anders. Ik snap wel wat je zegt. Voor mij is deze techniek juist noodzaak om het te redden.
Life smells...
Gebruikersavatar
vilric
Actief lid
Berichten: 408
Lid geworden op: 02 mar 2010, 11:40

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door vilric »

Jouw techniek is beter dan de mijne, veel doeltreffender. Maar na al die jaren, bijna elke week opnieuw... De energie die me nog rest steek ik in m'n gezin. Misschien ten koste van mezelf. Zal misschien ooit keren hoop ik. Was vroeger zo niet. De aanhouder wiint, dit keer lijkt het de huisarts te worden.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Tips voor overstappen van huisarts

Bericht door asje »

Ik zou maar zo min mogelijk naar de huisarts gaan, die is ziekmakend...
Life smells...
Plaats reactie