biofeedback

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

biofeedback

Bericht door danny1964 »

heeft er iemand ervaring met deze vorm van therapie?
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi danny,

:wink: nieuwsgierig zoals altijd: wil je zelf Biofeedback gaan doen?

Een NLP-trainer (opgedrongen door het UWV), raadde mij ook Biofeedback/Neurofeedback aan.

Omdat ik mij niet zo maar een of andere behandeling/therapie in laat duwen :wink:, heb ik heb veel (kritische) vragen gesteld over de ervaringen van Biofeedback/Neurofeedback bij ME, en/of ME-patiënten (veel) baat en verbetering hadden gekregen door Biofeedback/Neurofeedback. En daarvan bleek/blijkt eigenlijk helemaal geen informatie beschikbaar te zijn in Nederland.

:roll: Dit verbaasde mij erg, want dit ga je dan wel ernstig zieke mensen aanraden, terwijl je niet eens weet wat de behandeling doet bij ME-patiënten? Het kan simpelweg op iedereen worden toegepast.

Ik heb begrepen dat mensen/kinderen met ADHD wel baat kunnen hebben door Biofeedback/Neurofeedback.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

dag Louisa

ik zal eerlijk zijn , vandaag heb ik voor de eerste keer over biofeedback gehoord.
Ik heb een beetje rondgesnuffeld op internet en had zo mijn bedenkingen ... daarom ook dat ik het hier gepost heb om eens te kijken of er mensen waren die het al geprobeerd hebben.

Volgens mijn collega helpt het ook bij stresssituaties, overspannenheid e.d.m. , met andere woorden mij lijkt het een kant uit te gaan waar ik persoonlijk (naar ons patiënten toe) niet in geloof. :wink:
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi danny,
danny1964 schreef:Volgens mijn collega helpt het ook bij stresssituaties, overspannenheid e.d.m. , met andere woorden mij lijkt het een kant uit te gaan waar ik persoonlijk (naar ons patiënten toe) niet in geloof. :wink:
Met de informatie die ik kreeg van de NLP-trainer (die ook Biofeedback/Neurofeedback doet, :D dus 2 vliegen in een klap probeerde te arrangeren in samenwerking met het UWV: how convenient :P....), was ik gelijk erg alert en ik heb die therapie geweigerd te gaan doen.

Met de juiste onderbouwing/argumentaties naar het UWV toe, die toen ook niets anders kon doen dan met de mond vol tanden Afbeelding te gaan zitten en het wel met mij eens moest zijn :lol:.
Erg bizar eigenlijk :evil: als je er goed over nadenkt, want ernstig zieke mensen worden onwetend een dergelijke therapie ingeduwd.

Het kan misschien werken voor bepaalde zaken, maar ik heb er geen vertrouwen dat het ME-patiënten kan helpen.

Er wordt veel beloofd op de sites van Biofeedback/Neurofeedback praktijken, of het waar is weet ik niet, want er is geen informatie en wetenschappelijk onderzoek voor handen.
Bovendien kost het erg veel geld: 20 - 30 sessies a € 85,- = € 1.700,- tot € 2.550,-

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Tijdens mijn ademhalingsoefeningen gebruik ik mijn hartslag als feedback (DIY feedback). Ik meet mijn hartslag met een Aldi hartslagmeter (19 euro) en dat werkt prima. Hoe lager mijn rust hartslag des te beter ik me voel. De uitdaging is om mijn hartslag zo laag mogelijk te krijg d.m.v. ademhalingsoefeningen.
Het geneest mijn ME/CVS niet maar het verlicht wel de symptomen. :D
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi emootje,
emootje schreef:Tijdens mijn ademhalingsoefeningen gebruik ik mijn hartslag als feedback (DIY feedback). Ik meet mijn hartslag met een Aldi hartslagmeter (19 euro) en dat werkt prima. Hoe lager mijn rust hartslag des te beter ik me voel. De uitdaging is om mijn hartslag zo laag mogelijk te krijg d.m.v. ademhalingsoefeningen.
Het geneest mijn ME/CVS niet maar het verlicht wel de symptomen. :D
Interessant wat je vertelt. Mij is geadviseerd, door de fysiotherapeut, om een hartslag meter te gaan gebruiken bij bewegen, lopen/wandelen, eventueel klein stukje fietsen, omdat de hartslag niet boven een bepaald getal mag uitkomen. Bij beweging/inspanning vliegt bij mij de hartslag om hoog.

Ook is de hartslag onregelmatig en er zijn regelmatig hartkloppingen (in rust = onprettig gevoel). Het hoe en wat, wat voor hartslagmeter ik zal aanschaffen, daar ben ik nog niet uit.

Heb je deze hartslag meter?: http://aldi.nl/OFFER_NL_SA/OFFER_31/OFF02.SHTML Die is erg goedkoop :D!, en wat kun je allemaal instellen? Ik ben even benieuwd.

En wat voor ademhalingsoefeningen doe je? Doe je dat zelf of via een ademhalingstherapeut? Ben jij bekend met Buteyko?: http://www.buteyko-methode.eu/index.html
Mijn ademhaling gaat niet meer goed, is slechter geworden door de neuropatische pijnen en een ademhalingstherapeut zou aan de hand van oefeningen daar verbetering/verlichting in kunnen geven?....

Neurofeedback/Biofeedback therapie, waar danny naar vraagt is dit: http://www.hersencentrum.nl/neurofeedback-html/

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Hoi Louisa,

Ik heb inderdaad die Lifetec hartslagmeter. Heb hem nieuw via marktplaats aangeschaft voor 12,50. Het enige nadeel van deze hartslagmeter is dat ik bij lang gebruik uitslag krijg ter hoogte van de borstband elektrodes.
Er zitten wel aardig wat functies op. Je kunt bijvoorbeeld een alarm instellen als je boven de "anaerobic threshold" hartslag komt. Verder kun je voor een bepaalde tijd je hartslag gegevens opslaan en terug bekijken.
Voor meer info over de functies:
http://www.gebruikershandleiding.com/Me ... 43936.html

Ik ben ooit begonnen met de Buteyko ademhaling maar dat deed niks voor me. Na wat experimenteren met verschillende ademhalingsoefeningen merkte ik dat ik me beter ging voelen bij een lange uitademing (verlaagt sympathische en verhoogt het parasympathische zenuwstelsel).
Mijn hartslag en mijn hartslagvariabele scoren nu het beste bij een inademing van 5 seconden en een uitademing van 15 seconden en dat voelt ook erg relaxed. Opvallend is wel dat mijn neuropathie klachten (branderige huid) sterk verbetert tijdens en na de ademhalingsoefeningen, dus wie weet helpt het ook bij jouw neuropatische pijnen. Gewoon doen!

Groetjes,
Emootje
Plaats reactie