cranio-sacrale therapie

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

cinders
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: 26 okt 2006, 14:43

cranio-sacrale therapie

Bericht door cinders »

Hallo,

Zijn er mensen die ervaring hebben met cranio-sacrale therapie? Een aantal lotgenoten beweren hier goede resultaten mee te boeken, zelf ben ik aan het twijfelen om eraan te beginnen. Vandaar even de vraag of er hier nog mensen ervaring mee hebben.

Groetjes,

Cindy
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

PSSSSTTTT: Hoi Cinders,
Ik zou verder zoeken naar iets wat beter bij jou past.
Zo te lezen is dit niet de klik.
Liefdevolle groet van Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Hallo Cindy,

Ik had je net teruggemaild en in die mail gezet dat je het beter op het forum kan zetten, maar dat heb je dus al gedaan, hardstikke goed!

Kan je zelf misschien al iets vertellen over die scranio-therapie? Beetje globaal wat het inhoudt?
Gebruikersavatar
Marjolijn
Oprichter
Berichten: 1270
Lid geworden op: 12 okt 2005, 22:37

Bericht door Marjolijn »

Op deze website is er meer over te lezen:

http://www.meldrum.nl/index2.html

Ben benieuwd of mensen deze vorm van behandeling kennen!
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Cranio-Sacraal therapie

Bericht door sunshine1982 »

Topic samengevoegd :P ZZ

Hoi allemaal!

Ik, en ook mijn ouders, weten niet meer wat te doen betreft mijn gezondheid. Nu kwamen zij met een alternatieve therapie aan en wilde graag weten of iemand van jullie ervaring heeft met de Cranio-Sacrale therapie. Info: http://craniosacraaltherapie.altned.net/
Ik heb nog niks alternatief geprobeerd en moet zeggen dat ik er ook niet zo happig op ben.. Maar wil dit toch wel graag proberen. Iemand ervaring ermee?

Groetjes, Sunshine
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Geen ervaring mee.
Als je er niet happig op bent: zeker niet doen!

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Bente
Gevorderd lid
Berichten: 580
Lid geworden op: 30 jan 2009, 18:18

Bericht door Bente »

ik ben ook wel benieuwd naar de cranio sacraal therapie, bij het hoofdpijncentrum kreeg ik dit advies namelijk. Maar heb het tot nu toe nog niet opgevolgd..
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Sunshine,

Ik heb er ook geen ervaring mee.

Heb de site over cranio sacrale therapie wel even gelezen ter informatie en een vraagje aan jou: wat denk jij zelf, en je ouders, wat deze therapie voor je kan doen? Pijnverlichting? Genezen van ME/CVS en/of al jouw lichamelijke klachten? Ontspanning? Of anders?

Je bent toch ook nog bezig in het reguliere circuit? Ben je daar nog verder mee gekomen? Zij er nog uitslagen gekomen?

Een ander idee is, als er regulier helemaal niets meer uitkomt, om dan een arts anbg te consulteren. Zie: www.abng.nl/index.html Deze artsen doen uitgebreid (bloed)onderzoek en kijken verder dan een reguliere arts. Vaak komen zij wel tot een diagnose en behandelen met goede resultaten. Hier heb ik goede ervaringen mee.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Lea
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1772
Lid geworden op: 03 aug 2008, 12:36
Locatie: België

Bericht door Lea »

Hallo Sunshine,

Mijn osteopaat past regelmatig cranio-sacrale therapie toe. Het werkt enorm ontspannend op de hoofdhuid en je kan er ook extra energie door krijgen.

Hij gebruikt het aanvullend bij de osteopatische behandeling.
Of het ook alleenstaand goede resultaten geeft, kan ik niet zeggen.

Groetjes, Lea
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

Hoi iedereen!
Bedankt voor de reacties, erg fijn! De reden dat ik er niet zo happig op ben is dat mijn gevoel zegt dat elke alternatieve therapeut wel iets kan vinden, een lichaam is nooit compleet in balans. Dus als ik iets ga proberen wil ik ook echt even wat ervaringen hier lezen...
Blij dat je zo enthousiast bent Lea! Denk dat ik, als ik financieel weer wat makkelijker zit, het eens ga proberen.
@Louisa, ik hoop dat die therapie me meer energie kan geven en eventueel psychisch wat "ontlading" kan geven, al is de energie mijn eerste keus. Ben zeker nog bezig in het reguliere circuit, 28 jan. moet ik een dag naar het Borrelia Kenniscentrum in Leeuwarden. Verder ligt er nog steeds CGT op mij te wachten... [-(
Bedankt voor de tips!

Groetjes
PS: ALs ik er ben geweest dan post ik hier wel weer even voor degenen die ook nieuwsgierig zijn!
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Eline
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:33

Bericht door Eline »

Afgelopen zondag was er een uitzending van Zembla over alternatieve therapieen.
Hier moet je echt naar kijken, want het is allemaal niet zo onschuldig als het lijkt!
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi Eline,
Eline schreef:Afgelopen zondag was er een uitzending van Zembla over alternatieve therapieen. Hier moet je echt naar kijken, want het is allemaal niet zo onschuldig als het lijkt!
Bedoel je?: http://www.medicalfacts.nl/2010/01/18/z ... -therapie/

Het lastige is dat je niet precies kunt toetsen hoe dit allemaal precies is gegaan en wat de medische achtergrond van de personen was.

Als er iets mis gaat in het alternatieve circuit, wordt dat altijd gelijk breed uitgemeten in de media. Als er iets mis gaat in het reguliere circuit dan wordt het vaak zo lang mogelijk stil gehouden. Ik heb in de letselschade gewerkt en je wilt niet weten wat er allemaal mis gaat in het reguliere circuit aan medische fouten met blijvend letsel of overlijden, veel daarvan komt niet eens naar buiten, maar komt in de doofpot.

Ik ga zelf naar een chiropractor en ik heb daar goed baat bij. Als ik daar niet regelmatig naar toe zou gaan, zou ik nog meer pijn krijgen, omdat alles vast gaat zitten door verkramping en verstijving van de spieren. Een fysiotherapeut kan mij niet helpen.....

En dat er iemand een hersenbloeding heeft gehad bij een behandeling van de chiropractor is op zich natuurlijk vreselijk, maar of dat de reden is kan ik niet achterhalen. Het had ook bij de tandarts in de stoel kunnen gebeuren. Een hersenbloeding kan op elk onverwacht moment voorkomen. Mijn oom was ook altijd supergezond, liet zich jaarlijks checken, kreeg toch plotseling ook een hersenbloeding die gelijk fataal was.

Een chiropractor heeft een universitaire/academisch medische opleiding van 5-6 jaar achter de rug.

Zolang je naar iemand gaat, geldt ook voor de cranio sacrale therapeut, met de juiste opleiding en die bij een beroepsvereniging zit aangesloten, zit je volgens mij goed.

Je moet niet gaan naar mensen die een praktijk hebben die niet is aangesloten bij een beroepsvereniging.

In Nederland is er, helaas, heel veel kaf onder het koren en daarom moet je je van te voren heel goed informeren!

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Het is ook nuttig na te gaan of het een echte beroepsvereniging is.
Sommige "therapeuten" richten zelf een "beroepsvereniging" op om geloofwaardiger over te komen.
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hermine schreef:Het is ook nuttig na te gaan of het een echte beroepsvereniging is. Sommige "therapeuten" richten zelf een "beroepsvereniging" op om geloofwaardiger over te komen.
Goede aanvulling, Hermine! :P Dit klopt. In Nederland is heel veel kaf onder het koren. Dit komt, omdat Politiek Den Haag geen duidelijke wetgeving wil opstellen. De echte beroepsverenigingen vragen daar al jaren om, maar daar geeft de Politiek geen gehoor aan. In landen als Duitsland en Zwitserland is daar hele duidelijke wetgeving voor. Daar is het goed geregeld.

Het is in Nederland een rommeltje en het barst van de alternatieve praktijken. In Nederland is het mogelijk, omdat er geen goede wetgeving is, dat iemand een paar "work-shopjes" volgt en dan het bord "therapeut" op zijn/haar deur kan timmeren en een praktijk kan openen. Zij hebben geen enkele medische achtergrond/opleiding. Daar zitten dan de praktijken bij die roepen ME/CVS te kunnen genezen..... en allerlei hocus pocus verkopen, via prachtige websites om cliënten te lokken, die zo goed zijn voor herstel van allerlei (ernstig) ziekten. Deze praktijken hebben geen beroepsvereniging.

En dan zijn er bijvoorbeeld de, gevaarlijke, praktijken (Reïncarnatie- Emotieve Therapie) van de "Robbedoesen", "Rodu's" en collega's (ongeveer 140 praktijken in Nederland!). Zij hebben geen enkele medische achtergrond en roepen ook dat zij ME/CVS kunnen genezen, als je maar in contact wilt komen met je ziekte. De cliënten die vertellen dat ze genezen zijn van ME/CVS, zijn toevallig allemaal in een eerder leven "een slaaf geweest op een schip, als roeier en kregen slaag"...... Toen zij dat beseften, zijn ze beter geworden. Deze praktijken hebben hun eigen beroepsverenigingen om geloofwaardig over te komen.

Om het kaf van het koren te scheiden om een goede keuze te kunnen maken: is het belangrijk dat een therapeut, natuurgeneeskundig arts, behandelaar, etc. een medische(artsen)opleiding als vooropleiding heeft gedaan (=kwaliteitseis) en bij een echte beroepsvereniging is aangesloten waarbij een onafhankelijke klachtencommissie is met tuchtrechtelijke regels van het Tuchtrecht.

Daar moet je goed naar informeren, telefonisch van te voren, of op een eerste consult goed navraag doen, alvorens een therapie of behandeling te starten.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Cranio-sacrale therapie is helemaal niet zo alternatief eigenlijk, hoor.
Het is een zeer zachte manipulatie van de schedel, die kan soms wat verwrongen zijn door vb. een trauma of door de geboorte.
Het is begonnen in de osteopathie.
Ervaren osteopaten kunnen voelen aan het ritme van je schedel vb. of iemand depressief is of niet, en door zachte wijzigingen aan te brengen; kan dit verbetering brengen.
Ik heb deze vorm zelf "aangeleerd" gekregen, we moesten 2 volledige dagen voelen aan elkaars hoofd, en ik moet zeggen dat ik gewoon straalde na de eerste dag en dat mijn schedel sanderendaags pijnlijk aanvoelde, doordat er blijkbaar iets veranders was, wat een knagend gevoel gaf in al de gewrichten van mijn hoofd.
Mijn gezciht zag er nadien veel meer ontspannen uit, er waren zelfs medegenoten die dit opmerkten.
Het zijn allemaal dingen die je dichter bij jezelf brengen en meer in balans, maar echt genezen doen ze natuurlijk niet, maar ik was blij met elk stapje vooruitgang.
Plaats reactie