Creatine voor snellere spierheropbouw?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door dino »

Ik weet niet of dit hier juist staat of dat het onder alternatieve behandelingen hoort...
Maar ik was zo aan het denken dat sporters creatine gebruiken en las ook volgend stuk in verhouding met ME. (Het is nogal een lange tekst vol formules).
http://chronische-vermoeidheidssyndroom ... oom.16.php

Iemand hier ervaring mee? Of kan iemand me hier wat meer over vertellen? In Jip- en Janneketaal bij voorkeur :lol:.
Gast

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door Gast »

grappig dat ik dit nu lees...
ik heb het vorige week besteld bij mijn apotheek, op advies van mijn inspanningsarts/fysiotherapeut/sportarts
ik heb mij er een beetje in verdiept,
het blijkt dat creatine gebruikt wordt voor versterking vd spieren, sporters gebruiken het hiervoor(is legaal want creatine komt ook i voeding voor)
maar het wordt ook toegepast bij mensen met een mitochondriele ziekte,neuromsuculaire ziektes, ms en als
de creatine wordt vasgehouden door de spieren, deze worden sterker, en met name bij een inspanning zou je er baat bij hebben
ik ben sinds 3 maand begonnen met intervaltraining, speciaal op mij toegepast
bijv 20sec fietsen op 50 watt, dan 20 sec rusten, ect. dit is opgebouwd naar zo'n 10 keer
daarna wordt de instelling 55 watt, en dan weer 6x etc etc. verder trainen van armen en benen, begonnen op het laagste niveau
de bedoeling is dat de creatine de spieren(mitochondrien) iets versterken waardoor ik deze korte inspanning kan leveren, en volhouden
enige nadeel: je kunt er een aantal kilo's van aankomen, omdat je vocht vasthoudt

ook is in de sportwereld bekend dat bietensap(500ml)daags vòòr de fysio de inspanning makkelijker is vol te houden

en na de training meteen zuivel in te nemen ivm eiwitten

ik volg dus een aantal maanden fysio op basis van hartfalen, en voor het eerst in jaren ga ik ietsje vooruit, al is het soms loeizwaar, ik heb nl ook vaak last van ontstekingspijn pezen/aders,rugpijn artrose dan doe ik het veel rustiger aan
ook als ik extra vermoeid ben dan merk ik dat meteen met het fietsen, maar....ik kan de oefening wel volhouden, dit komt door de intervaltraining, het is dus gèèn duurtraing! en dat is het grote verschil!)

ik heb het besteld bij mijn apotheek, er zitten grote verschillen in prijs, heb de goedkoopste gekozen,(4,95 euro ) moet het deze week afhalen
op meer gewicht zit ik niet te wachten, ben al weer iets aangekomen, en wil deze kilo's er eerst weer af, daarna zal ik beginnen met de creatine

groetjes
Gast

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door Gast »

ps. mij is geadviseerd om het 6 weken te gebruiken, en dan 3 weken niet
ook is het oppassen voor mensen met lever/nierproblemen, dus dit nooit zomaar op eigen houtje gaan gebruiken, altijd onder controle van een arts lijkt me
ik zou dit dus zelf ook nooit zomaar doen, we mankeren al zoveel.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door diederik »

Hm, deze link had ik nog nooit gezien :) Ik heb zelf wel een jaar lang creatine gebruikt toen ik nog fitnesste.

Het geeft zeker meer kracht, maar of het ook helpt voor de dagelijkse bezigheden heb ik toen niet op gelet. Als ME'er heb je er natuurlijk niet per se iets aan als je 50 kg kan opheffen ipv 40 kg he, want het blijft een inspanning en je zou eigenlijk beide niet moeten doen tenzij strikt noodzakelijk ;)

Maar in die periode ben ik zowiezo veel slechter geworden, dus ondanks de powerboost van de creatine heb ik me wel totaal overspannen en ben zwaar gecrasht. Dat wil niet zeggen dat dit ook het effect is als je het niet gebruikt voor sport!! ik wou het alleen ff meegeven.
Dit kwam natuurlijk door het sporten, niet door de creatine, maar als je meer doet dan je aankunt zal creatine je dus niet beschermen tegen over je grenzen gaan.



En dat extra gewicht komt normaal gezien alleen in je spieren terecht (als je de creatine opneemt) en is idd puur water. Je moet spieren eigenlijk zien als ballonnen vol water, dus als je grotere spieren krijgt is dat eigenlijk ook gewoon 80% water.
Door creatine trek je ook meer water in je spieren, dus daardoor worden ze groter.

Wat maakt het eigenlijk uit hoeveel je weegt? Als het geen extra vet is, en alleen je spieren een beetje opblaast, zou ik niet weten wat daar slecht aan is. Iemand van 80 kilo bij wie die 80 kilo spieren zijn, ziet er toch helemaal anders uit (en veel beter!) dan iemand van 80 kilo die nooit sport, geen spieren heeft en dus gewoon 80 kilo buikvet is?



PS ik ken alleen mannen die creatine gebruiken, dus weet niet of het evt. een ander effect heeft op vrouwen dan op mannen.

PPS volgens mij moet je dat niet bij de apotheek kopen hoor. Zou veel goedkoper moeten zijn om het als sportsupplement te kopen in een fitness of sportwinkel, of op het internet.
Gewoon als los poeder, niet in capsules (=veel duurder)

PPPS dat van dat 'cyclen' (aantal weken nemen, aantal weken niet) is normaal gezien grote onzin. Of het dus voor nier/leverpatiënten of ME'ers uitmaakt weet ik niet, maar voor sporters is dat dus je reinste flauwekul voor marketing
[zo leggen ze voor bodybuilders de mentale link met anabolen, die je moet cyclen, waardoor het onderbewust overkomt alsof dit product zo krachtig zou zijn als anabolen en dus een veel extremer effect zou hebben & meer verkocht zou worden]
Ik weet weinig.
Gast

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door Gast »

diederik, ik gebruik ook amitriptyline, en daardoor houd ik ook al vocht vast vooral in mijn gezicht, en dat voelt niet prettig
idd een paar kilo meer is geen ramp, we hebben te maken met veel ergere dingen dan een beetje overgewicht
toch wil ik het wel in de gaten houden...
gewone fysio daar ging ik in eerste instantie heel ver achteruit, en later helemaal gèen verbetering
de manier van fysio die ik nu volg is helemaal op mij afgestemd, en ik ga dus ook zeker niet over mijn grenzen
supplementen kopen in een drogisterij doe ik niet, ik gebruik thyrax voor mijn schildklier, en dan moet de magnenisum die ik ook gebruik zeker 3 uur later innemen, anders heb je wisselwerking
dat vertellen ze natuuurlijk niet in een gewone drogisterij, ik gebruk nog veel mer medicijnen ook voor mijn hart
deze arts gaf ook al aan dat ik het gewoon in de winkel kon kopen ipv de apotheek, maar ik heb samen met de apotheekass. de website dooorgenomen, en er zitten idd enorme verschillen in de prijs, je kon het ook kopen voor bijna 30.00 euro, dus met mijn dosering van 5 g per dag, kan ik er ongeveer 9 weken mee doen, incl stopweken, kost me dat nog een 10 euro

de stopweken zijn er voor om het lichaam ook vanzelf creatine via voeding te laten opnemen,ik snap je redenering m.b.t. de sporters, maar dat i niet waarom ik zou moeten stoppen

ik ga het proberen, als het niet bevalt kan ik altijd stoppen
de bietensap heb ik vandaag al wel ingenomen, lees hier ook veel goede berichten over
Gast

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door Gast »

oja diederik, je zegt het(creatine) geeft meer kracht, maar je weet niet hoe het zit met de dagelijkse bezigheden
mijn inzet is door fysio iets sterker te worden, waardoor ik dagelijkse iets meer kan
door creatine te gebruiken, kan ik op momenten van inspanning bij fysio iets meer kracht opbouwen, waardoor het makkelijer is vol te houden, waardoor ik dus iets meer kracht krijg, en de weerstand met de apparaten weer iets kan verhogen waadoor ik enz enz, dus een spiraal omhoog, uiteindelijk zal ik wel op een plateauniveau uitkomen, die in ieder geval hoger ligt dan de laatste 6 jaar
ik vrees dat ik altijd fysio zal moeten volgen, want een paar weken/maanden geen fysio, en je staat zo weer op nul....
de fysio gaf ook aan mij niet beter te kunnen maken, maar wel te kunnen zorgen dat ik mijn dag beter doorkom, en daar gaan we voor :wink:

groetjes
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door dino »

Zo, wat een boel berichten ineens. FIjn dat jullie er zoveel van weten. En mijn gedachte dat het een goed supplement zou zijn was nog niet zo slecht... Maar je moet dus nog steeds niet over je grenzen gaan.
Ik ga nu wel over mn grenzen, beetje, en als ik hetzelfde doe met creatine op zou het beter moeten gaan toch? Nu merk ik namelijk spierafbouw (krachtverlies).

Ik ben al eens keihard ingestort, paar maand zo goed als bedlegerig, na een periode van veel sporten. Ik wist toen nog niet dat ik ME had. Laat staan dat ik iets had... Dus vandaar. Dat wil ik nu graag voorkomen.

Jullie verhalen zijn lang ik kan zo snel even niet op alles reageren. Maar is creatine niet gewoon in natuurwinkels te koop? En oja wat betreft lever en nieren, lever ontlast ik door soort eliminatiedieet en ik heb voor zover getest is en ik weet niks met mijn nieren.

Nog een kleine vraag: diederik: wat voor dosis gebruikte je?
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door dino »

Ik heb nog even gekeken en het is inderdaad gewoon bij de natuurzaak te koop, deze bijvoorbeeld: http://www.detuinen.nl/sportvoeding/cre ... .html#tabs
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door diederik »

1g/dag zeggen ze meestal, ik dee voor het gemak gewoon een volle medium lepel.
Als ik het eens een dag vergeten was dee ik de volgende dag gewoon een extra grote lepel. Het blijft toch 28 dagen in je lijf als ik het mij goed herinner, dus zo nauw steekt dat niet als je een dag overslaat.
En zonder pauzeweken.

De eerste week kun je evt meer doen om op te bouwen, 2-5g ofzo.
Maar weet dus ook niet of doseringen voor vrouwen anders zouden zijn ;)



Sommige mensen lossen het op in thee, koffie of water, maar eigenlijk lost het nooit echt goed op dus ik steek gewoon die lepel in mijn mond, snel een glas water er achteraan jagen en doorslikken.
De meeste mensen vinden dat vies, maar ik vind het even vies als ik het in drank doe en dan verpest je nog je drankje ook ;) plus, als je het zo doorslikt (vind ik) is het sneller voorbij dan als je het slok per slok proeft uit een kop thee.

Maar dat is persoonlijke voorkeur.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door dino »

In de link staat het volgende:
Voor optimaal resultaat, gebruik Creatine als volgt:
Fase 1 (Laden): Drink 1 volle theelepel (5gr) 4 maal daags (bij een gewicht tot 86kg), 5 maal daags (van 86-100kg) of 6 maal daags (boven 100 kg); Dit is voor de eerste 5 dagen.

Fase 2 (Onderhoud): Drink 1 volle theelepel per dag (voor ieder gewicht) voor 11 weken.

Fase 3 (Rust periode): Stop 4 weken met het gebruik van Creatine. Deze 3 fases kunnen dan weer herhaald worden.
Excuses, vond ik net pas.
Maar ja dat is dus voor sporters... lijkt me wel hoge dosis vergeleken met die van jou Diederik. Dus dat wordt aanpassen denk ik.
Wist niet dat het 28 dagen in je lichaam blijft, wel belangrijk om te weten.

En inderdaad lijkt me gewoon lepel innemen en dan glas water erachter beter. Ik kauw paracetamol ook fijn en drink het dan op, in plaats van dat ik het laat oplossen in water of heel doorslik :lol:.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door diederik »

Creatine zou ik niet kauwen hoor :lol: dan ben je net zand aan het eten.


En het is ondertussen al 1,5 jaar geleden dat ik het gebruikt heb, dus het kan zijn dat mijn doseringen hoger waren hoor. Ik zat iig aan mijn maximum (en toen sportte ik nog zoveel ik kon), ben er zeker 7 kilo van bijgekomen (ondertussen weer verloren nu ik gestopt ben)

Dus voor hetzelfde geld had ik 5 g per dag hoor... gewoon een volle soeplepel, geen idee hoeveel daar inzat :P ik meende mij alleen 1g te herinneren van ergens.

Maar bij nader inzien was het wslk toch 5g, en 20-25 in het begin maar die fase kun je evt overslaan het bouwt zich toch op, alleen duurt het dan wat langer voor je je piek hebt bereikt.


PS het maakt echt niet uit of je het allemaal in 1x pakt of verspreid over verschillende doses per dag.
Ik weet weinig.
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door elssp »

brandy schreef:
ook is in de sportwereld bekend dat bietensap(500ml)daags vòòr de fysio de inspanning makkelijker is vol te houden
Bij artikels over bietensap lees ik zaken als dalen bloeddruk en iets met N en NO dat verhoogt is.
Is dat niet 2 keer het omgekeerde van wat de meeste Me-patienten nodig hebben?

http://vita-info.nl/2011/01/rode-bieten ... itamine-c/

Genoeg redenen voor ME patienten om ook hiermee niet te beginnen zonder doktersadvies!

Voor nitraat en NO zie:
http://www.hetalternatief.org/Theorie%20Pall.htm
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door dino »

Bietensap lijkt mij inderdaad ook geen goed idee.

Diederik: zeg ik zou eens wat aan je geheugen doen! ;)
Grapje. Maar... Weet je nog wat voor effect je merkte toen? Behalve het aankomen... (Voor mij maakt dat niet zoveel uit, aankomen, zolang ik maar geen bierbuik krijg hé).
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door diederik »

Dat aankomen is alleen maar waar je spieren hebt he, bij een man zijn dat vooral schouders, armen, benen enzo; bij een vrouw, dunno :P maar een bierbuik krijg je niet hoor. Tenzij je gigantische buikspieren hebt :P


En uhm je kunt gewoon meer op sportief vlak, je hebt meer kracht en je bouwt sneller op; uithouding en recuperatie zal ook wel verbeteren maar dat was minder opvallend (sowieso omdat ik door de ziekte 0 recuperatie heb)


Het effect is tijdelijk, zodra je stopt zul je na 2-3 maanden terug 'gekrompen' zijn & sportief op je oude niveau. (IIRC is de halfwaardetijd van creatine +- 28 dagen)

Het is dus niet zo dat je eens je 'afgekickt' bent, je meer vooruit gegaan zult zijn dan iemand die met evenveel inzet getraind heeft, maar zonder creatine.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Creatine voor snellere spierheropbouw?

Bericht door dino »

Oke dank je wel diederik voor je duidelijke uiteenzetting!
Van bier krijg je geen buikspieren :lol:.
Ik denk dat ik mijn geld er maar aan ga spenderen. Wil graag blijven sporten en zo gaat het niet helemaal.
Spannend. :P
Plaats reactie