Hm, deze link had ik nog nooit gezien

Ik heb zelf wel een jaar lang creatine gebruikt toen ik nog fitnesste.
Het geeft zeker meer kracht, maar of het ook helpt voor de dagelijkse bezigheden heb ik toen niet op gelet. Als ME'er heb je er natuurlijk niet per se iets aan als je 50 kg kan opheffen ipv 40 kg he, want het blijft een inspanning en je zou eigenlijk beide niet moeten doen tenzij strikt noodzakelijk
Maar in die periode ben ik zowiezo veel slechter geworden, dus ondanks de powerboost van de creatine heb ik me wel totaal overspannen en ben zwaar gecrasht. Dat wil niet zeggen dat dit ook het effect is als je het niet gebruikt voor sport!! ik wou het alleen ff meegeven.
Dit kwam natuurlijk door het sporten, niet door de creatine, maar als je meer doet dan je aankunt zal creatine je dus niet beschermen tegen over je grenzen gaan.
En dat extra gewicht komt normaal gezien alleen in je spieren terecht (als je de creatine opneemt) en is idd puur water. Je moet spieren eigenlijk zien als ballonnen vol water, dus als je grotere spieren krijgt is dat eigenlijk ook gewoon 80% water.
Door creatine trek je ook meer water in je spieren, dus daardoor worden ze groter.
Wat maakt het eigenlijk uit hoeveel je weegt? Als het geen extra vet is, en alleen je spieren een beetje opblaast, zou ik niet weten wat daar slecht aan is. Iemand van 80 kilo bij wie die 80 kilo spieren zijn, ziet er toch helemaal anders uit (en veel beter!) dan iemand van 80 kilo die nooit sport, geen spieren heeft en dus gewoon 80 kilo buikvet is?
PS ik ken alleen mannen die creatine gebruiken, dus weet niet of het evt. een ander effect heeft op vrouwen dan op mannen.
PPS volgens mij moet je dat niet bij de apotheek kopen hoor. Zou veel goedkoper moeten zijn om het als sportsupplement te kopen in een fitness of sportwinkel, of op het internet.
Gewoon als los poeder, niet in capsules (=veel duurder)
PPPS dat van dat 'cyclen' (aantal weken nemen, aantal weken niet) is normaal gezien grote onzin. Of het dus voor nier/leverpatiënten of ME'ers uitmaakt weet ik niet, maar voor sporters is dat dus je reinste flauwekul voor marketing
[zo leggen ze voor bodybuilders de mentale link met anabolen, die je moet cyclen, waardoor het onderbewust overkomt alsof dit product zo krachtig zou zijn als anabolen en dus een veel extremer effect zou hebben & meer verkocht zou worden]
Ik weet weinig.