Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Zoek je een arts, behandelcentrum of wil je contact met mensen met ME etc? Hier kan je je oproepjes plaatsen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
anne83
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 jun 2011, 19:20

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door anne83 »

Hallo forumers,

Ik ben op zoek naar mensen die Cognitieve Gedrags Therapie hebben gevolgd en daar ook baat bij hebben gehad.
Ik ga zelf starten, maar ik merk dat ik soms nog erg twijfel, terwijl ik er aan de andere kant ook voor wil gaan.

Een positieve ervaring van iemand zou mij een duwtje in de rug kunnen geven!

Groetjes Anne
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door felixloena »

Ik vrees dat dat zoeken is naar een speld in een hooiberg.
CGT is niet geschikt voor mensen met ME, zelfs schadelijk in sommige gevallen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door huppelepup »

CGT helpt alleen wanneer je CV hebt en niet bij ME
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door verlorengezondheidman »

Ik vraag mij af of je wel (echt!) ME hebt als je baat hebt bij C.G.T./G.E.T. :roll:
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
san-34
Gevorderd lid
Berichten: 562
Lid geworden op: 01 apr 2011, 18:14

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door san-34 »

@anne, wat hoop je precies te bereiken met cgt?
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door nabo »

CGT heeft alleen maar voor heel veel verslechtering gezorgd.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door magnetronnie »

Ik meen wel eens een reactie op dit forum te hebben gelezen van iemand waar de behandeling hielp, maar het is denk ik ook wel logisch dat je die hier weinig tegen komt.. want waarom zou je een forum opzoeken als je weer een normaal leven kunt leiden? Ik zit ook nog op een ander forum (ziekte van Pfeiffer) en daar precies hetzelfde verhaal.. de mensen die chronisch klachten houden vindt je daar in verhouding veel en veel meer, dan de mensen die kort ziek zijn. Mensen die hersteld zijn komen er helemaal niet meer.

Misschien heb je hier iets aan. :D
"84% van de respondenten zegt behandeld te zijn of nog in behandeling te zijn voor ME/CVS. 49% daarvan heeft CGT gehad of volgt dat nog. De overigen hebben een scala aan andere behandelingen ondergaan zoals oefentherapie, psychologische begeleiding, medicijnen enzovoort. Het grootste deel van de patiënten die CGT gevolgd heeft, is daarna gelijk gebleven (41%). 25% meldt dat ze door CGT licht of sterk verbeterd zijn. Een vrij grote groep geeft aan door CGT achteruit te zijn gegaan (34%)."
Bron: Steungroep: Het protocol CVS in de praktijk - ervaringen van ME/CVS-patiënten met de beoordeling van arbeidsongeschiktheid.
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door moon72 »

Hallo Anne,

Ik volg op dit moment CGT, maar......; Niet om van de ME af te komen, wel om beter om te leren gaan met de ME. Ik vond het zo ontzettend moeilijk om mijn grenzen te bepalen. Gaan zitten op de bank, terwijl de eettafel nog vol staat met zooi.
Door te kijken waarom dat nou zo moeilijk is (stemmetjes uit t verleden) dat aan te pakken (erkennen dat je oke bent) wordt dat gedeelte in ieder geval makkelijker.

Ik heb bij de intake wel heel duidelijk aangegeven dat ik niet geloof in een psychische oorzaak van ME. Mijn behandelaar heeft dat heel positief opgepakt; daar heb ik ongelofelijk veel geluk mee. Dus wat mij betreft kan CGT wel, maar niet om te genezen van de ME. No way!
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door mehans »

@Magnetronnie : Awel , dat vind ik een fijne en verantwoorde reactie.

@Anne : het is een keuze die je zelf móet maken, niemand kan zich in Jou plaats stellen.

Ieder persoon is anders, heeft ook andere levenservaringen.

Denk er eens goed over na, en ga verder op je gevoel.

En welke keuze je ook maakt, voor Jou is dat de juiste !
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
huppelepup
Gevorderd lid
Berichten: 796
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:26

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door huppelepup »

Vandaag staat er een verhaal in het AD van iemand die de diagnose CVS heeft en CGT heeft gevolgd en zichzelf nu 'beter' verklaard.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door magnetronnie »

@moon72
Waar volg je CGT? In Nijmegen?

@huppelepup
Dank voor de tip! Het staat nog niet op de website. Zou je een foto van het artikel kunnen maken? of inscannen?
Gebruikersavatar
moon72
Actief lid
Berichten: 371
Lid geworden op: 06 sep 2010, 14:09

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door moon72 »

@magnetronnie, nee, ik kijk wel uit! Gewoon in mijn woonplaats.

Mijn behandelaar vind dat ik goed bezig ben met t medische deel van de ME, zij wil daar zelf verder van af blijven. Ze helpt me dus wel om de ME een plek te geven en mij weerbaarder te maken richting mijn omgeving. En dat werkt voor mij!
Wat je niet wilt dat je zelf geschiedt, doet dat ook een ander niet!
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door felixloena »

elke psycholoog kan volgens mij CGT doen
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door manja »

''Ik volg op dit moment CGT, maar......; Niet om van de ME af te komen, wel om beter om te leren gaan met de ME.''

Ik had eerder in een reactie van Louisa begrepen dat CGT iets heel anders is dan ''leren omgaan met klachten'', nu begrijp ik het niet helemaal meer. Kan jij of Louisa dit uitleggen?

Groeten, Manja
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Ik zoek iemand die baat gehad bij CGT

Bericht door manja »

Ik snap het verschil nu echt niet meer. kan iemand het nader uitleggen? Ook voor de andere patiënten die overwegen CGT te gaan doen.

Hier nog even de quotes van Louisa;

‘’Met een ernstige ziekte leren omgaan is totaal iets anders dan CGT.’’
‘’Jij hebt het over CGT, ik niet. Ik ben geen voorstander van CGT, zelfs fel tegen. CGT werkt niet bij ME, dat is bekend en wordt ondersteund door vele wetenschappelijke bewijzen.
Het leren omgaan met ME, met de hulp van een ME-vriendelijke psycholoog/coach gaat totaal niet over het weer kunnen/moeten bewegen, fietsen, werken etc.’’
Quotes Louisa, Zie reacties topic: oproep petitie tegen: GGZ patienten moeten 200E

Groeten, Manja
Plaats reactie