oproep petitie tegen: GGZ patienten moeten 200E

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi manja,
manja schreef:Daarnaast zou ik jullie allemaal eens willen aanraden om je dossier van je huisarts en psycholoog eens op te vragen.

De meeste patienten ontdekken dat vaak als zij bij het UWV terecht komen.
Ik weet wat er in mijn medisch dossier staat: psychisch 100% goed gezond, stevig in haar schoenen, weet goed wat ME inhoudt, staat nuchter en realistisch in het leven.

En het dossier van het UWV: door 2 Verzekeringsartsen UWV bevestigd: psychisch 100% goed gezond, stevig in haar schoenen, weet zeer goed wat ME inhoudt, is zeer nuchter en realistisch.

Het leren omgaan, verdrietig zijn, rouwen, boos zijn, accepteren, dat je veel verloren hebt door de ME: gezondheid, baan, inkomen, familie/vrienden en de muren waar je tegen aan loopt in de maatschappij op maatschappelijk-, sociaal-, medisch gebied, dat is een behoorlijke kluif die op het pad van een ME-er komt. Dat is een proces waar je doorheen gaat en dat vraagt tijd. Dit alles heeft nog steeds niets met CGT te maken.

CGT wil zeggen dat een psycholoog bij ME denkt, dat wij verkeerde gedachten moeten leren omzetten = hersenspoelen. Met CGT word je over jouw geestelijke grenzen geduwd, omdat een dergelijke psycholoog vindt dat ME een psychische ziekte is en ME-patiënten "door een verkeerd denkpatroon ziek zijn geworden".
En dergelijke psycholoog is dus een ME-onvriendelijke psycholoog.

Echter, lang niet alle psychologen werken met CGT. Er zijn veel verschillende soorten van begeleiding/coaching.

En in het totaalplaatje van psychiatrische ziekten gezien, is CGT voor mensen die een psychiatrische ziekte hebben misschien wel de juiste therapie. Dergelijke mensen hebben ook goede hulp nodig en voor hen is het natuurlijk niet goed dat de kosten voor eigen bijdrage met € 200,- omhoog gaan en als zij een opname nodig hebben nog meer (€ 145,-) moeten gaan betalen.

Terug naar de ME-kwestie:

Mijn ME-vriendelijke psycholoog/coach erkende ME als een lichamelijke (neuro-immuun ziekte), wist goed wat ME inhield en wat de beperkingen waren en heeft mij goed begeleid bij het leren omgaan met de zaken die ik hierboven net heb genoemd.

En daarom kunnen en mogen wij niet alle psychologen over één kam scheren. Bij de GGZ kunnen eventueel ook ME-vriendelijke psychologen werken, maar het is aan de ME-patiënt zelf, tenminste als je de kans en de vrije keuze krijgt en zelf voldoende van ME af weet, om de juiste vragen te stellen aan de psycholoog, voordat je bij hem/haar in behandeling gaat.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

Als je 100% psychisch gezond bent waarom loop je dan bij een psycholoog? Je zal toch enige comorbiditeit hebben. De meeste patiënten zijn namelijk depressief of angstig. Psychologen erkennen ME/CVS helemaal niet als een lichamelijke neuro immunziekte. jou verzekeringarts heeft het wel makkelijk gehad; psychisch 100% gezond en ook lichamelijk 100% gezond. Want ME is volgens hun uwv psychisch en geen lichamelijke ziekte. Das een paradox. Dus je bent ondanks je neuro immuunziekte 100% arbeidsgeschikt verklaard neem ik aan? Of erkende jou verzekerings arts dat je een neuro immuunziekte had zoals jou psycholoog in haar rapport had gediagnosticeerd?
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

''En in het totaalplaatje van psychiatrische ziekten gezien, is CGT voor mensen die een psychiatrische ziekte hebben misschien wel de juiste therapie. Dergelijke mensen hebben ook goede hulp nodig en voor hen is het natuurlijk niet goed dat de kosten voor eigen bijdrage met € 200,- omhoog gaan en als zij een opname nodig hebben nog meer (€ 145,-) moeten gaan betalen. ''

Dit is toch een platform voor ME-patienten tenminste ik lees dat dit platform voor biomedische behandelingen staat vandaar dat ik zeg dat deze oproep niet thuishoort op dit platform maar op een platform voor psychische ziektes. Tegenwoordig wordt iedereen naar de psycholoog gestuurd. Kost de samenleving een hoop geld. Zijn vaak nutteloze behandelingen. De drempel mag van mij nog hoger worden voor deze groep. Behalve voor mensen met een ernstige psychiatrische aandoening die moeten worden ontzien.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi manja,

Ik begrijp dat je het niet kunt begrijpen, meis, maar wil je goed lezen? Ik liep bij de psycholoog/coach om te leren omgaan met de zaken die ik eerder noemde.

Een psycholoog/coach is niet alléén voor mensen met psychische problemen of psychiatrische ziekten.
Een psycholoog/coach kan onder andere ook begeleiden bij Kanker, MS, ME, andere ernstige ziekten, dood (verlies van kind, naaste), gevolgen van ernstig lichamelijk letsel door een ongeluk, rouwverwerking etc., etc.
manja schreef:De meeste patiënten zijn namelijk depressief of angstig.
Dat is een aanname. Dat weet je niet, dat de meeste ME patiënten depressief of angstig zijn. Zijn daar wetenschappelijke cijfers van?
manja schreef:Psychologen erkennen ME/CVS helemaal niet als een lichamelijke neuro immunziekte.
De psychologen die verbonden zijn aan Lelystad VermoeidheidCentrum in ieder geval wél en mijn ME-vriendelijke psycholoog/coach heeft een eigen praktijk.
manja schreef:jou verzekeringarts heeft het wel makkelijk gehad; psychisch 100% gezond en ook lichamelijk 100% gezond. Want ME is volgens hun uwv psychisch en geen lichamelijke ziekte.
Mijn UWV Verzekeringsarts(en) hebben het niet gemakkelijk gehad.

Gelukkig, heb ik kunnen aantonen middels medische bewijzen (uitslagen van (bloed) onderzoeken, scan/echo en (inspannings)testen) dat ik ME en beperkingen heb.
Daar konden de Verzekeringsartsen niet om heen en moesten zij wel erkennen dat ik lichamelijk ziek ben en beperkingen heb.

Ik ben niet 100% arbeidsgeschikt verklaard. De beperkingen en ziekte zijn erkend, ik ben 100% afgekeurd voor mijn vroegere functies.
:lol: :wink: maar, als het aan het UWV ligt kun je altijd nog "vuurtorenwachter", "brugwachter", "haring-teller", "nachtportier", etc. worden. Dus, altijd werk zat, ook voor een ME-er met beperkingen.....

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 02 nov 2011, 19:24, 1 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

==Dat is hetzelfde als leren omgaan met kanker. Dat kan ook niet.==

Ja, tot op zekere hoogte inderdaad. Of vechten tegen kanker, ook zo'n dooddoener, een leus die alleen werkt bij die kanker die sowieso over zal gaan, in tegenstelling tot die soort die bekend staat als ongeneesbaar........

Dus CVS-ers zouden gerust kunnen tekenen, ware het niet dat dan wel weer de zoveelste ongewenste bijdrage wordt geleverd aan alle misverstanden rond diagnose vervuilingen. ME-ers graven hun eigen graf als ze tekenen zonder dat ze er erg in hebben.

Als je in een traject consequent zeer irritant steeds systematisch tot vervelens toe naar de psychische hoek bent gedreven, reageer je allergisch en/of gaat bijna over je nek als je een verzoek ter ondertekening van een petitie onder ogen komt voor die vakgroep als geheel.
Laatst gewijzigd door annac op 02 nov 2011, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
manja
Gevorderd lid
Berichten: 665
Lid geworden op: 18 aug 2011, 17:36

Bericht door manja »

''k begrijp dat je het niet kunt begrijpen, meis, maar wil je goed lezen? Ik liep bij de psycholoog/coach om te leren omgaan met de zaken die ik eerder noemde.
Een psycholoog/coach is niet alléén voor mensen met psychische problemen of psychiatrische ziekten.Een psycholoog/coach kan onder andere ook begeleiden bij Kanker, MS, ME, andere ernstige ziekten, dood (verlies van kind, naaste), gevolgen van ernstig lichamelijk letsel door een ongeluk, rouwverwerking etc., etc.''

Een coach is geen psycholoog en die laatste is wel degelijk voor de geestelijke gezondheid. Die mensen met MS en kanker etc... hebben naast hun ziekte wel degelijk (terecht) mentale problemen. Je somt zelf al een aardig lijstje op. Jij was dus op dat moment niet 100% geestelijk gezond en had de steun van de psycholoog nodig. Anders is het namelijk paradoxaal. En ja, er bestaan wel onderzoeken naar depressie en angst bij ME. Vind ik persoonlijk heel normaal als je dat zou hebben. Daar is nu net wel de psycholoog voor. Maar ik wil niemand beledigen of zo maar ik vind het nogal gezwets dat leren omgaan met klachten. Das mijn mening. En iemand die 100% psychisch in orde is hoort niet bij een psycholoog te lopen. Das echt geldverspilling. Ik sluit me aan bij Annac haar opmerking. Maar daar komt men in de toekomst nog wel achter.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi manja,
louisa schreef:Het leren omgaan, verdrietig zijn, rouwen, boos zijn, accepteren, dat je veel verloren hebt door de ME: gezondheid, baan, inkomen, familie/vrienden en de muren waar je tegen aan loopt in de maatschappij op maatschappelijk-, sociaal-, medisch gebied, dat is een behoorlijke kluif die op het pad van een ME-er komt. Dat is een proces waar je doorheen gaat en dat vraagt tijd.
Dit lijstje heeft niets met depressief, angstig, psychisch in de war, labiel, te maken.

Ik was op dat moment en nu nog steeds 100% psychisch gezond, dat komt bij meer ME-ers voor, echt waar!
En dat lijstje is een flinke kluif, ga er maar aan staan. En een beetje hulp en begeleiding daarbij is zeker nodig.
Die hulp en begeleiding is voor alle mensen, ook voor 100% psychisch gezonden. En ik voel mij niet een geld- en zorg verspilster dat ik deze begeleiding en coaching heb gedaan.

Omdat ik altijd al stevig, nuchter en relativerend in mijn schoenen heb gestaan, heb ik het één en ander misschien ook best "snel" kunnen leren accepteren en er mee leren leven en omgaan.
Desalniettemin gaat mijn gezondheid intussen door de ME steeds meer stapjes achteruit, komen er nieuwe gebreken/defecten bij, etc.
Iets om niet echt vrolijk van te worden, maar ik kan er (gelukkig) niet angstig en depressief om worden. Misschien heeft iemand anders dat wel.

Ik zal mijn psycholoog een coachende-psycholoog noemen. Ik ben blij dat ik de begeleiding en coaching hebt gehad.

Ik heb een positieve ervaring gehad en ik ben nog steeds zo fris en fruitig als ik voor de ME was. Nogmaals, ik heb geen CGT gedaan en ik zou ook nooit aan CGT beginnen.

Verder verschillen wij van mening en dat is helemaal prima.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Louisa:

==Gelukkig, heb ik kunnen aantonen middels medische bewijzen (uitslagen van (bloed) onderzoeken, scan/echo en (inspannings)testen) dat ik ME en beperkingen heb.
Daar konden de Verzekeringsartsen niet om heen en moesten zij wel erkennen dat ik lichamelijk ziek ben en beperkingen heb.==


Ben heel benieuwd met welke uitslagen, scans en echo's jij hebt weten klaar te spelen het UWV te overtuigen. En waar en door wie.

En (sinds) wanneer.

Het enige wat ik weet dat evt heel soms mogelijk als bewijs voor het UWV kan dienen zijn de inspannings testen.

Een kenmerk van ME is nl dat de oppervlakkige bloed onderzoeken die in Nederland globaal worden gedaan geen/onvoldoende aanwijzingen geven voor afwijkingen. Een MRI scan wel, maar artsen zijn meestal niet bereid hiertoe opdracht te geven.

Is er wat veranderd wat dit betreft in ME land?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Das mijn mening. En iemand die 100% psychisch in orde is hoort niet bij een psycholoog te lopen. Das echt geldverspilling.
Bedrijven spenderen nochtans tienduizenden duizenden euro's aan opleidingen in zelfontwikkeling (managers, high potentials, verkopers, ...).

Die mensen worden door de mangel gehaald, een spiegel voorgehouden die ze niet verwachtten, leren zichzelf in vraag stellen. Vaak gaat het ook om leren omgaan met klachten (van medewerkers en klanten) want zo perfect blijken ze zelf niet zo te zijn.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik denk dat er niets tegen de petitie is omdat deze bezuiniging vooral psychiatrische patiënten raakt. En als dit een drempel wordt voor hen en ze daardoor (nog) moeilijker behandelt kunnen worden heeft de maatschappij daar ook last van. Als er een eigen bijdrage alleen voor de psycholoog werd gevraagd lag het anders, maar dat is niet zo. Wel denk ik dat deze petitie niet op dit platform thuishoort, het gaat in de eerste plaats om psychiatrische patiënen die vaak geen hulp zoeken en waar de drempel alleen maar hoger voor wordt. Althans, dat is wat het schadelijkst van deze bezuiniging zal zijn.
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Is het doel niet dat iedereen toegang moet kunnen krijgen tot de zorg die hij/zij wenst en nodig acht? Laten we anderen toch ook wat geluk gunnen?

Ik ben ook geen voorstander van betaalde vriendschap maar wil ze (als gedragstrainer) ook niet allemaal over dezelfde kam scheren.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi annac,
annac schreef:Is er wat veranderd wat dit betreft in ME land?
Er is nog niet zo veel veranderd in ME-land en UWV-Nederland.
De willekeur is nog steeds volop aanwezig.

Ik heb te maken gehad met een zeer onbeschofte en kritische UWV Verzekeringsarts en idem UWV arts.
Ik kreeg, echter, in de procedure te maken met nog een tweede UWV Verzekerings(bezwaar)arts en die oordeelde anders en nam de eindbeslissing (deze was hoger in rang en had het laatste woord/oordeel): namelijk dat men niet om de verzamelde medische bewijzen en lichamelijke beperkingen heen kon.

Als de tweede UWV Verzekerings(bezwaar)arts had gewild, had die het medisch bewijs van tafel kunnen vegen, maar dat is niet gebeurd.

Of het voor een andere ME-patiënt wel/niet werkt dat hangt af van de willekeur van het UWV.
Daarover kun je hier op het forum voldoende ervaringen lezen van andere mensen.

Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 02 nov 2011, 22:08, 3 keer totaal gewijzigd.
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi asje,
asje schreef:Ik denk dat er niets tegen de petitie is omdat deze bezuiniging vooral psychiatrische patiënten raakt. En als dit een drempel wordt voor hen en ze daardoor (nog) moeilijker behandelt kunnen worden heeft de maatschappij daar ook last van.
Ik denk, dat de petitie ook vooral over deze groep patiënten gaat. Artikel daarover: http://www.psy.nl/meer-nieuws/nieuwsber ... dbcf8899d5

En dat het niet om ME gaat.

Als deze mensen geen hulp, behandeling en opname meer kunnen krijgen, door hogere kosten en bijdrage, dan staan zij met lege handen, met alle gevolgen van dien, die zeker de maatschappij zullen gaan raken.

Uit mededogen voor die groep mensen/patiënten kan men ervoor kiezen om de petitie te tekenen.

Misschien kan "she" hier misschien ook nog wat duidelijkere informatie over geven?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Hallo Louise,

==Er is nog niet zo veel veranderd in ME-land en UWV-Nederland.
De willekeur is nog steeds volop aanwezig. ==

Dan blijven mijn vragen die er toe doen nog onbeantwoord door jou en/of snap ik je niet. Want alleen bij Demeirleir kreeg mijn zoon bv o.a. NK cells en RNase L geprikt en vervolgens Nexavir voorgeschreven. Maar die uitslagen zou het UWV nooit accepteren als wij daar al zouden willen/moeten aankloppen.

Hoe zit dat dus, welke uitslagen?

Over het UWV weet ik genoeg. Ik heb jaren bij de Steungroep gewerkt, vandaar, en vooral ook mijn vraag/verwondering. Als je het liever hebt kun je me ook een Pb-tje sturen.

Verder:

==Ik denk, dat de petitie ook vooral over deze groep patiënten gaat. Artikel daarover: http://www.psy.nl/meer-nieuws/nieuwsber ... dbcf8899d5

En dat het niet om ME gaat. ==

Is een ME site dan wel de juiste plaats tot verzoek ter ondertekening van zo'n petitie? Vooral vanwege de ellende die deze vakgroep over het algemeen de echte ME-er, ondanks die enkele goede psycholoog of psychiater, vaak heeft bezorgd? De gigantishe vervuiling van de diagnose van ME is al erg genoeg. Door een ME-site te ge/misbruiken genereert andere vervuiling en speelt de orenmaffia nog eens extra in de kaart.

Zo'n petitie hoort op sites met psychiatrische (ex)patiënten.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

marlène schreef:Is het doel niet dat iedereen toegang moet kunnen krijgen tot de zorg die hij/zij wenst en nodig acht? Laten we anderen toch ook wat geluk gunnen?
Afbeelding
Plaats reactie