Hydrocortison (tekort cortisol, bijnierinsufficiëntie,...)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Goede ervaring met combi hydrocortison en DHEA
Geen bijzonderheden qua bijwerkingen of iets dergelijks
Gebruikersavatar
sander107
Actief lid
Berichten: 202
Lid geworden op: 29 okt 2013, 16:18

Bericht door sander107 »

op welke symptomen doel je dan mamoes?
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

en hoeveel gebruik je dan mamoes?

ik heb 5 mg hydro sochtends en 2,5 savonds en begin nu met 15 mg dhea (krijg ik nu geen baard oid?)
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Het is nu dag 2. Ben nog enorm moe en duizelig als ik het neem. Ook veel dorst maar zo nu rond een uurtje of 18.00 voel ik me behoorlijk nerveus.
Was dat gevoel al een paar weken kwijt. Dus weet niet of ik hier nou zo blij van wordt en of dit ook gaat verbeteren. Of dat ik mij nu langzaam naar beneden aan het trekken ben door dit middel te slikken. :-(
Een beetje of de bijnieren nu crashen.
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

@ Sander107,
Welke symptomen ik dan op doel ? Wat bedoel je ?

@ Tavy,
:lol: sorry hoor ik bedoel dit lachen niet verkeerd. Fijn dat je ondersteuning krijgt voor je lichaam ! Er zijn er zat in jullie situatie die dit helemaal niet krijgen.

En een baard oid krijg je niet zomaar ;p
Mocht je last krijgen van haargroei daar waar het niet hoort (wat je snel genoeg bemerkt als dat zo is) dan ga je lager in je dosis. :wink:


@ Grigor
Reageer je altijd heftig op nieuwe medicatie ?
Heb je tabletjes van 5 Mg die je moet breken ?
Je zou dan bv met een kwart van een tabletje kunnen proberen en langzaam opbouwen.
Natuurlijk brengt het wat teweeg in je lichaam.
Je moet voor jezelf dan uiteindelijk kijken of het je helpt of niet. Ik snap dat het niet makkelijk is maar de keus is aan jou.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Tja. Zit nu aan een halfje. Ik kijk het gewoon nog even aan. Behalve dat mijn lichaam er misschien aan moet wennen is mijn grote angst een nog grotere terugslag.
Heb dat na LDN gehad en na bepaalde anti biotica.
Maar goed we zullen zien.
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

Grigor hoeveel hydrocortison neem jij? en hoe gaat dat nu?
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ik nam 2,5 maar er zat lactose in die pillen. Dacht dat het wel mee zou vallen maar kreeg er toch blijkbaar last van met de darmen. En dus ook angstig. Dus even gestopt en kijken of zo ook zonder lactose hebben.

Werd er wel knetter duizelig en dronken van. Voornamelijk op bed gelegen 5 dagen.
Gebruikersavatar
becky
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 jun 2014, 15:30

Bericht door becky »

Hallo, sinds een paar dagen ben ik begonnen met Hydrocortisone 10mg + 10 mg. Voordien duizelde ik geweldig, had neiging om weg te draaien, bewusteloos te vallen, was misselijk,had tremor, moest dikwijls plassen, enz. Nu neem ik de hydrocortisone + DHEA + fludocortisone (aldosteron) in en de misselijkheid en duizeligheid is weg maar van het moment dat deze uitgewerkt zijn, dus snachts krijg ik terug de tremor. Ik slaap 3 uurtjes en dan is het gedaan voor gans de nacht. Volgens sommigen zou dit te wijten zijn aan de glucose maar weet het niet..... Sinds dat ik deze hormonen neem heb ik ook pijn op de borst , terwijl ik dat voordien niet had. Ik voel mij achteruit gaan..... Kan iemand mij raad geven aub ? Volgens de dokters zou ik secundaire Addison hebben. Kan ik dan de hydrocortisone afbouwen of niet ? Ik ben ook fructoseintolerant en heb een cyste in mijn epifyse.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Zat maar even wat willekeurigs te lezen en hier staat dat juist Fludro niet nodig zou zijn. Maar ik ben geen dokter. Ik ben nog steeds aan het overwegen weer met de Hydro te beginnen . Ik vertrouw het nog niet zo.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@becky

nee hoor, je kan niet afbouwen. De pijn in de borstkast kan evengoed door iets anders komen. Heb er zelf jaren ernstig last van gehad.

Geef het toch nog een paar weken om je bijnieren wat aan te laten sterken.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
gorbi
Actief lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 07 jun 2009, 00:51

Bericht door gorbi »

Met dergelijke medicijnen moet je vooral in het begin van nabij opgevolgd worden door een degelijke endocrinoloog. Op dit forum hebben slechts weinigen ervaring hiermee.
Ikzelf heb ze geslikt gedurende enkele dagen en was zo beroerd dat ik meteen weer gestopt ben, na overleg met de arts.
Gebruikersavatar
corinne
Beginner
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jun 2014, 21:42

Bijnieruitputting was is jullie ervaring?

Bericht door corinne »

Ik ben op zoek naar ervaringen van andere mensen met bijnieruitputting, bijnierinsufficiëntie. Op 12 mei ben ik onwel geworden op mijn werk, duizeligheid, ijl hoofd, onpasselijk, uitermate lage bloeddruk, ik kon niet meer op mijn benen staan. Sindsdien ben ik thuis van het werk. Bloedwaarden waren heel laag vooral voor dhea en cortisol. Nu na meer dan 1 maand rusten nog steeds zeer laag. Ik neem dhea pilletjes en krijg sinds vorig week ook wekelijks inspuitingen. Hebben jullie ervaring met de duurtijd van het herstel bij zware bijnieruitputting? Welke behandelingen werkten best bij jullie? Welke arts hebben jullie geraadpleegd?
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bijnieruitputting was is jullie ervaring?

Bericht door Grigor »

Ik heb lage cortisol in de morgen alleen . Maar gebruik nog geen Hydro. Of een weekje gedaan . Maar merkte vrij weinig in het begin behalve moe en na een tijdje angstig.
Ik weet niet hoe snel er herstel zal zijn,.Lijkt me verschillend per persoon.

Heb het van mijn huisarts gekregen maar geloof haar niet helemaal met haar begeleiding . Ze vindt ook dat Melatonine je niet suf maakt de volgende ochtend . Ze geeft me alleen hydro in de ochtend. Lijkt me ook niet helemaal kloppen.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bijnieruitputting was is jullie ervaring?

Bericht door asje »

Wb bijnieruitputting (= burn-out volgens mij) kun je meer vinden op desbetreffende fora, er zijn er talloze, begrijp niet zo goed hoe je hier komt.

Als wij dat hebben (denk dat het altijd wel speelt), is het een onderdeel van ME, dus niet één op één te vergelijken. Alleen sommigen hier nemen hydro of DHEA en het helpt lang niet altijd.
Life smells...
Plaats reactie