Hydrocortison (tekort cortisol, bijnierinsufficiëntie,...)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stientje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2009, 18:39

Bericht door stientje »

Dag iedereen,
Mijn zoon heeft nu toch ook wel bijnierinsufficiëntie en trage schildklier en nog wat hormonale ontregelingen... Ik heb dit ook, maar ben ondertussen gedignosteerd (chronisch ziekte van Lyme),... nu ga ik bert laten testen op lyme (omdat De Meirleir zei....hij heeft lyme, na 2 minuten hem te zien...ja er zijn veel lymepat nu)...
maar ik hoop zo zo erg dat dit niet zo zal zijn...
mijn vraag aub
zijn hier mensen die erbij (bijnier en schildklier etc) ook diagnose van Lyme kregen ondertussen?
verder moet ik bert ook laten testen op Adisson. IK zoek nu een endocrinoloog daarvoor. Ik zou om persoonlijke redenen niet terug willen nr Coucke. (vind hem heel goed om diagnoses te stellen).... Iemand een andere goede endocrinoloog, ik woon in Gent...zou vlug moetengebeuren,, omdat bert geen behandeling mag beginnen, voor die test gedaan is..
Beetje sad...
toch knuf voor elk!!
Gebruikersavatar
mamoes
Gevorderd lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 16 jul 2010, 22:25

Bericht door mamoes »

Hoi stientje, prof Eijskens in het UZA in Antwerpen is een hele fijne begripvolle man. Sterkte ermee
Gebruikersavatar
stientje
Beginner
Berichten: 89
Lid geworden op: 13 mei 2009, 18:39

Bericht door stientje »

dank je Mamoes...heb ondertussen in Gent iemand gevonden....
ben wel zo bang da thij Lyme gaat hebben, zoals ik.
Er wordt wel eens gezegd dat bijnierprobs , hormonale probs, vaak voorkomen bij Lyme. Ik heb lyme.... en ook schildklier, bijnieren, hormonenwinkel etc...
Ik mag er niet aan denken....
liefs!!!
Gebruikersavatar
essy
Beginner
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:24

uitslag cortisol in bloed

Bericht door essy »

topics samengevoegd - mod.
Ik heb een vraagje, ik heb gisteren bloed laten prikken op cortisol en ik hoor dinsdag de uitslagen van de internist, maar ik was vandaag bij de huisarts waar ik het bloed heb laten prikken en ze kon mij alvast vertellen dat de uitslag
0,26 is. Verder zij het haar niets en mij ook niet maar is er hier iemand die weet wat dit betekent, of het goed is of niet?

Groetjes Essy
Gebruikersavatar
poppetje
Donateur
Donateur
Berichten: 1735
Lid geworden op: 25 aug 2010, 09:59

uitslag cortisoltest

Bericht door poppetje »

Hallo Essy,

http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=185

Bij cortisol hangt het sterk af van wanneer (tijdstip op de dag) dat je laat prikken, wat de referentiewaarde is (de waarde waarbinnen het moet liggen om als "normaal" te worden beschouwd).

In de link hierboven zie je enkele referentiewaarden staan.

Meestal doen ze voor cortisol overigens een curve (bijvoorbeeld met speekseltest) om te zien hoe de waarden op verschillende momenten op de dag zijn en of de curve ook het normale beloop volgt (waarde is op het hoogst in de ochtend, en daalt gedurende de dag).
Gebruikersavatar
essy
Beginner
Berichten: 96
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:24

uitslag cortisoltest

Bericht door essy »

poppetje schreef:Hallo Essy,

http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=185

Bij cortisol hangt het sterk af van wanneer (tijdstip op de dag) dat je laat prikken, wat de referentiewaarde is (de waarde waarbinnen het moet liggen om als "normaal" te worden beschouwd).

In de link hierboven zie je enkele referentiewaarden staan.

Meestal doen ze voor cortisol overigens een curve (bijvoorbeeld met speekseltest) om te zien hoe de waarden op verschillende momenten op de dag zijn en of de curve ook het normale beloop volgt (waarde is op het hoogst in de ochtend, en daalt gedurende de dag).
Dank je wel voor je reactie poppetje.

Groetjes Essy
Gebruikersavatar
moon2
Beginner
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 apr 2013, 21:28

uitslag cortisoltest

Bericht door moon2 »

Ik heb nog steeds niet gevonden waar dan de referentiewaarden van cortisol uit 24-uurs urine te vinden zijn.
Ik bedoel daarmee de ondergrens waarden, de bovengrenswaarden kom je overlal wel tegen.

Iemand een linkje naar een site waar het staat?

Groetjes Moon.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Wordt het speeksel niet om middernacht getest? Ik heb dan mijn opleving dus was eigenlijk wel benieuwd
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Klopt grigor
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Raar?
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ok net met mijn huisarts gesproken. Mijn cortisol is te laag in de ochtend dus we hebben toch HC besproken. Zij is er niet erg fan van en ik vind het ook wat eng . Maar ze heeft me toch een lage dosis voorgeschreven voor alleen de ochtend.
Ze had een andere M.E. patient die er heel goed op ging maar het was wel lastig afbouwen.
Of dat moest rustig gebeuren.

Ik ga er nog even goed over nadenken en over lezen. Op het moment ben ik in zo'n slechte staat dat ik bang ben nog verder naar beneden te zakken.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Zoethout te proberen? Stimuleert of ondersteunt whatever ook. Wordt in de Chinese geneeskunst veel gebruikt wanneer pt moet aansterken.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Zoethout thee? Of?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Er is teveel heisa over hydrocortison die naar mijn mening onterecht is.

Bijnieruitputting is een ernstige zaak. Als je hart uitgeput is, ga je toch ook niet twijfelen of je al dan niet medicatie zou bijnemen?

Men beweert dat de bijnieren nog meer uitgeput raken of lui zouden worden. Dat is enkel zo als men meer hydrocortisone zou geven dan dat de eigen bijnieren ooit zouden produceren.

Stel dat je bijnieren 30 eenheden per dag produceren in een gezonde toestand.
Jij produceert er op dit moment bijvoorbeeld 10, dan mag je er 20 bijkrijgen.

Zo kunnen je bijnieren recupereren en na verloop van tijd gaan ze hun functie weer opnemen.
Daarom moet je af en toe de eigen productie weer eens laten nakijken en de medicatie afbouwen.

Ik heb maandenlang 30 eenheden bijgenomen want ze lagen zo goed als plat en ik neem nu helemaal niets meer. Eigenlijk kan ik nu nog best 10 à 15 eenheden gebruiken maar het is maar om aan te geven dat ze door de extra ondersteuning terug konden herstellen.
Eigen
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ grigor

ik drink elke dag twee tassen van gemalen zoethout
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie