prikkelverwerking

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

prikkelverwerking

Bericht door tavy »

Ik vraag me af hoe het bij jullie is met de prikkelverwerking.
Ikzelf kan eigenlik maar heel weinig hebben, bv mensen die hard praten en veel aandcaht eisen tijdens een gesprek of er veelemotie in leggen.

Ook iemand bellen op de mobiel zal ik niet snel doen ,dat geeft teveel ruis.
Ik ben soms bang dat mensen mij in eengesprek gaan denken dat ik niet geinteresseerd ben maar tis gewoon dat het me teveel is ,het luktme niet.
( vind het moeilijk te verwoorden WAT ik nou precies bedoel)

Ook naast iemand in de auto ,die indrukken ,alles wat voorbij flitst, het remmen en optrekken ( mijn nek) ze praten, het zijn zoveel ditjes en datjes,"heb je die gezien 'oh ik heb voorrang" "moetik hier nu af" en daartussendoor een sociaal gesprek. Tis me gewoon teveel.
Er is een persoon die erg belangrijkis in mijn leven en me vel helpt ,die dat juist niet begrijpt , vind ik erg zwaar, meestal benik helemaal gaar na een tijd met die persoon ,wat ik erg jammer vind.

Ik kan niet meer goed nadenken en anticiperen op.

hoe gaanjullie daarmee om?

tavy
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Heel herkenbaar.
Waarom zet iedereen zijn tv zo luid ? Of de autoradio ?
Mijn oren werken te goed, zeggen ze dan.

Valt de overprikkeling laat op de avond, dan kan ik de slaap niet vatten.

Heb er ook nog niks op gevonden.
Kan me wel terug beter concentreren tijdens een druk gesprek en dat komt door de B12, zeker weten !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Indien je daar voor openstaat, zou ik eens wat googlen op hooggevoeligheid HSP, het valt me al langer op dat meerdere personen dit hier als een storende factor van ME ervaren, alhoewel het volgens mij een gewone persoonseigenschap is, die misschien minder past in de huidige vluchtige maatschappij.
Zie ook hspnederland.nl

Gr.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Die overgevoeligheid, kan komen door hsp,20% van de bevolking is hoog sensiteif... maar het kan ook een symptoom of gevolg zijn van ME, en dan geeft dat ergere overprikkeling.
Ik zag eens een filmpje van een jong meisje met ME dat geen
g eluiden of licht meer kon verdragen: haar moeder fluisterde tegen haar, en z e had constant een blinddoek aan omdat ze niet tegen het licht kon.
Ze lag zo al jaren in bed, ook hadden ze iets speciaal bedacht zodat de dekens niet haar lichaam raakte want zelfs dat kon ze niet verdragen.

Verder heb je alle gradaties daarin...van daar ook de naam: NEURO- immuunziekte.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Idd, die enorme overprikkeling is een heel duidelijk, vaak omschreven, ernstig en neurologisch probleem. De gradatie hangt af van de ernst van de ME; op dat moment en in het algemeen. Maar dit schrijven we al voor de zoveelste keer hier...

@ tavy het lijkt me het handigst als je een stukje uit de literatuur haalt over dit symptoom en dat geeft aan de betreffende persoon.
Life smells...
Gebruikersavatar
sammie
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 29 okt 2011, 12:06

Bericht door sammie »

Volkomen herkenbaar Tavy!
Ik Kan ook heel slecht tegen geluid waardoor ik niet meer bel en geen muziek meer luister. Pc is ook een opgave, daarna hartstikke beroerd. gelukkig Kan ik ook met de telefoon op internet, das wat minder heftig.
En autorijden doe ik niet meer, maar als.je ergens naartoe moet en iemand brengt voor bijv behandeling is dat geen pretje, vooral snelweg vind ik zwaar. Of winkels.

Ik weet niet wat ik hieraan Kan doen of waar het door komt.
Sinds kort gebruik ik b12 en dat helpt wel iets met de tv.
Gesprekken heb ik ook moeite mee idd.
De enige oplossing die ik heb is vermijden...
Gebruikersavatar
nokkos
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 nov 2010, 17:00

Bericht door nokkos »

Ik heb juist het tegenovergestelde. Eerder kon ik slecht tegen harde geluiden etc. maar tegenwoordig heb ik er totaal geen last meer van.
Gebruikersavatar
nabo
Gevorderd lid
Berichten: 1545
Lid geworden op: 12 feb 2010, 13:25

Bericht door nabo »

Heel herkenbaar.

Kan er ook totaal niet tegen!! echt heeeeeeel vervelend pfff :( :( :S
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

mehans schreef:Indien je daar voor openstaat, zou ik eens wat googlen op hooggevoeligheid HSP, het valt me al langer op dat meerdere personen dit hier als een storende factor van ME ervaren, alhoewel het volgens mij een gewone persoonseigenschap is, die misschien minder past in de huidige vluchtige maatschappij.
Zie ook hspnederland.nl

Gr.
Ik merk dat die overprikkeling bij mij erger wordt als ik zieker wordt. In het begin van mijn ziekte was hij het ergst, sindsdien neemt het heel langzaam af maar in de periode dat het slechter gaat wordt het veel erger. Ik denk dus dat het een symptoom van ME is.

Voordat ik ME had was ik ook wel overgevoelig voor bepaalde soorten geluiden (HSP?). Maar dat was toch heel anders dan dat ik het nu ervaar. Op slechte dagen kan ik echt niks verdragen. Als iemand dan zit te neuriën word ik al chagrijnig.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Met hetgeen ik onlangs las ,
zou die gevoeligheid best wel eens kunnen samenhangen met de andere symptomen.


Maar dan zou het gaan over een genetische oorzaak.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het is al lang en breed bekend dat dit één van de ernstige neuro-symptomen van ME is. Dat moge duidelijk zijn.
Life smells...
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

Dank u voor uw overbodige commentaar,
niet elke gevoelige persoon heeft per definitie ME.

het gaat me hier over een mogelijk genetische oorzaak ipv biomedische.
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

De overgevoeligheid bj ME is veel sterker dan de gevoeligheid bij hsp.
Bij hsp heb je nog normale gevoeligheid.
Bij ME is de gevoeligheid ziekelijk.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

mehans, je wil het verschil maar niet begrijpen. Mogelijk ken je de extreme overprikkeling die veel ME-patiënten hebben niet.
Life smells...
mehans
Actief lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 27 nov 2010, 20:06

Bericht door mehans »

@ asje en karolien
mehans schreef:Met hetgeen ik onlangs las ,
zou die gevoeligheid best wel eens kunnen samenhangen met de andere symptomen.

Maar dan zou het gaan over een genetische oorzaak.
Of elke ME-er zo overprikkeld is , weet ik niet,

maar de combinatie van overprikkelbaar en ME zou een sterke aanwijzing kunnen zijn voor een genetisch defect, en aangezien het xmrv-of ander virus
als oorzaak momenteel fel ter discussie staat ...

Waarom zou het niet genetisch kunnen zijn ?[/u]
"Iemand leren om onafhankelijk te groeien, voor zichzelf, is misschien de grootste dienst dat men een andere kan bewijzen"--Benjamin Jowett
Plaats reactie