Vaccins oorzaak van autisme ?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Over autisme en de link naar ME, Rich Carson, één van de bekendere onder de tweeters ivm lyme tweette hetvolgende:

I see ME, #Lyme, Fibromyalgia, #Autism, Gulf War Syndrome, & Multiple Chemical Sensitivity as all being different faces of the same disease.

https://twitter.com/RichCarsonsDeal/sta ... 4257964033

(Niet dat ik nu zelf daar zo een geloof aan hecht.)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

vital schreef:?..(Niet dat ik nu zelf daar zo een geloof aan hecht.)
MMmm maar je stuurt 'm wel door...

Ok, laten we het anders proberen, welke argumenten hebben jullie om NIET te denken dat er een mogelijk verband is tussen ME en autisme?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

lulu schreef:
vital schreef:?..(Niet dat ik nu zelf daar zo een geloof aan hecht.)
MMmm maar je stuurt 'm wel door...

Ok, laten we het anders proberen, welke argumenten hebben jullie om NIET te denken dat er een mogelijk verband is tussen ME en autisme?
Ik vind autisme en ME echt helemaal verschillend, dus voor mij lijkt dit niet logisch, klopt het niet.

Een beetje zoals asje al gezegd heeft.

En daarbij komt nog dat er nu ook niet direct al enig wetenschappelijk bewijs is of zo...

Ik vond het gewoon een opmerkelijke tweet en wou het met jullie delen :)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ik hoor jou en asje alleen maar "roepen" dat het zo anders is. Maar als ik vraag wat jullie weten van autisme, dan krijg ik geen antwoord....
Moet ik het er maar op houden dat jullie er te weinig van weten :wink: ?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Ik ben ooit nog mee geweest op kamp en op dat kamp was een redelijk deel van de deelnemers autistisch, dus ik weet er wel wat van.

Een autist is heel erg gestructureerd en heeft een eigen wereldje, hij heeft een persoonlijkheidsprobleem. Voor zover ik weet heeft een autist geen last van vermoeidheidsverschijnselen of zo. Iemand met ME daarentegen heeft geen persoonlijkheidsproblemen en wel vermoeidheidsverschijnselen....

Ik zie de connectie niet.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

En is een "persoonlijkheidsprobleem" dan niet het gevolg van oa een andere prikkelverwerking, waardoor het bijvoorbeeld moeilijker is prikkels te verdragen (zoiets als bij ME)?
Wanneer je neurologische bedrading anders is, of kwetsbaarder dan gemiddeld op bepaalde punten, ontwikkel je je natuurlijk anders. Mensen zijn een product van hun bedrading en welke mogelijkheden ze hebben gekregen om hier iets mee te doen.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

lulu schreef:En is een "persoonlijkheidsprobleem" dan niet het gevolg van oa een andere prikkelverwerking, waardoor het bijvoorbeeld moeilijker is prikkels te verdragen (zoiets als bij ME)?
Wanneer je neurologische bedrading anders is, of kwetsbaarder dan gemiddeld op bepaalde punten, ontwikkel je je natuurlijk anders. Mensen zijn een product van hun bedrading en welke mogelijkheden ze hebben gekregen om hier iets mee te doen.
Mooi geprobeerd, maar ik zal toch niet overtuigd geraken.

Ik voel mij nu niet meer en meer autist nu ik al 5 jaar ziek ben :)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

It’s also possible that people who look very differently clinically, say people with autism and people with ME/CFS, might look much more related physiologically. Dr. Kogelnik, Dr Nathan and Dr. Hornig have all remarked on possible similarities and when Neuro-Immune institutes show up, both autism and ME/CFS are often in the mix. It was the pathophysiological similarities between the two that enticed Rick Von Konynenburg.
Dus je bent nog even sociaal als altijd :P ?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Met andere woorden, wat weet jij van autisme? Dit vroeg ik je al eerder. En waardoor heb je je kennis hierover laten bepalen?
Autisme is een functie-afwijking in de hersenen (wat niet uitsluit dat het ook iets met de darmen te maken heeft, dat is vooralsnog een kip-ei situatie). Al mijn kennis wordt bepaald door 'harde' wetenschap. Je kunt jezelf er ook in verdiepen. En ja, heb het ook wel van dichtbij meegemaakt.

Autisten zijn zoals vital ook zegt, verder niet ziek (buiten dat iedereen ziek kan worden erbij), hun hersenafwijking zorgt voor een persoonlijkheidsprobleem.

Lulu, je zou zo langzamerhand wel moeten weten dat ik alle afwijkingen als hersenafwijkingen zie, gebaseerd op alle bewijs en 'de rede'.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Jaja, ik snap het. Je hebt het over diezelfde 'harde' wetenschap die zulke diepgaande inzichten in ons veel voorkomend ziektebeeld wist te verschaffen...? Duidelijk.

Overigens zijn er aardig wat artikelen verschenen over de medische aspecten bij autisme.
Harde wetenschap lijkt me soms een andere benaming voor tunnelvisie, maar goed:
However, in a recent cross-sectional study that used structured interviews and matched control groups, a lifetime history of gastrointestinal symptoms (includ- ing abnormal stool pattern, frequent constipation, fre- quent vomiting, and frequent abdominal pain) was elic- ited in 70% of the children with ASDs, compared with 42% of the children with other developmental disabilities....
Sleep problems are common in children and adolescents with ASDs at all levels of cognitive functioning.118–122....
There is some evidence of abnormality of melatonin regulation in children with ASDs,125,130 and melatonin may be effective for improving sleep onset in children with ASDs....
ASDs are chronic conditions that affect nearly 1 of every 150 children and require ongoing medical and nonmed- ical intervention. There is a growing body of evidence that supports the efficacy of certain interventions in ameliorating symptoms and enhancing functioning, but much remains to be learned...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Jaja, ik snap het. Je hebt het over diezelfde 'harde' wetenschap die zulke diepgaande inzichten in ons veel voorkomend ziektebeeld wist te verschaffen...? Duidelijk.
Harde wetenschap toont afwijkingen bij ME aan, zachte ofwel onzuivere wetenschap ontkent die. Het lijkt wel of je er niks meer van snapt. Waar haal jij je kennis vandaan?
Overigens zijn er aardig wat artikelen verschenen over de medische aspecten bij autisme.
[/quote lulu]

Dat is dus harde wetenschap, die je hier gebruikt. Lulu, autisme is net als alle afwijkingen medisch. Dus als er meer medische afwijkingen worden gevonden bij autisten verbaast me dat niet. En jij hebt het over 'medische aspecten', dat vind ik zelfs te zacht uitgedrukt voor iets wat medisch is.

Harde wetenschap lijkt me soms een andere benaming voor tunnelvisie, maar goed:
Een voorbeeld van harde wetenschap is wat jij hierboven schrijft; medische afwijkingen.

Tunnelvisie is geen wetenschap. Psychologische modelverklaringen zijn geen harde wetenschap.

Wat wil je nou eigenlijk.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

asje schreef: Een voorbeeld van harde wetenschap is wat jij hierboven schrijft; medische afwijkingen.

Tunnelvisie is geen wetenschap. Psychologische modelverklaringen zijn geen harde wetenschap.

Wat wil je nou eigenlijk.
Jíj noemt autisme een persoonlijkheidsstoornis. Precies het vocabulaire van de gedrags"wetenschappers".
Ík zeg dat autisme een medische achtergrond heeft waarin overeenkomsten met de pathofysiologie die bij ME voorkomt.
Jíj ontkent enig verband.
Ík zeg dat de "wetenschap" naar autisme tot nog toe overheerst is door de gedrags"wetenschappers".
Daarom zoek ík artikelen waarin wél aandacht is voor de medische aspecten.
En nu zeg jíj, wat wil je nou.....
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Is er mss iemand anders die dit begrijpt?

Ik zeg voortdurend dat autisme medisch is (en dat dat een persoonlijkheidsprobleem geeft). Dát zijn mijn exacte woorden.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

asje schreef:Ah ja, op die manier kun je dat wel zeggen. Maar je lieert het aan (echt) autisme. Iemand met autisme kan ook ziek worden, maar normaal gesproken is er bij autisme een afwijking in de hersenen maar zijn de mensen verder niet ziek. En wel permanent autistisch, in de eerst plaats contactgestoord.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Precies. Een afwijking in de hersenen = medisch.
Life smells...
Plaats reactie