Vaccins oorzaak van autisme ?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Cochrane Summaries
Cochrane Summaries
Trusted evidence. Informed decisions. Better health.
English简体中文繁體中文HrvatskiFrançaisPortuguêsEspañol
to Cochrane.org
to The Cochrane Library
A product of The Cochrane Collaboration How to use this site Enter terms
Browse health topics | New and updated New and updated feed
Exercise for chronic fatigue syndrome

Edmonds M, McGuire H, Price JR
Published Online: 7 August 2013
Based on five included studies, this systematic review cautiously concludes that exercise therapy is a promising treatment for chronic fatigue syndrome. However, studies of higher quality are needed that involve different patient groups and settings, and that measure additional outcomes such as adverse effects, quality of life and cost effectiveness over longer periods of time.


Show Abstract (click to read)
Health topics:
Mental health > Chronic fatigue syndrome
Neurology > Chronic fatigue syndrome
More like this
Traditional Chinese medicinal herbs for chronic fatigue
Cognitive behaviour therapy for chronic fatigue syndrome
Melatonin for the prevention and treatment of jet lag
Exercise for depression
Exercise therapy for chronic fatigue syndrome (individual patient data)
- See more at: http://summaries.cochrane.org/CD003200/ ... Gru8C.dpuf

Ik heb niet alles gelezen. Je kunt altijd reageren bij Cochrane, mss wel een idee ...
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

lulu schreef:Iets anders, stel dat je cochrane loslaat op de cgt onderzoeken -waarvan dan zeker een aantal oa Nijmeegse onderzoeken zulken afvallen ivm rammelende opzet- dan komt er vast een klein positief effect uit. Door de onderliggende "beliefs" die deze onderzoeken richting geven, geloof waar de huidige medische visie en dus ook onderzoek wordt bepaald.
Waarvan acte.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

asje schreef: Lulu, je kunt onze cognitieve - en andere stoornissen niet vergelijken met autisme, dat is toch echt iets heel anders.
Waar baseer je dat op?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Een autistisch persoon is en gedraagt zich volstrekt anders dan een ME-er, dat is toch wel duidelijk? Ik zou willen vragen waar jij overeenkomsten ziet?
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Wat bedoel jíj met "volstrekt anders"?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

lulu schreef:Maar ook al is het erfelijk, dan kan nog een op ME gelijkend ziektemechanisme een rol spelen.
Sinds ik ME heb ben ik in ieder geval een stuk autistischer geworden, moeite met veranderingen en prikkels etc..
Dit is overigens wat ik exact schreef.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ah ja, op die manier kun je dat wel zeggen. Maar je lieert het aan (echt) autisme. Iemand met autisme kan ook ziek worden, maar normaal gesproken is er bij autisme een afwijking in de hersenen maar zijn de mensen verder niet ziek. En wel permanent autistisch, in de eerst plaats contactgestoord.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Verband tussen hersen- en darmproblemen aangetoond
Promotieonderzoek van Caroline de Theije van de Universiteit Utrecht laat een overtuigend verband zien tussen darmproblemen en afwijkingen in de hersenen. Zo ontdekte zij dat bij muizen die autistisch gedrag vertonen, ook de werking van de darmen is verstoord. Andersom blijkt een activatie van het immuunsysteem in de darmen gepaard te gaan met veranderingen in de hersenen en afwijkingen in het gedrag. Een dieet met speciale voedingsstoffen kan darmproblemen en afwijkend gedrag voorkomen.
Kinderen met autisme hebben relatief vaak darmproblemen, maar over de vraag of er daadwerkelijk sprake is van een relatie tussen de darmen en de hersenen bij autisme, waren onderzoekers het tot nu toe niet eens. Met haar promotieonderzoek laat Caroline de Theije nu overtuigend zien dat dit verband er bij muizen inderdaad is én dat het mogelijk is met een dieet processen in de hersenen te beïnvloeden.
Weer een mogelijke link....?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

asje schreef:Cochrane Summaries
Cochrane Summaries
Trusted evidence. Informed decisions. Better health.
English简体中文繁體中文HrvatskiFrançaisPortuguêsEspañol
to Cochrane.org
to The Cochrane Library
A product of The Cochrane Collaboration How to use this site Enter terms
Browse health topics | New and updated New and updated feed
Exercise for chronic fatigue syndrome

Edmonds M, McGuire H, Price JR
Published Online: 7 August 2013
Based on five included studies, this systematic review cautiously concludes that exercise therapy is a promising treatment for chronic fatigue syndrome. However, studies of higher quality are needed that involve different patient groups and settings, and that measure additional outcomes such as adverse effects, quality of life and cost effectiveness over longer periods of time.


Show Abstract (click to read)
Health topics:
Mental health > Chronic fatigue syndrome
Neurology > Chronic fatigue syndrome
More like this
Traditional Chinese medicinal herbs for chronic fatigue
Cognitive behaviour therapy for chronic fatigue syndrome
Melatonin for the prevention and treatment of jet lag
Exercise for depression
Exercise therapy for chronic fatigue syndrome (individual patient data)
- See more at: http://summaries.cochrane.org/CD003200/ ... Gru8C.dpuf

Ik heb niet alles gelezen. Je kunt altijd reageren bij Cochrane, mss wel een idee ...
Wel grappig eigenlijk dat er gewoon al een studie bestaat op Cochrane :)
Ik vind het wel jammer dat de volledige tekst blijkbaar betalend is, dan zou je toch niet verwachten van zo een instituut.

De uitkomst ervan vind ik ietwat ontgoochelend, maar ook wel logisch.

Ze hebben het over:
but there were more dropouts with exercise therapy

en over

However, studies of higher quality are needed that involve different patient groups and settings, and that measure additional outcomes such as adverse effects, quality of life and cost effectiveness over longer periods of time.

Ze hebben het blijkbaar dus wel over de dropouts, zoals ik voorspeld had :) en dat er betere studies over langere tijd nodig zijn waar er meer zaken te gemeten worden....
Alleen jammer van de ietwat positieve conclusie.

Ik weet eigenlijk ook niet wat ik moet denken over het feit als de minst zieken onder de ME/CVS-ers daar nu wel of niet baat bij hebben....
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

pacing is ook bewegen, binnen je grenzen aan aanvoelen wat wel/niet gaat. inactiviteit is niet goed, maar voor sommigen gaat het niet anders.
cgt/get gaat te zeer uit dat grenzen opgerekt zouden kunnen worden, dat signalen van het lijf niet serieus genomen hoeven te worden en dat de patiënt een domme koe is en niet zelf aan de slag zou kunnen.
bij de beteren onder ons zullen ook sommigen genezen/verbeteren (zelf heb ik jaren geleden, achteraf gezien, na een nierbekkenontsteking ook een jaar deze ziekte gehad, incl nare doktersbehandelingen, maar ben toen spontaan verbeterd tot mijn gebruikelijke kneuzige staat). het is dus maar geheel de vraag of de verbeteringen bij deze betere patiënten wel aan deze Haarlemse (Nijmeegse) wondertherapie toe te schijven zijn.
cochrane topic aanmaken?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Die studie van cochrane verdient wel zijn eigen topic.
(Of cochrane op zich misschien wel ook, ben wel eens benieuwd in hoeverre cochrane door andere als iets te vertrouwen beschouwd wordt eigenlijk...)

Er is ook nog een oudere studie, met een leuk zinnetje:

At follow-up, 1-7 months after treatment ended, people who had completed their course of CBT continued to have lower fatigue levels, but when including people who had dropped out of treatment, there was no difference between CBT and usual care.

Dat is dan toch niet zo positief!

Chronic fatigue syndrome (CFS) is a very common and disabling condition, in which people suffer from persistent symptoms of fatigue that are unexplained. Cognitive behaviour therapy is a psychological therapy model that is commonly used to treat a range of psychological and chronic pain conditions. This review aimed to find out whether CBT is effective for CBT, both as a standalone treatment and in combination with other treatments, and whether it is more effective than other treatments used for CFS. The review included 15 studies, with a total of 1043 CFS participants. The review showed that people attending for CBT were more likely to have reduced fatigue symptoms at the end of treatment than people who received usual care or were on a waiting list for therapy, with 40% of people in the CBT group showing clinical improvement, in contrast with 26% in usual care. At follow-up, 1-7 months after treatment ended, people who had completed their course of CBT continued to have lower fatigue levels, but when including people who had dropped out of treatment, there was no difference between CBT and usual care. The review also compared CBT against other types of psychological therapy, including relaxation techniques, counselling and support/education, and found that people attending for CBT was more likely to have reduced fatigue symptoms at the end of treatment than those attending for other psychological therapies. Physical functioning, depression, anxiety and psychological distress symptoms were also more reduced when compared with other psychological therapies. However at follow-up, the results were inconsistent and the studies did not fit well together, making it difficult to draw any conclusions. Very few studies reported on the acceptability of CBT and no studies examined side effects. Only two studies compared the effectiveness of CBT against other treatments, both exercise therapy, and just one study compared a combination of CBT and other treatments with usual care. More studies should be carried out to establish whether CBT is more helpful than other treatments for CFS, and whether CBT in combination with other treatments is more helpful than single treatment approaches.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Weer een mogelijke link....?
Als je alle ziekten die met de hersenen en darmen te maken hebben een link wil noemen ... Autisten liggen niet ziek thuis. ME-ers zijn nooit gelinkt aan autisme.

Nav Cochrane, ook ik heb ons ziektebeeld eerder gehad, een 3/4 jaar op m'n 16e/17e. De aanleiding weet ik niet meer, maar ook spontaan genezen. Dat gebeurt vaker, binnen plm 1,5 jaar. Dus als er in studies niet al te zware ME-ers zitten die pas ziek zijn, kunnen ze idd spontaan genezen zijn.

Je mag gewoon een topic aanmaken hoor, waarop wachten?
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Het is trouwens nogal een misleidende titeltopic; het zou moeten zijn 'Vaccins soms oorzaak van autisme?'.
Life smells...
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Zeker wordt een mogelijk verband vaker benoemd en in de literatuur ontkracht of bevestigd.
Zeker is er een vermoeden bij sommige onderzoekers over samenhang tussen ME en bepaalde vormen van autisme.

Maar ook voor autisme geldt dat de aandoening geheel gekaapt is door "gedragsonderzoekers" die zo hun eigen visie en vocabulaire er op loslaten.
Wist jij dan al dat er vaak darmproblematiek voorkomt bij autisme? En zo nee, zouden er dan andere kenmerken zijn die ook frequent voorkomen maar als zodanig onvoldoende beschreven? In de geest van ME vermoeidheid noemen en de andere, voor ons zelfs relevantere en meer invaliderende symptomen onbenoemd laten?

Met andere woorden, wat weet jij van autisme? Dit vroeg ik je al eerder. En waardoor heb je je kennis hierover laten bepalen?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Lulu,

Ik ken iemand met autisme (=niet mezelf voor zover ik weet :roll: :wink: ) die elke dag ook hondsmoe is met darmproblemen en voedselintoleranties ik weet niet of dat chronische vermoeidheid is / heet maar ik vind het wel vreemd....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie