EenVandaag, afscheid Renckens

Hier kan je lezen of laten weten wanneer er een programma op tv of radio komt over ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

De vraag is, wat is alternatief? Sommige behandelingen werken gewoon. Ik meen te begrijpen dat zelfs accupuntuur als alternatief wordt bestempeld? Dit is anders even goede/slechte geneeskunde als onze klassieke geneeskunde en miljoenen mensen maken er gebruik van.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

De vraag is, wat is alternatief? Sommige behandelingen werken gewoon.
Zo is het maar net!

Mijn 1e keuze is altijd "alternatief" (als men het zo graag zo wil noemen)

Als het echt niet anders kan of gewoon moet dan pas regulier voor mij.
Maar in bepaalde gevallen kan het ook prima samen.

Die Renckens heeft een plaat voor zijn botte kop en hij hoort bij een bepaald regulier circuit waar ik zwaar allergisch voor ben en mijn nekharen van overeind gaan staan.
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

ook een goeie docu om naar te kijken is SICKO van michael moore. ook een eye opener. alleen jammer dat ze er niet zo diep op in gaan. maar wel genoeg om meer te weten. en als ik het zo zie, wanneer gaan we naar CUBA???? die communisten zijn zo slecht nog niet.
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

marlène schreef:De vraag is, wat is alternatief?
Gelukkig zie je steeds vaker dat huisartsen ook doorverwijzen naar osteopaten, acupuncturisten, haptonomen etc...

Ik geloof dat het beroep osteopathie in Amerika zelfs volledig is erkend en geïntegreerd in de reguliere gezondheidszorg.

De grenzen zijn dus behoorlijk arbitrair.

Jammer dat die zwart-wit denkers zo achterlopen en in hun eigen straatje blijven denken. Overal tegenaan schoppen, niet openstaan voor nieuwe ideeën, en dat zonder goede argumenten te geven of degelijk onderzoek uit te voeren. Bah.
mpkoolhaas
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 feb 2009, 23:55

Bericht door mpkoolhaas »

De Steungroep heeft n.a.v. een bericht in Trouw over het afscheid van Cees Renckens als voorzitter van de VtdK onderstaande ingezonden reactie verstuurd:

"Sommige modeziektes, zoals chronische vermoeidheid, blijven hardnekkig aanwezig", aldus Cees Renckens, aftredend voorzitter van de Vereniging tegen de Kwakzalverij (Trouw , 8 oktober 2011). Een uiterst merkwaardige uitspraak omdat chronische vermoeidheid een symptoom is dat voorkomt bij tal van aandoeningen, en dus geen ziekte is, laat staan een modeziekte. Maar mocht Renckens met zijn uitspraak doelen op de ziekte ME, dan gaat hij helemaal de mist in. Nederland is bij mijn weten het enige land waar ME door een groepje fanatici zoals Renckens nog steeds onder de term modeziekten wordt geschaard. Kennelijk hebben hij en zijn medestanders bij de Vereniging tegen de Kwakzalverij zich nog nooit in de wetenschappelijke literatuur verdiept. Had Renckens dit wel gedaan dan had hij kunnen zien dat ME daar al sinds 1956 (!) wordt beschreven. Dus hoezo modeziekte? En ook dat de WHO ME al in 1969 heeft geclassificeerd als neurologische aandoening. Inmiddels zijn er 4 a 5000 wetenschappelijke publicaties over deze ziekte verschenen, waaruit duidelijk is geworden dat er tal van objectief vast te stellen afwijkingen voorkomen. Voor de stand van de wetenschap verwijs ik hiervoor graag naar de publicatie "Myalgic encephalomyelitis: International Consensus Criteria", die onlangs in de Journal of Internal Medicine is verschenen. Gelukkig krijgt Renckens nu wat meer tijd om zich werkelijk in dit onderwerp te verdiepen.

link: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 428.x/full.
mpkoolhaas
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 feb 2009, 23:55

Bericht door mpkoolhaas »

En n.a.v. een soortgelijk bericht in de Volkskrant van 10 oktober is naar die krant onderstaande reactie gestuurd:

Borrelpraat

Nederland is bij mijn weten het enige land waar ME door een groepje fanatici
zoals Renckens nog steeds onder modeziekten wordt geschaard. Met het niveau
van borrelpraat, want hij en zijn medestanders bij de Vereniging tegen de
Kwakzalverij hebben zich kennelijk nog nooit in de wetenschappelijke
literatuur verdiept. Had Renckens dit wel gedaan dan had hij kunnen zien dat
ME daar al sinds 1956 (!) wordt beschreven. Dus hoezo modeziekte? En ook dat
de WHO al in 1969 ME heeft geclassificeerd als neurologische aandoening.
Inmiddels zijn er 4 a 5000 wetenschappelijke publicaties over deze ziekte
verschenen, waaruit duidelijk is geworden dat er tal van objectief vast te
stellen afwijkingen voorkomen. Voor de stand van de wetenschap verwijs ik
hiervoor graag naar de publicatie "Myalgic encephalomyelitis: International
Consensus Criteria", die onlangs in de Journal of Internal Medicine is
verschenen. O ja, en ME (een ziekte) en chronische vermoeidheid (een
symptoom dat bij tal van aandoeningen voorkomt) zijn echt twee zeer
verschillende zaken. Maar zelfs daarvan is Renckens kennelijk nog niet op de
hoogte.

Michael Koolhaas
voorzitter Steungroep ME en Arbeidsongeschiktheid

link:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 428.x/full.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi michael,

Afbeelding Dank je wél voor de reacties door De Steungroep ME in Trouw en de Volkskrant!
Fijn dat een Patiënten organisatie namens ons ME-patiënten van zich laat horen!, daar ben ik blij mee.

:? De link doet het helaas niet. Misschien dat je het "puntje" achter "full" weg moet halen?

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

De literatuur over ME begint al eerder, namelijk met Gilliam over de uitbraak in Los Angeles van 1934. Van de 4000-5000 studies daarentegen gaan er vele niet over ME, maar CVS.

Renckens heeft ME later uit zijn lijstje verwijderd. Of het dan zo verstandig is om er zelf over te beginnen?

Op de keper beschouwd heeft hij ook nooit beweerd dat ME een modeziekte is, hij heeft alleen wel die suggestie gewekt door te stellen dat ME aan een aantal kenmerken voldoet.

Groeten,

Guido
mpkoolhaas
Beginner
Berichten: 24
Lid geworden op: 26 feb 2009, 23:55

Bericht door mpkoolhaas »

louisa schreef:Hoi michael,

Afbeelding Dank je wél voor de reacties door De Steungroep ME in Trouw en de Volkskrant!
Fijn dat een Patiënten organisatie namens ons ME-patiënten van zich laat horen!, daar ben ik blij mee.

:? De link doet het helaas niet. Misschien dat je het "puntje" achter "full" weg moet halen?

Groetjes, Louisa
Hoi Louisa,

Dank je.
Ja, dat klopt. Dat puntje moet weg. De juiste url is:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 428.x/full
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Onze "expert" Cees Renckens gaat nog ff door met onzin te verkondigen?: http://www.hetalternatief.org/Renkens%202011%20921.htm
Ik dacht, dat hij met pensioen was gegaan?

Mooi omschreven door Frank Twisk:
"Misschien is het met Cees Renckens net als met "mode-aandoeningen",
als je er niet meer over praat, verdwijnt hij vanzelf van het toneel......"
:lol:

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Vanavond om 19.02 op Radio 5 de nieuwe voorzitter Catherine de Jong van de Vereniging tegen kwakzalverij bij Theodor Holman OBAlive. Voor 't geval ME of cvs ter sprake komt en er hier twitteraars zijn.
Life smells...
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

Bedankt voor de tip! Heb de eerste paar minuten gemist, maar het ging daarna in ieder geval niet over CVS. Hopelijk heeft deze nieuwe voorzitter een minder bekrompen mening over CVS en kent ze in ieder geval de geschiedenis van de ziekte beter.. en die begint niet met het boek van Renate Dorrestein. ;)
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hopelijk ja.
Life smells...
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Volgens mij is die nieuwe voorzitter net zo erg hoor. Wat ik tot nu toe van haar tegenkwam, dan kan ik me niet voorstellen dat ze opeens heel positief over ons zou denken.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

IJdele hoop dan mss...
Life smells...
Plaats reactie