ME in het buitenland

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

ME in het buitenland

Bericht door malu »

Wereldwijd gezien hebben misschien wel miljoenen mensen ME. Ik vraag me af: hoe staat ME er eigenlijk precies voor in het buitenland? Over Nederland, België, Engeland, Spanje, Noorwegen en de VS hoor ik wel regelmatig wat geluiden, maar hoe zit het in Duitsland, op de Balkan en in niet-Westerse landen? Is ME een ziekte die vooral voorkomt in welvarende landen?

Is daar informatie over bekend, is dit ooit in kaart gebracht of zijn er mensen hier op het forum die zelf een connectie hebben met deze landen of via meertalige mensen in hun omgeving hier iets van af weten? Hoe wordt er in deze landen mee omgegaan?
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

ME in het buitenland

Bericht door Guido_den_Broeder »

Hoi,

ME komt vooral voor in welvarende landen. Vermoed wordt dat dit te maken heeft met de betere hygiëne. Mogelijk speelt ook het klimaat een rol, en het voedsel (op de Balkan eet men in het algemeen veel gezonder dan wij). Het heeft in elk geval niets met ras te maken.

In Duitsland wordt ME door de autoriteiten als burnout gezien.

Groetjes,

Guido
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ME in het buitenland

Bericht door asje »

Is het wel bekend dat het elders niet/veel minder voorkomt? Ik kan me ook voorstellen dat het wel voorkomt maar dat de ziekte niet begrepen wordt, dat (zelfs) de naam cvs niet eens bekend is?
Life smells...
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

ME in het buitenland

Bericht door diederik »

@asje: dat is ook mijn gedacht... wordt zo'n diagnose wel goed uitgevoerd in pakweg Rusland of de Balkan, dan spreek ik nog niet over Afrika e.d.?

Zoveel mensen raken aan de sukkel in die landen en komen uiteindelijk op straat terecht of kreperen aan allerlei ziektes zonder ooit goed te zijn onderzocht, dus volgens mij kun je daar weinig uitspraken over doen, over die landen.
Ik weet weinig.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ME in het buitenland

Bericht door asje »

Nou ja het was een vraag, het is mogelijk, maar mss weet Guido er meer van?
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

ME in het buitenland

Bericht door marlène »

Een verzwakt immuunsysteem door ondervoeding lijkt me anders ook de gateway open voor virussen allerhande.

Nu ze in de ontwikkelingslanden massaal gevaccineerd worden, komen daar nog eens de zware metalen bij.

Vergeet de chronische stress van oorlog, miserie, kinderstefte en uitbuiting niet.

Onderbehandeling van infecties allerhande (tbc, hiv, wonden, ...) wegens armoede en tekort aan artsen zullen niet helpen.

Het enige dat mensen in de tropen wellicht redt, is de overdaad aan zon en hopelijk onbewerkt eten.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

ME in het buitenland

Bericht door marlène »

Ik heb het al eens nagetrokken zoals Pubmed. Er zijn geen cijfers van ME in de ontwikkelingslanden. Maar die vind je ook niet voor andere ernstige ziekten met uitzondering van HIV.

Je kan maar beter niet ernstig ziek worden ginder want er wordt geen onderzoek gedaan, dat is wel duidelijk.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

ME in het buitenland

Bericht door stargazertje »

Ik heb contact met een Engelse ME-patiënte die tegen meer dichte deuren loopt dan ik. ME wordt daar totaal niet (h)erkent.
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

In het zuiden (Spanje , Italië..) is het sowieso minder gekend en komt het ook minder voor. Waarschijnlijk mede door het klimaat en de mediterane (gezondere) eetgewoonten.

In Noord-Italië komt het wel meer voor en zijn er ook behandelingen . Daar werken ze ook vooral op immuunsysteem, zware metalen, voedselintoleranties ed.
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

In Nigeria is een uitbraak van ME gedocumenteerd, evenals in Zuid-Afrika.

Er vindt wetenschappelijk onderzoek plaats in bijvoorbeeld China, India, Iran en Brazilië, maar dat is natuurlijk weer allemaal Fukuda-CVS.

In minder ontwikkelde landen heeft men dringender gezondheidsproblemen zoals AIDS, ebola, dengue, malaria, enz.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

En Frankrijk? Weet iemand hoe het daar zit?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

ME in het buitenland

Bericht door tanto »

Guido_den_Broeder schreef:Hoi,


In Duitsland wordt ME door de autoriteiten als burnout gezien.

Groetjes,

Guido
http://www.spiegel.de/wissenschaft/medi ... 14,00.html

citaat:
Dass mit Verhaltentherapie gute Ergebnisse erzielt wurden, bedeute nicht, dass es sich um eine rein psychologische Krankheit handelt, betonen die Forscher. Der Hinweis ist relevant - auch für Patienten hierzulande. "Es gibt viel zu wenige Ärzte, die sich mit CFS auskennen. Viele schieben die Krankheit komplett in die psychiatrische Ecke, was für die Betroffenen dramatische Folgen haben kann. Sie werden nicht richtig therapiert", sagt Carmen Scheibenbogen vom Institut für Medizinische Immunologie der Berliner Charité. Auch finanziell könne das Konsequenzen haben, wenn es etwa um eine Berufsunfähigkeit gehe.


Er is dus in Duitsland duidelijk ook wel notie dat het meer is dan moeheid of een psychische ziekte, maar ook hier weet niemand wat CFS precies is en hoe ermee moet worden omgegaan en ook hier is cgt het enige doeltreffende middel.

Ik vraag me ook af of een vergelijking van het aantal patienten in verschillende landen op dit moment zin heeft. De verschillen die we zien, komen wellicht geheel voort uit en gebrek aan betrouwbare cijfers. Je kunt hooguit verschil vinden in hoe er in verschillende landen mee wordt omgegaan.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

ME in het buitenland

Bericht door Guido_den_Broeder »

In Frankrijk doet moleculair bioloog Bernard Lebleu al vele jaren onderzoek, o.a. naar RNase-L.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

ME in het buitenland

Bericht door asje »

@ Guido Je zei dat het vooral in de welvarende landen voorkomt, maar het lijkt me dan toch dat we gewoon niet weten hoeveel het in minder ontwikkelde landen voorkomt.
Life smells...
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

ME in het buitenland

Bericht door magnetronnie »

"Comparative epidemiology of chronic fatigue syndrome in Brazilian and British primary care: prevalence and recognition."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19182171

Hoewel de diagnose CVS vrijwel nooit wordt gesteld in Brazilië, komt de ziekte in gelijke mate voor als in Engeland. Dat is erg belangrijk, want dat betekent dat het geen typisch probleem is van landen met een hogere levensstandaard.
Plaats reactie