Afwijkende glucose tolerantie test

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Afwijkende glucose tolerantie test

Bericht door emootje »

Sinds ik ziek ben zijn mijn glucose tolerantie testen afwijkend.
Zijn er nog meer mensen met een afwijkende glucose tolerantie test?

Mijn waarden:
1996: GTT = 5.7 - 11.6 - 11.6 - 8.5 - 8.8 - 7,9
2002: GTT = 5.6 - 10.2 - 11.1 - 8.0 - 7.7 - 6.8
2011: GTT = 5.6 - 8.4 - 8.8 - 5.6 - 4.4 - 4.2 (eigen meting)

Hormonen die glucose tolerantie test beïnvloeden:
*Noradrenaline
*Cortisol
*Groeihormoon
*Glucagon
*Adrenaline
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Afwijkende glucose tolerantie test

Bericht door Esmee »

Hoi emootje,
Ja, mijn GTT was ook afwijkend, dat was in 2005:
GTT: 5.8 - 12.2 - 11.5 -12.1 - 11.1 (nuchter, na 30 min, na 60 min, na 90 min, na 120 min)

Mijn huisarts destijds heeft mij toen de diagnose diabetes gegeven, alhoewel ik niet paste in het beeld, niet volledig dan. Mijn nuchtere waardes waren altijd goed, en mijn hba1c ook, maar die GTT klopte toch echt niet. Ik had tijdens die test ook suiker in de urine. Dus heeft hij me aan de medicijnen gezet.

Daar ben ik na 1,5 jaar mee gestopt omdat het goed leek te gaan, en het medicijn niet meer werd vergoed. Sindsdien lijkt het redelijk te gaan.

Bij mij stijgt mijn bloedsuiker soms snel na het eten, echt een piek tot 13 soms, en vervolgens zakt 'ie ook weer tamelijk snel. Na 3 uur is meestal alles weer volledig normaal. Ik heb uiteindelijk zelf bedacht (mijn huisarts is allang ME-moe) dat ik misschien last heb van het "dumping syndroom". Dan leegt je maag zich te snel, waardoor je glucose ook te snel stijgt. Je lichaam beent het niet bij. Dit heb ik geconcludeerd aangezien ik als ik soep eet of veel water drink bij het eten last krijg van een heel ziek gevoel: zweten, buikkramp, misselijkheid, echt heel naar, en dit is typisch voor het dumping syndroom. Als je dan rustig horizontaal gaat liggen zakken de symptomen met een uurje weg.

Mijn waarden:
1996: GTT = 5.7 - 11.6 - 11.6 - 8.5 - 8.8 - 7,9
2002: GTT = 5.6 - 10.2 - 11.1 - 8.0 - 7.7 - 6.8
2011: GTT = 5.6 - 8.4 - 8.8 - 5.6 - 4.4 - 4.2 (eigen meting)

Die laatste reeks lijkt normaal, hoe heb je dat gemeten? Hoe heb je de glucose ingenomen? En wat was de conclusie van je arts? Ik ben wel benieuwd. Dit is iets waar ik heel lang mijn hoofd over heb gebroken, net zoals mijn altijd verhoogde kreatininewaarde...

Esmee
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Heeft dat iets met fructose-intolerantie te maken?
Want dat heb ik, is getest door DML.

En ook ik heb eens rare uitslagen gehad, dacht toen ook dat ik diabetes had, omdat mijn waarden zo piekten met momenten. Maar dat bleek d an toch niet waar te zijn.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Hoi Esmee,

Ik denk dat veel ME/CVS patiënten een teveel hebben aan noradrenaline wat de uitscheiding en de werking van insuline tegenwerkt. Hierdoor komt de insuline productie te laat opgang met als gevolg te hoge glucose waarden tijdens de glucose tolerantie test.
Bij mij is in 2002 het noradrenaline gehalte gemeten en was toen fors verhoogd. (4.44 nmol/l, normaal 1.24 - 1.84 nmol/l) Deze verhoging remt waarschijnlijk de secretie van insuline, (insuline 2002: 6,7 en 4,4 mE/L, normaal 6 - 24 mE/l) en lijkt bij mij de meest waarschijnlijke oorzaak van mijn gestoorde glucose tolerantie.
Daarnaast zijn er nog andere hormonen die insuline tegen werken, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Counterregulatory_hormone

De diagnose dumping syndroom zou bij jou best wel eens kunnen kloppen.
Zweten en misselijkheid zijn wel typische (nor)adrenaline symptomen die goed kunnen passen bij het dumping syndroom. (dumping syndroom verlaagt het plasma volume, dit stimuleert weer het (nor)adrenaline gehalte)
Gebruik je ook oplosbare vezels om je maagontlediging te remmen? En helpt dat?

Bij mij denken ze juist aan een vertraagde maagontlediging omdat er gal aanwezig was in mijn nuchtere maag. Noradrenaline verlaagd ook weer de maagontlediging. Een maagontlediging onderzoek heb ik nooit gehad.

Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat ook je bloedvolume te laag is. Door het verlaagde bloedvolume ontstaat er na de maaltijd een zuurstofgebrek in de maag en darmen met als gevolg buikpijn en misselijkheid. Men noemt dit in extreme gevallen nonocclusive mesenteric ischemia. Daarnaast zou een laag bloedvolume ook je verhoogde kreatininewaarde kunnen verklaren. Door het lage bloedvolume wordt onder invloed van noradrenaline je nierdoorbloeding beperkt. Hierdoor kan de nier zijn filter functie niet meer goed uitvoeren met als gevolg verhoogde kreatininewaarde. In zeer extreme gevallen ontstaat er dan prerenale nierinsufficientie.

De laatste GTT heb ik gemeten met mijn eigen glucosemeter. Eerst nuchter gemeten en daarna om het half uur (5 keer) na de glucose drank. Voor de glucosedrank gebruik ik 75 gram glucose (zonnatura dextrose van de AH) opgelost in heet water. Ik kan het iedere aanraden om zelf zo’n test uit te voeren, het is niet duur en geeft veel inzicht in je glucosehuishouding en de daaraan verwante hormonen.

Dank je voor je interessante reactie.
Emootje
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

karolien schreef:Heeft dat iets met fructose-intolerantie te maken?
Want dat heb ik, is getest door DML.

En ook ik heb eens rare uitslagen gehad, dacht toen ook dat ik diabetes had, omdat mijn waarden zo piekten met momenten. Maar dat bleek d an toch niet waar te zijn.
Hoi Karolien,

Ik heb eigenlijk geen idee of het iets met fructose-intolerantie te maken heeft.
Ik ben wel van mening fructose een vergif is ook al ben je niet fructose-intolerantie. http://www.youtube.com/watch?v=dBnniua6 ... uw&index=4

Emootje
Esmee
Beginner
Berichten: 99
Lid geworden op: 08 nov 2005, 17:55

Bericht door Esmee »

Hoi emootje,
Interessant allemaal!
Ik heb inderdaad zelf na een aantal jaar ook een DIY GTT thuis gedaan, op ongeveer dezelde manier als jij, en toen kwam er ongeveer net zo'n rijtje uit als jouw laatste rijtje, dus dat heb ik maar opgevat als zijnde verbetering.
Ik gebruik verder niets, ook niet voor dat dumping syndroom, ik let er alleen op dat ik niet teveel vocht bij mijn eten neem, dan lijkt het wel goed te gaan.

Ik denk zelf niet dat die kreatinine met een slechte nierwerking samenhangt, omdat mijn ureum wel normaal is. Ik denk dat er teveel kreatinine vrijkomt, bv. door verhoogde spierafbraak oid. Mijn klaring lijkt nl. met die hoge kreatinine veel te laag (50-60), maar het is één keer volledig doorgemeten (dmv 24 h urine, en kreatinine in het bloed), en toen bleek dat ik juist een heel hoge klaring had (180 of zo, terwijl normaal is het 90 -100). Dus mijn nieren werken als een tierelier. Of dat nou zo goed is weet ik ook niet, maar mijn arts wist ook niet wat ie daar mee moest. Hij mompelde iets van hoe hoger hoe beter. Tsja.

Nou ja, zo sukkelen we door. Succes!
Esmee
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Hoi Esmee,

Waarschijnlijk is bij mij de GTT verbetert door "deep breathing".
Deep breathing verlaagt de sympathische activiteit (noradrenaline) en verhoogt de parasympathische activiteit (acetylcholine), hierdoor wordt de insuline secretie minder geremd.

Verder zag ik dat sterke inspanning - rhabdomyolyse of vlees/visrijke voeding een kreatinine verhoging kan geven, dus je verklaring zou best kunnen kloppen. Met een beetje sukkelen kom je een heel eind. :D

Emootje
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Emootje,

Fructose vergif? Ook de fructose die in fruit zit???
Suiker wel, direkt akkoord, maar toch niet alle fructose is vergif, dacht ik.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Fructose uit fruit is ook toxisch maar het bevat wel weer stoffen die de toxische effecten van fructose tegenwerken. Een beetje fruit is dus niet zo erg.
Dr. Mercola raad aan om niet meer dan 25 gram fructose (incl die in fruit) per dag te eten.
http://articles.mercola.com/sites/artic ... rview.aspx
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Bij mij waren de uislagen van de GGT tussen de 3.0 en 5.5. Ik kreeg toen de diagnose 'duidelijke hypoglycaemie'.
Life smells...
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

asje schreef:Bij mij waren de uislagen van de GGT tussen de 3.0 en 5.5. Ik kreeg toen de diagnose 'duidelijke hypoglycaemie'.
Cortisol deficiëntie?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik heb geen idee. Er was toen sprake van dat de meeste ME-patiënten hypoglycaemie zouden hebben.
Life smells...
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Dat is nog steeds zo, meen ik.

Mijn eigen uitslag in 1995:

4.2 - 7.1 - 10.8 - 8.1 - 6.4 - 5.6 - 2.9 - 3.2
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, dat neem ik ook aan.

weet jij wat het betekent dat jij ook hoog zat tussendoor en wat het betekent dat het bij mij niet hoger dan 5.5 werd?
Life smells...
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Hoi Asje,

In mijn geval kwam de insuline-productie nog wel op gang, maar vond de reactie met vertraging plaats. Daardoor dook mijn suikerspiegel uiteindelijk ook onder de beginwaarde. Bij jou was er kennelijk bijna helemaal geen reactie meer.

Groetjes,

Guido
Plaats reactie