Stelling : Ik ontwijk nieuwe contacten wegens mijn situatie.

Hier wordt om de zoveel tijd een stelling geplaatst om een discussie uit te lokken.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

Toen ik hier pas woonde zo'n vijf jaar geleden, heb ik wel geprobeerd om kontakten te leggen. Er wordt hier best veel georganiseerd voor ouderen. Maar dat zijn vaak grote groepen en ik heb gemerkt dat dat te vermoeiend voor mij is.
Begin van dit jaar heb ik een mevrouw leren kennen die wel met mij het eea wilde ondernemen. Heel erg lief. We zijn welgeteld twee keer samen een ochtend op stap geweest. Daarna heb ik verschillende inzinkingen gehad, steeds kort na elkaar en er is niets meer van gekomen. Vind ik erg jammer. En het kontakt is verwaterd.
Wel heb ik wat oppervlakkige kontakten met andere hondeneigenaren in het park. Dat is erg gezellig en eigenlijk voor mij genoeg. Meer kan ik niet aan.
Zelfs 's avonds als de dames van de thuiszorg de steunkousen komen uittrekken (ik zorg altijd dat ik dan koffie heb) is dat kwartiertje babbelen soms al te veel voor me.
Als mij gevraagd wordt wat ik mankeer probeer ik het wel uit te leggen, maar veel energie stop ik daar niet meer in. Je krijgt soms idd adviezen waar je absoluut niets mee kan.
Daniel
Actief lid
Berichten: 167
Lid geworden op: 06 okt 2007, 23:59

Bericht door Daniel »

Goede stelling. En interessante reacties.

Dit heeft me aan het denken gezet. Ik vind zelf dat ik 'hersteld' ben van ME omdat ik al een aantal jaren full time werk. Maar ik heb in de tussentijd nooit veel contacten gelegd, puur omdat ik wist (en ook ondervond) dat het me teveel energie zou kosten naast het werken. Ik heb nooit iemand (buitenom mijn familie en een handjevol vrienden) verteld dat ik klachten had. Alhoewel dit soms niet hoeft omdat veel mensen het na een tijdje wel merken dat je niet 100% fit bent.
De laatste tijd heb ik het gevoel dat het beter gaat en dat ik soms contacten kan onderhouden. Het beroerde is dat dit op het moment niet mogelijk is door nog meer werk op het werk, verhuizing enzovoorts.
Ik denk dat dit een zeer groot probleem is voor mensen met ME/CVS. Een probleem dat de ME-ers soms zelf niet zien, aangezien ze moeten rusten en al blij zijn als ze een blokje om kunnen zonder zich daarna uitgeput te voelen.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ook ik heb moeite om met mensen te praten
terwijl ik best een babbelkous bent
als ik een half uurtje bij mijn buurtjes zit
zij was jarig deze week en er zaten meerdere mensen
zag ik de hele boel draaien en ik werd doodmoe en eng
mijn buurvrouw zag het dus ik hoef ook niets uit te leggen
ik heb daar totaal geen zin meer in
ik heb al moeite genoeg met mijzelf
maar zo verwatert al mijn contacten
ik ben er best wel eens boos om hoor
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

het is ook bij mij zo dat ik niet echt nieuwe contacten vermijd, ik heb sowieso een aantal nieuwe contacten door een nieuwe relatie, maar het is wel zo dat de oude contacten één voor één wegvallen.
het zijn niet de nieuwe mensen die het je moeilijk maken gezien ze je nooit anders gekend hebben dan moe, maar het zijn de oude zogezegde vrienden (of familie) die je het leven moeilijk maken.
die zijn één voor één verdwenen en het gezegde "het is in tijd van nood dat je je vrienden leert kennen" blijkt weer maar eens een waarheid als een koe te zijn.
Ik word het doodmoe om altijd maar weer te moeten uitleggen dat ik echt wel moe ben en echt wel niets kan, ik word doodmoe van me steeds maar weer te moeten verantwoorden omdat ik, in hun ogen dan, betaald word om ganse dagen niets te doen.
Dus ga ik die mensen op de duur maar mijden en, hoewel ze heel goed weten dat ik meestal te moe ben om zelf naar hen toe te gaan, komen zij ook niet naar mij toe. en dan krijg je dan reacties van "goh, dat is lang geleden dat ik je nog gezien heb!" en dan denk ik maar "wel kom dan zelf eens af" of "waarom zou ik nog komen als het toch maar is om telkens mij te moeten verantwoorden".

dus nee, het zijn niet de nieuwe contacten die het mij moeilijk maken, wel de oude zogezegde vrienden.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

precies greta het is al heel moeilijk om iets uit te leggen maar waarom moet dat eigenlijk ,ME CVS is best wel bekent tegenwoordig waarom moeten wij altijd alles uitleggen en in de verdediging springen
ik hou nu mijn groepje die ik nu heb en familie en geweesde vrienden
die komen met een verjaardag de boel opvreten
en gaan weer naar huis het was gezellig .nou ik ben dan als een dweil dus gezellig? ,dus geen begrip voor hoe je je voelt
dus mijn eigen gezinnetje en wat kennisen is ook gezellig en als ik niet kan en naar huis gaat geen gezeur
alleen maar lief ,maar ik ben het meer dan zat
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, spuugzat word je het wel, steeds diezelfde reacties.
"Mens wat zie je er moe uit" of "wat heb je zakken onder je ogen"
of
"waarom ga je niet mee naar de kookles", terwijl ze na vier jaar toch wel kunnen snappen dat ik niet naar een kookles kan die een ganse namiddag duurt.
of
"waarom ga je niet meer langs bij die of die? " en als ik dan zeg dat ik geen tijd heb krijg je zo'n stomverbaasde reacties "geen tijd ????? " want ik doe toch ganse dagen niks ..... terwijl ik elke dag moeten schipperen om mijn huishouden en boodschappen rond te krijgen zonder in het rood te gaan.

grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr :evil: ik doe me echt geen moeite meer om het uit te leggen hoor.
Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

Bericht door sam »

ik vermijd ook geen nieuwe contacten. bedoel ik ben best een spontaan iemand en ik praat ook wel met mensen die ik bijna of niet ken. dus ik vind dat op zich niet moeilijk.
ik ga wel geen diepgaande vriendschappen aan, althans ik pas ermee op. want dan heb ik inderdaad het gevoel dat ik daar toch niets aan toe heb te voegen en vind ik het ook niet leuk als mensen niet begrijpen wat ik heb om dat maar steeds uit te leggen enzo. mijn sociale contacten die ik had heb ik ook niet meer. aan de ene kant begrijp ik dat wel want ja ik kan nu eenmaal niet elk weekend op stap en elke dag leuke dingen doen.
op zich zou het wel goed voor me zijn om nieuwe sociale contacten te hebben maar dan wel met mensen die niet te veel van je verwachten maar waar je gewoon weer eens lol mee kan hebben, en als ik eens weg wil of wat leuks wil doen dat dat dan gaat maardat dat niet altijd hoeft.
maar ja het is zo, ik kom ja bijna nergens nu, dus ik zou niet weten waar ik die contacten vandaan moet halen.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, dat is het juist hé, je wil wel nieuwe mensen leren kennen, maar je bent meestal te moe om buiten te komen, dus dat lukt dan weer niet.
en als je eens met iemand afspreekt is het dan nogal vaak dat je moet annuleren omdat je weeral eens te moe bent. dus zelfs de meest hardnekkige fans haken op de duur ook wel af.

in het begin dat ik cvs had heb ik enorm veel gechat online op datingsites en zo. en telkens zei ik vanaf het eerste contact dat ik cvs had, en ja hoor, enorm veel begrip. en heel af en toe sprak ik dan ook wel eens met iemand af en dat was soms wel best leuk, maar een tweede keer kwam er toch nooit van. Want je bent toch niet echt wat ze zoeken. Als het er dan op aankomt zoeken ze toch allemaal wel liever iemand die niet moe is hé en waarmee ze wel alle dingen kunnen doen die ze graag zouden doen. en dat is ook heel begrijpelijk want zelfs naar een film gaan is al te lastig.

dus ben ik er maar mee gestopt, want het chatten op zich was al uitputtend en dan nog die afspraakjes ook waarbij je je moet concentreren op wat die nieuwe persoon dan allemaal zegt.

dus die nieuwe contacten, ja, ik zou ook niet weten waar je ze moet halen. en hoe je ze moet houden.
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Die ken ik, die goed bedoelde adviezen! Maar helaas bij goede contacten is het begrip ook ver te zoeken en ook de onbenullige adviezen krijg ik genoeg van hen!
Gebruikersavatar
sam
Beginner
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2007, 11:13

Bericht door sam »

ja idd shavonne. ik ken trouwens eigenlijk niemand die begrijpt wat ik heb. maar ja ach moet maar zo denken: zolang ik zelf maar weet wat ik heb en wat ik ermee moet.

en trouwens nu we het toch over nieuwe sociale contacten hebben. als je dan met iemand aan de praat komt dan duikt die ene stomme vraag op "wat doe je voor werk of studie?"ja nu niks moet je dan zeggen. dus dan hebben de meeste mensen meteen al een vooroordeel van die weet ook niet wat ze met dr leven wil of die is ook lui. of je moet al zeggen: ja nu niks omdat ik ziek ben blablabla. en daar snappen de mensen al niks van.
ik haat die vraag gewoon hahah. en zo zijn er dan nog veel meer vragen die dan komen die betrekking hebben op je leven nu. die je dan steeds maar moet verdedigen en uitleggen. pfff :roll:
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Komt bekend voor ja! ALs je zegt dat je nu even niet werkt, dan kijken ze erg raar op! Vooral als ze dan ook nog eens weten dat ik een wao uitkering heb, dan gaan ze helemaal!
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, die uitkering hé, daar flippen de meeste helemaal op. betaald worden om ganse dagen niks te doen, terwijl je toch helemaal niets mankeert. gewoon een beetje moe zijn. en je ziet er toch niet slecht uit. Vreselijk gewoon !!!!!
Gebruikersavatar
Shavonne
Gevorderd lid
Berichten: 1758
Lid geworden op: 12 sep 2007, 21:47

Bericht door Shavonne »

Nou ja, af en toe zie ik er toch gehavend uit, al zeg ik het zelf.
Gebruikersavatar
dullegreet
Actief lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 03 okt 2007, 12:39

Bericht door dullegreet »

ja, maar wie niet hé. dat is tenminste toch iets dat geen alleenrecht van cvser is :lol:
Gebruikersavatar
Simone
Beginner
Berichten: 75
Lid geworden op: 14 nov 2007, 12:30

Bericht door Simone »

Gedeltelijk moet ik daar ja op antwoorden. Vaak gewoon te moe hé om eroptuit te gaan en nieuwe mensen te leren kennen. Aan de andere kant zijn wij nu net verhuisd naar een andere plaats en moeten we wel nieuwe mensen leren kennen om nog een beetje een sociaal leven te hebben naast CVS. Ik moet zeggen dat dat vooral in de gemeente (kerk) wel goed gaat. Mensen daar lijken ook begrip te hebben voor de situatie en proberen het in ieder geval te begrijpen (voor zoverre het te begrijpen is).
Maar ik moet me er vaak wel erg toe zetten om op pad te gaan.
Zo hadden we gisteren een etentje van de kring (soort van gespreksgroep) om elkaar beter te leren kennen. Helemaal leuk, maar ik voelde me zo waardeloos. En dan moet je opgeprikt gezellig gaan lopen doen (kende daar nagenoeg niemand). Toch maar gegaan en het was echt bere leuk. En dat doet dan ook weer goed. En vandaag.... doen we het gewoon rustig aan.
Plaats reactie