symptoomloze seroconversie

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
nokkos
Beginner
Berichten: 51
Lid geworden op: 14 nov 2010, 17:00

symptoomloze seroconversie

Bericht door nokkos »

Heeft een symptoomloze seroconversie een verband met ME? Voor verdere informatie kijk de link.

http://www.rivm.nl/cib/infectieziekten- ... /index.jsp

Was een beetje aan het rondkijken en kwam dit tegen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

symptoomloze seroconversie

Bericht door marlène »

1 op 100 Pfeiffer besmettingen leidt tot hersenontsteking
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

symptoomloze seroconversie

Bericht door magnetronnie »

Het merendeel van de mensen maakt een symptoomloze seroconversie door van het Epstein-Barrvirus. Pas wanneer je er ziek van wordt heet het ziekte van Pfeiffer, tenminste dat is één van de ziektes die dit virus kan veroorzaken.

Symptoomloze seroconversie betekent niks anders als besmet raken met het virus (antistoffen aanmaken =seroconversie), ooit een keer in je leven, maar geen last er van hebben. Maar eigenlijk klopt die term niet helemaal, want waarschijnlijk krijgen veel kinderen wel milde klachten, maar is men een dagje niet lekker of denkt dat het een verkoudheid of griep is. Terwijl het dus eigenlijk op Epstein-Barrvirus gaat.

Voor zover ik weet heeft een symptoomloze seroconversie geen verband met ME. Eerder het tegenovergestelde, hoe heftiger de klachten tijdens Pfeiffer, hoe groter de kans om later CVS te krijgen. Maar ook daar zijn de geleerden het niet helemaal over eens en niet elke studie weet dat aan te tonen.

Overigens is het wél zo dat het Epstein-Barrvirus weer op kan spelen tijdens een verminderd immuunsysteem en dan weer typische Pfeiffer klachten kan veroorzaken (keelpijn, koorts, vermoeidheid). Dat gebeurt onder andere nog al eens bij patiënten die een transplantatie hebben ondergaan en mensen in het late stadium van AIDS.
Mocht ooit blijken dat ME patiënten inderdaad een flink verzwakt immuunsysteem hebben, dan zou dat heel goed een verklaring kunnen zijn voor waarom men regelmatig geactiveerde EBV infecties vindt bij CVS patiënten.
Plaats reactie