Lage MCH

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruudvermeulen
Gevorderd lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jun 2011, 07:28

Bericht door ruudvermeulen »

bellaa schreef:@ruudvermeulen,
U bedoelt dat als de waarden niet te veel boven/onder de normaalwaarden zitten dat de waarden dan alsnog wel normaal zijn?
Mijn waarden zijn:
rbd 10,4 (11,5-15,00)
mchc 21,2 (19-21)
mch 2160 (1700-2100)
mcv 102 (87-98 )

Ik zie nu in mijn dossier dat 3 jaar geleden mijn B12 een keer 165 was.
Ook het cholesterol is verhoogd (bij behoorlijk ondergewicht) en de crp is ook een paar keer verhoogd.

Kunt u iets concreters zeggen over 'combinatie van oorzaken'?
deze waarden zijn op de grens van normaal, reden om het tzt nog eens te herhalen. Ook de B12 zou je een keer over kunnen doen. Een verhoogd cholesterol zegt niet zoveel, dan moet je meer waarden hebben en rekenig houden met de leeftijd en risicofactoren. Een CRP is verhoogd bij activiteit van het immuunsysteem, het is een bepaling die alleen niet veel zegt over de oorzaak. Was hij duidelijk verhoogd of ook op de grens?
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

De crp was de laatste keer 33.
Gebruikersavatar
ruudvermeulen
Gevorderd lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jun 2011, 07:28

Bericht door ruudvermeulen »

bellaa schreef:De crp was de laatste keer 33.
dan hangt het van de klachten en evt andere uitslagen af of er iets mee gedaan wordt.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Wordt B12 geneutraliseerd door foliumzuur?
Gebruikersavatar
ruudvermeulen
Gevorderd lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jun 2011, 07:28

Bericht door ruudvermeulen »

semma schreef:Wordt B12 geneutraliseerd door foliumzuur?
nee integendeel, samen innemen is het beste. Een deel van de functies van deze vitamines is van elkaar afhankelijk.
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

ruudvermeulen schreef:
bellaa schreef:De crp was de laatste keer 33.
dan hangt het van de klachten en evt andere uitslagen af of er iets mee gedaan wordt.
Bedankt ruud.
Dan zal ik eerst de waardes weer eens laten testen, B12 uitslag is bijvoorbeeld al erg oud.
Uitslagen andere soorten onderzoeken lieten in de loop der jaren ook afwijkingen te zien, zie ik nu in mijn dossier. Alleen is me dit niet verteld en is er niks mee gedaan. (Longfunctietest, ECG etc). EMG laat ook afwijkingen zien, dat is me wel verteld.
Ik dacht dat er bij ME geen afwijkingen werden gevonden bij dit soort standaard testen?
Gebruikersavatar
ruudvermeulen
Gevorderd lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jun 2011, 07:28

Bericht door ruudvermeulen »

bellaa schreef:
ruudvermeulen schreef:
bellaa schreef:De crp was de laatste keer 33.
dan hangt het van de klachten en evt andere uitslagen af of er iets mee gedaan wordt.
Bedankt ruud.
Dan zal ik eerst de waardes weer eens laten testen, B12 uitslag is bijvoorbeeld al erg oud.
Uitslagen andere soorten onderzoeken lieten in de loop der jaren ook afwijkingen te zien, zie ik nu in mijn dossier. Alleen is me dit niet verteld en is er niks mee gedaan. (Longfunctietest, ECG etc). EMG laat ook afwijkingen zien, dat is me wel verteld.
Ik dacht dat er bij ME geen afwijkingen werden gevonden bij dit soort standaard testen?
Er lopen aapjes rond. Die hebben klachten als ME, maar intussen wel een andere ziekte...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Er lopen aapjes rond??
Life smells...
Gebruikersavatar
ruudvermeulen
Gevorderd lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jun 2011, 07:28

Bericht door ruudvermeulen »

asje schreef:Er lopen aapjes rond??
er zijn mensen met symptomen van ME, maar met een andere oorzaak, bijvoorbeeld een schildklieraandoening. ME is een diagnose die na goed onderzoek gesteld hoort te worden, maar er zijn toch mensen die een andere oorzaak hebben. We vinden ze wel eens, ik noem ze "aapjes" omdat ze net doen als echte ME patienten, maar. opluchting, een goed behandelbare oorzaak hebben.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Is het erg dat ik hoop dat ik en anderen snel een staart krijgen? 8-[
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Wordt er bij de patienten met een andere oorzaak ook een verminderde doorstroom naar de hersenen gevonden?
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik heb een MRI-scan gehad wegens parese van Bell. Er is ook naar de doorbloeding van de hersenen gekeken. Is die opname geschikt voor conclusies t.a.v. ME?
Gebruikersavatar
ruudvermeulen
Gevorderd lid
Berichten: 649
Lid geworden op: 29 jun 2011, 07:28

Bericht door ruudvermeulen »

stargazertje schreef:Is het erg dat ik hoop dat ik en anderen snel een staart krijgen? 8-[
Kom je dan langs?

Het zijn de ziekten die ik na-apers noem. Mensen met staarten is een ander vak!
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

ha ha ha :lol: sorry hoor moest effe lachen.
Ik wil ook een staart :wink:
Gebruikersavatar
bellaa
Actief lid
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 aug 2010, 12:24

Bericht door bellaa »

ruudvermeulen schreef:
asje schreef:Er lopen aapjes rond??
er zijn mensen met symptomen van ME, maar met een andere oorzaak, bijvoorbeeld een schildklieraandoening. ME is een diagnose die na goed onderzoek gesteld hoort te worden, maar er zijn toch mensen die een andere oorzaak hebben. We vinden ze wel eens, ik noem ze "aapjes" omdat ze net doen als echte ME patienten, maar. opluchting, een goed behandelbare oorzaak hebben.
:)

Okee, helder.
Dan zoeken we rustig verder, totdat de puzzelstukjes wel op zijn plaats vallen.
Plaats reactie