Symposium “Van ziekten die komen en voorbij gaan”.

Discussieer hier over conferenties, lezingen etc.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
rebel
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mei 2011, 21:50

Symposium “Van ziekten die komen en voorbij gaan”.

Bericht door rebel »

De Vereniging tegen de Kwakzalverij organiseert op 8 oktober het Symposium “Van ziekten die komen en voorbij gaan”.
Een van de sprekers is Rien Vermeulen, hoogleraar neurologie. Laatste heeft meegewerkt aan de polikliniek van de VU Amsterdam voor patiënten met onbegrepen lichamelijke aandoeningen zoals het vermoeidheidssyndroom ME/CVS of fibromyalgie.
Tevens is hij bestuurslid van de Vereniging tegen Kwakzalverij.

Uit de aankondiging van dit symposium:
“Modeziekten hebben een interessante geschiedenis en zijn van alle tijden, Prof. M. van Lieburg gaat in op de geschiedenis van de modeziekten. Prof. F. Koerselman beschrijft waardoor zij gekenmerkt worden . Prof. P. Treffers vertelt over de geschiedenis van chlorose, een aandoening die eind 19e eeuw vooral voorkwam bij jonge vrouwen, maar in de 20e eeuw vanzelf weer verdween. Dr L. Bonneux zal ingaan op een moderne modeziekte, de electrohypersensitiviteit, en uiteenzetten hoe de burger door zo’n beetje iedereen bang en ziek gemaakt wordt.
Prof. M. Vermeulen behandelt de opvattingen van Edward Shorter, die meent dat wat vroeger de hysterische verlamming heette, inmiddels is overgegaan in het fameuze vermoeidheidssyndroom”.

De VtK: "een organisatie die voorbijgaat".
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Symposium “Van ziekten die komen en voorbij gaan”.

Bericht door marlène »

Als hysterische verlamming vroeger bestond en nu noemen zij het CVS, dan is de ziekte mijn insziens toch niet voorbijgegaan maar gebleven of zie ik dat nu verkeerd?
Laatst gewijzigd door marlène op 08 sep 2011, 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Zucht, ja. Parkinson en MS heetten ooit ook modeziekten. Die Koerselman is ook echt een extremist te noemen tov ME, is zelfs een keer berispt door een tuchtraad. Ik heb een dik pak papier van alles wat hij gepubliceerd had tot een bepaalde tijd, niks relevants gevonden daar in toen.
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

"de hysterische verlamming" vroeger.... behandeld door psychoanalyse, door de pionier Sigmund Freud...... ja, toen al was "alles" waar niet meteen een lichamelijke oorzaak werd voor gevonden (eind 19e, begin 20e eeuw) psychosomatisch... en Freud was de redder van de ziel... eerst door handoplegging en later door de jarenlang durende psychoanalyses.... trauma's uit het verleden die verdrongen waren, zouden de oorzaak geweest zijn van alle symptomen.... verlammingen, spiertrekkingen, vermoeidheid, hysterische conversie, depressie..... de puzzelstukjes beginnen in elkaar te passen... ja toen al....
sad, very sad....
zo diep, zo lang zit het "tussen de oren" al ingebakken.... :(

maar... door de symptomen door de jaren hen een andere naam te geven, denkt men dat het modeziekten zijn.... als men dieper graaft.... vindt men zo veel gelijkenissen....
hoeveel benamingen heeft ME/CVS al gehad? oa plaatsnamen waar een epidemie uitbrak, en wie kent niet the yuppie flue? Ik ben nu te moe om meerdere namen op te noemen, maar er zijn er echt meerdere....
Laatst gewijzigd door nijntje op 08 sep 2011, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Symposium “Van ziekten die komen en voorbij gaan”.

Bericht door louisa »

Hoi rebel,
rebel schreef:De VtK: "een organisatie die voorbijgaat".
:lol: Goed en scherp gevonden.
Laat inderdaad, de VtK een organisatie zijn die voorbij gaat :D.

Het is een vreselijke organisatie: http://www.kwakzalverij.nl/ Ik ken hun "praktijken" via een andere Patiënten Vereniging en dan niet in positieve zin. Helaas heeft de VtK altijd een stel "fans en aanhangers", maar hun "waarheden" kun vaak snel, onderbouwd en wel, onderuit gehaald worden en dan is de VtK nergens meer :wink: en zijn zij snel uitgepraat.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik vrees zelfs dat dat zo oud als de mensheid is; als mensen onbegrepen ziek waren heette dat dan wsl gewoon 'gek'. Toen de psychiatrie ontstond werd dat 'psychisch'.
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Mijn arts opperde deze ochtend dat ze vermoedde dat alle psychiatrische ziekten een biologische oorsprong hadden ... "Dat IS zo en erger, ziekenhuiseten maakt het voor die mensen nog erger", was mijn reactie.
Dit gesprek ontstond naar aanleiding van cijfers van alarmerende vit B12 tekorten bij psychiatrische patienten.
Tekorten vind je NIET in het bloed gaf ze toe en je moet 2x per week bijspuiten + foliumzuur slikken om tekorten aan te vullen gedurende zeer lange tijd.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Idd, of het nou om een B12 tekort gaat of een (andere) disbalans in de hersenen. Daarom vind ik ook dat de benaming 'psychische ziekten' die nu zo veel gebruikt wordt slechter is dan 'psychiatrische' ziekten; dat laatste suggereert nog iets medisch.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Cees Renckens: symposium over modeziekten

Bericht door asje »

samengevoegd. adm.

Za 8 okt neemt Renckens afscheid van zijn kwakzalversvereniging met een symposium over modeziekten.

Zouden wij ook mogen komen :lol:

Catherine de Jong neemt het kromme stokje over.
Gebruikersavatar
rebel
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 mei 2011, 21:50

Vereniging tegen Kwakzalverij op bezoek bij Schippers

Bericht door rebel »

De VtdK bindt nauwe banden aan met minister Schippers.

“Op 29 augustus 2011 bracht een delegatie van het VtdK-bestuur een bezoek aan minister Schippers om op haar uitnodiging de problemen van de hedendaagse kwakzalverij te bespreken.
De minister had zich tijdens haar periode als VVD-kamerlid laten kennen als een sympathisant met het ideeëngoed van deze Vereniging”.
Lees verder: http://www.kwakzalverij.nl/site/Article ... cleId=1359
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Vereniging tegen Kwakzalverij op bezoek bij Schippers

Bericht door asje »

Er is natuurlijk veel kwakzalverij en het is op zich goed dat er een vereniging is die hier de vinger aan de pols houdt. Veel zieken worden uitgebuit. Ik ben dan ook niet allèèn maar tegen hen. Maar ze maken zich zelf schuldig aan kwakdenken iig aangaande zgn modeziekten en dat weegt het zwaarst voor mij.
Life smells...
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Vereniging tegen Kwakzalverij op bezoek bij Schippers

Bericht door magnetronnie »

Als dit hetzelfde symposium is als waar ik een tijdje terug al van hoorde, dan kost het ongeveer 30euro voor niet leden om bij te wonen. Eén van de sprekers gaat in op ME/CVS en dan met name of eerdere soortgelijke ziektenbeelden zoals neurasthenie inderdaad hetzelfde klinische beeld zijn, of een aparte ziekte. Dat is belangrijk want een van de kenmerken van een modeziekte is dat het vrij snel opduikt, en na een bepaalde periode niet/nauwelijks meer voorkomt. Volgens mij is daar bij ME/CVS geen sprake van, dus ik was wel benieuwd naar hun argumenten.

Hier kun je overigens gratis zijn boek downloaden:
http://dare.uva.nl/record/203070
Hoofdstuk 7 gaat over CVS.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Vereniging tegen Kwakzalverij op bezoek bij Schippers

Bericht door asje »

Ik heb één keer de moeite genomen om alles te lezen wat een andere extremist in deze, de psychiater Koerselman, gepubliceerd had tav ME. Ik heb geen enkel steekhoudend argument gevonden. Men komt daar gewoon mee weg blijkt. Maar dat wisten we al gezien de nijmeegse kwakdenkers, van der Meer is tenslotte ook prof. dr. Ik vrees dus dat het niet echt interessant zal zijn.
Life smells...
southerncross
Gevorderd lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:46

Vereniging tegen Kwakzalverij op bezoek bij Schippers

Bericht door southerncross »

wat een grove belediging om ME een modeziekte te noemen....getuigd ook maar weer dat meneer totaal zijn huiswerk niet gedaan geeft!
'Dont worry about the world coming to an end today, it's already tomorrow in Australia'
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Vereniging tegen Kwakzalverij op bezoek bij Schippers

Bericht door asje »

Dat doet hij al heeel lang...En met hem vele anderen; zo wordt ME ontkend.
Plaats reactie