Eliminatiedieet / Provocatiedieet

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
annebar
Beginner
Berichten: 45
Lid geworden op: 17 aug 2011, 15:00

Eliminatiedieet / Provocatiedieet

Bericht door annebar »

topics samengevoegd - mod. F.

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit onderwerp al bestaat, maar ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met het zogenaamde Eliminatie/Provocatie-dieet.

Alle reacties zijn welkom!

Is het te doen? Wat merkte je? Welke resultaten had het bij jou? enz.

Alvast bedankt voor jullie reacties :D
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Eliminatie/Provocatie-dieet

Bericht door dino »

Het geeft een hoop rust in je darmen. Weet niet hoe je precies wil gaan eten, ofwel wat je nog toestaat in je voedsel (iedereen elimineert anders naar wat ik lees).
Na een tijdje kun je weer dingen toevoegen om te kijken hoe je darmen erop reageren...
Verder merk ik er niet zoveel van.
Gebruikersavatar
reptimoon
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 dec 2011, 07:52

Eliminatie/Provocatie-dieet

Bericht door reptimoon »

op mijn 12e jaar heb ik een eliminatie dieet gekregen onder begeleiding van een dietiste en daar zijn verschillende intolleranties uitgekomen.. en in de jaren zijn er een aantal bij gekomen..
varkensvlees
melkproducten (eet wel af en toe kaas)
citrusvruchten
pinda's
olijfolie
soja
bepaalde koolsoorten
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Eliminatie/Provocatie-dieet

Bericht door semma »

Als zuivelprodukten problemen geven, kan het zowel door de melkeiwitten (allergie) als door de melksuikers (lactose-intolerantie) komen. In oude kaas zouden de melksuikers helemaal omgezet zijn. Oude Amsterdammer is géén oude kaas, het heeft een behandeling doorlopen waardoor het oud lijkt.

Als je intoleranties en medicijnen hebt, valt het te overwegen om niet alles tegelijk te eten (wat de schijven van Vijf en van Drieëneenhalf opdragen). Wel per dag, maar niet per maaltijd. Groente met vlees of groente met zetmeel (aardappels/rijst/tarwe). Het is sowieso de vraag of je wel een dessert eten moet. Als het om het lekker is, doe het dan als tussendoortje ipv een ander tussendoortje.
Gebruikersavatar
tinkerbell
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2011, 06:18

Eliminatiedieet

Bericht door tinkerbell »

samengevoegd. adm.

Ik heb een paar maand terug een heel streng dieet moeten volgen en ik voelde me achteraf gezien toen stukken beter :-).
Ik zou graag het eliminatiedieet of het dieet van Christine Tobback eens proberen.
Kan iemand me dat eens bezorgen?
Ik heb de boeken van Peter Aelbracht en van Christine...
Maar een echt dieet staat er niet in :-(
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Eliminatiedieet

Bericht door felixloena »

'Het' dieet van Christine tobback bestaat niet. Ze stelt een persoonlijk dieet voor je samen op grond van voedselintoleranties.

Hier kun je er meer over lezen link

Met het eliminatiedieet heb ik geen ervaring.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
tinkerbell
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2011, 06:18

Eliminatiedieet

Bericht door tinkerbell »

Maar dan moet ik weer ergens gaan om al die testen te ondergaan?
Pffff daar zie ik tegenop :(
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Eliminatiedieet

Bericht door tanto »

Volgens mij hoeft dat ook niet per se.

Als jij toen een dieet hebt gevolgd waarbij je je goed voelde, zou ik terug gaan naar dat dieet. En dan steeds iets toevoegen en kijken hoe je daarop reageert. Dan kun je waarschijnlijk ook wel uitvogelen waar je goed en slecht op reageert.

Mocht je er zo niet uitkomen kun je altijd nog een test laten doen. En in Nl (ben je Nederlandse?) kun je ook op diverse plekken zo'n test laten doen, daar hoef je niet per se voor naar Belgie.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
tinkerbell
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2011, 06:18

Eliminatiedieet

Bericht door tinkerbell »

Ik ben belgische...
Maar dat dieet dat ik had was te beperkt...
dat mag ik niet langer dan 6 weken toepassen hoor
Gebruikersavatar
tinkerbell
Beginner
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 apr 2011, 06:18

Eliminatiedieet

Bericht door tinkerbell »

Dat was het volgende:
opstaan: medicatie met water
ontbijt: 3 ronde beschuiten met soja-boter en
lactose-vrije kaas of kippenwit of magere ham
10uur: lactose-vrije yoghourt met haverzemelern
12uur: gestoomde groenten
15 uur: zemelenkoek
18uur: kip of vis gegrild, gestoomde groenten, rijst
20uur: soja-pudding
en tussendoor water en thee
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Uitsluit dieet

Bericht door daisy86 »

Sorry als het topic al bestaat, maar ik wist niet goed waar ik het bij moest zetten.
Ik wil al een hele tijd graag gaan beginnen met een soort van uitsluit dieet.
Dus iig geen gluten, geen lactose, geen suiker en geen vlees/vis (ben al 13 jaar vegetarier).
Misschien komen daar nog wel dingen bij, over een maand ga ik naar een orthomoleculair arts dus wie weet wat die nog vind.
Na dat bezoek wil ik er dus zeker aan beginnen.
Maar ik weet dus gewoon niet waar ik moet beginnen.
Het is zoveel, ik weet niet wat ik dan nog wel en wat niet kan eten.
Vooral suiker zit tegenwoordig overal in, ik kon buiten water en thee al geen dranken vinden die ik dan nog zou mogen drinken, laat staan voedsel dat ik nog mag eten.
Ik weet dat er hier mensen zijn met zulk dieet, hoe pakten jullie dat aan?
Zijn jullie naar een dieetist geweest of heb je het allemaal zelf uitgezocht?
Koken is eigelijk al te inspannend voor mij (en ik ben er nog slecht in ook), wat het natuurlijk allemaal nog moeilijker maakt.
Ik eet daardoor vaak bij mijn ouders, die willen er vast wel aan meewerken, maar het zou natuurlijk fijn zijn als ik het zelf ook kan en niet afhankelijk van hun ben.
Alle tips zijn dus welkom.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Uitsluit dieet

Bericht door lulu »

Hoi daisy, ik zie dat er nog geen reactie is op je vraag, dus wl ik wel aftrappen maar voel me geen rolmodel! Wel wat tips:
Ik eet afwisselend glutenvrije havermout met rijstmelk, glutenvrij brood van de jumbo ingevroren (maar weet bij god niet welke andere troep hier inzit) en glutenvrije cracottes. Af en toe een stukje fruit, niet te veel. Hierbij margarine, maar ook een beetje boter en wat kaas, met mate. Rauwkost aangemaakt met koolzaadolie. 's avonds groentestoof maar ik eet wel vlees, hierbij rijst en en heb onlangs glutenvrij macaroni die redeljk was geprobeerd. Overdag veel zwarte thee en een a twee zoethoutthee. Heel af en toe een koffie.
Heb je er wat aan? Groetjes
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
urania
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 431
Lid geworden op: 27 nov 2010, 17:14

Bericht door urania »

Dag daisy,

Ik weet niet precies wat je problemen zijn-bij candida is het bv belangrijk alle koolhydraten uit te sluiten. Ik volg alleen het dieet zoals jij dat beschrijft (zonder gluten, melkproducten, geraffineerde suikers, alcohol). Ik vind het weglaten van suiker niet zo'n probleem. idd drink ik alleen water, zelfgetrokken bouillon, thee, een beetje koffie, kruidenthee en decafé). Gluten was eigenlijk het lastigst, maar ben er inmiddels aan gewend. Ik maak vaak risotto, waarvan ik porties invries voor later, en groentetajines. het is een kwestie van wennen. Je kunt dat ook geleidelijk doen door eerst de suiker af te schaffen, dan de melkproducten enz. En je moeder kan je ongetwijfeld helpen. Veel succes!
Gebruikersavatar
daisy86
Actief lid
Berichten: 303
Lid geworden op: 04 mar 2012, 19:24

Bericht door daisy86 »

Bedankt voor jullie antwoord, daar heb ik zeker al iets aan.
Ik vermoed wel dat ik candida heb, maar dat is (nog) niet vastgesteld door een arts.
In de supermarkt hier hebben ze wel een apart glutenvrij schap, dus dan hoef ik niet te zoeken.
Maar suikervrij word dan moeilijker zoeken. Magoed als ik het goed begrijp moet ik het dan dus gewoon bij verse groentes /fruit en rijst houden? Kwa melkproducten gebruik ik nu alleen nog maar kaas (voor zover ik me er bewust van ben dan), dus dat is niet zo moeilijk.
Koffie drink ik al niet en alcohol ook al heel lang niet meer, word ik veelste ziek van.
Het zal me alleen dus wel meer energie gaan kosten op het gebied van koken...dag dag kant en klare maaltijden en pizza's.
Magoed daar krijg je ook heel veel voor terug, hoop ik althans :wink:
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ik weet niet hoe overtuigd vegetarieer je bent, maar in het GAPS dieet wordt juist ook wat vlees aangeraden. Als ik kon doen wat ik wilde, maar gaat helaas niet, dan zou ik stoofpotten met vlees (incl. merg uit bot) en groenten maken en dit in porties invriezen. Daar wat rijst bij.
En probeer eens rijstmelk of melk op basis van havermout.
Met fruit ben ik voorzichtig.
Patatje en chips neem ik af en toe weer wel, mag volgens mij ook van tobback,
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie