Wat eten jullie voor ontbijt?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Havermoutpap.
southerncross
Gevorderd lid
Berichten: 512
Lid geworden op: 27 feb 2011, 15:46

Bericht door southerncross »

een glas ontbijtdrink, een stuk of 10 tabletten *lol* en een plak snelle jelle ontbijtkoek
'Dont worry about the world coming to an end today, it's already tomorrow in Australia'
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

2 rijstwafels met kaas
1 zacht gekookt eitje
paar plakjes Boerenleverworst =
GLV ,zonder suiker ,koemelk vrij van Kroon,
bij de C1000 of Super de Boer.

lieve groetjes
petrarood
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Een vrucht
yoghurt met honing en iets van graan er in.
Life smells...
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

asje schreef:Een vrucht
yoghurt met honing en iets van graan er in.
Kwijl!! :P Als ik daar iets van zou mogen... :P
Ik weet weinig.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Getver! :lol: :lol:

Mss is het ook niet goed voor mij, ik bleek ooit niet allergisch maar ben nooit op intoleranties getest.
Gebruikersavatar
margreet
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:49

Bericht door margreet »

Ik eet "s morgens altijd brinta,maar word binnen een uur erg moe.Komt volgens mij door de melk en het schepje suiker
Wie weet een alternatief ,om toch brinta te kunnen blijven eten?
Of eventuele andere suggesties waarvoor je niet speciaal naar een biologische winkel hoeft.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Heb je het ook als je een glas melk drinkt?
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

margreet schreef:Ik eet "s morgens altijd brinta,maar word binnen een uur erg moe.Komt volgens mij door de melk en het schepje suiker
Wie weet een alternatief ,om toch brinta te kunnen blijven eten?
Of eventuele andere suggesties waarvoor je niet speciaal naar een biologische winkel hoeft.

Brinta is tarwe, dus pure gluten!

Ooit uitgezocht of je hier niet tegen kan? De meerderheid van ME'ers die ik ken kan iig helemaal niet tegen gluten, en zeker niet elke dag.

Anders kan melk natuurlijk ook een hoge intolerantie geven.



Voor ik op 'dieet' ging viel ik na mijn ontbijt letterlijk direct weer in slaap, sinds ik niet meer eet waar ik intolerant aan ben is dat na een dikke maand zowat volledig verdwenen.
Dat wil niet zeggen dat dat voor u ook zo gaat zijn natuurlijk :)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
margreet
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:49

Bericht door margreet »

HalloDiederik Is het niet zo dat als je niet tegen gluten kunt je alleen maar last krijgt van darmklachten en misselijkheid?In een test(alternatieve geneeswijze) kwam wel hypoglycemie naar boven.Weet dat ik op moet passen met bepaalde voedingsmiddelen,omdat ik daar extra moe van word.
Eet volkorenbrood,en vezelrijke pasta,en denk dat het wel werkt omdat mijn lichaam daar niet apart op reageert.
Ben benieuwd wat je( 's ochtends dan als ontbijt) eet nu je een dieet volgt?
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Bij mij geeft gluten:
-enorme vreetaanvallen
-enorme slaperigheid + brainfog (ben de hele dag een zombie die zelfs zijn eigen naam niet meer kan herinneren, en moet de hele tijd slapen)
-in het verlengde daarvan, een soort heel zwaar, depressief gevoel zonder echt depressief te zijn


Maar omdat gluten iets is dat de meeste mensen zowat dagelijks eten, was dit voor mij een continu gevoel waardoor ik niet voelde dat het aan mn eten was gerelateerd. Ik voelde namelijk pas na 3 weken glutenvrij, deze symptomen duidelijk verdwijnen.
Nu ik langere tijd glutenvrij ben, duurt een eventuele 'aanval' nog altijd zo'n 4 dagen als ik per ongeluk iets verkeerd heb gegeten, dus als je elke 1-2 dagen gluten eet dan is dat een non-stop reactie hé ;)


Nu eet ik vooral quinoa- of rijst-pap (geen rijspap maar pap van rijstvlokken) op basis van water ipv melk; of eventueel gewelde kastanjevlokken
Anders cracotten (NL crackers?) op basis van rijst, quinoa, kastanjes, boekweit, iets in die trant.
Eventueel rijstwafels.


Niet altijd even spannend als wat je met gluten allemaal kunt, maar het alternatief is duizendmaal slechter :)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Hoi Margreet,
Het is zeker niet zo dat je heel erg last hoeft te hebben van darmklachten wanneer je gluten intollerant bent. Ik had er zelf nooit acht op geslagen, maar blijk toch erg overgevoelig voor gluten (uit bloed onderzoek gebleken). Hoe hebben ze dit bij jou getest?

En zeker voel je het ook niet goed aan als je deze voeding elke dag gebruikt. Je kunt het verschil pas echt goed merken wanneer je deze voedingstoffen een aantal weken uit je voeding elimineert...

Ik eet nu voor ontbijt (baby) Rijstepap van Bambix en Teff ontbijt (ook een soort Brinta maar dan glutenvrij) deze maak ik met sojamelk en rijstemelk ipv. gewone melk. Soms neem ik cornflakes (ook glutenvrij, maar wat hoog in fructose, dus met mate nemen) met rijstmelk.
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Idd, was ik nog vergeten. Voordat ik erachter kwam dat ik heel heftig reageerde op rijstmelk, at ik ook heel dikwijls boekweit chocopops/cornflakes, en andere glutenvrije muesli's.
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
margreet
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:49

Bericht door margreet »

Bij mij is in de alternatieve geneeswijze getest,en daar kwam geen glutenintolerantie
uit,maar wel hypoglycemie.Iinternist heeft ook bloedonderzoek gedaan i.v.m de vermoeidheid,en als je zoals jij zegt in bloed kunt zien dat je een glutenintolerantie hebt dat dat dan ook wel op getest is,ook omdat de gegevens ook bij het vermoeidheidcentrum in Lelystad bekend zijn.Neem aan dat Lelystad alles uitgesloten en onderzocht wil hebben.Helemaal zeker weet ik het niet.Zou het na kunnen vragen.Zou de brinta met gewone melk sowieso een tijd kunnen vervangen door de rijstepap van Bambix.Sojamelk kun je gewoon in de supermarkt kopen toch?
En kun je de rijstemelk ook in de supermarkt kopen??Maak je de pap dan met beide of is het of sojamelk of rijstemelk?
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Ik zou er niet vanuit gaan dat het in NL getest is, dat wordt nl. niet snel of niet op de goede manier gedaan. Ben ook bij menig internist geweest, en vanalles onderzocht, maar die doen daar niks mee.

Ook via alternatief komt het er vaak niet uit, ook bij mij niet destijds. Dit onderzoek is in Belgie gedaan via DML die het bloed opstuurt voor een speciaal onderzoek in Amerika, op eigen kosten...

De rijstmelk en sojamelk kun je bij AH en Jumbo gewoon kopen (kijk wel dat je de variant zonder suiker neemt) ik meng deze twee omdat ik het lekkerder vind dan, en het beter verdragen wordt (alleen soja schijnt niet zo goed te zijn ivm. histamine) maar je kan ook 1 van beide nemen...

Maar alleen de Brinta vervangen heeft dus eiegenlijk geen zin, als je verder wel gewoon brood en pasta van tarwe blijft eten...dan ga je nog geen verschil merken of je reageert op de gluten...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Plaats reactie