Wat eten jullie voor ontbijt?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Bedankt, hoor, maar spelt kan ik ook niet, daar zitten ook gluten in, alleen minder.

Ik ben naar de bioplanet gegaan en heb boekweitvlokken en quinoavlokken, gekocht, vijgen, noten...en ik ga lekker zelf mijn muesli maken met de boekweitvlokken, ook appels heb ik gekocht, en sojamelk. Ik verdun dat wel met water want soja is ook niet echt...ik heb hier nog druiven hangen aan mijn druivelaar, wat druifjes erbij, en...heb ik toch eens wat anders, ( tussendoor durf ik al wel terug wat fruit bijvoegen hoor.)
Ben es benieuwd hoe het gaat smaken...

Er was wel glutenvrije muesli, maar die was met rijst en zag er echt niet smakelijk uit...
I take one day at a time, unless they all attack at once.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

karolien schreef:Bedankt, hoor, maar spelt kan ik ook niet, daar zitten ook gluten in, alleen minder.
Bovendien is het meeste speltbrood helemaal geen speltbrood.
Of toch niet helemaal

Ik kocht vroeger (voor ik glutenvrij at) altijd een speltbrood gewoon voor de smaak en de variatie, maar als ik de broodzakken eens goed las, bleek het 20% spelt te zijn en dus 80% gewone tarwe.


Dus als uit de intolerantietesten van DML blijkt dat je geen gluten mag maar toch wel spelt (komt uitzonderlijk wel voor denk ik, aangezien ze alle2 apart worden getest?) dus altijd goed de zakken lezen of het wel echt 100% spelt is en geen mengeling waarin toevallig ook een beetje spelt zit.
Ik weet weinig.
tinnie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 jan 2008, 14:01
Locatie: antwerpen

Bericht door tinnie »

speltbrood lukt me momenteel het beste, met mager filet d'anvers, soms wat lactosevrije kaas, suikerarme confituur (natuurwinkel, is enkel met suiker vd vruchten zelf)
heb ook teffmeel gekocht in natuurwinkel, als alternatief voor glutenvrij uit delhaize, blaas ik ook van op, maar nog geen brood mee gebakken.
je kan ook teff ontbijt kopen nauurwinkel antwerpen), zit ook rijst en maismeel bij, valt mee van smaak, met rijstmelk, al krijg ik er nu ook een opgeblazen buik van jammer.
boekweitpannekoekjes vallen ook mee, al bak ik ze niet vaak energiegebrek
vraagje : als ik kook is mijn energie vaak op voor de rest vd dag, en zie ik geen mens, dat speciale eten slorpt me heel veel energie op, hoe doen jullie dat?
groetjes tinnie
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Spelt staat bij mij op 1 op de intolerandietest van DML en mag ik dus vergeten.
Ik koop bloem bij Aveve:
http://www.dibro.be/BENL/Recepten/tabid ... fault.aspx

Succes Karolien, tis allemaal ni simpel !
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

@Tinnie, ja dat koken kost enorm veel energie. Ik probeer altijd wel extra te koken, voor de volgende maaltijd of voor in de vriezer. Maar toch heb ik vaak het gevoel dat ik 3 x per dag sta te koken. En dan ook nog afwassen, af en toe boodschappen doen en stofzuigen. In het weekend de was doen. Eigenlijk heb je daar al genoeg aan. Maar, helaas mag je dan ook nog proberen geld te verdienen....

Gelukkig houd ik op zich wel van koken en van lekker eten, dus is het smullen vaak nog een pleziermomentje op de dag :-).
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

karolien schreef: Er was wel glutenvrije muesli, maar die was met rijst en zag er echt niet smakelijk uit...
Die muesli die ik bedoelde is eigenlijk een crunchy ; 4 koren amandelcrunchy (rijst, maïs, gierst en boekweit) en een klein percentage amandelen en kokos voor de smaak.
Er staat expliciet op dat het zonder fructose is.

Ik vind het best wel lekker. Het is van het merk 'werz' (zit in een zakje , dus niet in een doos zoals de meeste ontbijtgranen)
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ook hier een korte NB:

hoewel gierst technisch gezien glutenvrij is, schijnen toch veel mensen met glutenintolerantie er niet goed tegen te kunnen.
(bij mij is er na een paar maanden gierst gebruiken ipv gluten ook een extreme intolerantie tegen ontstaan).


Ne verwittigde mens is er 2 weerd ;)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
cleopatra
Donateur
Donateur
Berichten: 455
Lid geworden op: 28 feb 2010, 16:19

Bericht door cleopatra »

@tinnie en stier ; dat koken is idd heel vermoeiend en soms lukt het me ook gewoon niet. Ik doe het meestal ook als ik verder nergens naar toe moet.

Ik probeer ook verschillende porties te maken en in te vriezen, indien mgl.
Pannekoeken bak ik ook niet te vaak, omdat het teveel rompslomp met zich meebrengt, om nog maar te zwijgen over de afwas..

Het zou ons veel energie besparen moesten we gewoon kant-en-klaar mogen eten :wink:
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Tip: Als je geen ei mag kun je ook wat Spa rood toevoegen aan de boekweitpannenkoekjes, maakt ze heerlijk luchtig.
Life smells...
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

- Glutenvrije cracotten (kastanje, boekweit)
- Maisbrood sinds een tweetal weken en dat lijkt te lukken, wel meer hoofdpijn maar of het daar nu aan ligt?
- rijstmelk met cacao van de bioshop of gunball thee
- kefir
- roomboter
- reep donkere chocolade
- rauwe of harde kaas
- zelfgemaakte confituur
- gerookte vis
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
elssp
Actief lid
Berichten: 158
Lid geworden op: 15 nov 2007, 14:03

Bericht door elssp »

karolien schreef:Een hele "boterham", Cleopatra,

die glutenvrije muesli, en ontbijtgranen, kan je die gewoon kopen in een biowinkel? ik heb daar al naar gekeken en d at is meestal toch met havermout...ik zal het ginder anders es navragen...ik ga deze avond toch naar Bioplanet.
Havermout mag wel in een glutenvrij dieet MAAR is moeilijk te vinden want alles van veld tot eindproduct moet gescheiden zijn van de granen.

zie http://www.rosies-food.nl/Nieuws.html

Glutenvrije haver van Nederlandse bodem

Coeliakie vormt een wezenlijk gezondheidsprobleem in de Nederlandse samenleving. Naar schatting heeft ongeveer 1% van de bevolking er rechtstreeks last van. De enige wetenschappelijk onderbouwde behandeling is het glutenvrije dieet. Dit dieet is echter arm aan voedingsvezels en andere belangrijke voedingsstoffen, die in een normaal dieet voor een groot deel uit graanproducten afkomstig zijn.

Haver heeft tot januari 2009, samen met tarwe gerst en rogge, op de Codex-lijst van producten gestaan die door mensen met coeliakie gemeden moeten worden. Hier is sindsdien verandering in gekomen, omdat uit talrijke onderzoeken gebleken is, dat haver veilig is voor de overgrote meerderheid van mensen met coeliakie. Bovendien is haver een waardevolle vervanger voor tarwe, gerst en rogge en een belangrijke aanvulling op het dagelijkse glutenvrije dieet. Nu de veiligheid van pure haver aangetoond is, groeit ook in Nederland de belangstelling onder mensen met coeliakie sterk. Haver, onder de voorwaarde dat de besmetting met gluten beneden de 20 mg/kg ligt, mag nu in Nederland als ‘glutenvrij’ verkocht worden. Op basis van een contract met de Nederlandse Coeliakie Vereniging (NCV) kan nu op deze producten het ‘glutenvrij’ logo voorzien van een licentienummer afgebeeld worden.

Het grote probleem zat in de besmetting van haver met restanten van tarwe, gerst en rogge, ten gevolge van teelt, oogst, opslag, malen, verwerken en verpakken. Diverse Nederlandse ‘glutenvrij’ producenten zijn nu begonnen met het op de markt brengen van glutenvrije haverproducten, zoals haverbrood en havermout. De haver voor deze producten is afkomstig uit Scandinavië, waar ‘pure haver’ al vele jaren in ‘glutenvrije ketens’ geproduceerd wordt en probleemloos door mensen met coeliakie gegeten wordt.

Enkele jaren geleden is vanuit Wageningen Universiteit en Researchcentrum (Wageningen UR) een initiatief gestart om ook in Nederland pure haver te gaan produceren. Sinds twee jaar wordt nu onder strikte HACCP1 condities in het noorden van het land op de zeeklei een hoge kwaliteit haver (variëteit Gigant) geteeld. De eerste producten hiervan zijn, voorzien van het ‘glutenvrij’ logo van de NCV, in het najaar van 2009 op de markt gebracht.

Haver is in Nederland een vergeten gewas. Dat is jammer, want haver heeft een hogere voedingswaarde (ten opzichte van tarwe), waardoor het in belangrijke mate kan bijdragen in de keuze van gezonde voeding en aan de preventie van diverse ziekten, zoals hart- en vaatziekten, immuun gerelateerde ziekten (allergie, coeliakie, diabetes) en obesitas. De teeltomvang nu is nog maar een fractie (1%) van die van 50 jaar geleden. Wageningen UR werkt hard aan de verbetering van deze situatie met het oog gericht op de gezondheid van alle Nederlanders, inclusief mensen met coeliakie.

De havermuesli heb ik ook al geprobeerd. Ik heb er zelfs koekjes van gemaakt (zonder toevoeging van suiker)
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Ei met komkommer en sla en tomaat of zo. Ik weet niet of je dat mag? En glutenvrije crackers kan ook erbij.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Poeh, wat eten jullie allemaal veel en zwaar 's ochtends. Ik houdt het zo makkelijk mogelijk. Ik ben 's ochtends gewend aan een bakkie van deze cornflakes van Conzensa
http://www.glutenvrijemarkt.com/product ... cts_id=535
met vanilleyoghurt en dat met een glas sap. Dat is alles.
Gebruikersavatar
josje
Gevorderd lid
Berichten: 830
Lid geworden op: 10 mar 2010, 11:04

Bericht door josje »

een banaan of een peer of een ei.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Boekweitgrutten (met stiekem een beetje suikerstroop), soms ook havermoutpap of zuurdesembrood.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Plaats reactie