Wat eten jullie voor ontbijt?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Inderdaad :)


De beste test is volledig glutenvrij eten voor minstens 4 weken, en zien of dat een drastisch verschil geeft.

Maar zo'n intolerantietest moet theoretisch ook wel vanuit Nederland aan te vragen zijn hoor :) ik herinner mij precies dat er hier ook niet-DMLgangers waren uit Nederland die op een of andere manier gelijkaardige testen hebben gedaan?
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
margreet
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:49

Bericht door margreet »

Dan word het voor mij denk ik lastig om het te laten testen.
Kun je mij zeggen wat voor alternatieven er zijn voor brood en pasta?Mogen aardappels wel in het dieet?Ik woon samen,dus om echt apart te gaan koken zie ik niet zo zitten.Heb het idee dat ik de laatste tijd weer meer reageer op voeding,maar ben e rsoms niet achter welke.Vaak eet je verschillende dingen op een dag,en vraag me ook vaak af of het niet gewoon zo is dat ik op een bepaalde dag niet teveel gedaan heb,en dat dat dan de reden is van de klachten.Zijn er meer mensen die daar ook over twijfelen?
Ik las wat over zuurdesembrood en speltbrood.Zuurdesem heb ik vroeger wel eens gehad,maar vond ik niet lekker.Eet altijd zilvervliesrijst i.p.v gewone,want dat is toch beter zeggen ze.Wat is een goede vervanger voor pasta?Mag je helemaal geen suiker meer?
Gebruikersavatar
margreet
Beginner
Berichten: 39
Lid geworden op: 05 dec 2010, 11:49

Bericht door margreet »

Ha Diederik,

Lees net dat je schrijft dat je denkt dat het evt. wel mogelijk is om me te laten testen.
Hoe kan ik dat het beste laten doen dan denk je?Met wie zou ik daar dan cocntact mee op moeten nemen vanuit Nederland?
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

http://www.eattobeatfibromyalgia.com/

Een commerciële homepage dat wel maar deze dame gooit ook alle gluten en melk eruit.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Hoi,

Er is veel te krijgen aan gluten vrij brood en pasta, bv. op basis van Mais-, boekweit of rijstmeel...ook in de gewone supermarkt...ik eet ook veel rijstwafels ipv. brood. Aardappels kun je wel eten, maar ook niet te veel, dus altijd afwisselen met rijst, (rijst)noedels, gl. vrije pasta etc. Het is idd soms lastig metkoken voor meerdere personen, maar ik vind het mijn gezondheid meer dan waard om er wat meer moeite voor te nemen, en vaak kunnen ze ook gewoon mee eten wat de pot schaft...

Waar je in NL goed getest kan worden weet ik eerlijk gezegd niet zo 1,2,3 mss dat anderen daar antwoord op weten?
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Margreet,

Best is toch om je degelijk te laten testen.

Ik heb een jaar lang glutenvrij brood gegeten,omdat gebleken was dat ik glutenintolerantie had, en nadien bleek dat ik ook allergisch was aan de rijst die erin zat.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
Gebruikersavatar
rjbenjamins
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jan 2012, 09:49

Bericht door rjbenjamins »

Ik mag geen
  • Koeienmelk
    Lactose
    Suiker
    Natuurlijke suiker (zoals in fruit)
    Varkensvlees
    Gist
    Schimmelrijke producten
    Alcohol
    Cafeïne
    Lichaamsvreemde stoffen (conserveringsmiddelen ed.)
M.a.w. heel veel dingen niet.

Mijn ontbijt bestaat uit zuurdesembrood met geitenkaas. Eerst een laagje smeerbare geitenkaas met daarop een plakje jonge geitekaas.

Tussendoortjes zijn speciale rijstcrackers (zonder alle toevoegingen) of zelfgemaakte appelflapjes van eigengemaakte bladerdeeg met zure appel en Oerzoet (enige zoetstof die ik mag). Ook maak ik nog wel eens zelf kokosmacronen (kokos met ei mengen en oerzoet).
Ook is er 1 soort tortilla chips die ik mag, een lekkere afwisseling.

En als drinken alleen water en kruidenthee.

In het begin een heftig dieet, maar uiteindelijk went het.
Gebruikersavatar
fez
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 23 nov 2010, 21:36

Bericht door fez »

Mijn ontbijt: gierst en quinoapap met rijstemelk en stukjes
Banaan en soms ook kiwi.

En daarna gewokte groentjes meestal met vis
Of een tortilla van aardappelschijfjes en ei

Da is dan eerder mijn brunch ipv ontbijt
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

Het klinkt misschien heel raar. Maar van jullie allemaal schrijven heb ik volgens mij geen last van.
Het enige waar ik rekening mee moet houden is niet te gekruid eten en geen alcohol.

Maar het punt is, ik eet maar 1x per dag, bijna mijn leven lang.
En dat is alleen het avond eten.

Ik ben 1 x bij een dietist geweest en ik moest een schema afwerken.
Half uur na het opstaan, 1/4 liter drinkontbijt, 4 uur erna 2 boterhammen.
Dit heb ik gedaan, maar o wat was ik ziek erna. Tevens hoefde ik mijn avond eten niet meer.

Helaas wordt de dietist niet meer vergoedt, dus ik heb hem af moeten zeggen omdat ik de kosten niet meer kan betalen.
Ik concentreer me nu op de andere behandelingen dan komt het eten later wel. Mijn hele leven staat momenteel op zijn kop.

Wat ik wel grappig vind is dat ik hier iets las over kefir. Dit heb ik een lange tijd zelf gemaakt. Ik dronk dit 's middags met aardbeien saus. Maar ik voelde mij er niet beter door.
Ik ben er op een gegeven moment mee gestopt omdat mijn bloemetjes steeds kapot gingen.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Molletje,

Ik heb in de loop der jaren van mijn (progressieve) ME steeds meer (voedsel)intoleranties ontwikkeld, waardoor mijn darmen steeds meer zijn gaan lekken....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
Molletje
Gevorderd lid
Berichten: 666
Lid geworden op: 23 aug 2011, 15:10

Bericht door Molletje »

verlorengezondheidman schreef:@Molletje,

Ik heb in de loop der jaren van mijn (progressieve) ME steeds meer (voedsel)intoleranties ontwikkeld, waardoor mijn darmen steeds meer zijn gaan lekken....
Dat lijkt me heel erg dat je darmen lekken.
Wordt je dan niet verder vergiftigd in je lichaam als ze lekken?
Het zijn wel afval stoffen die er doorheen gaan.
En het idee dat je niet meer kunt eten wat je wilt waar je trek in hebt, en als je het toch doet het moet bezuren.

Heel veel sterkte toegewenst.
Gebruikersavatar
petraroos
Donateur
Donateur
Berichten: 5756
Lid geworden op: 31 mei 2009, 10:58
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door petraroos »

goeiemorgen,

Afwisselend,

GLV Muslie-GLV Cornflakes

Rijstwafels met Geiten kaas

Zacht gekookte eitjes

GLV Pannenkoeken

Soms als er helemaal niks meer gaat ,Kippensoep eigen gemaakte.
en zo rommel ik maar door.

lieve groetjes
petraroos.
''ME telt vele kwalen,
wie wil ,kan ze komen halen.
ik ben ze liever kwijt dan rijk.''
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@Molletje,

In het begin van mijn ME had ik bijna geen last van lekkende darmen, slechts marginaal.
Ik heb het gevoel dat het onder impuls van mijn progressieve ME van kwaad tot erger is geworden.

Chronisch ondermijnd immuunsysteem zou je ME ook kunnen noemen, je hersenen en darmen maken een wezenlijk deel uit van je immuunsysteem.....
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Mijn darmen zijn s'morgens veel te prikkelbaar om iets te eten, ook de vertering gaat dan heel moeilijk. Daarom enkel een glas BIO wortelsap als onbijt. Werkt beetje ontgiftend op nuchtere maag en is normaal goed voor de darmen.
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

Ik ben altijd misselijk als ik 's-morgens wakker word, hebben jullie dat ook?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie