Ziekmakende spaarlampen!

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kamille
Beginner
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 apr 2011, 18:39

Bericht door kamille »

Matte en heldere gloeilampen, zijn nog steeds verkrijgbaar,
in verschillende wattages, de zgn speciale gloeilamp met versterkte constructie.
Verkrijgbaar bij installateur en lampen speciaalzaak.
De politiek is dit echter ook opgevallen dus hoelang dit nog
mogelijk is?
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

aoife schreef:Tsja, wat is verkwistend.

Er zijn mensen met meerdere tv's en computers in huis.
Magnetron erbij.
Droger en vaatwasser erbij, noem maar op.
Maar oei, die gloeilamp, ja dat kan echt niet hoor.....
Haha inderdaad. Daarbij geeft de gloeilamp ook nog eens heel veel gratis warmte. Kan de kachel weer een graadje lager :-)
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Bericht door uook »

@ on4kkp
Bedankt voor uw interessante technische uitleg (en de invloed van kunstlicht op welbevinden); ik heb grote ongemakken met 'buislampen' en vnl. met dat rot 'warmwit' (Colruyt, Delhaize e.a.). indien ik u correct heb gelezen schuilt er denk ik, een foutje in uw beschrijving: LED- verlichting wordt omgezet van wissel naar gelijkstroom, het komt even 'rustig' over als een led p.c. scherm vergeleken met een kathode buis scherm; komt eerder over als een 'vlak' licht vergeleken met het diamant- achtige van halogeen, (dat wel op wisselstroom werkt). LED kan echter op wisselstroom geschakeld worden maar ten koste van de levensduur, (normale levensduur rond 20 j. wordt gezegd). Apart verkocht, zal men dus steeds LED gelijkstroom treffen, aangezien de ingebouwde 'transfo' en gelijkrichter in de behuizing zelf geborgen zit. Wat u zegt over die auto verlichting vind ik helemaal raar aangezien
alles op gelijkstroom (12-24 v.) werkt op een auto.
ik dacht ook dat gasontladingslampen net tegen dat flikker effect, veelal per twee gebruikt worden om dit op te heffen.
Algemener kan ik zeggen dat LED verlichting qua kleur temperatuur te vergelijken is met halogeen, maar veel zuiniger (3 watt.) en stukken prettiger dan die vorige generatie met hun uitgeknepen citroen-licht. (overigens gewoon opgerolde TL. buizen).
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Weet niet of het er wat mee te maken heeft, maar ik heb ook neg. ervaring met spaarlamp, en niet (alleen) vanwege het lelijke licht...

Ikhad hier laatst ergens een spaarlamp (weet niet of het LED was of wat anders) ingedraaid, en werd binnen een half uur kotsmisselijk van 'n hele vieze geur die onstond bij het opwarmen van die lamp, een vreselijk vieze chemische geur...knallende koppijn, zo heb ik het zelden...

Meteen de lamp uitgedaan en dat ding eruit gehaald natuurlijk...maar wat kan dit nu geweest zijn? Heb nog nooit zoiets meegemaakt...

Ben zelf ook geen fan van spaarlampen vanwege het lelijke licht, en blijf ook zo lang mogelijk bij de oude vertrouwde gloeilamp, dit was meer een experimenteel uitstapje, wat ik niet snel zal herhalen...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

De politiek is dit echter ook opgevallen dus hoelang dit nog
mogelijk is?
Wat bedoel je hier precies mee?

Wat winkeliers enz. nog in voorraad hebben maar gewoon nog verkocht worden.



@Metoo,
Spaarlampen, vooral die van minder goede kwaliteit, kunnen een flikkerend licht veroorzaken. Dit wordt vaak als hinderlijk ervaren en het kan leiden tot hoofdpijn/migraine (18), vermoeide ogen, een gebrekkige concentratie (19), verergerde symptomen bij mensen met epilepsie (20) en de ziekte van Menière, enz.
Duitse wetenschappers waarschuwen dat het grote aandeel blauwe licht bij spaarlampen kan leiden tot een verminderde productie van het hormoon melatonine. Dit kan kan op zijn beurt leiden tot een groot aantal aandoeningen: slaapstoornissen, kanker, hart- en vaatziekten, etc. (24)


http://www.beperkdestraling.org/index.p ... Itemid=120

Ik besef na nog eens lezen Metoo, dat mijn reactie niet echt jouw vraag beantwooord.
Geen idee eigenlijk wat die vieze geur zou kunnen zijn.
Laatst gewijzigd door aoife op 01 mei 2012, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Het was hier dus puur de geur die mij ziekmaakte...alsof er giftige dampen uit de lamp konden ontsnappen...leek mij niet ongebaarlijk ook...

De kleur v/h licht was op dat moment geen hinder, aangezien ik er ver vanaf zat en er nog andere lichtbronnen in de kamer aanwezig waren met 'normaal' licht'...normaal kan ik ook slecht tegen dat enge licht hoor, maar dit was echt wat anders...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

grappig, we reageren tegelijk.
Ik was het net bij mijn eerdere reactie aan het bijschrijven.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Haha, ja ik zie het...
Ik weet het ook niet, maar ik vetrouw die lampen voorlopig voor geen meter meer, wie weet wat voor rotzooi er nog meer allemaal in zit, die dus wellicht kan onsnappen...ik zeg boycotten die hap!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Ik heb vorig jaar nog eens een spaarlamp uitgeprobeerd in de keuken, maar werd er compleet onpasselijk van (kan me niet herinneren dat ik toen een vieze geur heb geroken), het is zulk afgrijselijk licht.

Gelukkig heb ik inmiddels een hele voorraad gloeilampen kunnen aanleggen, dus hoef de komende jaren niet over op die rottroep.
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Bericht door uook »

@ metoo
dan was er duidelijk iets (electrisch-electronisch) mis met uw exemplaar waardoor de plastiek behuizing -al ,dan niet zichtbaar langs buiten zijde- ging smelten; even eenvoudig kan het zijn dat componenten binnenin zijn gaan smelten of abnormaal warm worden.
(Made in China...)
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Wat ik ook zo erg vind aan spaarlampen is dat het klein chemisch afval is.
Ik kan ze dan wel weren uit mijn huis, maar mensen om mijn heen enz kunnen er nog genoeg schade mee doen.
De meeste mensen weten niet eens dat die dingen niet in de prullenbak mogen.
Dat je op een bepaalde manier te werk moet gaan als je er een laat vallen.

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat met denkt het milieu een plezier te doen door de gloeilamp te verbieden en verder te gaan met die kwiklampen. #-o
Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Bericht door uook »

@ aoife

Dat hebben we alweer mooi te danken aan de clever bedachte europese richtlijnen; misschien ten voordele van het geinstitutionaliseerde lobbying model... (?)
De modale burger, U, ik zou in eerste instantie, zoals u aangeeft, de gevolgen op volksgezondheid en milieu evalueren.
Lekker niet dus. Laat zo'n stomme lamp vallen, dan moet je minstens een uur de woning verluchten. Wie weet dat ?
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Ik heb een paar jaar geleden tl-buizen gekocht. Het duurde lang voor ik besefte dat het spaarlampbuizen waren.

Lang geleden kocht ik een jampotlamp. Is ruim voor tijd kapot gevallen en de tweede liet iemand anders vallen. De lampen die het wel doen, lijken hun wonderbaarlijk hoog aantal uren niet te kunnen maken.

Het is echt rotlicht, het slaat op je stemming en je functioneren.
Heb gelukkig een voorraad gloeilampen in kunnen slaan, maar het zijn onbekende merken en ze lijken eveneens korter mee te gaan - type goedkoop is duurkoop. Het ging me niet om het goedkope maar om het gloeiende.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Gebruikersavatar
uook
Actief lid
Berichten: 136
Lid geworden op: 07 nov 2009, 01:26

Bericht door uook »

@ aoife,
heel interessante links; een niet denkbeeldig gevaar op grote schaal.
Dank U heren politci. Europese kl***boel.
Verspreiding door huisvuil ophaling is ook een goeie, en hoe reeel ook, + riool = water(slib)
Terugkomend op die LED's: is een mooi alternatief voor halogeen,
gelijkaardig in zowel lichtsterkte als kleur, (zonder het U.V.-nadeel), maar
relatief duur (ca. 10 €/st., levensduur volgens fabr. rond 20 j.) én je gaat er
niet van braken, zoals van die in een krul gelegde TL-spaarlampen -afgezien van alle gevaren.
Practisch: stel dat je met 3* 30 watt halogeen verlicht,dan kan je dat vervangen door 3* drie watt LED.(dus 1/10 verbruik).
Plaats reactie