Ziekmakende spaarlampen!

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Ziekmakende spaarlampen!

Bericht door aoife »

Geen idee of het hier thuis hoort.

Ik heb me de laatste dagen wat meer verdiept in spaarlampen en het verbod op de gloeilamp.

Mijn peertje in de keuken ging kapot en ik heb dan toch maar weer eens een ander soort spaarlamp gekocht (de eerdere heb ik nooit gebruikt vanwege het rotlicht).

Maar Jezus wat een K.Tlicht.
Ik werd er gewoon beroerd van.

Ik kwam een aantal leuke sites tegen en vroeg me af of jullie hiervan op de hoogte waren.

http://www.beperkdestraling.org/index.p ... Itemid=120

http://www.gloeilampenverbod.nl/

http://www.depers.nl/binnenland/331806/ ... ertje.html

Zoniet en ben je ook tegen het verbod op gloeilampen stem dan tegen via deze site:

http://www.lichtinvorm.nl/gloeilampenverbod.html


Lang leve de gloeilamp!!

Groetjes Aoife.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Onderaan deze site staat:

http://www.lichtinvorm.nl/gloeilampenverbod.html

Lang leve de gloeilamp wordt ondersteunt door:

Lupus Patiëntengroep


Dat zal ook niet voor Piet Snot zijn.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Ik heb eerder last van een TL lamp dan van een spaarlamp... die krengen gaan op een gegeven moment knipperen en dat geeft gegarandeerd koppijn :?

Maar zal de links eens lezen, wie weet wat ik tegen kom!
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Ja, TL verlichting is ook bepaald niet prettig.


Ik keek nog eens op de site van Lang leve de gloeilamp en vraag me af of ze nog wel actief zijn.
Geen idee nu eigenijk of stemmen nog wel nut heeft.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Heb even gemaild en de site en de mensen erachter zijn steeds nog actief.

http://www.gloeilampenverbod.nl/

Stemmen heeft nog steeds nut!!
Laatst gewijzigd door aoife op 08 sep 2011, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Mss niet 'lang leve de gloeilamp'; maar lang leve de LED lamp? beats both de gloeilamp (verkwistend) en de spaarlamp (vervuilende chemicaliën)
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Tsja, wat is verkwistend.

Er zijn mensen met meerdere tv's en computers in huis.
Magnetron erbij.
Droger en vaatwasser erbij, noem maar op.
Maar oei, die gloeilamp, ja dat kan echt niet hoor.....

Als mensen zelf willen kiezen voor spaarlampen, prima.
Maar ik wil er niet toe gedwongen worden.
Zeker niet omdat ik er niet tegen kan en zeker niet omdat het dus zo slecht voor het milieu en de gezondheid is.
Ik vind het echt schandalig!!

Ik heb eens nagevraagd in mijn omgeving wat mensen doen met hun oude spaarlamp.....nou, gewoon in de vuilnis bak...
Dat mag dus niet!!
Lekker dan al dat kwik dat in het milieu komt...lekker gezond ook.
diederik
Gevorderd lid
Berichten: 2628
Lid geworden op: 21 jun 2009, 18:38
Locatie: Antwerpen

Bericht door diederik »

Ik zeg toch niet dat je gedwongen spaarlampen moet gebruiken... ik zeg alleen dat de nieuwe generatie LED-lampen mss wat voor je zijn? voor zover ik weet niet vervuilend voor het milieu, heel energiezuinig, en mss word je daar ook niet zo ziek van als van spaarlampen?
Ik weet weinig.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Hai Diederik,

Jij dwingt mij ook niet tot het gebruik van spaarlampen dat doet de regering en Europa.

Het valt niet mee nog aan gloeilampen te komen.

De LED lampen zijn mij veels te duur en ik heb dus nog niet kunnen zien wat voor licht die geven.
En ik wil eerst wel eens weten of die wel oké zijn.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ik vind die spaarlampen iig ook vreselijk licht geven. Maar je hebt nu ook halogeenlampjes in gloeilampen, heel mooi licht!
Life smells...
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Hai Asje,

Wat voor lampen zijn dat?
Zijn dat nieuw gemaakte of zijn het de al bestaande halogeenlampen?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hey aoife,

ik schreef het niet helemaal goed want het zijn dus geen gloeilampen, het zijn halogeenlampjes die in een peer zitten, dus in net zo'n vorm als de gloeilamp. Hoe nieuw het is weet ik niet maar ze kwamen gewoon van AH.
Life smells...
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Apart, die ken ik helemaal niet.
Ik ga eens kijken.
Kun je die gewoon gebruiken als een gloeilamp?
Is die er ook in Flame of alleen in helder?

Ik heb trouwens begrepen dat ook de halogeenlamp verboden wordt.
Die gaan er ook langzaam uit en mogen voor zover ik weet niet meer vanaf 2013.

Voorlopig kan ik nog een hele tijd genieten van mijn gloeilampen, heb er al heel wat ingeslagen en blijf dat doen zolang het lukt, om een zo groot mogelijke vooraad te hebben.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Ja, je gebruikt ze als gloeilamp. Ik heb alleen helderen, weet niet of er ook wat anders is, ik denk het niet. Het beste is eigenlijk naar een echte lampenwinkel gaan, die hebben veel meer dan de super.

Als de halogeenlamp ook verdwijnt wordt het een ramp, ja. Tenzij er mooi-licht-ledlampen zijn dan.
Life smells...
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Bericht door on4kkpt »

even een oude topic nieuw leven inblazen

de gloeilamp is misschien wel een stroom vreter, maar geeft nog steeds het beste licht.
Leds zijn goede licht bronnen, maar de sturing om led licht te laten geven is nog steeds een ramp

wetende dat led op gelijkstroom werken beneden de 5 V dus om van 230V naar 5V terug te gaan geeft in verhouding tot het verbruik van de led ontzettend veel energie
een gloeilamp van 100w geeft 5W licht en 95W warmte, de lamp brand direct op netspanning dus geen verlies tov omzetting.

gasontladingslampen in het algemeen hebben een speciale schakeling nodig om niet te ontploffen door het lawine effect van het ioniseren van het gas wast er inzit, alhankelijk van het type gaslamp kan het rendement oplopen tot 50% voor hogedrukkwikdampluminicentiestraler.

Nu hebben we led's geweldige uitvinding, leds zijn dan ook geen lampen geven ook geen licht, maar stralen fotonen uit, dit in tegen stelling tot andere lichtbronnen.
die fotonen(licht) is het afval product van de functie van ed DIODE. Een gewone diode heeft verlies warmte doordat ed stroom door de PN van de chip overgang gaat. met verliest hier ongeveel 0,7V
dat verlies word omgezet in warmte, toen heeft men ontdekt door te experimenteren met verschillende PN overgangen Infra rood konden maken en later de kleur rood oranje geel en groen.

het heeft bijna 20 jaar geduurt voor men ene blauwe led kon maken,

nu zijn ze er in alle soorten en maten, de power grens licht op ongeveer 10W.
terug on topic (het knipperen van het licht)
Leds zijn dus de snelste, mijard keer zo snel dan een gasontladings lamp.
Led (50Hz) knipperen dus veel meer dan gaslampen (100Hz) dit komt omdat we die op het net aansluiten dat is 50Hz.

voor mensen die een onbehandeld lui oog hebben gehad, of de behandeling te laat is gestart, die kunnen hun ogen niet meer convergeren, dat kan op latere leeftijd > 6jaar NIET meer aangeleerd worden, die mensen hebben geen diepte zicht. hierdoor ontwikkelen die wel sneller zicht (knipperen)
normale mensen zien knipperen met een frequentie van 30 Hz al niet meer als knipperen, maar ed hersenen kunnen het nog wel waarnemen, (lees hoofdpijn)
daar een led maar op de halve periode wel licht geeft en op de andere periode niet, knipperd die met 50Hz.

in ed auto industrie gebruiken ze die techniek helaas ook (noemt PWN Puls Width Modulation)
achterlichten met leds gebruiken dezelfde (of een deel) leds voor achterlicht en remlicht ineen.
de leds hebben dezelfde lichtopbrengst, dus het moet gedimd worden.
door de led tijdens achterlcht pwm 25% te sturen geeft die een snel knipperend licht met 25% opbrengst gaat men remmen dan krijgt die led full power en brand als remlicht.

dat pwm 25% sturen met een te lage frequentie, ervaren mensen zonder diepte zicht als snel knipperend, op de snelwel herken ik autos met led verlichting al op honderde meters voor mij door het snel knipperen van de achterlichten, en krijg daar enorme hoofdpijn van, stilaan zijn er fabrikanten die de knipperferquentie versnellen. merken met extreem lage pwm frequentie zijn Volkswagen/ audi / mercedes, toyota / volvo. kersttijd is gewoon een ramp, al die led verlcihting overal die met 50Hz knipperd, omdat men kerst verlichting op wisselspanning aansluit via een adapter. Mijn led kerst verlichting in huis brand op gelijkstroom, wat een rust.

int kort ken je het zien als een stroboscopisch effect. Bij bedrijven met verspanende technieken moeten de gaslampen ook met fase draaiers worden aangesloten, om het knipperen van tl buizen te compenseren, stel een boor draait 49 keer per seconde rond en het word met een TL verlicht dan lijkt het dat de boor met een snelheid van 49 - 50 dus de boor draaid met 1 keer / sec teruguit, je zal begrijpen dat dit levens gevaarlijk is.

Met leds is het nog veel erger, omdat die nog sneller zijn.

Greetz Ing berry van der Looij.
Vrijheid van meningsuiting Verdrag van Geneve 1970.
Plaats reactie