Tai-chi

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Tai-chi

Bericht door heikenie »

Van link naar link huppend kwam ik op een website waar tai-chi als behandeling voor CVS/ME wordt aanbevolen.
Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft.
Het probleem met al dergelijke sites is dat hun uitleg steeds zo overtuigend klinkt dat je jezelf bijna schuldig gaat voelen wanneer je dit niet uitprobeert.
Het oefenschema-tje waar je kon mee van start gaan ziet er zo doodsimpel uit...het lijkt me ook geen kwaad kunnen om het eens uit te proberen.

Groetjes Heike
I will survive
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Heikenie,
Ik denk dat je iets moet gaan doen waar je ook enigzins plezier aan kunt beleven, waar je mensen ontmoet die je liggen etc.
Alleen de focus op beter worden is te beperkt. De spanning die je daarmee opbouwt doet de goede effecten van een therapie al gauw teniet.
Achter Tai chi zit een mooie filosofie en ik weet van aanverwante methoden dat die gunstige effecten kunnen hebben.
Schuldig voelen omdat je iets niet doet lijkt me overbodig zolang DE THERAPIE VOOR ME niet is gevonden.
Als het je enigzins leuk lijkt zou ik eens kijken of het bij je past. Zo niet, dan zeker niet.

Hartelijke groet van Henny

( Ik heb zelf een beetje baat bij Chi Neng Chi Gong gehad en het heeft mij zeker niet beter gemaakt. Het maakte mijn dag wel afwisselender want ik voelde me daarna nog wat meer uitgerust dan wanneer ik die tijd geslapen had.)
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ik ken iemand met ME die dit doet en zal eens vragen voor je als ik haar spreek....
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Dank voor jullie reacties. Het Waarom van deze vraag is ook dat het soms leuk zou zijn eens iets anders te doen en als het dan een een ietstje-pietsje helpt is dat toch meegenomen.

Zowiezo zal ik dit individueel moeten aanpakken want ik denk niet dat hier binnen een straal van 10km een aanbod bestaat.

En Henny ik zei wel
dat je jezelf bijna schuldig gaat voelen wanneer je dit niet uitprobeert.
dus echt voel ik dat niet zo....dat is een fase die ik al achter mij heb gelaten.

groetjes Heike
I will survive
Gebruikersavatar
Miekie
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 13 okt 2005, 15:21

Bericht door Miekie »

Hai Heikenie,
Ik heb Tai Chi een paar jaar geleden uitgeprobeerd, maar vond het erg zwaar om vol te houden op dat moment...Natuurlijk ook omdat je altijd nog ergens naar toe moet reizen en daarna toch een beetje mee moet in het tempo van de groep. En dat bleek voor mij niet echt haalbaar, zeker omdat de groep voor een groot deel al langer bestond en ik dus echt als een soort kneusje tussen al die ervaren Tai Chi-ers stond! Wie weet was het anders geweest in een beginnersgroep, maar ik had dus voor deze groep gekozen omdat er meer mensen met beperkingen in zaten...

Maargoed, hoewel dat niet zo'n goede ervaring was, spreekt de filosofie van Tai Chi me wel erg aan en denk ik ook nog steeds dat het erg goed kan zijn voor je lichaam...Misschien kun je er inderdaad individueel mee beginnen als je duidelijke oefeningen hebt gevonden (daar ben ik trouwens ook wel benieuwd naar! Kun je laten weten waar je dat oefenschema had gevonden??). Dan kun je het helemaal op je eigen niveau en tempo doen, en op de momenten dat je je ertoe in staat voelt!
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Mijn tante heeft fibromyalgie en zij doet al jarenlang maandagsochtends tai chi. De rest van de maandag kan ze dan niet zoveel meer, maar ze voelt zich er wel lekker bij, om toch even wat te doen, een soort 'uitstapje' en ondanks de inspanning geeft het toch ontspanning.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
heikenie
Actief lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 21 jun 2006, 12:59

Bericht door heikenie »

Hallo Miekie,

Ik probeer het morgen eens terug op tehalen en geef dan de gegevens door. Oke?

Groetjes Heike
I will survive
Marloes
Gevorderd lid
Berichten: 1297
Lid geworden op: 15 okt 2005, 14:42

Bericht door Marloes »

Ik wil er nog even bij vermelden dat mijn tante dit doet met een groep mensen die allemaal spierziektes o.i.d. hebben. Zij hebben dus een aparte groep. Zij doen alleen de oefeningen die de 'echte Tai Chi'ers' alleen als opwarming doen. Een gewone Tai Chi club zou dus wel eens te zwaar voor een ME/CVS'er kunnen zijn.

Overigens: ik geloof absoluut niet dat dit een behandeling is. Dat het ontspannend is en goed om af en toe te blijven sporten/bewegen, dat lijkt me wel. Maar een behandeling die daadwerkelijk iets voor je doet, dat denk ik niet.
Keep on rockin'
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Onder Behandelingen staat ook een ervaring te lezen over Tai-Chi.
Hoop doet leven!
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Ik ben twee jaar geleden met tai begonnen, ik heb gekozen om tussen de gezonde mensen te staan, het is ook mogelijk om het zittend te doen.
Ik was 1 en al stuntel tussen de groep, en stond vaak met de oefeningen, precies andersom dan de anderen, haha maar dat interreseert me ni.

Ik had toen nog wel het idee dat ik er enigzins energie van kreeg.
S'morgens wel eerder wakker.

Ik ben ermee begonnen met het oog op genezen, die vlieger gaat nu niet meer op.

Op dit moment valt het me zelfs een beetje zwaar, stond gisteren te puffen en aan het eind zelfs moeite met concentratie, als de leraar dan corrigeert ben ik het soms ook ff kwijt.

Maar er zijn mensen bij mij in de groep, die doen het al veel langer en die stuntelen zelfs nog. iedereen is zo druk met zich zelf, het valt het bijna ni op als het ni goed gaat.

Ik kan het wel aanraden indien mogelijk, een uur ontspanning, en de aandacht op jezelf.

(ik krijg het vergoed via het ziekenfonds)

Lijda
Gebruikersavatar
Brenda_L
Actief lid
Berichten: 198
Lid geworden op: 09 jan 2007, 18:42

Bericht door Brenda_L »

Ik heb jaaaaren geleden (was nog helemaal niet ziek toen) eens een proefles gevolgd. Op zich leuk maar omdat je zo lang moet staan werd ik helemaal zwart voor mn ogen. Ik kan nu ook niet echt lang staan zonder duizelig te worden dus ik zou zelf nooit aan taj chi beginnen.
Plaats reactie