HRV (hartritmevariatie)

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Henny schreef:Als je de oefening doet, merk je dan veranderingen in je lichaam op?
Hoi Henny,

Bij mij worden de meeste klachten veroorzaakt door een overactief sympathisch zenuwstelsel (noradrenaline = 4.44 nmol/l, normaalwaarden 1.24 - 1.84 nmol/l).
Door langzaam en diep adem te halen, wat de sympathisch activiteit verlaagt, merk ik dat mijn klachten direct minder worden. Vooral mijn branderige huid (neuropathie) klachten worden minder. Verder merk ik dat mijn misselijkheid, geïrriteerdheid en angst gevoelens afnemen. Prettige gedachten en ontspannende muziek geven inderdaad een boost aan dit effect, het is een heerlijk ontspannend gevoel.

Verder ben ik benieuwt op welke ademfrequentie je de oefeningen doet. Bij mij werkt 3 keer per minuut het beste i.p.v. de aanbevolen 6 keer per minuut. Ook is mijn uitademing veel langer dan de inademing. Daarnaast ben ik ook benieuwt naar jouw heartbeat rate verschil (HRV) berekent uit de hoogste en de laagste heart rate (zie figuur). In het voorbeeld is de HRV: 10 BPM (85-75), 14 BPM (87-73), 9 BPM (86-77) en 12 BPM (90-78 ). Bij mij is de HRV maximaal 7 BPM, lijkt me een beetje laag, ben benieuwt of je beter scoort.

Emootje
Bijlagen
Figure 9_production.jpg
Figure 9_production.jpg (15.51 KiB) 1103 keer bekeken
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

yoyo schreef:@emootje, ik heb ook die van Respilex en scoor de hele tijd 0.2 of 0.3
Dat is echt het laagste van het laagste. Maar er is dus hoop bij een beter
apparaat begrijp ik :)
Ik scoor ook zo laag...:?
Heb wel gemerkt dat je beter scoort als je de profielleeftijd verhoogt, toch blijf ik dan weinig verband zien met de HRV. Beter is om alleen naar je hartslag-verschil te kijken. Bij inademing gaat ie omhoog en bij uitademing gaat ie naar beneden. Hoe groter dit verschil des te beter.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

@ Emootje,
Gezien de effecten die je beschrijft heb je volgens mij genoeg biofeedback. :wink: Ben je heel goed bezig.
(Op een gegeven ogenblik ga je gewoon aar je eigen natuurlijke ademhalingsritme. Dat kan een ander frequentie zijn dan die 6 uit het boekje).
Dan is het nu een kwestie van twijfels opzij zetten en het dagelijks meerdere keren doen. (En het ook volhouden als je je beter gaat voelen of er genoeg van krijgt. :lol:)

Ik ga binnenkort uitzoeken hoe het met de "variability" zit.
Ik ging er vanuit dat het de standaardafwijking is, waarbij de verschillen van het gemiddelde worden gekwadrateerd. Daarbij zou weer een mooi regelmatig patroon moeten zitten bij hartcoherentie. Dan zou het anders zijn dan de beschrijving die in jouw link staat. Gezien mijn wiskundige achtergrond wil ik er wel eens dieper induiken.
Ook zal ik eens opletten als ik achter mijn computer zit, hoe dan de verschillen tussen hoge en lage hartslag zijn.

Zat er ook een uitleg bij je apparaat met oefeningen?
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Even de opgeslagen statistieken bekeken.
Aan het (gemiddelde) verschil (in een sessie) tussen hoogste en laatste bpm kan ik de HRV bij mijn programma beslist niet voorspellen.
Als het verschil 25 is, kan het op niveau 1 (laagste niveau) geen coherentie zijn, maar het kan ook in een andere sessie op niveau 3 (enahoogste niveau) bijna voordurend coherent zijn. (Een volgende keer was bij de meting op niveau 3 met bijna voortdurende coherentie het gemiddelde verschil 18.)

Als je curves krijgt zoals je die hier laat zien, kan je beter kijken of die curves mooi regelmatig met ronde toppen of onregelmatig/hakkelig. (Tenminste als dat ook voorkomt, want anders nemen ze een te lange tijd om die cijfers te bepalen en vallen de verschillen/onregelmatigheden weg.)
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Het zou goed kunnen dat het begrip HRV bij mij niet helemaal goed zit.
De meeste kennis heb ik hier vandaan:
http://www.coherence.com/science_full_h ... uction.htm

Het was te verwachten dat er geen verband is tussen de respiratory sinus arrhythmia (RSA)(mijn methode) en de coherentie maar ik snap nog niet waarom RSA zo verschilt met de HRV.
Gisteren heb ik ook geprobeerd me te verdiepen in SDANN HRV analyse maar ben snel afgehaakt. Moet nog veel leren...zucht. Respect als je dat allemaal snapt!

De stresschecker is maar heel beperkt, geeft alleen de huidige hartslag aan en de huidige HRV. Het is daarom moeilijk om een regelmatig patroon te ontdekken, tenzij je een fotografisch geheugen hebt. Mijn HRV blijft altijd op het laagste niveau hangen, weinig actie. De hardware is voor zo ver ik weet ook niet compatible met andere software, anders was dat een goede oplosing. Er is ook geen mogelijkheid om data te exporteren naar een ander programma. Het boekje is daarentegen wel online te bekijken, bij de foto's:
http://www.vitaminstore.nl/vitaminen/19 ... s-checker/

Misschien ook wel handig voor je als je dingen gaat uitzoeken, gratis HRV analyse software:
http://kubios.uku.fi/KubiosHRV/Download/
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Je eigen lichaam geeft in ieder geval blijkens je post prima feedback.

Mocht je toch graag het apparaat willen gebruiken:
Voorzover ik begrijp krijg je wel een grafiek op het scherm.
Daar waar die mooiere ronde toppen heeft en een vloeiender curve wordt is de hartcoherentie hoger.

Zelf zou ik vermoedelijk gaan spelen met het invoeren van hogere leeftijden. Net zolang tot ik wel wat aan de feedback heb.
Als het gemakkelijker gaat kan je dan weer de leeftijd verlagen. Dan heb je vooruitgang geboekt. :lol:

De engelse tekst uit je link ga ik later nog een keer doorlezen.

Wat ik al wel begrepen heb is dat als je te diep inademt (en dus minder keren per minuut inademt), je minder hartcoherentie hebt. Dat klopt ook wel met mijn ervaringen. Bij een lange diepe inademing ontstaat onregelmatigheid in de grafiek en is er dus minder coherentie. Dus je kan overwegen of je met een buikademhaling toch je buik iets minder ver naar voren laat gaan en iets vaker per minuut inademt. 5x per minuut in- en uitademen is het advies (en niet 6, dus je zit er al vrij dicht bij.) (Ik zit idd bij ongeveer 5 per minuut.)
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
emootje
Actief lid
Berichten: 446
Lid geworden op: 20 jul 2010, 09:53
Locatie: Lunteren

Bericht door emootje »

Heb nu een paar weken mijn ademoefeningen gedaan met een ademfrequentie van 5 per minuut maar het voelt niet echt beter.
Ik ga weer over op mijn oude ademfrequentie (5 sec. in en 15 sec. uit).
Ik denk dat voor mij het onderdrukken van het sympathisch zenuwstelsel (noradrenaline) belangrijker is dan een hoge coherentie.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Zou kunnen.
Luisteren naar je lichaam is in ieder geval belangrijk.

PS Het geheim van de berekeningen van HRV is mij nog onduidelijk. Ik ben op tegenstrijdigheden gestuit of ik vergis me.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Plaats reactie