5-HTP supplement, ervaringen??

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Vandaag halfje 5-htp genomen.
Had veel last van mijn darmen. Op internet gelezen over prikkelbare darm syndroom en wat je het beste kan doen om de problemen te verhelpen. Verschillende sites hadden het over 5-htp en tot mijn grote verbazing zijn mijn darmen direkt een stuk rustiger.
Weet nog wel dat toen de angstaanvallen erg waren ik eigenlijk door 's avonds 5-htp te nemen overdag de klachten minder waren. Maar overdag kon ik het niet nemen.
Heb het nu rond avondeten genomen. Zo'n 25 mg. En ben er fysiek wat beter aan toe dus wie weet.
Ben behoorlijk verrast en voel me nu ook slaperig. In plaats van alleen maar uitgeput.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Fijn grig!
Ik weet dat bij prikkelbare darm wel eens lage dosering AD wordt gegeven, is dit wellicht vergelijkbaar?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Ja absoluut. Maar ik vind AD toch niet erg prettig moet ik toegeven. Bijwerkingen en ook eventuele afhankelijkheid. Weet niet of het overdag zal werken. Misschien word ik er toch iets te vaag van maar in de avond kan het wel. Het is dan toch donker en ik hoef nu niks te doen. Mijn leven is bed soms bank :-)
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Mee eens hoor.
Heb je 't idee dat je al iets verbeterd?
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Gaat heel erg op en neer. Overgevoeligheid voor geluid is een stuk minder heftig. Licht blijft lastig en ja vermoeidheid natuurlijk. Grootste euvel is het onwerkelijke gevoel en brainfog. Leef in een soort 2e dimensie. Hopelijk gaat dat ook wat vooruit met de 5-htp?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ik denk uberhaupt dat het op den duur wat kan verbeteren, vooral ook met voldoende (platte of 45o) rust. En voorzichtig met wat je eet, maar dat doe je al.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Neem je zelf dus geen 5-htp meer. Ook niet van plan?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Nee. Heb het wel genomen maar gebruik nu amitriptilyne.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Klopt . Voor het slapen toch?
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Yep! :wink:
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Vandaag gaat het niet lekker op de 5-HTP. Gisteren had ik 's avonds op een lege maag genomen en direkt angstig en onwerkelijk gevoel heel sterk.
Vandaag dus ook knetter vaag weer. Dus dat valt weer tegen. :-(
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Je reageert nog erg gevoelig op van alles. Rustig aan, kleine hoeveelheden. Goed drinken (wat drink je eigenlijk? Ikzelf dronk veel gewone ("zwarte") thee toen ik zo hevig ziek was, groene thee was niet fijn).

Ook Nigel Speight zegt, veel rust, geen stress.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Zwarte thee is out of the question. Is voor mij net als koffie. Ik drink voornamelijk water en wat kruidenthee.

Inderdaad reageren super heftig op alles. Dat maakt het ook zo moeilijk een beetje vooruitgang te boeken. Grr. Neem nu minder dan een kwart en nog van slag.
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

Bericht door lulu »

Ja veel rust nemen, geduld hebben. Ik hoop dat Christine nog wat voor je kan betekenen. Er is ook nog de website van exendo, maar ja, dan moet je alles zelf uitzoeken, da's nu denk ik een beetje veel van het goede...
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie