5-HTP supplement, ervaringen??

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

5-HTP supplement, ervaringen??

Bericht door aquamarijn »

de zoekfunctie werkt vanochtend bij mij niet zo goed, dus ik weet niet of hier al een topic over loopt??

ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die 5-HTP (=supplement) gebruiken? het lijkt me wel interessant om eens uit te proberen, vooral omdat ik hevig reageer op koolhydraten maar tegelijkertijd me heel erg ziek voel bij een koolhydraatarmdieet. 5-HTP zou de koolhydraatbehoefte goed in de hand kunnen houden (en dus de bloedsuikerspiegel?)

5-HTP werkt overigens niet precies hetzelfde als Tryptofaan, had een site gevonden waar het verschil werd uitgelegd maar die kan ik ff niet terugvinden :?
voor wie het niet kent en nieuwsgierig is, wat info:
____________________________________________________
De hoeveelheid serotonine in de hersenen heeft grote invloed op vele hersenactiviteiten zoals: stemmingen, slaap, seksueel gedrag, pijntransmissie en eetgedrag. Ons denken, voelen en gedrag zijn dus sterk afhankelijk van de hoeveelheid serotonine. Voldoende serotonine in de hersenen brengt rust, relaxatie en milde euforie. Een tekort aan serotonine kan leiden tot tegengestelde gevoelens zoals depressiviteit en angststoornissen.

5-HTP en de aanmaak van serotonine

Neurotransmitters in de hersenen, zoals serotonine, worden gemaakt uit eiwitten die zich in onze voeding bevinden. Deze eiwitten worden afgebroken tot aminozuren. Tryptofaan uit 5-HTP is zo'n essentieel aminozuur en dient als grondstof voor serotonine.

Stress en serotonine

Stress is de meest voorkomende oorzaak van depressie, slaapstoornissen en vermoeidheid. Een langdurig verhoogd niveau van het stresshormoon cortisol veroorzaakt weefselafbraak in de hersenen. In hoge dosis is cortisol een zwaargiftig hormoon dat de hersencellen onherstelbaar beschadigt. Cortisol ontregelt bovendien het insuline/glucoseniveau in het lichaam. Omdat onze hersenen voor wat betreft een constante brandstoftoevoer (glucose) bijna volledig afhankelijk zijn van een goed insuline/glucoseniveau, kan ontregeling tot een groot aantal klachten leiden. Een te hoog cortisol niveau leidt ook tot een sterke ontregeling van neurotransmitters, in het bijzonder serotonine.

Overgewicht en serotonine

Een laag serotonine niveau in de hersenen leidt tot overeten en een koolhydraatverslaving. Verschillende studies laten zien dat 5-HTP de behoefte aan inname van calorieën drastisch vermindert en op deze manier overgewicht tegengaat. Bij eetsoornissen als Boulimia is vrijwel altijd sprake van een te laag serotonineniveau.

Slaapstoornissen en serotonine

De twee meest voorkomende slaapstoornissen zijn het moeilijk in slaap komen en moeite hebben met doorslapen. Het lichaam zet serotonine om in melatonine, wat het slaappatroon normaliseert en voor voldoende slaap zorgt. Het is daarom belangrijk dat voldoende serotonine beschikbaar is. Serotonine reguleert eveneens het vrijkomen van melatonine uit de epifyse.

Andere aandoeningen en serotonine

Pijn: Als het serotonineniveau in de hersenen te laag is is de pijngrens ook laag waardoor eerder pijn wordt gevoeld. De oorzaak hiervoor is dat een tekort aan serotonine leidt tot verminderde afgifte van endorfinen. Migraine: Door sommige wetenschappers wordt migraine ook wel het \"laag serotoninesyndroom\" genoemd omdat mensen met migraine en spanningshoofdpijn lage niveaus van serotonine in hun weefsels hebben. Verhoging van het serotonine niveau is dan zinvol. Dit heeft weer invloed op het endorfinesysteem. 5 HTP heeft zich in dubbelblinde studies bij patiënten met terugkerende migraine aanvallen inmiddels duidelijk bewezen.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

5-HTP supplement, ervaringen??

Bericht door aquamarijn »

ah, teruggevonden. als je tryptofaan gebruikt moet je dit zelf nog gaan omzetten naar 5-htp, maar niet iedereen kan dit goed omzetten.
_____________________________________________

Aanmaak van serotonine
Neurotransmitters in de hersenen, zoals serotonine, worden gemaakt uit eiwitten die zich in onze voeding bevinden. Deze eiwitten worden afgebroken tot aminozuren. Tryptofaan is zo’n essentieel aminozuur en dient als grondstof voor serotonine. Zo dient een ander aminozuur, tyrosine, als grondstof voor noradrenaline. Uit tryptofaan wordt 5 HTP gemaakt, dat vervolgens in de lever en hersenen wordt omgezet in serotonine.


Tryptofaan en 5HTP
Uit tryptofaan, dat in onze voeding voorkomt, produceert het lichaam via verschillende tussenstappen serotonine. Via het enzym tryptofaan-hydrolase wordt tryptofaan omgezet in 5 HTP. Tryptofaan kan in de lever echter óók omgezet worden naar kynurenine. Dit is een spierstimulerende stof. Het lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid kynurenine nodig om goed te functioneren. Als de niveaus te hoog worden neemt de kans op spierschade toe. Bij langdurig verhoogde niveaus neemt de kans op de ziekte van Parkinson toe.

Er zijn verschillende factoren bepalend voor de omzetting van tryptofaan naar kynurenine of naar andere substanties. Zo verhoogt stress de productie van kynurenine. Stress vermindert namelijk het enzym tryptofaan-hydrolase dat nodig is voor de omzetting naar 5 HTP.

Andere factoren die de omzetting naar 5 HTP negatief beïnvloeden zijn:
- Tekorten aan vitamine B3 en B6
- Laag magnesium niveau
- Insuline intolerantie
- Genetische factoren

Al deze factoren leiden tot een verhoogde activiteit van de enzymen tryptofaan oxidase en kynurenine formidase die tryptofaan in de lever omzetten naar kynurenine en een vermindering van het enzym tryptofaan-hydrolase die verantwoordelijk is voor de omzetting van tryptofaan naar 5 HTP.

Circa 70 procent van 5 HTP wordt vanuit de darmen in het bloed opgenomen. Belangrijk is ook dat 5 HTP makkelijk de bloed-hersenbarriere passeert. Omdat het 5 HTP-molecuul vetoplosbaar is, wordt het gemakkelijk in de hersencellen opgenomen.

Om de omzetting van 5 hydroxytryptofaan (5 HTP) naar serotonine in de hersenen te stimuleren kunnen bepaalde preparaten worden gebruikt.
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

5-HTP supplement, ervaringen??

Bericht door josje15 »

En dan slik ik a.s zaterdag geen antidepressiva meer en nu herinner ik me maar al te goed 5 HTP....
en hoeveel zou ik daar van kunnen slikken tegen serotonine tekort?
Marlène? Anderen? Lulu?
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
lulu
Gevorderd lid
Berichten: 3297
Lid geworden op: 04 mar 2012, 23:03

5-HTP supplement, ervaringen??

Bericht door lulu »

hoi josje, ik las al dat je was afgebouwd, wat heb je dat snel gedaan! knap van je, ik hoop dat je je enigszins goed blijft voelen, hoe is het nu?
ik heb idd een periode 5-htp genomen, icm melatonine en valeriaan, vooral voor de slaap. en hoeveel nam ik... ik geloof gewoon 1 standaard pilletje, weet niet zo goed hoeveel hier in zat. ik ben na een paar maanden gestopt.
ik weet niet hoeveel invloed het op mijn humeur had, was toen erg ziek en vooral bezig met overleven zeg maar. was er toen niet ontevreden over.

marlene noemde ook phenylalanine (of fenylalanine) d- of r-, voor het humeur. mss nog op te zoeken?

sterkte josje, ben benieuwd hoe het gaat en of je het op andere wijze ook wat onder controle kan krijgen (st janskruid ook nog overwogen? het nadeel van natuurlijke producten is dacht ik dat je niet altijd weet hoe veel werkzame stof er nu precies in zit).
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

5-HTP supplement, ervaringen??

Bericht door marlène »

Vreemd, ik had hier vanmiddag een berichtje geschreven maar blijkbaar niet goed bewaard, jammer.

Josje, ik heb je een berichtje gestuurd ivm een boek dat wel interessant is ivm serotonine.

De moodcure is ook een goed boek, gelijkaardige website moodcure.com

5-htp moet je samen nemen met koolhydraten en 90 min voor of na eiwitten.

Het heeft vit B6, B12, foliumzuur, vit C, zink en een goede insulinehuishouding (denk aan chroom) nodig om te functioneren. Neem er dus zeker een goede multivitamine bij.

succes ermee!!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

5-HTP supplement, ervaringen??

Bericht door marlène »

@ lulu

klopt, phenylalaline wordt ook wel ingezet bij depressie en meer bepaald de L-vorm

dit neem je best op een lege maag en ver van opiaten (zoals gluten, melk)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

5-HTP supplement, ervaringen??

Bericht door Grigor »

Nam het zelf om te slapen. Viel er niet goed van in slaap en werd te vroeg wakker maar was wel heel veel minder gestresst de volgende dag.
Het overdag nemen was niet goed voor me. Kon dan eigenlijk weinig maar ben nu ook niet in goede doen.
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Wie gebruikt er Griffonia (5 HTP)?
En van welk merk en hoeveel mg, als ik vragen mag?
En heb je er baat bij?

Groetjes,

Aoife.
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Nam 50 tot 100 Mg. En ervaring er mee staat hier boven ;-)
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Hai Grigor,

Ja, dat had ik gelezen.
Welk merk gebruikte je?
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Solgar. Prima merk uiteraard. Waar wil je het zelf voor gebruiken?
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Op advies vanwege uitgestelde slaapfase syndroom ipv melatonine.

Solgar had ik gezien, maar die heeft toch geen 50 mg?
Ik zoek er een met alleen Griffonia (5 HTP) en dan 50 of 100 mg.
Ik wil niet meteen met 500 mg van Bonusan beginnen.
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Of ze 50 hebben moet je even kijken. Ik halveerde de capsule gewoon.

Slaap er zelf dus niet echt goed door maar sommige mensen dus wel. Hoezo neem je heen melatonine meer?
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

De melatonine hielp niet voldoende.
"Wetenschappers die hun wijsheid alleen uit boeken hebben moet men op de boekenplank zetten".

Wolfgang Eschker
Grigor
Gevorderd lid
Berichten: 1418
Lid geworden op: 04 jun 2008, 11:56

Bericht door Grigor »

Same here. Hoop dat 5-HTP beter werkt. Ben benieuwd.
Plaats reactie