Vitamine D + Calcitriol K de Meirleir.

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

@ aoife : mijn waarde 46,8 pg/mL (ref. 22,0 / 75,0) is volgens prof DML prima normaal ! oef
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

aoife schreef:Ah, vandaar.

Ik dacht dat je geqoute had van een van de linken die ik gegeven had.
Kon me al niet voorstellen dat het daar tussen stond.
Wauw.. ji hebt trouwens echt een lage 25 oh... die 11.
:shock:

Dat kan dus met een normale 1,25 oh.

Weird he..
Hoe werkt dat?
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Wauw.. ji hebt trouwens echt een lage 25 oh... die 11.


Dat kan dus met een normale 1,25 oh.

Mijn 1,25 OH was/is niet normaal, maar te hoog.
Als ik Vitamine D bij ga slikken wordt hij nog hoger en dat moet beslist niet.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

hebben ze verteld hoe dat precies zit?
Met die hoge 1,25 en lage 25?
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Wie bedoel je met "ze"?


In dit topic staan linken naar de B12 Babbelbox en naar deze blog:
http://b12vitaminetekortpodium.blogspot ... chive.html

Daar kun je er meer over lezen.
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Afgelopen week heb ik met veel moeite de calicitriolwaarde (1,25 diOH) in Nederland laten testen ipv bij DML (blijkbaar heel exotisch! :?). Eigenlijk om kosten te besparen. Ik bedacht me dat als het geen standaardtest is, dat het vast niet wordt vergoed in NL. Hoe is dit bij jullie verlopen? Hebben jullie de 1,25 diOH test vergoed gekregen?

En als je het als Nederlander gewoon in België laat controleren: is het gelukt om de 1,25 vit D test van DML vergoed te krijgen?
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Hoi Malu,

Ik heb de 1,25 idd vorig jaar in NL laten testen samen met de calcium en de andere vit D. Gedaan via de HA en dat werd toen 'gewoon' vergoed...(idd vrij excotisch, uitslag liet ook redelijk lang op zich wachten en ziekenhuis had er zelfs geen standaard label voor voor op het bloedbuisje, heel speciaal dus ;-))

Eigenlijk moet ik het binnenkort weer laten doen, maar twijffel alleen of ik het nu weer hier ga laten doen, of toch maar in BE (dat wordt bij mij NIET vergoedt) het gaat nl. wel van je eigen risico af, vorig jaar was ik daar al overheen, maar met de verhoogde drempel dit jaar en dat ik wss minder kosten maak weet ik niet of het zin heeft hier nog weer moeite voor te gaan doen bij de HA...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Thx voor je reactie. Ik zat ook te twijfelen over dat eigen risico, toch gebruik ik hier wel wat medicatie etc dus ik kom er toch niet helemaal onderuit. Ik wacht het bedrag even af, als het tegenvalt dan kan ik altijd nog de volgende keer alles gewoon in België laten testen. Wel zo makkelijk.

Het was eigenlijk de bedoeling dat twee weken geleden alles (calcium, vit D) in 1 keer werd getest, maar die apen bij het laboratorium hebben gewoon de verkeerde vit D onderzocht (terwijl ik zeer duidelijk erbij heb gezegd welke het moest zijn en het expliciet op het formulier stond). Toen ik de uitslag opvroeg twijfelde ik al, de assistente heeft toen naar het lab gebeld: 'ja hoor, het is de goede vit. D'. Niet dus. Vandaar dat ik nog een keer apart moest gaan (waarbij ze een half uur moesten rondbellen over de buisjes, waar het naartoe moest en wat het überhaupt is). Hopelijk nemen ze deze aparte test ook gewoon mee voor vergoeding.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
aoife
Gevorderd lid
Berichten: 962
Lid geworden op: 01 jun 2011, 19:02

Bericht door aoife »

Volgens mij kost de Calcitriol (1,25 OH) test iets van 30,00.
Hij wordt gewoon vergoed.

Belangrijk is wel dat het op de juiste manier wordt gedaan anders zal de uitslag lager uitvallen dan hij in werkelijkheid is.

-Please perform the following Vitamin D tests: 1,25-D and 25-D.
-Please ensure that collection staff arrange for centrifuging and freezing of the 1,25D sample. (only)
-The sample should be allowed to settle and clot at room temperature for at least 30 minutes (but no more than two hours) and then centrifuged. Do not hold on dry ice prior to centrifuging.
-After centrifuging, freeze at between -2 and -10 C.
-The sample must be transported on dry ice in order to remain frozen until it reaches the testing lab.

http://mpkb.org/home/tests/dtesting
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Ik hou mn hart vast... heb weinig vertrouwen in dat lab. Ik hoop dat ze er een beetje uit zijn gekomen en dat het juist wordt uitgevoerd. Zal volgende keer aan mijn huisarts vragen of ze die instructies erbij kan geven, want nu nog teruggaan en vragen of het wel juist is gebeurd... zou kunnen maar je wil ook niet al teveel irritatie opwekken. Misschien dat ik het nog ga navragen, maar ik kan ook gewoon op korte termijn een nieuwe test regelen.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Zucht, ik kan nu voor de derde keer bloed gaan prikken! Is dus weer mis gegaan. Ongelooflijk irritant, want op deze manier gaat het veel te lang duren.

Mijn huisarts gaat nu verder uitzoeken waar ik het dan wél kan laten testen. Ik heb haar alvast de instructies van Aoife gegeven...

Omdat het allemaal niet zo vlot gaat hoop ik dat jullie me ook wat op weg kunnen helpen, dus wil ik vragen of één van jullie weet waar ik de vit D (1,25 di OH) kan laten testen? Heeft jullie lab het wel gewoon zelf kunnen uitvoeren?

Er staat me vaag iets bij over Capelle a/d IJssel?? Kan het daar naartoe worden gestuurd?
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb via mijn huisarts (die het labformulier van DML steeds overschrijft ivm vergoeding verzekering) bloed laten testen, nl de vitamine 1,25 OH en vit D 25 OH.

Nu krijg ik deze waardes terug maar vraag me af of het wel goed is gegaan daar in het ziekenhuis, want bij beide uitslagen staat nu 1,25 OH en ik mis de 25 OH.

Dit zijn de uitslagen: (ik type het even letterlijk over).
- vitamine D3 (1,25OH) 17 referentiewaarde 50 nmol/L (dus te laag)
- vitamine D 1,25 (OH) 135 ref waarde 50-110 (dus te hoog)

Het lag in de lijn van de verwachtingen dat de ene te laag en de andere te hoog zou zijn, wat ik zoal gelezen heb hierover, maar dit lijken dus 2 dezelfde te zijn......Maar die laatste heb ik 3 weken op moeten wachten en is opgestuurd en was ingewikkeld omdat ze op het lab niet wisten welk buisje. Dus dat komt dan weer overeen met wat hierboven allemaal geschreven staat.

snappen jullie het nog? Ik zou het zo vervelend vinden om met verkeerde uitslagen bij dml te komen, maar ik ben ook door mijn spaargeld heen dus meot het wel op deze manier doen...
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Het enige dat ik me kan bedenken is dat de eerste uitslag die 25 OH is. Ook omdat daar geen bovengrens voor is (>50 nmol/l is bij de meeste laboratoria de streefwaarde, plus de 1,25 OH wordt vaak in pmol/l of pg/ml uitgedrukt).

Ik zou er voor de zekerheid over bellen met het lab, of vragen of je huisarts/de assistente dat wilt doen. Als het inderdaad een typfout is, is het wel erg slordig.
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
tavy
Actief lid
Berichten: 317
Lid geworden op: 19 jun 2010, 12:14

Bericht door tavy »

zeer interessant allemaal,

ik had een laag vit d 15 en slik colecalciferol dagelijks. DML heeft bij Calcitriol (D 1,25 OH)? gemeten , dat was goed ,maar ik gebruikte toen wel vit d.

Hoe zou het dan kunnen dat je vit d laag is en de calcitriol hoog of normaal? hangt dat niet samen dan? is het eertse niet de hoeveelheid in het bloed en de tweede in weefsel?
nijntje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 704
Lid geworden op: 03 dec 2006, 14:42

Bericht door nijntje »

hoeveel vitamine D zit er in de colecalciferol aub? Hoeveel neem je er dagelijks aub ?
Plaats reactie