Belastingen 2011

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Was vergeten te abonneren dus ik lees de berichten nu pas...
Ik heb in mijn mail naar DML mijn excuses maar aangeboden voor de onkunde van Nederlandse belastinginspecteurs :wink:

@metoo: Als je een brief hebt gehad dat ze het nader gaan onderzoeken zal je er niet onderuit komen. Bij mij ging alles pas lopen toen ik ging bellen (krijg normaal teruggave altijd in mei, daarna steeds brieven dat het uitgesteld werd). Nadat ik alle bonnetjes had opgestuurd heb ik weer 8 weken niks gehoord. Toen ik belde kreeg ik dus te horen dat het zou worden afgewezen. Want geen erkende arts, medicatie niet voorgeschreven maar voorgesteld enzo. Mijn reactie op hun eerste argument (heb met 2 inspecteurs gesproken); prof.dr. DML is verbonden aan de Vrije Universiteit Brussel, hij is zowel cardioloog als internist. Ik heb dus geen idee waarom jullie stellen dat hij geen erkend arts zou zijn en al helemaal niet waarom jullie er 8 weken over gedaan hebben om die conclusie te trekken...
De inspecteur heeft me nu beloofd dat hij het heel snel af zal handelen zodra de brief van DML binnen is (hoewel hij ook nog wel ingewikkeld deed dat ik de kosten niet bij zorgverzekering heb gedeclareerd, heb uitgelegd dat ik bezig ben met rechtzaak over kosten van 2009 dus dat ik nu natuurlijk geen kosten van 2010 kan declareren als ik niet nóg een procedure wil).

Als je net als de teruggave snel nodig hebt, zou ik er toch maar eens achteraan bellen. Je mag me natuurlijk altijd een bericht sturen! Ik ben inmiddels volgens mij beter op de hoogte van alle regels dan de belastingdienst zelf :wink:
Alleen bonnetjes opsturen is trouwens niet voldoende, de inspecteur heeft blijkbaar geen tijd om die allemaal na te kijken, ik moest daarna alsnog een overzicht sturen van alle medicatie met het bedrag erbij. Die kan ik je wel mailen als je me pb stuurt met je email.
Succes!
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Je hoeft pas bonnen op te sturen als ze daarom vragen. Met internet kan je sowieso geen originele rekeningen insturen.
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Nou het kon natuurlijk niet uitblijven...Ook ik ben a/d beurt...
Vandaag ook de dikke blauwe enveloppe in de bus, en geen goed nieuws...of ik al die bedragen even wil uitleggen en onderbouwen, met de bewijzen erbij...
Natuurlijk heb ik alle bonne etc. goed bewaard, maar ben toch bang dat ze alles gaan afwijzen, en hier valt of staat mijn verdere behandeling bij DML mee, mocht ik het geld niet terugkrijgen dan is het eind van de spaarpot heel snel in zicht vrees ik...
Dus Martine, ik stuur je een PB...alle hulp is welkom ;-)
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

vervelend verhaal metoo, nu zakt de moed me nog extra in de schoenen :(
succes! en hoop dat het toch goed uit pakt voor je... en voor alle andere mensen hier op het forum natuurlijk ook!

ik had nog even een specifiek vraagje over de reiskosten, want men zei hier dat die wel opgegeven konden worden
ik ben nu toevallig mijn aangifte aan het invullen en lees bij de informatie nu het volgende:

Het kan zijn dat u door ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten maakte.

De volgende uitgaven zijn aftrekbaar:
- uitgaven voor vervoer naar een arts of ziekenhuis
- uitgaven voor ambulancevervoer
- andere vervoerskosten door ziekte of invaliditeit

U mag deze vervoerskosten alleen aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten had dan mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maatschappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn. U kunt dit bijvoorbeeld vergelijken door gebruik te maken van de gegevens van het NIBUD of het CBS. Had u dan hogere vervoerskosten? Dan mag u uw extra vervoerskosten aftrekken. U moet van deze extra vervoerskosten wel de vergoeding afhalen die u bijvoorbeeld van uw zorgverzekering kreeg.





er staat dus niets over een kilometer vergoeding zoals vroeger het geval was. Toen mocht je bijv 0,15 cent per km opgeven. Met de instanties NIBUD of CBS heb ik naar mijn weten verder niks van doen. Dus hoe heeft men hier hun reiskosten opgegeven?

bij voorbaat dank! :)
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Burial schreef: er staat dus niets over een kilometer vergoeding zoals vroeger het geval was. Toen mocht je bijv 0,15 cent per km opgeven. Met de instanties NIBUD of CBS heb ik naar mijn weten verder niks van doen. Dus hoe heeft men hier hun reiskosten opgegeven?
Van http://www.meerkosten.nl/index.php?opti ... Itemid=135:

Maakt u gebruik van uw eigen auto, dan zijn de werkelijke kosten aftrekbaar. U kunt deze werkelijke kosten bepalen aan de hand van de integrale kilometerkosten voor uw auto. Neem hiervoor de kosten per kilometer voor uw type auto volgens de berekeningen van de ANWB of de Consumentenbond. Ook een bedrag van € 0,35 per gereden kilometer wordt in veel gevallen wel geaccepteerd door de Belastingdienst, al is dit nergens vastgelegd in regelgeving.

Je kan dus €0,35 pkm aftrekken.
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

dank u! :)
toch niet een directe link vanuit het belastingaangifte programma hè? want dan ga ik me schamen :P
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Nee hoor, niet te vinden via programma :)
Dacht dat op de site van de belastingdienst €0,19 staat bij aanvullende info, maar ze accepteren dus blijkbaar ook €0,35.
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

toch ruim 300 euro aan benzine, duidelijk de moeite waard!
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

martine030 schreef:Nee hoor, niet te vinden via programma :)
Dacht dat op de site van de belastingdienst €0,19 staat bij aanvullende info, maar ze accepteren dus blijkbaar ook €0,35.
Er zijn 2 soorten vervoerskosten die je kan invullen. De eerste is reiskosten ziekenbezoek hier voor mag je inderdaad maar €0,19 per km rekenen. Maar hieronder vallen dus niet je eigen vervoerskosten voor bezoeken aan artsen e.d. als je zelf ziek bent. Die moet je invullen bij vervoer, de tweede mogelijkheid in het aangifte programma. En hiervoor geld dus die €0,35 per km of de daadwerkelijke kosten per km die geldt voor jouw auto.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

En het OV?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

De werkelijke kosten die je moet kunnen aantonen met kaartjes of print van je Ov-chipkaart.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Zijn er nog andere dingen waar we voor de aangifte aan moeten denken? Anders da bonnen en reiskosten? Vorig jaar noemde bijv, iemand de aftrekpost voor chronisch zieken van E 300,- voor beddengoed en trainingspak oid. Daarvoor hoefde je geen bonnen te bewaren, maar ik weet nu niet of die aftrekpost er nog is en waar die verstopt zit. Iemans een idee? Of andere zaken?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Die is er nog dus doen! Inderdaad 300 euro zonder bonnetjes. De aftrekpost zit bij aftrekposten- specifieke zorgkosten en dan kopje extra uitgaven voor kleding en beddengoed.
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Thank you so much my dear! Wat weet jij er toch veel vanaf. Als ik nog meer vragen over de Bdienst (excuseer voor dit vieze woord :mrgreen:) heb, dan ben jij de eerste bij wie ik aanklop!!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

stargazertje schreef:Die is er nog dus doen! Inderdaad 300 euro zonder bonnetjes. De aftrekpost zit bij aftrekposten- specifieke zorgkosten en dan kopje extra uitgaven voor kleding en beddengoed.
Er staat 'vaste aftrek' oid en dat betekent dus concreet dat je deze E 300,- in dat vak kan invullen? Zonder bonnen te overleggen achteraf?
Plaats reactie