Belastingen 2011

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

geen idee!? :roll:
Gebruikersavatar
dino
Gevorderd lid
Berichten: 1455
Lid geworden op: 22 feb 2011, 14:20

Bericht door dino »

Een gezond persoon gaat niet naar de huisarts? :D
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

nyx schreef:Bij het ziekenhuis moet ik altijd parkeergeld betalen.
Geven jullie dit ook op net als de reiskosten
(of onder het kopje reiskosten?) Heb alle bonnetjes bewaard en kan aantonen dat ze voor het ziekenhuis zijn gebruikt.
Ik dacht ergens eens gelezen te hebben (geen idee meer waar) dat alleen de reiskosten (ov/ taxi of km vergoeding) aftrekbaar zijn en de parkeerkosten niet.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Je moet jezelf vergelijken met de doorsnee mens van je eigen financiële en maatschappelijke groepen. Mensen van middelbare leeftijd hebben meer gelegenheid opgebouwd om kwaaltjes op te lopen dan jongeren en minder dan bejaarden. Mensen in bepaalde beroepen/inkomensgroepen hebben het weer anders dan in andere groepen. De gezonde mens gaat af en toe naar de dokter, maar hoe vaak is dat per cultuurgroep?
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

@stargazertje
"U mag deze vervoerskosten alleen aftrekken als u aannemelijk kunt maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten had dan mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maatschappelijk opzicht met u vergelijkbaar zijn"

er staat hogere vervoerskosten, als je ziek bent kost een liter benzine of een treinkaartje even duur dan als je gezond bent
ik heb het daarom dus de laatste jaren niet meer opgegeven, dat derde punt kan ik me overigens niet herinneren...
ik heb er uiteraard wel bewust goed naar gekeken en dus ook bewust niet opgegeven
het is ook maar net hoe je het interpreteert in sommige gevallen natuurlijk
denk dat ik t dit jaar dan toch maar weer wel ga opgeven :)
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ja, een liter benzine of treinkaartje blijft even veel kosten, maar een gezond mens gaat niet voor zijn/haar lol naar het VC Lelystad of de huisarts voor een B12injectie. Overal waar ik om heen moet ivm mijn ME noteer ik voor reiskosten omdat ik daar nooit zou zijn geweest als ik gewoon gezond was.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Je vervoerskosten zijn hoger als je vaker en/of verder gaat dan de doorsneemens van jouw categorie. Je moet dus weten wat die doorsnee-mens aan vervoerskosten heeft. Twee of drie keer per jaar naar de tandarts is gewoon, tien keer is hoger. Twee keer naar de kaakchirurg is misschien ook gewoon? Hoe vaak is gewoon voor de fysiotherapeut? VCL is zeker niet gewoon, dat is extra wegens chronische ziekte en valt dus onder de teruggave bijzondere ziekte/vervoerskosten.
Gebruikersavatar
nyx
Donateur
Donateur
Berichten: 366
Lid geworden op: 03 okt 2010, 13:03

Bericht door nyx »

Alle kosten die ik maak om naar het ziekenhuis te gaan geef ik op aan de belasting.
Ik moet elke 2 wk naar het ziekenhuis. Ben dan afhankelijk van iemand die me brengt.
Dus er worden telkens benzine en parkeer kosten gemaakt die ik anders niet zo maken dus ben van mening dat ik deze dan dus mag opgeven.

Volgens mij gaan gezonde mensen niet elke 2 wk naar het ziekenhuis. Toch :?: :wink:
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

ik interpreteerde het zo: als je bijv een taxi moet nemen, omdat je zelf te ziek bent om te rijden of ander vervoer te regelen
dan zijn het extra kosten gemaakt door ziekte, maar goed... ik wil jullie ook niet tegen spreken of zo ;)
sterker nog, het heeft me overtuigd om ook weer gewoon mijn reiskosten naar Brussel e.d. op te geven! :)
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

oh ja... ik heb ook nog een vraagje trouwens
die groene briefjes (getuigschrift) die je bij een consult van DML krijgt... zijn die nog nuttig voor de belastingaangifte? Of meer gewoon als bewijs mocht je ooit gecontroleerd worden of zo?
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik bewaar ze als bewijs dat ik daar ben geweest, ook ivm met de opgegeven kilometers bij de aangifte.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

ja bewaren doe ik ze uiteraard :)
maar je hebt ze dus niet direct nodig...
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
martine030
Actief lid
Berichten: 115
Lid geworden op: 17 nov 2009, 18:13

Bericht door martine030 »

Ik heb over mijn aangifte van 2010 alle bonnetjes op moeten sturen. Had er al rekening meer gehouden, mijn aftrek was hoger dan wat ik aan belasting heb betaald (zou circa 3000 terugkrijgen en begin dit jaar nog ruim 1000, nieuwe regeling volgens mij).

Er is besloten van mijn aangifte af te wijken, dieetaftrek en reiskosten zijn gelijk goedgekeurd maar de rest dus niet.
Verschillende brieven gehad, in de laatste stond dat er in de brieven van mijn arts wordt gesproken van 'ik stel voor'. En dat betekent volgens de inspecteur niet dat het ook voorgeschreven is... (terwijl hij alle bonnen van de 'voorgestelde' medicatie heeft!)

Net een half uur lang een discussie met hem gehad. Nu moet ik dus een bewijs van DML hebben dat hij de medicatie daadwerkelijk heeft voorgeschreven. Ik schaam me bijna om het te vragen...
De inspecteur was niet op de hoogte dat supplementen ook voor aftrek in aanmerking kunnen komen als deze op voorschrift in het kader van een therapie worden gebruikt. Ik heb hem beloofd dat ik de uitspraken van de rechtbank mee zou sturen.
Wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
malu
Gevorderd lid
Berichten: 1085
Lid geworden op: 15 sep 2011, 13:23

Bericht door malu »

Tjonge, wat een gedoe zeg! Bedankt dat je ons op de hoogte houdt.

Sterkte ermee! (En DML zal wel denken: die bureaucratische Nederlanders toch... maar hij zal het vast wel voor je doen)
De wereld achter ME: http://memalu.blogspot.com/
Gebruikersavatar
metoo
Gevorderd lid
Berichten: 832
Lid geworden op: 25 jun 2010, 14:31

Bericht door metoo »

Hoi Martine,
Wat een gedoe zeg allemaal...staat mij wss ook nog te wachten...Zou ook zo rond de 4000 moeten terugkrijgen over 2010. Ik heb alleen nog maar een brief gehad dat ze het nader gingen onderzoeken, daarna niets meer gehoord over bonnen opsturen iod.
Dat duurt nu al een tijdje, en ik zou er eigenlijk achteraan moeten zitten, maar ja, geen puf voor natuurlijk en ook geen zin om slapende honden wakker te maken daar bij de bel.dnst.
Blijf stiekum maar hopen dat ze het toch nog zullen goedkeuren zonder verder gedoe, maar dat zal dan wel een wonder zijn...
Mocht ik nog problemen krijgen hiermee, mag ik dan eens contact met je opnemen hoe en wat te doen? Ik ben er nl. helemaal niet thuis in in al die regels en wetjes etc. krijg er gewoon de zenuwen van...
Ik hoop dat je alsnog krijgt waar je recht op hebt...heel veel succes!
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
Plaats reactie