Belastingen 2011

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Belastingen 2011

Bericht door stargazertje »

Je kan er beter vroeg dan laat mee zijn :roll: dus ik houd nu spreadsheetoverzichtjes bij van wat ik nu betaal aan medicijnkosten, de reiskosten naar alle afspraken etc. Dan hoef ik niet als ik aangifte wil doen alles door te pluizen, op te zoeken en in te vullen.

Enige wat ik me wel afvraag is of ik de verzendkosten van bv de supplementen uit Lelystad ed nu wel of niet ook moet/mag invullen? This toch soms best wel een hoop geld wat ze willen. Iemand een idee nav hoe ze het vorig jaar hebben gedaan?
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Ik houd ook alles bij in een schriftje wat ik maak aan kosten aan medicatie en reiskosten. Scheelt weer een hoop gezoek volgend jaar bij de belastingaangifte.

Wat jou vraag betreft zou ik het eigenlijk ook niet weten. Ik zit eigenlijk met dezelfde vraag. Vorig jaar heb ik de supplementen vrijwel elke keer kunnen halen in combinatie met een bezoek aan Lelystad maar dit jaar dus niet. Ook voor de B12 ampullen betaal ik nog eens extra verzendkosten. Ben ook heel benieuwd naar het antwoord.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

O, ik ben een aantal keer op en neer gemoeten naar het Radboud in Nijmegen, kan ik dat opgeven als reiskosten?
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Voor vorig jaar kan ik ja zeggen, voor dit jaar kan ik denk ik wel zeggen JannekeB.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2256
Lid geworden op: 28 jan 2009, 09:46

Bericht door JannekeB »

Dan ga ik dat maar eens goed bijhouden dan.... ben er al 3x geweest dus dat tikt aardig aan qua kilometers. Ook de sportarts had ik al klaar liggen die kreeg iki ook niet vergoed.
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Voorwaarde was dat je door je ziekte meer kilometers moest maken dan een "normaal" mens als ik het goed heb. Alleen als de kilometers vergoed worden kan je ze geloof ik niet meerekenen. Maar zo'n expert in belastingen ben ik niet.
Gebruikersavatar
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 2224
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:28

Bericht door vlindertie »

Ik had vorig jaar 2550 km aan reiskosten enkel en alleen voor ziekenhuis en artsenbezoek en die hebben we gewoon opgegeven. Ik weet alleen nog niet de uitkomst, want doordat wij een eigen zaak hebben is het jaarwerk nog niet af en de berekening nog niet klaar. Als ik het niet vergeet zal ik het vermelden hiero okay.

Ik geef ook altijd de bonnen mee van de medicatie die ik zelf moet betalen. De rest doet de boekhouder, maar ik zal het hem eerdaags vragen als we eindelijk bericht van hem krijgen.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

http://financieel.infonu.nl/geld/65084- ... -2011.html

Ik heb vorig jaar steeds de totale bedragen van de facturen opgegeven, dus inclusief verzendkosten. Ik heb vorige week de definitieve aanslag gehad. Is dus gewoon geaccepteerd.
Ze doen steeksproefgewijs controles, en als je ineens een heel afwijkende aangifte heb gaan ze voor meer info vragen. Maar als je dan per ongeluk wat verzendkosten hebt meegeteld, zul je daar geen straf voor krijgen. Ze zullen hooguit je aangifte aanpassen.

Reiskosten kun je ook gewoon aftrekken, dat staat duidelijk in bovenstaande link.

De belastingdienst verdiept zich wat betreft controles ook altijd in een specifiek thema. Ik kan even niet vinden waar ze zich dit jaar op focussen. Vorig jaar waren het meen ik 'schenkingen'. Daar controleren ze dan extra op.

Als je voor je zelf alles goed bijhoudt met bonnen, facturen en km-overzichten, dus je aangifte goed kunt onderbouwen, hoe je je volgens mij geen zorgen te maken. Als er dan een foutje insluipt (bijv. die verzendkosten) doen ze daar echt niet moeilijk over.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-a ... 011-bekend

De staatssecretaris van Financiën, Frans Weekers, meldt dat de Belastingdienst 'tijdig doen van aangifte' als landelijk controlethema 2011 heeft gekozen. De standaardboete op te laat aangifte doen, wordt 225 euro. Dat twittert fiscalist en auteur Tim de Bondt.

Elk jaar besteedt de Belastingdienst bij de behandeling van de aangifte inkomstenbelasting extra aandacht aan een bepaald thema. Zo’n thema heet een controlethema.

Voor de belastingaangifte 2010 controleert de Belastingdienst extra op onterecht privégebruik van de auto van de zaak. Het controlethema bij de belastingaangifte 2009 was de aftrekpost voor uitgaven voor kinderen jonger dan 30 jaar.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Het aangifteprogramma is te downloaden dus gelijk maar gedaan en lopen invullen zover het kan. Volgens:
U mag alleen het deel van de kosten aftrekken waarvoor u geen vergoeding kreeg of recht op vergoeding hebt van bijvoorbeeld de (aanvullende) zorgverzekering, uw werkgever of de bijzondere bijstand. Ook de kosten die onder een verplicht of vrijwillig eigen risico vallen, zijn niet aftrekbaar.
Bron: belastingprogramma

is in ieder geval de 150 euro eigen risico niet aftrekbaar. Maar hoe zit het met de bijdrage voor de psych? Is die nu wel/ niet aftrekbaar? Zit te twijfelen. :roll:
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Het wettelijk verplicht eigen risico is niet aftrekbaar, de eigen bijdrage aan psych, fysio etc die niet onder dat verplicht eigen risico vallen zijn wel aftrekbaar.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Sorry. Snap hem nog even niet. :oops: :? Ik heb van Second Care (organisatie die met Lelystad samenwerkt) per sessie psych of per 2 een rekening gekregen. Dus die rekeningen kan ik wel aftrekken? Dus alleen de 150 euro is niet aftrekbaar?
Gebruikersavatar
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 444
Lid geworden op: 15 mei 2010, 11:25

Bericht door marianneke »

Dat klopt helemaal Stargazertje, je mag alles aftrekken wat je niet vergoed hebt gekregen en wat niet onder het verplichte eigen risico (dat was afgelopen jaar toch 170 euro?) valt. Alle eigen bijdrages zoals voor de psych mag je gewoon aftrekken.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Ok, duidelijk. Thankx Marianneke en Felixloena. Moet ik nog wel even mijn mooie overzicht aanpassen en uitprinten, maar dat is makkelijk. Verder alleen nog jaaroverzicht UWV nodig en dan kan ik al aangifte doen. :)
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

Bericht door Burial »

van je zorgverzekering krijg je een overzicht wat er onder je eigen risico valt
ik ga dadelijk bijv. bij mn eigen apotheek mesalazine halen, dus 220 euro (?) daarvan moet ik zelf betalen en mag ik dus niet opgeven aan de belastingdienst...
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Plaats reactie