Actie voor invoering voorrangskaart voor mindervaliden

Hier vind je enquêtes, vragenlijsten, oproepen, petities en acties. Hopelijk wil je ook meehelpen en invullen of reageren! PS Oproepen die naar reclame ruiken, worden geweigerd.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
azmidiske
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2011, 22:42

Actie voor invoering voorrangskaart voor mindervaliden

Bericht door azmidiske »

Hallo,

Onlangs ben ik betrokken geraakt in een discussie over mindervaliden op het openbaar vervoer. Het ging vooral over mensen die problemen hebben met lang rechtstaan in een rijdend voertuig. Door hierover te praten heb ik ontdekt dat mensen met een niet-zichtbare handicap of chronische ziekte vaak op onbegrip stuiten wanneer zij om een zitplaats vragen of hun plaats niet afstaan aan iemand anders (want uiterlijk is er aan hen niets te zien). Vooral jonge mindervaliden hebben dit probleem. Ik heb hier informatie over opgezocht en op dit forum heb ik dit teruggevonden:
allura schreef:Héél herkenbaar allemaal. Ook ik kan niet lang staan. :) Enja hoor, ook in elke winkel, straat, ... telkens weer op zoek naar een plekje om te zitten. Vooral in een overvolle bus of in de rij aan de kassa is het een probleem! En iemand vragen op de bus of je in de plaats mag gaan zitten? Als je 25 bent, dan bekijken ze je maar vies.
Allura is zeker niet de enige met dit probleem, want op het internet zijn heel wat gelijkaardige verhalen te vinden…

Mensen met een niet-zichtbare handicap of ziekte zouden volgens mij geholpen zijn met een voorrangskaart die recht geeft op een zitplaats. Voor Belgische treinen (vervoersmaatschappij NMBS) kan dit al, maar op Vlaamse bussen en trams (vervoersmaatschappij De Lijn) is er vreemd genoeg nog geen voorrangskaart beschikbaar!

Daarom heb ik samen met een vriendin een Facebookgroep gestart, deze heet “Mindervalide bij De Lijn: waar blijft de voorrangskaart voor een zitplaats?”

Zijn er op dit forum mensen die graag lid willen worden van deze groep? Niemand is verplicht ;-) maar hoe meer leden hoe krachtiger het signaal.

Alvast bedankt!

PS: ik weet dat De Lijn enkel in Vlaanderen rijdt, maar wat extra steun van onze noorderburen is altijd nuttig ;-)
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Je mag mij toevoegen. Hermine Couvreur heet ik op FB :wink:
Ik geraak er niet op op de gewone manier.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Is dit alleen voor Belgen?
In Nl ervaar ik natuurlijk hetzelfde probleem :-)

Ik ben niet zo helder vandaag, sorry.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid
Berichten: 1203
Lid geworden op: 16 okt 2005, 16:50

Bericht door Guido_den_Broeder »

Hoi,

In Nederland kan een begeleider (!) van een rolstoelgebruiker een zitplaats claimen in de trein. Zit je niet in een rolstoel, dan houdt het op.

In bussen zijn er soms zitplaatsen voor invaliden. Dat zijn meestal de eerste plaatsen de worden bezet door een valide persoon...

In metro's is bij sommige deuren geen tussen-stang zodat iemand in en rolstoel daar naar binnen kan. Eenmaal binnen is er niets.

In trams is er helemaal niets.

Er is een reizigersorganisatie 'Rover', maar die heeft nog nooit iets voor ons gedaan.


Groetjes,

Guido
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Hi Guido,

Ik weet het,

Meestal vind ik wel een plaatsje in de tram. Soms moet ik blijven staan. Het erge is dat ik inmiddels zo gewend ben aan alle ongemakken en het ziektegevoel dat het niet eens meer in me op komt er iets aan te willen doen.

Dan heb ik het nog niet over alle keren dat ik bijna overhoop wordt gelopen omdat ik niet snel genoeg loop he; iedereen heeft haast.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
azmidiske
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2011, 22:42

Bericht door azmidiske »

@Hermine: Je bent toegevoegd, bedankt voor de hulp!

@Guido: Hier in België zijn er in de bus ook zitplaatsen voor mindervaliden. De vraag rijst dan natuurlijk hoe iemand met een niet-zichtbare handicap of ziekte kan aantonen dat hij/zij die zitplaats nodig heeft … vandaar dat ik samen met een vriendin die Facebookgroep opgericht heb.
In Belgische treinen kan je wel een ‘voorrangskaart voor een zitplaats’ aanvragen. Je moet dan wel een medisch attest kunnen voorleggen en daarna wordt er beslist of de aanvraag al dan niet goedgekeurd wordt (althans zo heb ik het begrepen). En wij willen dus bereiken dat dit in de toekomst ook op de Vlaamse bus/tram zal kunnen ;-)

@Tanto: De Facebookgroep is inderdaad gericht naar de Belgische vervoersmaatschappij De Lijn, deze rijdt enkel in Vlaanderen (dus niet in Nederland, Brussel of Wallonië). Ik ben mij er zeker van bewust dat jullie in Nederland dezelfde problemen hebben, maar het is denk ik niet zo eenvoudig om als inwoner van België persoonlijk iets te veranderen bij een buitenlandse vervoersmaatschappij.

Ik hoop dat ik niemand beledigd heb door een Belgische groep te vermelden op een forum uit Nederland ;-)
dit is een forum voor 'nederlandstaligen', dus én belgen én nederlanders :-) admin
Ik vind echter dat deze website en dit forum heel wat nuttige informatie over ME bevatten en daarom heb ik uiteindelijk besloten om hier toch een link te plaatsen.

Ik heb ook het citaat van Einstein onderaan je bericht gelezen en ik vrees dat dit in deze discussie inderdaad van toepassing is … als je er nog jong uit ziet en je vraagt om een zitplaats, dan denkt men blijkbaar al snel dat je overdrijft of dat je te lui bent om te blijven staan.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Hoi Guido,

klinkt alsof dat uitgebreid geprobeerd is bij Rover, klopt dat?

Groetjes
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

hoi,

normaal krijgen mensen hier in nederland die ziek zijn, een pas om een speciale bus te bestellen als je ergens naar toe moet, dat kost dan heel weinig, je word op de plaats af gezet waar je dan maar wil. nadeel is dat je dan samen met andere rijd en je die ook vaak eerst moet af zetten, dan kan je zo half amsterdam gezien hebben voor je weer thuis bent. in andere gevallen gaan ze met de taxi en die word voor hun vergoed dan door het ziekenfonds. en/of ze krijgen een scoot mobiel, is ook handig in ons geval.
ik ken genoeg mensen die zo een pas en/of scoot mobiel en/of vergoeding voor taxi hebben, dat schijnt "normaal" te zijn voor zieken mensen.

luna
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dat is waar, maar aanvragen worden ook wel afgewezen. Nadeel van die busjes is dat ze vaak veel te laat komen en dat je ziek kan worden van zo'n hobbel-busje en lange rit. Ik zou dat niet kunnen bijv, binnen 10 min doodziek. Maar als je wel met het ov kunt als je maar kunt zitten blijft het toch lastig.
Life smells...
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

Bericht door luna923 »

asje-menou sapperdeflap, ik binnen 1 min. al. een keer in mijn hele slechte dagen moest ik naar de sociale dienst ergens in de bijlmer, die mij zaten mij flink op de huid. ik kon niet gewoon met openbaar vervoer daar naar toe en heeft iemand voor me geregeld dat ik mee kon met hem in zo een speciale busje, onder het mom van dat ik de begeleiding van hem was. ik was zo misselijk en duizelig in het busje, terwijl ik als begeleiding elke keer om de zo veel tijd moest vragen aan hem hoe het met hem ging, terwijl ik beroerd was. echt bizar. ik kreeg daar ook te horen bij de sociale dienst dat ik mij aan moest melden als vrijwilligster voor zieken. en mijn advocaat die ik had die wilde het op psyco problemen gooien omdat die advocaat mij zelf ook niet geloofde. wat een sociaal land hebben we toch
haaaaaaaaaatsjoeeeeeeee, ik moet er spontaan van niezen :roll:
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

En zo blijft zo'n voorrangskaart dus toch wel handig...Hoewel dat dan wel overal in het ov groot aangekondigd zou moeten zijn, anders lijkt het me net zo moeilijk om het te vragen als nu zonder zo iets.
Life smells...
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

in andere gevallen gaan ze met de taxi en die word voor hun vergoed dan door het ziekenfonds. en/of ze krijgen een scoot mobiel, is ook handig in ons geval.
ik ken genoeg mensen die zo een pas en/of scoot mobiel en/of vergoeding voor taxi hebben, dat schijnt "normaal" te zijn voor zieken mensen
In NL krijg je heel moeilijk een voorziening als je ME hebt.

Hier kun je er het een en ander over lezen http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... oorziening
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
azmidiske
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 jul 2011, 22:42

Bericht door azmidiske »

Ik ben nog steeds bezig met deze actie en hep hulp gekregen van enkele ander personen. Eén van hen wil graag een document met meer informatie naar De Lijn (de Vlaamse busmaatschappij) sturen met daarin enkele getuigenissen. We vinden het echter belangrijk dat we hierbij enkel getuigenissen gebruiken waar de schrijver zijn/haar toestemming gegeven heeft.

@ allura: mag jouw getuigenis vermeld worden in een document dat naar De Lijn gestuurd wordt en mogelijk ook in mijn Facebookgroep verschijnt?
(Facebook: Mindervalide bij De Lijn: waar blijft de voorrangskaart voor een zitplaats?)
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Bericht door semma »

Guido, in de Utrechtse stadsbussen zijn bij de (eerste) uitgang twee posities voor gehandicapten. Dat zijn 2 klapstoelen of iets groters - handig voor kinderwagens. Alle mindervaliden waar niets/ niet veel aan te zien is, zouden dus inderdaad een id-kaart daarvoor moeten hebben.
Gebruikersavatar
marliesje
Beginner
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 aug 2011, 11:51

Bericht door marliesje »

Ik ben niet zo'n facebook-mens maar wilde toch even meegeven wat ik doe op de bus: Ik vraag om een plaats en zeg dat ik wat aan mijn rug heb en niet goed kan staan, zeker niet als de bus vol is en rijdt. Tot nu toe is dit altijd zonder problemen gegaan. Als ze dan vragen wat er juist is, vertel ik wel uitgebreider over CVS (ME kent niemand en soms denken ze dan dat je MS zei, dus ik hou het altijd maar op CVS) en dan is iedereen (tot nu toe toch) heel bezorgd en malen ze er niet meer om.
Plaats reactie