verschil ME & MS?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

Bedankt voor het plaatsen van alle links! Genoeg leesvoer weer. :D
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

MS wordt veroorzaakt door immuunfalen, hoe anders zal dit met ME het geval zijn :roll:

http://www.nu.nl/gezondheid/2587291/ms- ... genen.html
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

The Hummingbirds' Foundation for M.E. (HFME) is fighting for the recognition of M.E.,
and for patients to be accorded the same basic human rights as those with similar
disabling and potentially fatal neurological diseases such as M.S.

Deze stichting plaatst het volgende op hun website. Vooral de tabellen die je ziet als je naar beneden scrollt, spreken voor zich!

http://www.hfme.org/mevsms.htm
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Verschil tussen ME en MS

Bericht door oemmie »

samengevoegd. admin

Dinsdag mag ik eindelijk naar de internist. Ik ben doorgestuurd door de reumatoloog zodat deze mijn de diagnose ME kan geven. De reumatoloog vertelde me dat de internist waarschijnlijk geen verdere onderzoek gaat doen omdat zij al een zeer uitgebreide bloedonderzoek heeft gedaan.
Maar toch wil ik graag onderzocht worden of het mogelijk geen ms is. Ik vind de klachten bijna identiek tussen deze twee ziektes. Hoe kan ik er achter komen dat het bij mij geen ms is.
De laatste maanden heb ik een toenemende stijfheid in mijn bekken na het zitten, zware benen. Is dit ook een typische me symptoom?
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Verschil tussen ME en MS

Bericht door stargazertje »

Ik kan niet antwoorden op je klacht, maar weet wel uit ervaring hoe ME en MS op elkaar lijken. Ik zou toch proberen om een MRI los te peuteren om MS uit te sluiten want dat is de enige mogelijkheid.
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Verschil tussen ME en MS

Bericht door oemmie »

dank je wel stargazerteje. Ik hoop dat ze me serieus nemen en er mee akkoord gaan met een mri scan. De onderkerheid blijft zo erg bestaan omdat deze ziektes zo erg op elkaar lijken. Op een gegeven moment wil je je gewoon er bij neerleggen.
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1448
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

Verschil tussen ME en MS

Bericht door semma »

Waaraan is het te zien of het MS is?
Gebruikersavatar
kaatje38
Beginner
Berichten: 72
Lid geworden op: 01 nov 2011, 13:26

Verschil tussen ME en MS

Bericht door kaatje38 »

Beste Oemmie,

Als je gaat proberen een MRI te krijgen, probeer dan ook een van je rug.
Bij mij hebben ze alleen een van mijn hoofd gemaakt en dat zegt dus eigenlijk nog niet alles!

Groetjes Kaatje
Het voordeel van een slecht geheugen is dat men van dezelfde goede dingen meer dan eens kan genieten.
(Nietzsche)

--------------------------------------------------------------------------------
Eline
Actief lid
Berichten: 218
Lid geworden op: 09 sep 2008, 12:33

Verschil tussen ME en MS

Bericht door Eline »

Bij mij is MS uitgesloten door een MRI en een lumbaalpunktie.
Een neuroloog heeft tegen mij gezegd dat hij voor 99,9 % zeker weet dat ik MS heb, maar hij kon het niet bewijzen.
Een andere neuroloog heeft dus deze onderzoeken gedaan en mij verteld dat het geen MS is maar ME.
Zo zie je maar hoezeer sommige symptomen overeenkomen met deze ziektes.
Gebruikersavatar
oemmie
Beginner
Berichten: 84
Lid geworden op: 21 jun 2011, 15:53

Verschil tussen ME en MS

Bericht door oemmie »

kaatje 38= bedoel je een rugscan of een lumbaalpunctie?

Eline: Dat is ook wat. Zo word je er ook niet echt wijzer van. symptomen komen als je het mij vraagt heel erg overeen. En als ik toch een van die twee moest kiezen dan koos ik liever voor ms. Dat is een ziekte waar je in ieder geval erkenning krijgt. Bij ME geloven de meeste artsen er niet eens in. Dat is op zich al zo vermoeiend en dan krijg je elke keer het gevoel alsof je je klachten aan het overdrijven bent of je je zelf aanstelt.
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Verschil tussen ME en MS

Bericht door Izzy »

Ik weet niet waarom maar ik zit ook heel sterk te denken aan proberen een MRI aan te vragen bij mijn huisarts.
Als de verschillen zo minimaal zijn, wie weet loop ik al die tijd rond met MS ipv ME, ik wil het toch voor de zekerheid uit laten sluiten denk ik.
Gebruikersavatar
on4kkpt
Actief lid
Berichten: 179
Lid geworden op: 17 mar 2012, 16:41
Locatie: pb 45 2030 Antwerpen

Verschil tussen ME en MS

Bericht door on4kkpt »

vooraleer je aan een mri gaat denken.

eerst andere zaken uitsluiten.
D tekort
B12 tekort.
lyme

bovenstaande ziektes kunnen ook zware neurologische klachten geven.

als dit alles negatief is dan pas om een mri gaan vragen, er zijn zh die een mri weigeren daar de andere gerelateerde ziektes niet zijn uitgesloten.

ME/CVS diagnosteren zonder dat MS uitgesloten is? slechte diagnostering.

Ing berry van der Looij
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Verschil tussen ME en MS

Bericht door Izzy »

Deze dingen zijn al veelvuldig getest en hebben tot niets in het bijzonder geleid inderdaad.
on4kkpt schreef: ME/CVS diagnosteren zonder dat MS uitgesloten is? slechte diagnostering.
Dit is precies wat ik bedoel, er is nooit verder gekeken dan ME (op aandringen) dus ik voel sterk de behoefte om hier meer duidelijkheid over te krijgen.
Gebruikersavatar
aquamarijn
Actief lid
Berichten: 460
Lid geworden op: 03 jun 2011, 11:00

Verschil tussen ME en MS

Bericht door aquamarijn »

ik ben volledig met jullie eens dat ze MS zouden moeten uitsluiten voordat je de diagnose ME krijgt, maar helaas is dit niet realistisch voor de meesten van ons... je krijgt het simpelweg niet voor elkaar, waarschijnlijk omdat een mri een duur onderzoek is.

mijn suggestie zou dan ook zijn, als je een verwijzing krijgt naar een neuroloog, zorg dan dat het dr. Smits uit Ede (gelderse vallei) is?? die schijnt ME heel serieus te nemen
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Verschil tussen ME en MS

Bericht door louisa »

aquamarijn schreef:mijn suggestie zou dan ook zijn, als je een verwijzing krijgt naar een neuroloog, zorg dan dat het dr. Smits uit Ede (gelderse vallei) is?? die schijnt ME heel serieus te nemen
Dr. Jansen uit Ede: http://www.geldersevallei.nl/79/artsen- ... neurologie neemt ME ook heel serieus.

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Plaats reactie